Gå til innhold

Soving i barnehagen

cizz

Anbefalte innlegg

Pia vår på 1,5 har nettopp begynt i barnehage. Det hun hadde av rutiner før hun begynte var at hun våkner ca 07, sover ca 1,5 time i løpet av dagen sånn mellom 12 og 14 en gang, og legger seg igjen 1930 og sover stort sett hele natten.

Men nå har alt blitt bare krøll. Hun er jo naturlig nok mer sliten etter å ha aktive barnehagedager, men måten hun har "taklet" dette på er at hun har _kuttet ned_ på sovingen. Hun våkner gjerne 0630 nå, og klarer ikke å sove mer enn kanskje 30-50 minutter i barnehagen. Resultatet er jo at hun er dønn utslitt og grinete som en lurv halve dagen. Har prøvd å legge henne kl 19, men hun sovner ikke noe tidligere likevel.

Hun sover veeeldig lett, og de ansatte sier at hun virker slett ikke ferdigsovet etter luren sin men at hun våkner av de andre barna. Og det er jo tilnærmet umulig å finne en helt fullstendig stille krok å sette vogna i en barnehage, det skjønner jo jeg også! Har lurt på om det vil være lurt å prøve at hun fikk sove inne på madrass på gulvet sammen med de som gjør det, men ser ikke at det kan være noe bedre..? Hun er urolig og ligger fastspent i babysafe i sengen hjemme til hun har sovnet godt før vi løsner henne.

Noen som har forslag til hvordan vi kan komme ut av denne sirkelen? Jenta trenger definitivt minst like mye søvn som hun fikk før, stakkar.

Hun har gått i barnehagen bare en uke, kanskje det går seg til? Men tilvenningen er vanskelig når hun så sjelden er opplagt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat samme her. Helt nøyaktig faktisk. ;-) Knøtta på 1,5 begynte riktignok i bhg i vinter, men har sovet 1,5-2 timer der og hatt fin døgnrytme. Nå etter sommeren er det slik som du skriver - hun våkner gjerne før kl 6, sover kanskje 45 min i bhg og når hun kommer hjem er hun så trøtt og grinete at knapt vet forskjell på opp og ned.

Spørs om det bare må gå seg til... Er det uvant for henne å sove med lyder rundt seg? Jeg tror dette kan være noe av årsaken for vår del - vi har vært litt for flinke til å gi henne stillhet rundt dagsovingen i sommer (deilig med litt fri, vettu :-) slik at hun er blitt vár for lyder.

Noen annen forklaring har jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat samme her. Helt nøyaktig faktisk. ;-) Knøtta på 1,5 begynte riktignok i bhg i vinter, men har sovet 1,5-2 timer der og hatt fin døgnrytme. Nå etter sommeren er det slik som du skriver - hun våkner gjerne før kl 6, sover kanskje 45 min i bhg og når hun kommer hjem er hun så trøtt og grinete at knapt vet forskjell på opp og ned.

Spørs om det bare må gå seg til... Er det uvant for henne å sove med lyder rundt seg? Jeg tror dette kan være noe av årsaken for vår del - vi har vært litt for flinke til å gi henne stillhet rundt dagsovingen i sommer (deilig med litt fri, vettu :-) slik at hun er blitt vár for lyder.

Noen annen forklaring har jeg ikke..

Takk for svar. Ja det er vel kanskje bare sånn at det må gå seg til etterhvert, det er jo nye lyder og lukter og alt å venne seg til. Hun er ikke vant med total stillhet til vanlig heller, har en aktiv storebror på 3,5 som både sykler og leker og driver med alt mulig rundt vogna mens hun sover, men det er jo kjente lyder som hun har hørt siden før hun ble født så det er vel noe med det som er trygt og vant. Hele hun er vel i høyspenn nå i barnehagen med så mye nytt., men det er jo så fælt å se henne så dønn sliten og konstant sutrete.... Jaja, nå skal vi ha tre dagers helg i fred og ro hjemme (forhåpentligvis får vi sove oss opp litt alle sammen..), så starter vi på ny frisk på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det går seg til, at hun venner seg den nye plassen og de nye lydene etterhvert.

Takk for svar, vi får bare satse på det at det går seg til og holde ut den tiden det tar! Men det er fælt å se blide jenta sååå dønn sliten og sutrete, snufs:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg skjønner også at det er vanskelig å finne er krok som er HELT stille, men de kan vel gjøre et forsøk på å få det litt stillere?

Kan du ikke investere i en babycall de kan ha der om de må sette henne så de ikke hører henne hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, vi får bare satse på det at det går seg til og holde ut den tiden det tar! Men det er fælt å se blide jenta sååå dønn sliten og sutrete, snufs:-/

Ja, det er vondt når barna er så trøtte og man selv vet at bare de fikk sove litt mer så hadde det vært bedre.

Dere får prøve å være ute endel på ettermiddagene. Min erfaring er at barna holder seg bedre i aktivitet og er blidere når de er ute enn når de er inne.

Vi har tidvis knapt vært inne på ettermiddagene, når mine har hatt slike perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd, for en stund, å la henne sove 2 ganger på dagen. Siden hun står opp tidligere kanskje hun kan sovne i barnehagen tidligere og. 10.30 - 11.00 eller noe. Så kan de legge henne igjen 14.30 f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange barn som sliter med søvnen når de er nye i bhg. Som regel retter det seg nesten av seg selv etter en stund heldigvis.

Men kanskje kan det være lurt at hun får en ekstra liten vogn-hvil senere på ettermiddagen. At de er mer slitne og trenger litt ekstra hvile første tiden i bhg er heller ikke så uvanlig.

Er det plass til vogna inne der som de andre ligger på madrasser?

Vi har ofte tatt inn enkelte av forskjellige grunner; de er for små/urolige til å ligge på madrasser, men klarer ikke å få roen ute. Det har gått helt fint at disse har ligget i vognen sin inne, av og til på et rom alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...