Gå til innhold

Hjemme alene her også. insp. av tråden nedenfor

Kammilla

Anbefalte innlegg

Jeg får guttungen tilbake fra ferie på søndag. Og skolen begynner jo på mandag. Jobben min innebærer at han må på SFO fra 07.45 til skolestart og etter skolen frem til senest 15.15.

Han har erfaring med å være hjemme alene i korte perioder.Lengste har vært ca 30-45 min. Men, det jeg lurer på er om jeg skal våge å la han være alene hjemme om morgenen slik at han kan gå/sykkle rett til skolen. Og derretter hjem etter skolen igjen. Jeg kan ringe han om mårran når han skal gå, men han vil jo bli værende hjemme alene noen timer etter skolen.

Fra far har han gjort dette en stund. De bruker å sette på klokke når han skal gå til bussplassen om morgenen, eller ringe han og si fra.Dette har visstnok fungert bra.Etter skolen,hjem til far,har han vært hjemme(har familie i kårbolig som passer på).

Det jeg er så nervøs for, er timene etter skoleslutt. OG, når det blir vinter og han skal gå i kulda bort til skolen,og hjem igjen.Her kan det fort bli -16 ++++ kuldegrader og veien er kanskje ca 1 km +/-.Ikke krav på noe skyss her.Eller........?Er det rett til skole,tror jeg faktisk han har skysstilbud.Men rett til SFO har han ikke det....(tenker høyt) :o)

Hva om noe skjer? Hva om han fryser ihjel på skoleveien?

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et barn som går 1 km i -20 grader fryser ikke i hjel :)

Jeg gikk til og fra skole så og si hver dag fra 1. klasse. Vi hadde 2,5 km hver vei å gå, og det gikk helt greit - selv når det var minus både 20 og 30 grader ute.

Siden han er vant til å gå selv fra faren, så synes jeg det er kjempegreit å la ham gå selv.

Prøv med vekkerklokka. Fungerer ikke det, så ring ham 5 minutter før han skal gå el. noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min som begynner i 3 klasse nå,har det siste halvåret vært hjemme alene om morgenen. Det er ca en halvtime han er alene da.Vekker hamog han kler på seg mens jeg smører mat og ser at han begynner å spise før jeg går. Hvis ikke glemmer han å spis. Jeg setter på alarm når han skal gå. Han er rimelig rask, så har ennå ikke fått svar når jeg ringer for å sjekke etter 5 min :-) Dette har gått helt fint.

Noen få ganger har han gått hjem og vært alene en halvtimestid før jeg er ferdig på jobb. Men han trives så godt på sfo,og blir gjerne der.Synes det er greit,for kommer han hjem, setter han seg bare ned forran tv'n alikevel.

Men han går alltid hjem uansett,selv om det er mange minusgrader. Han må bare kle seg etter været da. Og her har de mer enn en km å gå, så det går nok fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min som begynner i 3 klasse nå,har det siste halvåret vært hjemme alene om morgenen. Det er ca en halvtime han er alene da.Vekker hamog han kler på seg mens jeg smører mat og ser at han begynner å spise før jeg går. Hvis ikke glemmer han å spis. Jeg setter på alarm når han skal gå. Han er rimelig rask, så har ennå ikke fått svar når jeg ringer for å sjekke etter 5 min :-) Dette har gått helt fint.

Noen få ganger har han gått hjem og vært alene en halvtimestid før jeg er ferdig på jobb. Men han trives så godt på sfo,og blir gjerne der.Synes det er greit,for kommer han hjem, setter han seg bare ned forran tv'n alikevel.

Men han går alltid hjem uansett,selv om det er mange minusgrader. Han må bare kle seg etter været da. Og her har de mer enn en km å gå, så det går nok fint.

Ja, det er jo bare å kle seg etter været :o) Men skal sjekke om han har krav på skyss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et barn som går 1 km i -20 grader fryser ikke i hjel :)

Jeg gikk til og fra skole så og si hver dag fra 1. klasse. Vi hadde 2,5 km hver vei å gå, og det gikk helt greit - selv når det var minus både 20 og 30 grader ute.

Siden han er vant til å gå selv fra faren, så synes jeg det er kjempegreit å la ham gå selv.

Prøv med vekkerklokka. Fungerer ikke det, så ring ham 5 minutter før han skal gå el. noe i den duren.

Neida, han vil jo ikke fryse ihjel. ;o) Får kjøpe ny spark til han da..

Skal prøve med ringeklokke ja.Det bruker han til faren også.Han har ikke lange veien å gå derifra da.2-300 meter bort til skolebussen.

Jeg får snakke litt med han og høre hva han selv vil når han kommer ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, han vil jo ikke fryse ihjel. ;o) Får kjøpe ny spark til han da..

Skal prøve med ringeklokke ja.Det bruker han til faren også.Han har ikke lange veien å gå derifra da.2-300 meter bort til skolebussen.

Jeg får snakke litt med han og høre hva han selv vil når han kommer ;o)

Det hørtes veldig fornuftig ut å snakke med ham. Han har sikkert en formening om hva som er greit, og så får man evaluere underveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...