Gå til innhold

Onkler og tanter og sånn det gikk så langt

Gjest Valnøtt

Anbefalte innlegg

Jepp. Jeg for min del er mye mer lettet nå enn da jeg skrev det første innlegget.

Onkel og tante og bestefar er hjertelig velkommen i mitt hjem under forutsetning av at de er høflige. Jeg skal som sagt til og med vurdere både kaffe og vaffel. Men å stole på dem - nei, det er jeg så heldig at jeg slipper å tenke mer på :-)

Like greit det. Ungene er sure på bestefar fordi han ble sint da de ville gi ham bursdaggave, så jeg tror ikke de er klare for å kjøre bil i flere timer for å komme til ham uansett.

Nå - tenke på noe annet :-)

Og Atene - hvis du er der ute - stooooore takker for det geniale telefontipset hvor jeg kan velge hvem jeg vil ha sms fra. Nå blir den kjekk å ha - igjen :-)

Jeg følger med, vettu... men det er travelt på jobben.

Hadde vurdert om jeg skulle skrive noen ord om hvor lite jeg ville stolt på onkel i denne situasjonen, men ser at han har sørget for saken selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

6

• mariaflyfly

3

• Elis31

2

• Atene

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Valnøtt

Jeg følger med, vettu... men det er travelt på jobben.

Hadde vurdert om jeg skulle skrive noen ord om hvor lite jeg ville stolt på onkel i denne situasjonen, men ser at han har sørget for saken selv.

Jepp - klarte det alene han - luringen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Å hui og hei - fikk mail fra barnas far. Med kopi til samboeren min og onkel. Han er i humør kan man si...

Og nederst i den - alle mailene (ikke at det var så mange da - men likevel), som jeg hadde skrevet til onkel.

Far driter i om jeg vil ha tilsyn ved samvær, for det kan bare barnevernet forlange, dessuten vil han si at jeg er utro, var uvenner med min svigermor (som døde i 2001) og generelt er teit. Til det som sto om volden han har drevet med sier han bare at det var undøvendig å dra opp gammalt grums.

Mitt spørsmål om hva man kan gjøre for å få en bedre relasjon mellom far og barn oghva man kan gjøre for at barna skal føle seg og være trygge under samvær gikk i bolken han "ikke gidder å kommentere".

Da vet vi to ting:

Far er sinna.

Onkel klarer å videresende mailer. Uten å høre om det er greit først forøvrig.

Hehe - for en gjeng... *risterpåhodet - begynner å få et bra galgenhumoristisk humør nå*

Jeg tenker jeg tar ungene på kino selv jeg. I morgen den dag - her skal vi se star wars :-)

Vil onkler og tanter treffe ungene mine, så skal jeg nok heller steke et sett til med vafler så får de komme på besøk og te seg som folk.

Å, himmel og hav! Jeg har ikke ord.

*klem til Valnøtt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Å, himmel og hav! Jeg har ikke ord.

*klem til Valnøtt*

Tilbakeklem :-)

Hehe - jeg har rett og slett brukt ettermiddag på å bli skikkelig glisete av hele suppa. Hahaha - ser for meg onkel som åpner sin kopi av mailen fra sin bror. Med alle mailene han har fått i bunnen...

Jaja - det blir jo ikke kjedelig med dem da. Det skal de ha. Det blir snørr og tårer iblant, men det hender da man får seg en latter også.

Jeg spurte ungene i dag om de ville finne på noe med onkel og tante siden det ikke ser ut til at pappa vil ha noen voksne der under samvær.

Men de hadde ikke lyst de - så da så - problem løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at tanten som ikke er biologisk i slekt med faren ikke vil se deg. De har jo på en måte valgt side i saken, og sikkert basert på en del løgner etc. Synes det er lurt at de leser rettspapirene. Fikk han en dom?

Jeg tror det er lurt å ta tiden litt til hjelp, og ikke tenk på at hva du enn gjør nå i forhold til onkel og tante trenger å være noen endelig beslutning noen av veiene. Dersom du ikke makter å sende ungene, så forklar kort at at ikke makter det akkurat nå, og evt hvorfor. Og si at dere tar en pause nå. Samt at hva barna har lyst til kommer først.

Synes også du kan kreve at man møtes i døra og hilser, slik andre her foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Synes det er rart at tanten som ikke er biologisk i slekt med faren ikke vil se deg. De har jo på en måte valgt side i saken, og sikkert basert på en del løgner etc. Synes det er lurt at de leser rettspapirene. Fikk han en dom?

Jeg tror det er lurt å ta tiden litt til hjelp, og ikke tenk på at hva du enn gjør nå i forhold til onkel og tante trenger å være noen endelig beslutning noen av veiene. Dersom du ikke makter å sende ungene, så forklar kort at at ikke makter det akkurat nå, og evt hvorfor. Og si at dere tar en pause nå. Samt at hva barna har lyst til kommer først.

Synes også du kan kreve at man møtes i døra og hilser, slik andre her foreslår.

Jeg vet ikke hva som har bitt tante. Men jeg vet at eksen min har ganske stor påvirkningskraft - spesielt overfor kvinner. Han pleier å dra et lite show med seg selv i rollen som bedratt ektemann av tidenes mest utro kvinne siden Mata Hari og høste stooor forståelse som er fratatt alt - kona, verdigheten, ungene, pengene etc etc. Bare seeee så lite han har i verden nå - og se hva han hadde før med bil, hus, penger etc.

Er egentlig ganske interessant å se hvordan mange sluker dette rått. Uten å ofre en tanke på hvor jeg får pengene fra og hvor han får pengene sine fra (han har ingen utdannelse, jeg har både det og en godt betalt jobb, naturlig nok tjener jeg da en god del mer enn ham) og ikke minst - hvordan dette voldtatte damevraket på nesten 150 kg skal ha ligget seg gjennom tilværelsen med en horde menn år etter år... Ok - jeg er ikke fet nå lenger, men jeg var faktisk det nesten hele tiden da jeg var gift. Samt slet tungt med angst og migrene. Aldri var jeg ute noe sted heller - jeg satt hjemme foran tv med strikketøyet mitt og sjokoladen de årene der. Men - verden vil bedras, og folk liker sex-skandaler. Eksen serverer både bedrag og sex-skandaler så da er det vel jackpot da.

Han sendte sågar en mail til samboeren min og sa at han hadde hatt en kjønnssykdom mens han var gift med meg. For liksom å underbygge Mata Hari imaget mitt. Jeg tilbød meg jo å ta ham med til legen min for å få bekreftet at jeg aldri har hatt noe slikt selv så jeg vet ikke hvor det kom fra jeg.

Hehe - helt rart, men mange tror altså på dette. Jeg pleier ikke å gidde å bry meg jeg. Etter en stund pleier folk å gi opp å forholde seg til ham - så kommer de til meg og skal liksom fortelle alt av hva han driver med - dermed har jeg plukket opp litt underveis, og tror jeg har en viss peiling på hva det går i. Jeg er ikke så opptatt av det. Folk får tenke hva de vil rundt meg. Jeg vet at jeg ikke har gjort annet mot denne tosken enn å kaste ham ut etter femten års terror. Og det skal jeg jammen stå for :-)

Men før onkel skal ha mine unger et eller annet sted hvor deres sikkerhet er i hans hender, så skal han pent lese rettsdokumentene som ligger her ja. Og se hva broren hans sier når han står i retten og ikke sitter over kaffekoppen.

Eksen ble ikke dømt til noen straff - det var en sak om han skulle ilegges besøksforbud eller ikke og ikke noen straffesak. Men han ble ilagt besøksforbud da. Og jeg lever tross alt fremdeles med voldsalarm et par år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hva som har bitt tante. Men jeg vet at eksen min har ganske stor påvirkningskraft - spesielt overfor kvinner. Han pleier å dra et lite show med seg selv i rollen som bedratt ektemann av tidenes mest utro kvinne siden Mata Hari og høste stooor forståelse som er fratatt alt - kona, verdigheten, ungene, pengene etc etc. Bare seeee så lite han har i verden nå - og se hva han hadde før med bil, hus, penger etc.

Er egentlig ganske interessant å se hvordan mange sluker dette rått. Uten å ofre en tanke på hvor jeg får pengene fra og hvor han får pengene sine fra (han har ingen utdannelse, jeg har både det og en godt betalt jobb, naturlig nok tjener jeg da en god del mer enn ham) og ikke minst - hvordan dette voldtatte damevraket på nesten 150 kg skal ha ligget seg gjennom tilværelsen med en horde menn år etter år... Ok - jeg er ikke fet nå lenger, men jeg var faktisk det nesten hele tiden da jeg var gift. Samt slet tungt med angst og migrene. Aldri var jeg ute noe sted heller - jeg satt hjemme foran tv med strikketøyet mitt og sjokoladen de årene der. Men - verden vil bedras, og folk liker sex-skandaler. Eksen serverer både bedrag og sex-skandaler så da er det vel jackpot da.

Han sendte sågar en mail til samboeren min og sa at han hadde hatt en kjønnssykdom mens han var gift med meg. For liksom å underbygge Mata Hari imaget mitt. Jeg tilbød meg jo å ta ham med til legen min for å få bekreftet at jeg aldri har hatt noe slikt selv så jeg vet ikke hvor det kom fra jeg.

Hehe - helt rart, men mange tror altså på dette. Jeg pleier ikke å gidde å bry meg jeg. Etter en stund pleier folk å gi opp å forholde seg til ham - så kommer de til meg og skal liksom fortelle alt av hva han driver med - dermed har jeg plukket opp litt underveis, og tror jeg har en viss peiling på hva det går i. Jeg er ikke så opptatt av det. Folk får tenke hva de vil rundt meg. Jeg vet at jeg ikke har gjort annet mot denne tosken enn å kaste ham ut etter femten års terror. Og det skal jeg jammen stå for :-)

Men før onkel skal ha mine unger et eller annet sted hvor deres sikkerhet er i hans hender, så skal han pent lese rettsdokumentene som ligger her ja. Og se hva broren hans sier når han står i retten og ikke sitter over kaffekoppen.

Eksen ble ikke dømt til noen straff - det var en sak om han skulle ilegges besøksforbud eller ikke og ikke noen straffesak. Men han ble ilagt besøksforbud da. Og jeg lever tross alt fremdeles med voldsalarm et par år etter.

Kjære Valnøtt!

Vil bare si at jeg leser trådene dine, selv om jeg ikke så ofte svarer.

Støtter deg i at onkel og tante kan få treffe ungene på to betingelser: at de leser rettsdokumentene og henter/levererer barna på en høflig og grei måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg har tenkt å forlange at de leser gjennom litt papirer før de ihvertfall få ta ungene på overnatting - kort og godt fordi jeg ikke stoler på dem så lenge jeg vet at de ikke vet/vil vite hva som har foregått. Ikke fordi de er dårlige mennesker, men fordi de har valgt å lukke øynene sine for realitetene bare fordi det er ubehagelig. Og det kan de selvsagt gjerne få gjøre også - men ikke hvis de skal inn i denne situasjonen med et betydelig ansvar for ungene mine.

Og tante - hun nekter å se meg i det hele tatt. *risterpåhodet*

Har lest oppdateringen din nå, og for å si det litt enkelt: Det var vel kanskje like greit.

En eller annen gang vil kanskje sannheten gå opp for barnas onkel og tante også, og da er det de som bør ha skamrødmen stående fra hæl til isse.

Støtter også bestemmelsen din om å la dem komme til deg om de vil se barna. Men jeg hadde forlangt at de skulle lese rettspapirene først. Ikke faen om jeg hadde tilbudt stol til noen som nektet å se realitetene i øynene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Har lest oppdateringen din nå, og for å si det litt enkelt: Det var vel kanskje like greit.

En eller annen gang vil kanskje sannheten gå opp for barnas onkel og tante også, og da er det de som bør ha skamrødmen stående fra hæl til isse.

Støtter også bestemmelsen din om å la dem komme til deg om de vil se barna. Men jeg hadde forlangt at de skulle lese rettspapirene først. Ikke faen om jeg hadde tilbudt stol til noen som nektet å se realitetene i øynene!

De skal få både stol, kaffe og kakebit uten å gi fra seg livsløgnen. Men tillit - nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

De skal få både stol, kaffe og kakebit uten å gi fra seg livsløgnen. Men tillit - nei.

He-he, ditt valg, vet du, du gjør det som er riktig for deg.

Jeg hadde ikke fiksa å ha noen i mitt hus som levde på en livsløgn basert på mistillit til meg. Men når det er sagt, så hadde jeg nok ikke lagt alle de pinnene i kors som du gjør for at ungene skulle ha kontakt med den siden av slekta si.

Du er veldig tøff og sterk, håper du greier å ta vare på deg selv og kjæresten også oppi det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

He-he, ditt valg, vet du, du gjør det som er riktig for deg.

Jeg hadde ikke fiksa å ha noen i mitt hus som levde på en livsløgn basert på mistillit til meg. Men når det er sagt, så hadde jeg nok ikke lagt alle de pinnene i kors som du gjør for at ungene skulle ha kontakt med den siden av slekta si.

Du er veldig tøff og sterk, håper du greier å ta vare på deg selv og kjæresten også oppi det hele.

Nei, jeg fikser det ikke jeg heller, skal jeg være ærlig. Jeg blir altfor sliten og det tar opp altfor mye av tiden min. Det går jo innpå meg selv om jeg ler iblant av idiotien. Og selv om det hadde vært en god vits det hele etterhvert, så verker det jo i mammahjertet mitt når jeg ser hvordan de voksne i livene deres roter det til.

Men stort sett prøver jeg å ta det meste med humør, ærlighet og å tenke på at når ungene mine blir store og kanskje går nøye etter i sømmene hva som skjedde i denne tiden - så ønsker jeg å kunne stå rett i ryggen når jeg svarer på spørsmål fra voksne menn som skjønner litt også.

Så da drar vi strikken et stykke til, trekker pusten inn, puster sakte ut og tar en dag av gangen.

Og plager livet av alle med-dolere med denne nærmest bloggingen her inne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, oi, oi.

Min umiddelbare tanke er at jeg ikke ville sendt barna mine til noen som ikke vil samarbeide med meg om jeg ikke var dødelig tvunget.

Jeg er også sterkt i tvil om det virkelig vil gavne barna å ha kontakt med noen som var så sterk konflikt med meg som mor. Og som tror at barnas kanskje mest sårbare og vanskelige opplevelser er sprøyt og oppspinn.

Jeg sliter med og se hvilken glede og nytte barna dine skal ha av disse konfliktfyldte pliktrundene. Dessuten kan man jo lure på hvilke intriger i forhold til samvær og din omsorgsevne det kan ende i. Det kan fort bli slik at de som ikke er med deg er mot deg i denne saken.

Jeg synes heller du helt seriøst skal gjøre noe med de tankene om å leie noen sunne slektninger. Det finnes mange sunne friske mennesker som ønsker seg tante-/ onkel- / besteforelderjobbb.

Kanskje du kan finne noen på en frivillighetssentral. I et idrettslag, en forening eller en menighet. Alt etter hvor du føler deg hjemme.

Det finnes mange lykkelige historier om familier som "adopterer" hverandre. I lengden blir kanskje det en langt bedre løsning for dere enn å fortsette i dette skakkjørte opplegget.

Det må være et minstemål av kvalitet på både slektningene og relasjonen til dem om man skal pleie kontakt. Det du beskriver er langt under mitt minstemål.

mvh

Eksakt hva jeg også tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøksforbud burde jo absolutt tale sin sak. Lurer litt på hva enkelte tanter tenker på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Besøksforbud burde jo absolutt tale sin sak. Lurer litt på hva enkelte tanter tenker på....

Som sagt - ett eller annet sted på veien har han klart å overbevise henne - og mange andre om at han ikke er hørt, misforstått, utsatt for løgn og bedrag osv - til og med i retten.

Han har nok ikke latt slekta si lese rettsreferatet for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Oi, oi, oi.

Min umiddelbare tanke er at jeg ikke ville sendt barna mine til noen som ikke vil samarbeide med meg om jeg ikke var dødelig tvunget.

Jeg er også sterkt i tvil om det virkelig vil gavne barna å ha kontakt med noen som var så sterk konflikt med meg som mor. Og som tror at barnas kanskje mest sårbare og vanskelige opplevelser er sprøyt og oppspinn.

Jeg sliter med og se hvilken glede og nytte barna dine skal ha av disse konfliktfyldte pliktrundene. Dessuten kan man jo lure på hvilke intriger i forhold til samvær og din omsorgsevne det kan ende i. Det kan fort bli slik at de som ikke er med deg er mot deg i denne saken.

Jeg synes heller du helt seriøst skal gjøre noe med de tankene om å leie noen sunne slektninger. Det finnes mange sunne friske mennesker som ønsker seg tante-/ onkel- / besteforelderjobbb.

Kanskje du kan finne noen på en frivillighetssentral. I et idrettslag, en forening eller en menighet. Alt etter hvor du føler deg hjemme.

Det finnes mange lykkelige historier om familier som "adopterer" hverandre. I lengden blir kanskje det en langt bedre løsning for dere enn å fortsette i dette skakkjørte opplegget.

Det må være et minstemål av kvalitet på både slektningene og relasjonen til dem om man skal pleie kontakt. Det du beskriver er langt under mitt minstemål.

mvh

Her setter du ord på det jeg egentlig mener.

Problemet er bare at med en sånn skilsmisse som jeg har så er det ganske mange som ungene i utgangspunktet er glade i som har et så dårlig forhold til meg - så det blir for mange å droppe hele banden. Da blir det å kompromisse litt her og der og prøve å få det til å gå på et vis.

Men - etter dette mail-tøvet i dag så er ikke onkel og tante aktuelle som barnevakter. Jeg gidder kort og godt ikke. De kan være onkel og tante som kommer på besøk - ikke onkel og tante som henter og leverer.

Så skal jeg være mammaen som serverer kaffe og smiler pent og snakker om været til gjengjeld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Onkel og tante kan få ta med seg ungene etter at de har spist middag hos dere (på en hverdag), så kan de ha ungene til leggetid, og levere dem innen kl xx.

Det er IKKE greit å si at de ikke vil ha noe med dere å gjøre, og så ta med seg ungene for å treffe en dokumentert voldelig far.

Uansett hvor gal/dust/psyk du måtte være...

De får bygge tillit ved små steg, av hensyn til ungene.

Etter dagens innsats med tillitsknusing er det ihvertfall ikke planer å la dem ha ansvaret for ungene mine. Jeg tror ikke de helt er modne for den oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her setter du ord på det jeg egentlig mener.

Problemet er bare at med en sånn skilsmisse som jeg har så er det ganske mange som ungene i utgangspunktet er glade i som har et så dårlig forhold til meg - så det blir for mange å droppe hele banden. Da blir det å kompromisse litt her og der og prøve å få det til å gå på et vis.

Men - etter dette mail-tøvet i dag så er ikke onkel og tante aktuelle som barnevakter. Jeg gidder kort og godt ikke. De kan være onkel og tante som kommer på besøk - ikke onkel og tante som henter og leverer.

Så skal jeg være mammaen som serverer kaffe og smiler pent og snakker om været til gjengjeld...

Det begynner å demre for meg hva som kan være noe av årsaken til at det er så forbasket vanskelig å få dømt voldtektsforbrytere.

Om menigmann og kvinne kan ha så vanskelig for å tro at noen som er idømt besøksforbud kan ha gjort noe galt...

Du har virkelig noen puslespill å legge.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Det begynner å demre for meg hva som kan være noe av årsaken til at det er så forbasket vanskelig å få dømt voldtektsforbrytere.

Om menigmann og kvinne kan ha så vanskelig for å tro at noen som er idømt besøksforbud kan ha gjort noe galt...

Du har virkelig noen puslespill å legge.

mvh

Jepp - det der er viktig. For ikke engang en som har begått voldtekt ser ofte selv hva han har gjort. Eller klarer ofte å fraskrive seg ansvaret for hva han har gjort. Den overbevisningen om egen uskyld sitter såpass dypt i vedkommende at den smitter av på omverdenen - som igjen gjerne mangler forståelse for at noen mennesker er i stand til å gjøre de mest ufattelige handlinger og likevel ikke føle at de har gjort noe galt.

Min eksmann har aldri vedkjent at det var galt å slå meg. Han mener den dag i dag at når en mann kommer til kort i en diskusjon er det kvinnens ansvar å la ham vinne diskusjonen slik at han ikke tvinges til å ty til vold for å vinne. Sånn er det altså kvinnens ansvar at han slår.

Er vanskelig mekanikk det der. Jeg forventer ikke at folk flest skjønner den, men jeg krever av de som skal ha ansvar for ungene mine i møte med deres overgriper at de setter seg inn i hva det handler om.

Nå blir jo ikke det aktuelt - så da får de ha livsløgnen sin i fred for meg. Men en prøvelse for min egen tålmodighet med andre - det hender det at det er ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hui og hei - fikk mail fra barnas far. Med kopi til samboeren min og onkel. Han er i humør kan man si...

Og nederst i den - alle mailene (ikke at det var så mange da - men likevel), som jeg hadde skrevet til onkel.

Far driter i om jeg vil ha tilsyn ved samvær, for det kan bare barnevernet forlange, dessuten vil han si at jeg er utro, var uvenner med min svigermor (som døde i 2001) og generelt er teit. Til det som sto om volden han har drevet med sier han bare at det var undøvendig å dra opp gammalt grums.

Mitt spørsmål om hva man kan gjøre for å få en bedre relasjon mellom far og barn oghva man kan gjøre for at barna skal føle seg og være trygge under samvær gikk i bolken han "ikke gidder å kommentere".

Da vet vi to ting:

Far er sinna.

Onkel klarer å videresende mailer. Uten å høre om det er greit først forøvrig.

Hehe - for en gjeng... *risterpåhodet - begynner å få et bra galgenhumoristisk humør nå*

Jeg tenker jeg tar ungene på kino selv jeg. I morgen den dag - her skal vi se star wars :-)

Vil onkler og tanter treffe ungene mine, så skal jeg nok heller steke et sett til med vafler så får de komme på besøk og te seg som folk.

Akkurat, ja. Like greit å følge magefølelsen sin, kanskje...

Og greit med alt som avklares underveis. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...