Gå til innhold

Onkler og tanter og sånn det gikk så langt

Gjest Valnøtt

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

Ny dag - nye muligheter :-)

Onkel og tante vil ha samvær med ungene uavhengig av deres far nå. De vil hente dem og ta dem med på kino, hente dem og ta dem med på helgeturer etc.

Jegveitdasøren jeg. Jeg vet at de ikke vil være i stand til å ivareta ungene overfor faren. Jeg går ut fra at det vil skje nokså utstrakt at faren "tilfeldigvis" vil dukke opp under sånne eventer. Ungene vil ikke like det, men det vil de ikke greie å si før de kommer hjem og er trygt i nærheten av mamma igjen - de tør på ingen måte å konfrontere sin far uten at de er heeeelt trygge. Onkel og tante vil ta bilder av far med smilende barn mens han holder opp en is for dem og legge disse frem som dokumentasjon på hvor fint far og barna har det...

(Ja, jeg er paranoid - men egentlig ikke - jeg bare svartmaler bevisst akkurat nå. Bedre å få luftet det ut her inne og bli ferdig med det...)

Onkel og tante vil ikke ha noen som helst kontakt med meg eller stefar. De ser for seg å plukke ungene opp i porten og sette dem av der igjen etterpå. (Ungene synes sånt er innmari leit).

Ut av dette leser jeg at onkel og tante ikke tror på at barnas far har mishandlet barnas mor i en årrekke.

Så jegveitikke... Det er ikke meg de skal ha noen relasjon til, det er jo ungene. Men jeg blir sliten av å hele tiden måtte forholde meg til å levere barna mine til folk som utelukkende ser kritisk på meg og demonstrerer sine holdninger relativt åpenlyst. Jeg har rett og slett ikke lyst til å drive med dette - jeg vil slippe.

Sorry syt & klag folkens....

Men - ungene har jo denne slekta da. Og jeg bør jo strekke meg langt for å sørge for at de beholder den og kan ha det fint med den. Dermed blir det vel til at jeg lar dem komme, onkel henter barna mens tante venter nedi svingen så hun skal slippe å nærme seg vårt pestbesmittede hus av løgner, barna setter seg i bilen og kommer hjem når de kommer hjem. Såsant de har lyst å bli med selvsagt.

Æsj.

Er det ikke noen som har en normal onkel og tante å leie ut? En bestefar som ikke blir sinna hvis ungene ber ham på besøk, og noe slekt som greier å sitte i samme rom som noen de er glade i er veldig glade i uten å lage store problemer ut av det? Det må da finnes et marked for velfungerende slekt der ute et sted? Jeg er interessert i både kjøp og leie jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

6

• mariaflyfly

3

• Elis31

2

• Atene

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola

''Er det ikke noen som har en normal onkel og tante å leie ut? En bestefar som ikke blir sinna hvis ungene ber ham på besøk, og noe slekt som greier å sitte i samme rom som noen de er glade i er veldig glade i uten å lage store problemer ut av det? Det må da finnes et marked for velfungerende slekt der ute et sted? Jeg er interessert i både kjøp og leie jeg...''

Si fra hvis du får napp - jeg er også interessert i noe ekstra slekt. :-) Særlig besteforeldre hadde vært riktig hyggelig.

Spøk til side.

Skjønner godt at du er superskeptisk. Og lei.

Jeg tenker sånn: OK, så tar onkel sin brors parti, hvorfor han gjør det kan vi jo spekulere på, men det gjør han altså. Men hva med tante? (Jeg går ut fra at du snakker om onkels kone, ikke din x's søster?) Hun er jo inngifta og har ikke dette blodet som visstnok er så tykt, er hun en person å prate med?

Jeg synes det er flott av deg å ønske at ungene dine skal ha kontakt med sin fars familie, men samtidig - det må jo ikke være slik at du er den som tøyes som en strikk i alle retninger. Jeg synes at fars familie må opprettholde et minimum av oppførsel overfor deg og dine unger. Som dette med levering og henting. Når ungene synes det er leit å bli plukket opp og sluppet av i porten, da skal de ikke gjøre det. Greit nok at de ikke vil sitte en times tid og småsludre, men det finnes jo noe midt imellom.

Forresten: Du sier at du ikke tror onkel (og tante?) tror på at din x banket og slo deg, ei heller at han oppfører seg bøllete overfor ungene. Hva med å "tvinge på dem" noen papirer fra retten? Jeg synes det er viktig at de forstår hva som faktisk har skjedd, jeg, særlig om de skal ha ungene dine alene. For som du sier, far vil sannsynligvis dukke opp "tilfeldig" - og hva om han ber om å få ta de med seg? Vil broren si nei da, eller satser han på at glansbildet stemmer?

Jeg tror jeg hadde roet ned litt, og tatt noen tenkerunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler deg trygg på at onkel og tante ikke vil la faren være alene med barna, og stoler på at faren vil oppføre seg greit mot barna så lenge det er andre tilstede, synes jeg du skal gå med på dette. Det blir jo ikke stort annerledes enn om onkelen skulle ha tilsyn til samvær med far, og det var jo det du prøvde å oppnå.

Ved å si ja til en slik ordning viser du jo også at du ikke ønsker å holde barna borte fra farens side av familien "bare for å være slem" - det du krever i retten er jo at faren ikke skal være alene med barna. At det blir tatt glansbilde-fotografier av far og barn når det er andre tilstede rokker ikke ved dette bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Hvis du føler deg trygg på at onkel og tante ikke vil la faren være alene med barna, og stoler på at faren vil oppføre seg greit mot barna så lenge det er andre tilstede, synes jeg du skal gå med på dette. Det blir jo ikke stort annerledes enn om onkelen skulle ha tilsyn til samvær med far, og det var jo det du prøvde å oppnå.

Ved å si ja til en slik ordning viser du jo også at du ikke ønsker å holde barna borte fra farens side av familien "bare for å være slem" - det du krever i retten er jo at faren ikke skal være alene med barna. At det blir tatt glansbilde-fotografier av far og barn når det er andre tilstede rokker ikke ved dette bildet.

Sålenge de ikke tar på alvor hva far er for en - så stoler jeg faktisk ikke på at de klarer å ivareta ungenes trygghet når far er i nærheten.

Men jeg tror jeg skal la ungene selv velge. Faren tar jo ikke livet av dem sannsynligvis. Så får vi heller lære at det ikke funker med onkel og tante til å passe på. Eller kanskje det funker.

Men noen demonstrasjoner i porten i mitt eget hjem tror jeg at jeg skal la være å finne meg i. Jeg har for svingende ikke gjort annet galt enn å hive ut en mann som slo og voldtok og terroriserte meg i femten lange år. Og deretter stoppet tilgangen hans til å slippe humøret løs på ungene. Jeg nekter å behandles som en spedalsk for det. *hissig nå* :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

''Er det ikke noen som har en normal onkel og tante å leie ut? En bestefar som ikke blir sinna hvis ungene ber ham på besøk, og noe slekt som greier å sitte i samme rom som noen de er glade i er veldig glade i uten å lage store problemer ut av det? Det må da finnes et marked for velfungerende slekt der ute et sted? Jeg er interessert i både kjøp og leie jeg...''

Si fra hvis du får napp - jeg er også interessert i noe ekstra slekt. :-) Særlig besteforeldre hadde vært riktig hyggelig.

Spøk til side.

Skjønner godt at du er superskeptisk. Og lei.

Jeg tenker sånn: OK, så tar onkel sin brors parti, hvorfor han gjør det kan vi jo spekulere på, men det gjør han altså. Men hva med tante? (Jeg går ut fra at du snakker om onkels kone, ikke din x's søster?) Hun er jo inngifta og har ikke dette blodet som visstnok er så tykt, er hun en person å prate med?

Jeg synes det er flott av deg å ønske at ungene dine skal ha kontakt med sin fars familie, men samtidig - det må jo ikke være slik at du er den som tøyes som en strikk i alle retninger. Jeg synes at fars familie må opprettholde et minimum av oppførsel overfor deg og dine unger. Som dette med levering og henting. Når ungene synes det er leit å bli plukket opp og sluppet av i porten, da skal de ikke gjøre det. Greit nok at de ikke vil sitte en times tid og småsludre, men det finnes jo noe midt imellom.

Forresten: Du sier at du ikke tror onkel (og tante?) tror på at din x banket og slo deg, ei heller at han oppfører seg bøllete overfor ungene. Hva med å "tvinge på dem" noen papirer fra retten? Jeg synes det er viktig at de forstår hva som faktisk har skjedd, jeg, særlig om de skal ha ungene dine alene. For som du sier, far vil sannsynligvis dukke opp "tilfeldig" - og hva om han ber om å få ta de med seg? Vil broren si nei da, eller satser han på at glansbildet stemmer?

Jeg tror jeg hadde roet ned litt, og tatt noen tenkerunder.

Jeg har tenkt å forlange at de leser gjennom litt papirer før de ihvertfall få ta ungene på overnatting - kort og godt fordi jeg ikke stoler på dem så lenge jeg vet at de ikke vet/vil vite hva som har foregått. Ikke fordi de er dårlige mennesker, men fordi de har valgt å lukke øynene sine for realitetene bare fordi det er ubehagelig. Og det kan de selvsagt gjerne få gjøre også - men ikke hvis de skal inn i denne situasjonen med et betydelig ansvar for ungene mine.

Og tante - hun nekter å se meg i det hele tatt. *risterpåhodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge de ikke tar på alvor hva far er for en - så stoler jeg faktisk ikke på at de klarer å ivareta ungenes trygghet når far er i nærheten.

Men jeg tror jeg skal la ungene selv velge. Faren tar jo ikke livet av dem sannsynligvis. Så får vi heller lære at det ikke funker med onkel og tante til å passe på. Eller kanskje det funker.

Men noen demonstrasjoner i porten i mitt eget hjem tror jeg at jeg skal la være å finne meg i. Jeg har for svingende ikke gjort annet galt enn å hive ut en mann som slo og voldtok og terroriserte meg i femten lange år. Og deretter stoppet tilgangen hans til å slippe humøret løs på ungene. Jeg nekter å behandles som en spedalsk for det. *hissig nå* :-)

Ja, jeg er enig i at de får komme inn som skikkelig folk når de skal hente ungene. Det er da bare normal folkeskikk.

Om du har mulighet til å dokumentere noe av mishandlingen (f.eks det han har innrømmet selv) overfor onkel, så de forstår alvoret, så ville det kanskje hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Ja, jeg er enig i at de får komme inn som skikkelig folk når de skal hente ungene. Det er da bare normal folkeskikk.

Om du har mulighet til å dokumentere noe av mishandlingen (f.eks det han har innrømmet selv) overfor onkel, så de forstår alvoret, så ville det kanskje hjelpe?

Jeg har det. Han var så vennlig å referere hele sin versjon av historien i retten. Dermed står ikke alt i rettsreferatet siden det bare er hans versjon, men han forklarte iallefall at han hadde banket meg i fylla i årevis uten å blunke.

Før onkel tar med ungene altfor langt unna kommer jeg til å forlange at han leser gjennom. Skal man ha ansvar så bør man nok ha innsikt også. Han trenger ikke tro min versjon. (Han har ikke fått den heller, jeg har ikke fortalt mer enn jeg kan dokumentere) Men han skal ihvertfall få lese sin brors versjon.

Etter det må jeg kunne stole på at han klarer å passe nevøene sine - men ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Fryktelig_ vanskelig situasjon, kan jeg tenke meg.. huff!

Jeg har ikke noe godt råd til deg, for jeg vet ikke selv. Men vil gjøre det jeg kan, og sende deg maaaange styrkende tanker og gode klemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensesetting er tingen.

Jeg ble så lei av å strekke meg etter andres krav og forventninger at innlegget ditt traff meg i magen. Du strekker deg for at barna skal ha det så bra som mulig. Men valget mellom pest og kolera er noe dritt. Sett grenser for hvor mye andre skal få invadere ditt sinn og ditt hjem. De som hater/forakter/er sint på deg kan være til skade for dine barn.

Fireåringen min kom hjem fra farmor og sa "Jeg er bare i veien for deg jeg mamma" Det tok noen sjokkerte minutter før vi fikk klarlagt at farmor og tante hadde snakket om mora hans mens han hørte på. De blånektet da jeg konfronterte dem, men innrømte da jeg satte dem kniven på strupen. De lovte bot og bedring og holdt løftet. Det må ha vært et snev av fornuft gjemt bak der et sted.

Krav til samværspersoner: Snakk pent om og til foreldre av hensyn til barna. Hils pent på forelder ved henting og avgi en liten fortelling ved bringing om hva de har gjort/har vært og spist mens barna er tilstede. Så sier man høflig adjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, oi, oi.

Min umiddelbare tanke er at jeg ikke ville sendt barna mine til noen som ikke vil samarbeide med meg om jeg ikke var dødelig tvunget.

Jeg er også sterkt i tvil om det virkelig vil gavne barna å ha kontakt med noen som var så sterk konflikt med meg som mor. Og som tror at barnas kanskje mest sårbare og vanskelige opplevelser er sprøyt og oppspinn.

Jeg sliter med og se hvilken glede og nytte barna dine skal ha av disse konfliktfyldte pliktrundene. Dessuten kan man jo lure på hvilke intriger i forhold til samvær og din omsorgsevne det kan ende i. Det kan fort bli slik at de som ikke er med deg er mot deg i denne saken.

Jeg synes heller du helt seriøst skal gjøre noe med de tankene om å leie noen sunne slektninger. Det finnes mange sunne friske mennesker som ønsker seg tante-/ onkel- / besteforelderjobbb.

Kanskje du kan finne noen på en frivillighetssentral. I et idrettslag, en forening eller en menighet. Alt etter hvor du føler deg hjemme.

Det finnes mange lykkelige historier om familier som "adopterer" hverandre. I lengden blir kanskje det en langt bedre løsning for dere enn å fortsette i dette skakkjørte opplegget.

Det må være et minstemål av kvalitet på både slektningene og relasjonen til dem om man skal pleie kontakt. Det du beskriver er langt under mitt minstemål.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Onkel og tante kan få ta med seg ungene etter at de har spist middag hos dere (på en hverdag), så kan de ha ungene til leggetid, og levere dem innen kl xx.

Det er IKKE greit å si at de ikke vil ha noe med dere å gjøre, og så ta med seg ungene for å treffe en dokumentert voldelig far.

Uansett hvor gal/dust/psyk du måtte være...

De får bygge tillit ved små steg, av hensyn til ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Å hui og hei - fikk mail fra barnas far. Med kopi til samboeren min og onkel. Han er i humør kan man si...

Og nederst i den - alle mailene (ikke at det var så mange da - men likevel), som jeg hadde skrevet til onkel.

Far driter i om jeg vil ha tilsyn ved samvær, for det kan bare barnevernet forlange, dessuten vil han si at jeg er utro, var uvenner med min svigermor (som døde i 2001) og generelt er teit. Til det som sto om volden han har drevet med sier han bare at det var undøvendig å dra opp gammalt grums.

Mitt spørsmål om hva man kan gjøre for å få en bedre relasjon mellom far og barn oghva man kan gjøre for at barna skal føle seg og være trygge under samvær gikk i bolken han "ikke gidder å kommentere".

Da vet vi to ting:

Far er sinna.

Onkel klarer å videresende mailer. Uten å høre om det er greit først forøvrig.

Hehe - for en gjeng... *risterpåhodet - begynner å få et bra galgenhumoristisk humør nå*

Jeg tenker jeg tar ungene på kino selv jeg. I morgen den dag - her skal vi se star wars :-)

Vil onkler og tanter treffe ungene mine, så skal jeg nok heller steke et sett til med vafler så får de komme på besøk og te seg som folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å hui og hei - fikk mail fra barnas far. Med kopi til samboeren min og onkel. Han er i humør kan man si...

Og nederst i den - alle mailene (ikke at det var så mange da - men likevel), som jeg hadde skrevet til onkel.

Far driter i om jeg vil ha tilsyn ved samvær, for det kan bare barnevernet forlange, dessuten vil han si at jeg er utro, var uvenner med min svigermor (som døde i 2001) og generelt er teit. Til det som sto om volden han har drevet med sier han bare at det var undøvendig å dra opp gammalt grums.

Mitt spørsmål om hva man kan gjøre for å få en bedre relasjon mellom far og barn oghva man kan gjøre for at barna skal føle seg og være trygge under samvær gikk i bolken han "ikke gidder å kommentere".

Da vet vi to ting:

Far er sinna.

Hehe - for en gjeng... *risterpåhodet - begynner å få et bra galgenhumoristisk humør nå*

Jeg tenker jeg tar ungene på kino selv jeg. I morgen den dag - her skal vi se star wars :-)

Vil onkler og tanter treffe ungene mine, så skal jeg nok heller steke et sett til med vafler så får de komme på besøk og te seg som folk.

Herregud, er det mulig! Noen mennesker...

Nok er nok Valnøtt, jeg hadde gjort som deg.

Kos dere på kino, så får heller onkler og tanter kommer å besøke ungene hjemme. De hadde hverfall ikke hatt min tillit...

*Klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet vi to ting:

Far er sinna.

På sett og vis er det kanskje like greit at ting tilspisser seg slik. Da blir det i det minste enklere å vite hva man skal velge...

Trådene dine får meg til å filosofere over hvor viktig slekt bør være.

Hadde folk vi ikke var i slekt med hatt tilsvarende holdninger og adferd, ville vi ikke nølt med å rydde dem langt ut av livene våre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

På sett og vis er det kanskje like greit at ting tilspisser seg slik. Da blir det i det minste enklere å vite hva man skal velge...

Trådene dine får meg til å filosofere over hvor viktig slekt bør være.

Hadde folk vi ikke var i slekt med hatt tilsvarende holdninger og adferd, ville vi ikke nølt med å rydde dem langt ut av livene våre.

mvh

Jepp. Jeg for min del er mye mer lettet nå enn da jeg skrev det første innlegget.

Onkel og tante og bestefar er hjertelig velkommen i mitt hjem under forutsetning av at de er høflige. Jeg skal som sagt til og med vurdere både kaffe og vaffel. Men å stole på dem - nei, det er jeg så heldig at jeg slipper å tenke mer på :-)

Like greit det. Ungene er sure på bestefar fordi han ble sint da de ville gi ham bursdaggave, så jeg tror ikke de er klare for å kjøre bil i flere timer for å komme til ham uansett.

Nå - tenke på noe annet :-)

Og Atene - hvis du er der ute - stooooore takker for det geniale telefontipset hvor jeg kan velge hvem jeg vil ha sms fra. Nå blir den kjekk å ha - igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Herregud, er det mulig! Noen mennesker...

Nok er nok Valnøtt, jeg hadde gjort som deg.

Kos dere på kino, så får heller onkler og tanter kommer å besøke ungene hjemme. De hadde hverfall ikke hatt min tillit...

*Klem*

Jepp - det er mulig. Det er helt utrolig...

Jeg tenker at jeg får bare være et bedre menneske selv. Gidder ikke konfrontere onkel med at det er alminnelig høflighet å si fra at man videresender mailer med personlig innhold. Jeg lar det bare kort og godt være. Men barnevakt - nei, det skal de IKKE være. Går for lappen på butikken jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Så flott:-) Det var jo dette du ønsket i går.

Det tok litt av rett etter at jeg skrev innlegget. Onkel og tante får gjerne hilse på ungene, men barnevaktansvar skal de _ikke_ ha. (Står i oppdateringen min øverst i tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg for min del er mye mer lettet nå enn da jeg skrev det første innlegget.

Onkel og tante og bestefar er hjertelig velkommen i mitt hjem under forutsetning av at de er høflige. Jeg skal som sagt til og med vurdere både kaffe og vaffel. Men å stole på dem - nei, det er jeg så heldig at jeg slipper å tenke mer på :-)

Like greit det. Ungene er sure på bestefar fordi han ble sint da de ville gi ham bursdaggave, så jeg tror ikke de er klare for å kjøre bil i flere timer for å komme til ham uansett.

Nå - tenke på noe annet :-)

Og Atene - hvis du er der ute - stooooore takker for det geniale telefontipset hvor jeg kan velge hvem jeg vil ha sms fra. Nå blir den kjekk å ha - igjen :-)

Lykke til, Valnøtt. Barna har vært flinke å velge mor.

Det finnes vel forresten kjappe vaffelmikser å få kjøpt...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Lykke til, Valnøtt. Barna har vært flinke å velge mor.

Det finnes vel forresten kjappe vaffelmikser å få kjøpt...

;-)

mvh

Hånei - de skal ikke få på _denne_ husmora at jeg jukser. Tante skal få vafler med masse sukker og masse rømme. Hvem vet - kanskje hun legger på seg ;-)

*usaklig nå - må bruke galgenhumoren til noe*

Jeg tror nok ikke de kommer jeg. Onkel fikk jo en kopi av mailen fra barnefar - og da ser han jo at barnefar har vedlagt alle mailene han har videresendt. Har han skam i livet så holder han seg unna meg en stund.

Men for all del - så lenge de ikke skal ha noe ansvar for ungene mine ut over å besøke dem mens jeg selv har ansvaret for dem, så forventer og forlanger jeg ikke annet av dem enn at de opptrer høflig og at ungene synes det er hyggelig å se dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...