jubalong70 Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Normalt og normalt. Hva er normalt da? Du har en sønn som er kjempeflink til å ta ansvar, og som klarer å se egne behov og handle ut fra det. Ingenting er negativt med det! Synes han virker flott og flink og du har all grunn til å være stolt. Vedr. leggetid så er jo det veldig individuelt. Så lenge han er uthvilt når han står opp så er vel leggetiden grei 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Normalt og normalt. Hva er normalt da? Du har en sønn som er kjempeflink til å ta ansvar, og som klarer å se egne behov og handle ut fra det. Ingenting er negativt med det! Synes han virker flott og flink og du har all grunn til å være stolt. Vedr. leggetid så er jo det veldig individuelt. Så lenge han er uthvilt når han står opp så er vel leggetiden grei ''Så lenge han er uthvilt når han står opp så er vel leggetiden grei :)'' Bare en digresjon: Enkelte barn er aldri uthvilte når de står opp. Syvåringen min er nok et utpreget B-menneske. Legges rimelig tidlig (8 - 8.30), men sovner aldri før det har gått minst en time, ofte to. På morgenen er han omtrent helt borte til etter at han er ute av døren og enda lenger :/. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Det er nok ikke der de fleste 8-10åringer er. Ikke tolvåringer heller for den del. Jeg tror mange barn i dag, innkludert mine egne, kunne ha godt av mer ansvar og større selvstendighet. Men selvstendighetens medalje har en bakside som kan være skummel. For mye selvstendighet kan svekke følelsesmessig tilknytning til foreldrene. Man kan ende opp med en 12-åring som ikke skjønner hva h*n skal med foreldre. Det å takle noe praktisk er ikke det samme å takle det følelsesmessig. Barn og ungdom kan ta seg frem i verden tilsynelatende helt strålende, for så å bryte fullstendig sammen. De har blitt spist opp fra innsiden. Ut fra det du skriver ville jeg hatt et våkent blikk på tilknytning og samhørighet. Jeg ville også vært på vakt i forhold til om gutten samarbeider med dere eller navigerer rundt dere. Utpreget selvstendighet _kan_ være en måte å rydde foreldrene og evt. søsken raskest mulig ut av livet. mvh Synes du har et poeng der. Jøss hvor får du denne kunnskapen fra ? Jeg må bare spørre om du er utdannelse i forhold til barn? Og det er ment som et kompliment 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Takk for alle innlegg. Tanken med å ha et eget klesbudsjett var å lære å disponere penger fra ung alder. Men etter å lest her så forstår jeg at det blir litt for mye ansvar å kreve av han. Han får være mest mulig barn. Jeg synes det er rart at du er litt bekymret for om han er for voksen, samtidig som du planlegger å gi han mer ansvar. Å få en fast sum til lørdagsgodt synes jeg passer bedre, enn klesbudsjett. Vår pode får også 50 kr uka, for å holde rommet ryddig. Og ellers må barna hjelpe til med å bære ut søppel på forespørsel, samt hjelpe til med å dekke bordet og ta av bordet på forespørsel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 ''Så lenge han er uthvilt når han står opp så er vel leggetiden grei :)'' Bare en digresjon: Enkelte barn er aldri uthvilte når de står opp. Syvåringen min er nok et utpreget B-menneske. Legges rimelig tidlig (8 - 8.30), men sovner aldri før det har gått minst en time, ofte to. På morgenen er han omtrent helt borte til etter at han er ute av døren og enda lenger :/. Det har du selvsagt rett i 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 ''Så lenge han er uthvilt når han står opp så er vel leggetiden grei :)'' Bare en digresjon: Enkelte barn er aldri uthvilte når de står opp. Syvåringen min er nok et utpreget B-menneske. Legges rimelig tidlig (8 - 8.30), men sovner aldri før det har gått minst en time, ofte to. På morgenen er han omtrent helt borte til etter at han er ute av døren og enda lenger :/. Vi finner ut om ungene har sovet nok av humøret litt ut på dagen... ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Helt "normalt" er det nok ikke, men jeg kan ikke se at det er så "unormalt" heller. Hvis man trekker i fra det med klesbudsjettet, og lavt søvnbehov, så kunne det godt være min sønn du hadde beskrevet. Han er 7. Han trenger 10-11 timers søvn, men ellers er han en meget selvstendig og flink gutt, flink til å ta ansvar, ordner opp. Er det å være barn ensbetydende med å være vimsete, rotete, ikke kunne ta ansvar? Det syns jeg høres rart ut. La nå denne gutten få være som han er uten at alle skal fortelle han at han er "unormal". Jeg syns det er lurt å gi barna ansvar fra de er små, nettopp for å lære dem å gjøre det. Og når da noen er SÅ flinke, så skal man da ikke ta i fra dem det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Min eldste er veldig slik, ansvarsfull, lite søvnbehov osv og hun har alltid vert det. Litt for voksen og seriøs av og til, tar ofte ansvar for mer enn hun burde. Sån ner hun. 9 åringen min har også fra tidlig alder tatt ansvar for detå stå opp og påkledning. Jeg kan ikke huske sist jeg mått minne han på lue eller støvler når det trengs. Både 0 og 12 ringe ser på været og temperaturen før de kler på seg Men kledsbudsjett. Å nei der går grensen. Høres ut som om du har en flott gutt forresten! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Min eldste er veldig slik, ansvarsfull, lite søvnbehov osv og hun har alltid vert det. Litt for voksen og seriøs av og til, tar ofte ansvar for mer enn hun burde. Sån ner hun. 9 åringen min har også fra tidlig alder tatt ansvar for detå stå opp og påkledning. Jeg kan ikke huske sist jeg mått minne han på lue eller støvler når det trengs. Både 0 og 12 ringe ser på været og temperaturen før de kler på seg Men kledsbudsjett. Å nei der går grensen. Høres ut som om du har en flott gutt forresten! alle skriveleifene skyldes et seigt tastatur der enkelte taster er på helt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aggathe Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Ikke så veldig ulik min 8-åring, men han får ikke se voksenprogram på tven eller filmer fra andre verdenskrig, men han dusjer og skifter undertøy hver dag uoppfordret. Er også tilbøyelig til å la han strekke leggetiden litt om han får nok søvn, men med forbehold om at han våkner av seg selv etter gitte timer, har inndratt vekkerklokka : ) Men smører sjelden mat til han, er aldri at jeg trenger å vekke han, foregår det et elller annet i fritiden eller på skolen har han full kontroll på tid og sted, glemmer aldri gymtøy o.l Men han er i høyeste grad et barn for det, jeg gjør ikke et stort nummer ut av det, flott han er flink å selvstendig, men det hadde ikke vært mindre flott om han var en vimseper av dimensjoner, så jeg velger å ikke ha fokus på det. Men klesbudsjett hadde gått heden, han er så grådig at han neppe hadde sett behovet for nye klær om buksa hadde vært mitt på leggen og hadde hatt hull i alle sokkene! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Det er ikke normalt i betydningen vanlig. Men det er normalt i betydningen sunn og frisk. Du har en positivvariant. Vær glad for det :-) Slutt med disse bekymringene om leggetid. Søvnbehovet er individuelt. På gruppenivå har positivvariantene en tendens til å ha mindre søvnbehov. Jeg lurer også veldig på om du kommentere det å gi en 8åring ansvar for sitt eget klesbudsjett.. Lommepenger er en ting, men å ha budsjett for primærbehov i så tidlig alder, kan jeg ikke helt se at er noe posetivt poeng. Forklar meg gjerne, om du mener det ene eller det andre. Nå er jeg nysgjerrig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jeg ville vel valt en annen overskrift enn deg.... Selvstendig/voksen 8åring og normal..... Det ene utelukker vel ikke det andre. Høres helt ut som min nevø, når han var på din sønns alder. Det jeg stusset på var at du kanskje syns din sønn er litt for voksen, og vil gi han eget klesbudsjett... nei, det syns jeg lite om... Hans kostnader rundt oppvekst, er DITT ansvar og du skal absolutt ikke gi han en slik bekymring, og prøve å få budsjettet til å gå opp. Mener Bms da.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mamma_en_hans Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Ikke så veldig ulik min 8-åring, men han får ikke se voksenprogram på tven eller filmer fra andre verdenskrig, men han dusjer og skifter undertøy hver dag uoppfordret. Er også tilbøyelig til å la han strekke leggetiden litt om han får nok søvn, men med forbehold om at han våkner av seg selv etter gitte timer, har inndratt vekkerklokka : ) Men smører sjelden mat til han, er aldri at jeg trenger å vekke han, foregår det et elller annet i fritiden eller på skolen har han full kontroll på tid og sted, glemmer aldri gymtøy o.l Men han er i høyeste grad et barn for det, jeg gjør ikke et stort nummer ut av det, flott han er flink å selvstendig, men det hadde ikke vært mindre flott om han var en vimseper av dimensjoner, så jeg velger å ikke ha fokus på det. Men klesbudsjett hadde gått heden, han er så grådig at han neppe hadde sett behovet for nye klær om buksa hadde vært mitt på leggen og hadde hatt hull i alle sokkene! Jeg har trukket tilbake det med klesbudsjettet. Min sønn dusjer hver dag om morgen. Din da om morgen eller om kvelden? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miia Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Ser at mange her er positive til all denne selvstendigheten; for meg virker det litt merkelig for et såpass lite barn... Jeg kjenner at jeg synes det blir usjarmerende (det beste jeg kom på), og for meg høres ikke dette ut som et _barn_, men en mini-voksen. Og det er ikke positivt ment. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drajaba... Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jeg synes ikke dette høres så utrolig positivt ut jeg da.... Nesten litt merkelig at alt går så sinnsykt på skinner. Hadde jeg vært mamman her hadde jeg ikke oppfordret til mer "selvstendighet". En 8-åring skal vel være barn og få lov til å være barn. Jeg sier _ikke_ at dere ikke lar sønnen deres være barn, men når du begynner å nevne klesbudsjett så begynner jeg å lure hvordan dere tenker. Jeg aner ikke hvor normalt dette er, men jeg synes ikke han høres ut som en vilter og bekymringsløs 8-åring. Hadde min sønn vært slik du beskriver ville jeg forsøkt å dempe det litt, han er tross alt et barn. Barn skal ikke være små voksne. Min mening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jøss! Min (snart) åtteåring har ikke mobil og kan knapt klokka. Men han kommer seg relativt greit opp når jeg vekker ham. Han går på toalettet selv, men så må jeg gi ham beskje dom alt fra å kle på seg til å pusse tenner. Han KAN lage brødskiver om det virkelig står på, men foretrekker å slippe. Han dusjer selv (ofte motvillig) når jeg ber ham om det, men må ha beskjed om å skifte truse osv. Ha aner ikke hva han skal ha på seg av klær, verken inne eller ute. Han roter bort masse klær og saker hele tiden. Skittentøyet slipper han der han står. Han elsker alt fra Disney til Harry Potter. Han bryr seg katta ang hva han har på seg, og er kun interessert i penger dersom det er snakk om å kjøpe leker. Tipper mitt surrehode er en like normal åtteåring som din:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sola60 Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jøss! Min (snart) åtteåring har ikke mobil og kan knapt klokka. Men han kommer seg relativt greit opp når jeg vekker ham. Han går på toalettet selv, men så må jeg gi ham beskje dom alt fra å kle på seg til å pusse tenner. Han KAN lage brødskiver om det virkelig står på, men foretrekker å slippe. Han dusjer selv (ofte motvillig) når jeg ber ham om det, men må ha beskjed om å skifte truse osv. Ha aner ikke hva han skal ha på seg av klær, verken inne eller ute. Han roter bort masse klær og saker hele tiden. Skittentøyet slipper han der han står. Han elsker alt fra Disney til Harry Potter. Han bryr seg katta ang hva han har på seg, og er kun interessert i penger dersom det er snakk om å kjøpe leker. Tipper mitt surrehode er en like normal åtteåring som din:) Det høres mer likt min snart 8-åring, det. Eller for den saks skyld, storebroren også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.