Gå til innhold

Mye kveldsmat?

Gjest momsemoms

Anbefalte innlegg

Gjest momsemoms

Datteren min på 5 år har begynt å spise så mye før hun legger seg. Da hun ba om den fjerde skiva sa jeg at hun ikke trenger mer mat siden hun skal sove. Det kom også fram at hun hadde spist en skive hos en venninne rett før kveldsmaten her hjemme. Det sa hun da hun ikke fikk mer mat. Hun er 115 cm og 20 kg.

Lar dere barna spise så mye før de skal sove? Er det kjipt å nekte et barn mer mat? Hun kan da umulig være sulten etter så mange skiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine barn kan hive innpå med 4-5-6 skiver hvis de er i det humøret, og brødet er ferskt og godt. Det er mye mer enn de trenger, og jeg sier stopp etter 3 skiver, maks 4 hvis jeg er der.

Men bestemor, hun synes lykken er når barna spiser masse, og hos henne kan de slå til med 5-6 skiver, og så skryter de av det etterpå til meg.....

Nei, barna trenger ikke mer enn 3 skiver når de skla legge seg, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Mine barn får spise til de selv sier de er mette. Jeg har lagt meg sulten noen ganger, og det er jammen meg ubehagelig nok. Nå skal det sies at mine barn er slanke, på grensen til tynne. Vi har altså ikke noen vektproblematikk. Ingen av dem er heller så harde på middagsmaten.

Jeg ville følt meg temmelig brutal om jeg skulle nekte ungene å spsise seg mette til måltidene.

Barnet til en venninne av meg hadde vært hos sin bestemor, og bestemor syntes barnet spiste vel mye, og sa: "Nei, lille venn, nå er du mett." Barnet fortalte om hendelsen og sa, tydelig såret: "Men det kunne da ikke HUN vite!" Og det hadde barnet rett i. Hvordan ville vi voksne syntes det var om noen hadde nektet oss å forsyne oss en gang til, fordi vi hadde spist nok allerede (i følge den andres målestokk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på 3,5 har perioder hvor han kan spise 4 brødskiver til kvelds, men så har han også perioder hvor jeg nærmest må true i en en halv skive... så jeg lar han styre dette selv siden det ikke er et dagligdags fenomen, og gir han 4 brødskiver når det er det han vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest momsemoms

Mine barn kan hive innpå med 4-5-6 skiver hvis de er i det humøret, og brødet er ferskt og godt. Det er mye mer enn de trenger, og jeg sier stopp etter 3 skiver, maks 4 hvis jeg er der.

Men bestemor, hun synes lykken er når barna spiser masse, og hos henne kan de slå til med 5-6 skiver, og så skryter de av det etterpå til meg.....

Nei, barna trenger ikke mer enn 3 skiver når de skla legge seg, mener jeg.

5-6 skiver er veldig mye da. Jeg ville aldri klart så mye, men så er jeg ikke i vekst heller. Jeg synes det er greit med en solid frokost og en god middag, men er ikke så begeistret for kraftige måltider før leggetid.

Det føles også litt feil å nekte henne mat. Kanskje jeg skal tilby henne litt frukt eller grønt etter 3 skiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Noen ganger spiser mine enormt - noen ganger veldig lite. Spesielt den eldste har alltid vært sånn. Når han spiser masse - fem seks skiver til et måltid, vet jeg at jeg snart må ut og kjøpe ny garderobe, for da slenger det seg gjerne på en 10-12 cm snart.

Jeg gir ungene så mye mat som de ønsker, men ikke så mye de ønsker av søtpålegg og sånt da.

Vil de ha fem skiver med makrell så får de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn er tynne og de har perioder der de spiser mye/lite. Av den grunn lar jeg dem regulere mengden mat selv. Hadde jeg hatt et barn med anlegg for overvekt, så hadde jeg regulert matmengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva vi har gjort på dagen og hva ungene har spist tidligere på dagen. Nå spiser poden min sjelden brød til kvelds, men forleden kveld kjørte han nedpå 3 brødskiver og jeg holdt på å besvime! Men han er mager og jeg er lykkelig for hver kalori han får i seg. :o)

Hadde jeg hatt et barn som var ganske rundt eller med anlegg for overvekt så hadde jeg holdt igjen ja. 3 brødskiver til kvelds burde jo holde om de er av normal størrelse og ikke veldig små (skivene altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Jeg nekter ikke barna mat. Det HAR hendt at jeg har begrenset litt på kvelden, men det er når de egentlig har spist og avsluttet måltidet, får beskjed om sengetid og plutselig finner ut at de skulle sikkert hatt mer mat. Da oppfatter jeg det som uthaling av tid.

I perioder vokser barna mye, da er det jo ikke rart at de trenger mer mat også. Mine unger holdt på å regelrett ete oss ut av huset tidligere i sommer. De kunne hive innpå 3-4 brødskiver både til frokost, lunsj og kvelds, i tillegg til alminnelig porsjon middag. Men nå er de tilbake til gamle vaner igjen, med en skive nå og to skiver da.

Jeg syns det er feil å nekte barna mat. De skal lære å kjenne etter selv på sult og metthetsfølelse, og i lengden tror jeg det kan være uheldig at voksne overkjører denne følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi en tynn,og en som nok har anlegg for å legge på seg.Der må vi bremse inntaket.Hun er 7 og kan spise som en(normal) voksen,og DET skal ikke barn gjøre i følge en ernæringsekspert.Og jeg er helt enig. Når hun spør etter den 3`dje skiven til kvelds sier jeg heller at jeg skal lage en fruktskål til henne i stedet.2 skiver er nok til henne når vi har spist en god middag 2-3 timer tidligere.

Når det gjelder middagen fordeler jeg 1/3 hver på tallerkenen med grønnsaker.poteter/ris/pasta og hovedmaten.

Vi snakker om hvor viktig det er å ikke stappe i seg,men å kjenne etter om man faktisk er mer sulten,eller om man bare vil ha for å ha. Dette skjønner hun veldig godt og er med på den.Sier hun at hun vi ha mer middag,får hun ikke bare kjøttkaken f,eks,men må også ta grønnsaker i tillegg.

Jeg har aldri brukt ordet slanking,eller tykk,men sier heller at kroppen vår har ikke godt av at vi stapper for mye inn.

Det som er utfordringen hos oss er at den eldste ikke skal føle at hun får for "lite" mat,for det gjør hun absolutt ikke.Det andre er at den minste spiser lite og er på grensen til å være mager og vi er glad til for hver gang hun vil ha litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "dumme mamma"

5-6 skiver er veldig mye da. Jeg ville aldri klart så mye, men så er jeg ikke i vekst heller. Jeg synes det er greit med en solid frokost og en god middag, men er ikke så begeistret for kraftige måltider før leggetid.

Det føles også litt feil å nekte henne mat. Kanskje jeg skal tilby henne litt frukt eller grønt etter 3 skiver.

Du kan jo prøve å lage en god havregrøt med litt banan til kvelden-det gir fort en god metthetsfølelse og er veldig sunt :) Det er jo i tillegg veldig fort gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Våre barn får spise så mye kveldsmat de vil, dog ikke helt hva de vil. De får ikke legge nedpå 4-5 skiver med syltetøy elle andre veldig søte pålegg, forsøker å styre dem mot kjøttpålegg og ost.

Må legge til at de svært slanke, ville vel vurdert å bremse om de grenset mot overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...