Gå til innhold

Hvordan få "hørende" barn?

puppola

Anbefalte innlegg

Vi har tre barn på 7,5, 5,5 og 2,5 som det er vanskelig å få til å høre etter ifht beskjeder, oppgaver, ja igrunnen det meste. De må snakkes til så uendelig mange ganger(dumt selvfølgelig!) før de gjør det de får beskjed om......En ting er han minste på 2,5 for han er liten enda men de to andre klarer å dra ut tida før de reagerer når de får en beskjed......bruker altfor mye energi på å mase og vil gjerne høre hvordan dere andre gjør det og hvordan dere har lykkes i å få barn som HØRER ETTER???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har funnet ut at det hjelper å gå helt bort til ungen, ta på ham/henne og gi beskjeden. Virker mye bedre enn å stå på avstand og huje. Det er også lurt å be dem om å se på meg før jeg gir en beskjed, evt få dem til å repetere beskjeden for å være sikker på at den er oppfattet.

Virker både på barn og mannfolk.

-men det er ikke alltid vi husker å være så pedagogiske da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med GA. Det eneste som funker på menn og barn jeg kjenner til er:

1. Slutt med aktiviteten et øyeblikk, få øyekontakt og hold den.

2. Gi beskjeden

3. Be den andre gjenta

Bruker selvsagt ikke dette hver gang jeg snakker til de, men dersom jeg skjønner at det ikke ble oppfattet, jeg har dårlig tid eller merker selv at jeg kommer til å bli vedlig utålmodig av å måtte gjenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punky brewster

Gå bort til barnet, ikke rop. Få kontakt og fortell hva som skal gjøres, men om de feks er opptatt med noe data eller annet, gi de beskjed noen minutter før de skal avslutte, så de rekker å avslutte det de holder på med. Ikke vær bebreidende og ha tålmodighet, ting må nok gjentas flere ganger og ikke gi for mange beskjeder på engang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest såjada

Leste en bok ,der det sto noe fornuftig ang. det å få barn til å høre etter.

Det som er vesentlig å tenke på er at vi ikke fokuserer så mye på hva vi vil(altså vi voksne).Naturligvis er vi interresert i hva vi vil, det er vi bestandig,men ingen andre er det.Ikke barna heller Vi andre er som deg, vi er intrresert i det vi vil.

Den eneste måten å påvirke andre mennesker på , er defor å snakke om hva de vilog vise dem hvordan de kan oppnå det.

Det beste rådet man kan gi en som vil overbevise en annen om noe, er først og fremst å skape et ønske hos den annen.

Hvis det finnes en vei til suksess, så er det evnen til å gå inn i andres menneskers synspunkter og se tingene fra den annens synsvinkel såvel som fra ens egen.

"Skap først og frems et sterkt ønske hos den annen.Den som kan gjøre dette har hele verden med seg.Den som ikke kan ,den vandrer ensom.

Vet ikke om du greier å tolke disse kloke ordene, men jeg skjønner godt hva som menes.

En kan ikke tvinge noen barn til å gjøre ting, høre etter, hvis de ikke selv er motivert til å gjøre dem, da må en tenke nøye gjennom hvilken måte en skal gå frem for å få dem til å høre etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen vet du ikke at ørene kun er der i tilfelle barna trenger briller?

De har overhodt ingen annen funksjon...rent bortsett fra hvis voksne skal snakke sammen uten at barna skal høre da, for da virker visst ørene veldig godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest et eller annet sted at det er lurt å gi beskjeden litt før det må gjøres. F.eks. si "nå skal vi snart spise middag, så du må gjøre deg ferdig med dataspillet", i stedet for "vi skal spise NÅ, kom". Med andre ord: La barnet gjøre seg ferdig med det h*n holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å være i øyehøyde med barnet, ta på barnet, skaffe øyekontakt før man gir en beskjed.

Be barnet om å gjenta beskjeden.

Iblant gjør ikke barn det man sier fordi de ikke forstår hva vi mener. Andre ganger fordi det blir for mye på en gang.

Noen barn lar seg lett distrahere og må gjetes.

Så var det det med å vise at man mener det man sier, og at ting får naturlige konsekvenser.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...