Gå til innhold

Tips til å skape gode sovevaner

Sofline

Anbefalte innlegg

Når han er 4 mnd gjør det ingenting å amme i søvn. Det har jeg gjort med begge mine, og de legger seg lett nå. Men ville prøvd å legge han ned fra puppen mens han fortsatt var _litt_ våken, sånn at han blir vant med at han faktisk skal over i sin egen seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest maaaaaaaaamzi

Jeg har en datter på 4 mnd og har samme "problemet"...

men problemet med min datter er at hun nekter å sove om hun er litt sulten, så jeg må amme så hun blir mett, ofte sovner hun når hun er mett - da legger jeg henne i sengen. Av og til våkner hun av det, men da putter jeg i henne "tutten", stryker henne på håret og sier så så om hun skriker, så sovner hun fort.

Er babyen trøtt nok sovner den uansett når du legger den ned, bare la han få litt fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner så utrolig godt at det er vanskelig å ikke ta opp barnet når det gråter slik, og du må nesten bare gjøre som du føler for.

Jeg stålsatte meg, og satt ved siden av senga og holdt en hånd på barnet når de var slik.

Sang gjerne litt lavt også.

For meg var det viktig å ikke venne barna til at de kunne skrike seg opp. For andre er ikke det riktig, man må bare gjøre som man selv føler er rett.

Jeg har alltid hatt det målet for øyet at barna mine skulle kunne trives i egen seng og kunne sovne selv. Jeg føler absolutt at jeg har nådd målene mine. Hvorvidt det er barna og deres personligheter eller min "oppskrift" som er årsaken, er umulig å si, men jeg tror "oppskriften" har gjort det lettere.

Foreløpig prøver jeg "mellomløsningen" og lar være med å ta ham ut av soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to som har gjennomgått følgende:

Helt fra de var nyfødt innførte vi forskjell på natt og dag. Om natta var det lite/ikke lys (dimmebryter på bad og soverommet deres, slik at vi kunne skifte bleie uten å famle for mye), vi snakket ikke med vanlige stemmer om vi overhode snakket, og det var ikke kos/lek.

På kvelden var det samme rutine hele tiden: pupp, pysj, pupp og kos, inn i senga, nattasang, natta, av med lyset og ut av rommet. Var de urolige/skrek, så gikk vi inn igjen og strøk på håret/i ansiktet, men tok aldri opp med mindre det var bæsj i bleien. De har aldri ligget og skreket i sengene sine, vi har ikke gjennomført "skrikemetode" på noen av dem.

Mens de enda var så små at de skulle ha mat om natta, så ammet jeg på rommet deres i en gyngestol. Den ene fikk flaske, og da byttet vi på å gi om natta - også på rommet deres i gyngestol. Etter mat var det tilbake i senga.

De er begge gode venner med senga i dag, og har vært det hele tiden. Vi har svært sjelden "gjester" i senga, det er kun om de er syke. Begge foretrekker å ligge i egen seng.

''Var de urolige/skrek, så gikk vi inn igjen og strøk på håret/i ansiktet, men tok aldri opp med mindre det var bæsj i bleien. De har aldri ligget og skreket i sengene sine, vi har ikke gjennomført "skrikemetode" på noen av dem.''

Du skriver at dere gikk inn til dem hvis de var urolige/skrek, men at de aldri har skreket i sengene sine...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han er 4 mnd gjør det ingenting å amme i søvn. Det har jeg gjort med begge mine, og de legger seg lett nå. Men ville prøvd å legge han ned fra puppen mens han fortsatt var _litt_ våken, sånn at han blir vant med at han faktisk skal over i sin egen seng.

Det har jeg gjort fram til nå, og da har han sovnet fint etter max. et kvarter uten å skrike, men plutselig fungerer det ikke mer. Jeg håper det går over. I kveld åpnet han så vidt øynene da jeg la ham i senga og sovnet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter på 4 mnd og har samme "problemet"...

men problemet med min datter er at hun nekter å sove om hun er litt sulten, så jeg må amme så hun blir mett, ofte sovner hun når hun er mett - da legger jeg henne i sengen. Av og til våkner hun av det, men da putter jeg i henne "tutten", stryker henne på håret og sier så så om hun skriker, så sovner hun fort.

Er babyen trøtt nok sovner den uansett når du legger den ned, bare la han få litt fred.

''Er babyen trøtt nok sovner den uansett når du legger den ned, bare la han få litt fred.''

Nei, han gjør ikke det, han skriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

''Var de urolige/skrek, så gikk vi inn igjen og strøk på håret/i ansiktet, men tok aldri opp med mindre det var bæsj i bleien. De har aldri ligget og skreket i sengene sine, vi har ikke gjennomført "skrikemetode" på noen av dem.''

Du skriver at dere gikk inn til dem hvis de var urolige/skrek, men at de aldri har skreket i sengene sine...?

Vi har aldri latt dem _bli liggende_ og skrike uten at vi har vært der sammen med dem, var det jeg ønsket å få fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innførte rutiner tidlig, allerede fra 2-3 måneders alderen.

Det ble to vanskelige perioder. En når han var fire måneder og en i ni-ti måneders alderen. Begge gikk over av seg selv ved at vi holdt på rutinene.

Jeg prøvde Ferbers metode en kveld. Det endte med at Squishy skalv når han så senga og ble livredd for å legge seg, så for oss fungerte det mye bedre å sitte inne hos han til han sovnet. Han ble trygg etterhvert.

Rundt 1,5 års alderen begynte han å sovne på egenhånd og det har han gjort uten problemer siden. Han er nå tre år og har svært gode sovevaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innførte rutiner tidlig, allerede fra 2-3 måneders alderen.

Det ble to vanskelige perioder. En når han var fire måneder og en i ni-ti måneders alderen. Begge gikk over av seg selv ved at vi holdt på rutinene.

Jeg prøvde Ferbers metode en kveld. Det endte med at Squishy skalv når han så senga og ble livredd for å legge seg, så for oss fungerte det mye bedre å sitte inne hos han til han sovnet. Han ble trygg etterhvert.

Rundt 1,5 års alderen begynte han å sovne på egenhånd og det har han gjort uten problemer siden. Han er nå tre år og har svært gode sovevaner.

Hva gikk de vanskelige periodene ut på?

Ferbers metode er ikke aktuelt her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri latt dem _bli liggende_ og skrike uten at vi har vært der sammen med dem, var det jeg ønsket å få fram.

OK. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gikk de vanskelige periodene ut på?

Ferbers metode er ikke aktuelt her heller.

Han styret veldig, gråt mye og det tok lang tid før han sovnet. Han våknet også mange ganger i løpet av natten.

Godt å høre at du vil forsøke andre ting en Ferbers metode. Sønnen din er uansett for ung ennå, så du kan jo revurdere om du får problemer senere. Men det ordner seg som oftest uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han styret veldig, gråt mye og det tok lang tid før han sovnet. Han våknet også mange ganger i løpet av natten.

Godt å høre at du vil forsøke andre ting en Ferbers metode. Sønnen din er uansett for ung ennå, så du kan jo revurdere om du får problemer senere. Men det ordner seg som oftest uansett :)

''Han styret veldig, gråt mye og det tok lang tid før han sovnet. Han våknet også mange ganger i løpet av natten.''

Sånn har det også vært her en periode nå, men de to siste kveldene/nettene har det gått greit, så jeg håper det var en forbigående fase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han styret veldig, gråt mye og det tok lang tid før han sovnet. Han våknet også mange ganger i løpet av natten.''

Sånn har det også vært her en periode nå, men de to siste kveldene/nettene har det gått greit, så jeg håper det var en forbigående fase.

Det kommer nok mange slike faser. Mitt første råd er å holde på rutinene og komme seg gjennom det som best man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...