Gjest hilsen mamman Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jeg lurer på hvor mange faddere som er vanlig når et barn døpes? Vi har spurt 2 i familien pluss et vennepar, det blir 4 tilsammen. Men så er det en til i familien vi kunne tenke oss å ha som fadder. Blir det for mange? Vil fadderne føle seg "mindre viktige" dersom det er flere av dem, om dere skjønner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 2-5 mener jeg det sto i papirene da våre ble døpt. Vi hadde 2 på hvert barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
erin Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jeg mener du kan ha 6 faddere, inkludert den som bærer, Mine eldste 2 har 6 hver, og minsta har 4. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jeg tror at Kirkens regler om faddere er slik at barnet skal ha minst to, maks seks faddere. Eldstemann hadde 6, nummer to hadde fem og hun yngste hadde vel bare tre :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Våre tre barn hadde seks faddere hver og alle tre hadde sine tanter og onkler som faddere 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 ''Den døpte skal ha minst to, og høyst seks faddere'' http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3125 De fleste har fire, men der er altså rom for variasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Vi hadde seks faddere til gutten vår vi. Vi trodde nok at han kom til å bli enebarn, så vi delte i tillegg par.... Nå blir det den andre halvparten som blir faddere om noen år, om alt går etter planene;-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg mener du kan ha 6 faddere, inkludert den som bærer, Mine eldste 2 har 6 hver, og minsta har 4. Jeg bar selv til dåpen, men er ikke fadder av den grunn.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
erin Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg bar selv til dåpen, men er ikke fadder av den grunn.... I teorien er du da barnets gudmor, og da fadder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
erin Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg bar selv til dåpen, men er ikke fadder av den grunn.... Jeg ser nå at du hadde 6 faddere i tillegg til at du selv bar. Det har jeg aldri hørt gjort før. ) Tydeligvis ulik praksis rundt omkring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 I teorien er du da barnets gudmor, og da fadder. Gudmor er ikke noen formell funksjon i forbindelse med dåp i Den norske kirken. Det tilhører eventuelle lokale tradisjoner og variasjoner, men det har altså ingen formell verdi og noteres heller ikke ned i noen papirer. Så i teorien er hun slett ikke barnets gudmor og dermed fadder. I lokal tradisjon derimot, kan det hende hun opppfattes som gudmor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 I teorien er du da barnets gudmor, og da fadder. Nei, det er jeg absolutt ikke hverken i teori eller praksiss. Det er kun faddere som er faddere, og kun di som blir notert opp hvem er... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Vi har 5-6 faddere på ungene våre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til ni Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Vi hadde 2-4 faddera på dei fire eldste. Familie og vennepar. Dei andre blei ikkje døypt. I fjor døypte 16 åringen seg i forbindelse med konfirmasjon, og valgte seg to faddera. Det var fleire i klassa som tilbydde seg å stille opp, men det blei mormor og morfar ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg er av typen som ikke gidder spekulerer for mye på sånt og hadde glatt spurt den femte uten å tenke på at andre ville føle seg mindre viktige. Det tror jeg uansett ikke det vil gjøre. Min sønn hadde fire faddere. Selv hadde jeg fem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Våre hadde tre faddere, inkl. gudmor som bar til dåpen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.