Gå til innhold

selvstendig/voksen 8 åring eller normalt?

Gjest Mamma_en_hans

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma_en_hans

Anngående nå er sommerferien snart over. Elste sønnen på 8 år går på SFO og yngste sønnen på 4 år går i barnhehage.

Det er hverdag igjen og jeg vil fortelle litt om sønnen min. Han har egen vekkeklokke og står opp klokken 07.30 Vekkeklokke har han egentlig ikke men bruker den på mobilen. Det var noe han begynte med etter eget initativ for et år siden. Ikke må jeg mase han opp av sengen. Unntak har det jo vært nå da like etter sommerfeiren. Han går på badet og dusjer skifter til rent undertøy. Han veit hvordan han kler seg etter vær og vinn aldrig må jeg minne han på noe. Aldrig må jeg be han om å dusje han passer sine egene klær og egen hygiene. Aldrig er kansje litt sterkt ord det er jo ikke regel uten unntak da men nesten aldrig da.

Han har sine voksene interesser elsker battlefield serien på discovery om andre verdenskrig og samler på alle dvd er sammen med sin far.

Kvelden går også på skinner. etter TV2 nyhetene 21.30 spiser han kveldsmat og smører til og med matpakke for skolen dagen etterpå. Han pusser tenne og legger seg.

Han er kansje den i klassen som legger seg seinest klokken 22.00 sovner 22.15-22.30 men han klarer seg fint med 9 timer, 9 timer og 15 minutter søvn. Hadde helst sett at han sov 30 minutter lenger. Vi har forsøkt å legge han tidligere men sovner ikke tidligere av den grunnen er litt b menske. Så lenge han klarer å stå opp selv om morgen og det ikke går utover skolen er det OK.

Vi hadde en snakk med han i slutten av sommerferien om behovet for at han la seg tidligere for å bli forbrett til skoleåret. Han hadde full forståelse for det. Skittentøyet hans slenger han selv til vask. Nå har vi også gitt han oppgave i disponere sitt eget klesbudsjett.

Er det normalt å være så selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette innlegget er sant, synes jeg han skal få mulighet til å være barn en stund til.

Det er flott å være selvstendig, men det går en grense et sted og jeg synes det høres ut som denne gutten har for mye ansvar i forhold til sin unge alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra det med å disponere sitt eget klesbudsjett og dvd-samlingen, synes jeg han likner litt på min gutt.

Han har hatt perioder der han setter vekkerklokka på og står opp selv, men hvis han ikek har den på, står han opp med en gang vi vekker ham, vasker seg selv og finner tøy. Han kan slurve litt med å legger skittentøyet på plass, men gjør det ofte av seg selv.

Leksene gjør han stort sett av seg selv, og han leser mye, og spiller mye fotball. Holder stort sett avtalte tidspunkt.

Før sommerferien prøvde vi å ha ham i seng til 9, men det hendte ofte at klokka ble halv ti, og som regel sovnet han ikke før ti. Når skolen begynner neste uke, regner jeg med at vi følger samme opplegget.

Så lenge gutten din har venner og interesser sammen med andre barn og trives på skolen, kan han vel fortsette slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ikke normalt i betydningen vanlig.

Men det er normalt i betydningen sunn og frisk. Du har en positivvariant. Vær glad for det :-)

Slutt med disse bekymringene om leggetid. Søvnbehovet er individuelt. På gruppenivå har positivvariantene en tendens til å ha mindre søvnbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke normalt å være så selvstendig, nei. Det er selvsagt veldig greit for dere at han klarer seg så fint selv, men jeg tror dere skal være veldig obs på å gi ham for mye ansvar. Det kan i verste fall få negative konsekvenser for ham senere i livet. Det er utrolig viktig at barn får være bekymringsløse barn.

La han føle at det er dere som skal ha kontrollen og dere som skal passe på at ting rundt ham fungerer. Lær ham å slappe litt mer av. Klart han skal få ansvar, men jeg ville aldri gått så langt som til å gi han ansvar også for eget klesbudsjett. Hold heller litt igjen og sørg for at han bevarer barnet i seg. Det er utrolig masse viktig læring i det å kunne leve som et barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke normalt i betydningen vanlig.

Men det er normalt i betydningen sunn og frisk. Du har en positivvariant. Vær glad for det :-)

Slutt med disse bekymringene om leggetid. Søvnbehovet er individuelt. På gruppenivå har positivvariantene en tendens til å ha mindre søvnbehov.

Men eget klesbudsjett da gitt i en alder av 8 år?

Jeg synes man skal legge mer ansvar på skuldrene til denne gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke der de fleste 8-10åringer er. Ikke tolvåringer heller for den del.

Jeg tror mange barn i dag, innkludert mine egne, kunne ha godt av mer ansvar og større selvstendighet.

Men selvstendighetens medalje har en bakside som kan være skummel. For mye selvstendighet kan svekke følelsesmessig tilknytning til foreldrene. Man kan ende opp med en 12-åring som ikke skjønner hva h*n skal med foreldre.

Det å takle noe praktisk er ikke det samme å takle det følelsesmessig. Barn og ungdom kan ta seg frem i verden tilsynelatende helt strålende, for så å bryte fullstendig sammen. De har blitt spist opp fra innsiden.

Ut fra det du skriver ville jeg hatt et våkent blikk på tilknytning og samhørighet. Jeg ville også vært på vakt i forhold til om gutten samarbeider med dere eller navigerer rundt dere. Utpreget selvstendighet _kan_ være en måte å rydde foreldrene og evt. søsken raskest mulig ut av livet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke der de fleste 8-10åringer er. Ikke tolvåringer heller for den del.

Jeg tror mange barn i dag, innkludert mine egne, kunne ha godt av mer ansvar og større selvstendighet.

Men selvstendighetens medalje har en bakside som kan være skummel. For mye selvstendighet kan svekke følelsesmessig tilknytning til foreldrene. Man kan ende opp med en 12-åring som ikke skjønner hva h*n skal med foreldre.

Det å takle noe praktisk er ikke det samme å takle det følelsesmessig. Barn og ungdom kan ta seg frem i verden tilsynelatende helt strålende, for så å bryte fullstendig sammen. De har blitt spist opp fra innsiden.

Ut fra det du skriver ville jeg hatt et våkent blikk på tilknytning og samhørighet. Jeg ville også vært på vakt i forhold til om gutten samarbeider med dere eller navigerer rundt dere. Utpreget selvstendighet _kan_ være en måte å rydde foreldrene og evt. søsken raskest mulig ut av livet.

mvh

Her er jeg ihverfall helt enig med deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Men eget klesbudsjett da gitt i en alder av 8 år?

Jeg synes man skal legge mer ansvar på skuldrene til denne gutten.

''Jeg synes man skal legge mer ansvar på skuldrene til denne gutten.''

Jeg antar det mangler et "ikke" i setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes man skal legge mer ansvar på skuldrene til denne gutten.''

Jeg antar det mangler et "ikke" i setningen.

Ja jeg så det selv, men tenkte at alle sikkert skjønte hva jeg mente her:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg så det selv, men tenkte at alle sikkert skjønte hva jeg mente her:-)

Jeg leste faktisk et ikke inn i setningen helt på egenhånd og så ikke at det manglet før nå. Sløve meg...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 8-åring må vekkes om morgenen (ørtogførti ganger), oppfordres til å skifte underbukse hver dag, kommanderes til tannpuss, følges til skolen, elsker Tom og Jerry (TV2 nyheter får han aldeles ikke se) og ville vel heller hatt et leke/spill-budsjett…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra det med å disponere sitt eget klesbudsjett og dvd-samlingen, synes jeg han likner litt på min gutt.

Han har hatt perioder der han setter vekkerklokka på og står opp selv, men hvis han ikek har den på, står han opp med en gang vi vekker ham, vasker seg selv og finner tøy. Han kan slurve litt med å legger skittentøyet på plass, men gjør det ofte av seg selv.

Leksene gjør han stort sett av seg selv, og han leser mye, og spiller mye fotball. Holder stort sett avtalte tidspunkt.

Før sommerferien prøvde vi å ha ham i seng til 9, men det hendte ofte at klokka ble halv ti, og som regel sovnet han ikke før ti. Når skolen begynner neste uke, regner jeg med at vi følger samme opplegget.

Så lenge gutten din har venner og interesser sammen med andre barn og trives på skolen, kan han vel fortsette slik?

Dette høres mer normalt ut. Slik var min eldste også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok han ligger langt over gjennomsnittet.

Det med klesbudsjettet hadde jeg ventet med. Det holder om han har vanlige lommepenger som kan disponeres fritt til småting.

Pass på hvis han enkelte andre sider han er litt umoden / gjennomsnittlig på - at dere lar ham få ha sine mer barnslige sider også.

Og ikke forvent at den minste skal bli akkurat likedan, når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma_en_hans

Hva er tanken bak å gi ham eget klesbudsjett å følge opp?

Takk for alle innlegg. Tanken med å ha et eget klesbudsjett var å lære å disponere penger fra ung alder. Men etter å lest her så forstår jeg at det blir litt for mye ansvar å kreve av han. Han får være mest mulig barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vår gutt er normal, så vil jeg si din er det også ;) Ville dog ikke lagt klesbudjettet i ett barns hender.

Vår gutt er 5 1/2 år og skal begynne i første klasse. Han spurte nå om han kunne få vekkeklokke slik at han kunne stå opp selv. Vasker seg, pusser tenner og finner klær selv på morgnen.

Har etter sommerferien lagt seg litt før åtte, og ligger da i sengen til han sovner. Han rydder og støvsuger selv rommet og får 10,- kroner i uken for dette.

Må legge til at dette er ting han selv vil gjøre, ikke noe vi forventer :) Tror rett og slett han er så stolt over å bli skolegutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...