Gå til innhold

Lommepenger til åtteåring

mumitrollet

Anbefalte innlegg

Dette har sikkert vært tatt opp 1000 ganger før, men: Hvor mye får åtteåringer flest i lommepnger per uke? Og hvilke plikter har de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, mine får verken ukepenger eller har faste oppgaver. Men de er egentlig flinke til å hjelpe til med husarbeidet når vi ber dem - f.eks.:

*rydde ut av oppvaskmaskinen

*rydde inn i oppvaskmaskinen

*skrelle gulrøtter og poteter

*rydde sko i gangen

*rydde rommene sine

*legge på plass rent tøy...

--------

Nå høres de veldig flinke ut, men de gjør ikke dette av seg selv da, men når vi ber dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får 15,- av meg en dag i uka, "pliktene" består av at de må sette skolesekken på fast plass når de kommer hjem, henge opp jakken og sette skoene på plass og evt. legge på plass lue og votter + at de må rydde av bordet etter seg når de har spist (altså sette fat, glass og bestikk på kjøkkenbenken).

Meningen er at de skal få tilsvarende sum hos pappan også, men jeg tror ikke han følger det opp gitt. Ungene sparer pengene de får, det er ikke aktuelt å kjøpe godis for dem, de får lørdagsgodt fra meg. De sparer en stund og kjøper så en ting eller noe annet de har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest får ikke lommepenger her

Her får ikke barna lommepenger (13 og 8 år). De får penger når de trenger det.

Oppgaver har de i huset allikevel. Ut med søpla, rydde ut av oppvaskmaskinen, de legger sammen rene klær, de støvsuger når jeg ber om det, de holder rommene sine iorden osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min åtteåring får 200 kr i måneden og hun sparer stort sett pengene.

Ungene har ansvar for å rydde opp etter seg, både på rommet sitt og i huset ellers. Vi ber dem innimellom om å gjøre andre ting også - som f.eks. å rydde av bordet, dekke bordet, ta ut av oppvaskmaskinen etc. Dette er uavhengig av månedslønna da jeg tror at det er viktig at barn skjønner at de har ansvar for fellesskapet uansett. Jeg får heller ikke lønn for å gjøre pliktene i mitt eget hus ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest liten løve

Har ingen barn selv, men er søster på snart åtte år. Hun får 35kr i uka som hun sparer.

Hver uke må hun rydde og støvsuge rommet sitt. Hun må også vaske deler av badet som toalett, dusj, badekar, servanter osv, men ikke badgulvet. Det vasker Mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niåringen min får 20,- i uka uavhengig av pliktene sine.

Det han skal gjøre i løpet av ei uke er å holde rommet sitt i orden, holde buret til hamsteren i orden og gi ham mat og vann, gå ut med søpla, hjelpe til å rydde ut av oppvaskmaskina samt rydde i kjellerstua når det trengs. Lillesøstra på 4 har de samme pliktene minus søppeltømming og hamsterbur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Har en på ellve og en på syv - det er han eldste som er utslagsgivende på lommepengenivået siden han minste er en råtass til å følge opp med de samme pliktene som storebror - og dermed forlange de samme godene....

I øyeblikket får de 50 i uka og skal da holde rommet ryddig daglig, re sengene sine og delta i små tjenester ellers. (Stikke med søpla etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @krøll

Min snart 11-åring får ikke lommepenger. Hun får penger til ting hun trenger innimellom. Ingen faste plikter heller men blir jo bedt om å gjøre ting, som hun gjør. F.eks gå ut med søpla, vaske matskålene til katten, rydde rommet (selv om det innimellom er VELDIG vanskelig), støvsuge litt eller å hente posten og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 9-åring får 20,-

Han skal være grei og gjøre det jeg ber ham om, dvs rydde etter seg etter måltider, holde rommet i orden, legge på plass klær, øve piano og gjøre lekser. Det hender han må ta et drag med støvsugeren eller tørke støv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre (9 og 11 år) får kr 50,- hver uke, som de enten kan spare eller bruke som de ønsker.

For disse pengene skal de holde rommet noenlunde fremkommelig (hmmm), gå med søpla når vi ber dem (mor er sløv der) og ellers hjelpe til litt.

Utenom dette, og uten at barna er klar over det, overføres kr 100,- til hver en gang i måneden. Disse går rett inn på sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min åtteåring får 200 kr i måneden og hun sparer stort sett pengene.

Ungene har ansvar for å rydde opp etter seg, både på rommet sitt og i huset ellers. Vi ber dem innimellom om å gjøre andre ting også - som f.eks. å rydde av bordet, dekke bordet, ta ut av oppvaskmaskinen etc. Dette er uavhengig av månedslønna da jeg tror at det er viktig at barn skjønner at de har ansvar for fellesskapet uansett. Jeg får heller ikke lønn for å gjøre pliktene i mitt eget hus ;-)

Det første jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt, togli, var: Wow, 200 var jammen mye i måneden!

Men så telte jeg etter, og vi er jo på samme beløpet selv... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt, togli, var: Wow, 200 var jammen mye i måneden!

Men så telte jeg etter, og vi er jo på samme beløpet selv... :-)

Hehe, enig i at det var i meste laget, ja ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi praktiserer ikke lommepenger. Men ungene får betalt for enkelte jobber de gjør, støvsuging, vasking, hente i barnehagen, hagearbeid etc. De setter opp utførte oppgaver på en liste og så betaler jeg ut når lista er sånn passe lang. NÅ er det forresten lenge siden de har satt opp noe på listene sine, de jobber uten å be om lønn nå, tror jeg :-)

Faste plikter forøvrig er å holde orden på skolesaker, rydde egen tallerken osv inn i oppvaskmaskin, rydde på plass rent tøy i skapet, holde orden på rommet. Dette er det ikke lønn å få for, men jeg skal vel ikke si at det skjer helt av seg selv alltid heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får ikkje fast lommepenger. Minste er 9 år. Ikkje har dei faste arbeidsoppgåver heller. Dei får lønn når dei utfører det eg ber dei om.

Eg har "kosedagar" til kjøpesenter e.l. med kvar av barna, der pengane flyt lett til ting dei ønsker seg.

Dei store barna får også "lønn" når dei gjer noko for meg. Det skal lønne seg å hjelpe gamle foreldre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene våre (7 og 8 år gamle), får 25,- i uka hvis de har ryddet på rommet og hjelper til med det de blir spurt om ellers (ta ut søpla, dekke på/av bordet, passe lillebroren osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa er 9, og har fått 20,-. Ho har ingen spesielle plikter, men jeg forventer at ho holder rommet OK.

Dersom ho jobber mer, så får ho også litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overhead

Ungene mine har aldri fått ukepenger for å gjøre arbeid hjemme. Mener det er vårt felles ansvar å ha det ryddig og trivelig i heimen. De har hatt ansvaret for en ting hver uke (etter hvor gamle de er) som de må gjøre hver dag. F.eks bære inn ved, ta oppvasken osv. Men trenger de noe får de penger til dette selvfølgelig, såframt jeg har :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...