Gå til innhold

ADHD og alkoholmisbruk

Anbefalte innlegg

Er det tilfelle at personer med ADHD er mer disponible for å bli avhengig av alkohol eller andre rusmidler enn gjennomsnittet?

Jeg har mye kontakt med noen gutter i alderen 17-21 år, som jeg var lærer for da de gikk på ungdomsskolen. Det er kjekke og greie gutter som jeg bryr meg mye om. Alle har diagnosen ADHD. De fleste av dem har en svært vanskelig oppvekst med vold og omsorgssvikt. Flere av disse guttene er ikke medisinert mot ADHD fordi de ikke vil være det. Noen har prøvd ut medisiner tidligere, men fikk bivirkninger som depresjoner, angst, aggresjon, dårlig appetitt og søvnvansker.

Alle disse guttene begynte å drikke tidlig, allerede før de begynte på ungdomsskolen. Og det har bare økt på. Jeg hadde håpet at behovet for festing med mye alkohol ville avta etterhvert som de ble eldre, men sånn er det dessverre ikke. De er svært ofte på fester hvor de drikker seg sanseløse, og de kommer opp i bråk med andre ungdommer og politiet.

Jeg syns det er så trist, for det er gutter med mange positive egenskaper, og de er både sympatiske og empatiske når de ikke har drukket. De kommer ofte på besøk til meg, bare for å sitte å prate. De elsker å prate. De hjelper meg også uoppfordret med snømåking, skifter dekk på bilen osv. De gjør alltid ordentlig arbeid. De drikker aldri når de er sammen med meg.

De drikker ikke hver dag, men det blir som oftest flere ganger i uka. Ingen av dem er nok alkoholikere enda. Jeg har vært på tur med dem opptil en uke om gangen uten at de har drukket alkohol, og uten at de har vist noen symptomer på at de savner det.

Jeg engster meg veldig for at de skal bli avhengige. Jeg har hørt at personer med ADHD er mer disponible enn andre. Er det tilfelle? Kanskje jeg bekymrer meg for mye? De drikker kanskje ikke mer enn det som er vanlig for ungdom i den alderen?

Jeg ønsker så inderlig for dem at de skal få et godt og stabilt liv.

Er det noen som har kunnskaper eller erfaringer på dette området?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312209-adhd-og-alkoholmisbruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan nå fortelle om egne erfaringer. Jeg har drevet ganske mye med fest og drikking. Begynte tidlig jeg også. Etter jeg begynte med Ritalin har jeg mistet lysten på slikt og klarer meg fint. Er i slutten av 20-årene nå. :-)

Så flott at det går bra med deg!

Kanskje ritalin er løsningen for "mine" gutter også, men de er så veldig motstandere av medisinering. Har du hatt noen alvorlige bivirkninger av ritalinen?

Har du noen riktige gode argumenter jeg kan legge fram for dem ang å prøve medisiner nok en gang? Eller er det kanskje best at jeg ikke bryr meg? At de får mindre lyst til å drikke alkohol er nok ikke noe godt argument for dem, for de ser ikke på det som noe problem selv, sier de i hvertfall.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Studier viser at personer med ADHD som ikke medisineres utvikler alkoholisme dobbelt så ofte som de som medisineres.

For medisinerte er det ca 12-13% som utvikler alkoholisme. Det samme som i "normalbefolkningen". For umedisinerte er det ca 25%.

Studier viser at personer med ADHD som ikke medisineres utvikler alkoholisme dobbelt så ofte som de som medisineres.

For medisinerte er det ca 12-13% som utvikler alkoholisme. Det samme som i "normalbefolkningen". For umedisinerte er det ca 25%.

Uff da, det høres ikke bra ut! Men takk for svar!

Er det virkelig sååå mange som utvikler alkoholisme...??

Det var et høyt tall, synes jeg.

Annonse

Gjest minamia

Er det virkelig sååå mange som utvikler alkoholisme...??

Det var et høyt tall, synes jeg.

Det er et veldig høyt tall. Også tallet på fengslede med umedisinert ADHD er forskrekkelig høy. Men det jeg biter meg mest merke i er hvor drastisk det går ned ved rett medisinering. Så er er det et stort område å gripe fatt i. Altfor mange har ikke fått prøvd skikkelig medisinering.

• 1 måned senere...
Gjest Melancholy

Så flott at det går bra med deg!

Kanskje ritalin er løsningen for "mine" gutter også, men de er så veldig motstandere av medisinering. Har du hatt noen alvorlige bivirkninger av ritalinen?

Har du noen riktige gode argumenter jeg kan legge fram for dem ang å prøve medisiner nok en gang? Eller er det kanskje best at jeg ikke bryr meg? At de får mindre lyst til å drikke alkohol er nok ikke noe godt argument for dem, for de ser ikke på det som noe problem selv, sier de i hvertfall.

For meg har ikke Ritalin hjulpet noe på det jeg sliter med, så jeg skal prøve andre medisiner. Bivirkninger jeg har opplevd: mistet apetitt, kvalme og feberfølelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...