Gå til innhold

Hvor mange faddere?

Gjest hilsen mamman

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen mamman

Jeg lurer på hvor mange faddere som er vanlig når et barn døpes?

Vi har spurt 2 i familien pluss et vennepar, det blir 4 tilsammen. Men så er det en til i familien vi kunne tenke oss å ha som fadder. Blir det for mange? Vil fadderne føle seg "mindre viktige" dersom det er flere av dem, om dere skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at Kirkens regler om faddere er slik at barnet skal ha minst to, maks seks faddere.

Eldstemann hadde 6, nummer to hadde fem og hun yngste hadde vel bare tre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde seks faddere til gutten vår vi.

Vi trodde nok at han kom til å bli enebarn, så vi delte i tillegg par....

Nå blir det den andre halvparten som blir faddere om noen år, om alt går etter planene;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du kan ha 6 faddere, inkludert den som bærer,

Mine eldste 2 har 6 hver, og minsta har 4.

Jeg bar selv til dåpen, men er ikke fadder av den grunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bar selv til dåpen, men er ikke fadder av den grunn....

Jeg ser nå at du hadde 6 faddere i tillegg til at du selv bar. Det har jeg aldri hørt gjort før. :o)

Tydeligvis ulik praksis rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er du da barnets gudmor, og da fadder.

Gudmor er ikke noen formell funksjon i forbindelse med dåp i Den norske kirken. Det tilhører eventuelle lokale tradisjoner og variasjoner, men det har altså ingen formell verdi og noteres heller ikke ned i noen papirer.

Så i teorien er hun slett ikke barnets gudmor og dermed fadder. I lokal tradisjon derimot, kan det hende hun opppfattes som gudmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er du da barnets gudmor, og da fadder.

Nei, det er jeg absolutt ikke hverken i teori eller praksiss.

Det er kun faddere som er faddere, og kun di som blir notert opp hvem er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde 2-4 faddera på dei fire eldste. Familie og vennepar. Dei andre blei ikkje døypt.

I fjor døypte 16 åringen seg i forbindelse med konfirmasjon, og valgte seg to faddera. Det var fleire i klassa som tilbydde seg å stille opp, men det blei mormor og morfar ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av typen som ikke gidder spekulerer for mye på sånt og hadde glatt spurt den femte uten å tenke på at andre ville føle seg mindre viktige. Det tror jeg uansett ikke det vil gjøre.

Min sønn hadde fire faddere. Selv hadde jeg fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...