Gå til innhold

Fritidsaktiviteter, hva er for mye?

Gjest uenig foreldre

Anbefalte innlegg

Gjest uenig foreldre

1.klassingen min går på fotball. Stortrives og spiller sammen med bare 2.klassinger. Dette er kun fordi det er blandet lag i den aldersgruppen og det er få 1.klassinger som har begynt. (1-2 på hvert av 7-årslagene). Det er trening tirsdag og kamp onsdager hver uke.

SÅ ønsker han å begynne på barneidrett. Dette er mandager. Han vil da trene/leke med sin aldersgruppe, altså de andre 1.klassingene som går på skolen hans. Dette er veldig bra opplegg og jeg har lyst til at han skal gå på det.

Dermed blir det altså "trening" tre ganger i uken en periode på 1,5-2 måneder før fotballen tar vinteferie.

Så har han kommet inn på vanntilvenningskurs som han har gått på i 2 år nå. Han svømmer under vann, og klarer ca 5 tak over vann men kan liksom ikke svømme helt ennå. Regner med at om vi tar dette kurset på 15 ganger så kan han svømme etterpå. Dette er fredager. Dette er jo sammen med en voksen og er veldig koselig for både voksen og barnet!

Dermed blir det aktivitet på han mandag, tirsdag, onsdag og fredag. I mine ører er det altfor masse. Far mener at siden gutten trives med det og har lyst selv så skal han få lov. Han mener også at barn i den alderen skal være aktive og at dette er veldig bra for gutten vår.

Kan jo legge til at gutten er helt "vanlig" motorisk sett. Han er nok flinkere i vannet enn på land.

Vi flytter til et nytt område og jeg synes han skal bruke tid i nærområdet og til kompiser også. Bør de ikke ha tid til å leke hjemme? (han går nesten 2 km til skolen hver dag så "trim" får han jo der også)

Hva ville du ha gjort? Gode argumenter for/imot?

Hvordan gjør dere det hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres altfor mye ut og i en stresset hverdan med fulle jobber, hadde ikke jeg fikset det der.

Skolearbeidet skal også prioriteres og han vil ikke få mye tid til det pluss å bare leke med kamerater.

Unger har godt av litt "dautid" også og jeg synes det der høres ut til å bli en altfor organisert hverdag.

Men noen fikser det og dere kan jo evt. prøve å se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barneidretten i SFO-tiden eller etterpå, slik at det "tar" en hel ettermiddag / kveld? Ting som foregår før SFO er slutt, synes jeg ikke regnes som "belastende", de (som har lyst) kan like gjerne gjøre noe litt organisert der når de først er der. Jeg regner med at dette er allidrett, slik at de får prøvd litt av hvert - og jeg synes det er svært fornuftig at andre ting enn fotball også får komme på dagsorden.

Det er jo mange som prøver å få tatt en tur i svømmehallen nesten hver helg, så hvis ingen av dere synes det er stressende med en aktivitet fredager, er dere jo sikre på å få det til. For min del hadde det nok vært svømmingen som hadde "røket ut" først, men det er mye fordi det vil være forbundet med trafikk og parkeringsproblemer her vi bor. Dessuten er kanskje fredag en sånn typisk "leke i nærmiljøet"-dag. I barneidretten og fotballen får man mye sosialt helt gratis, jeg vet ikke hvordan dette er når de er i svømmehallen?

Jeg har også en sønn som elsker å trene, balansen hos oss går på at han også må ha tid til lekser. Men det problemet er ikke så stort i 1. klasse, det viktigste er at han kommer inn i en rutine der det også er plass til skolearbeid. Jeg tror ikke de har vondt av faste aktiviteter så lenge de trives med det og også får gjort leksene.

Fotballen er vel slutt til høstferien omtrent, og jeg synes ikke programmet virker uoverkommelig, særlig ikke hvis det stort sett foregår i nærmiljøet slik at ikke en fotballkamp tar "hele dagen". Det blir ikke så mange ukene med alt på en gang, barneidretten starter kanskje ikke allerede fra første skoledag?

Vet ikke om du ble noe klokere av dette, det har mye å si hvor mye styr dere voksne lager / er nødt til å lage utav det - om dere må kjøre ham f.eks. Lag faste tider for lekser og vær obs hvis han selv synes det blir mye, så kan det gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så mye aktivitet hadde ikke vært aktuelt for vår 1.klassing. Jeg synest man bør prioritere skole og få gode rutiner for lekse det første året. Det blir feil om man ender opp med en hverdag der lekser må skvises inn mellom alt det andre.

Dessuten synest jeg barna skal ha tid til å leke seg med kompiser også. Jeg ville nok gått for organiserte aktiviteter maks to dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heller fri lek med hopp og sprett

Vår niåring får være med på maks to aktiviteter. Barna blir stresset av for mange aktiviteter. Det fører igjen til at de kan bli ulykkelige og får dårlig evne til å lære.

Et barn på syv år bør heller ikke være med på konkurranseidrett. De trenger heller massevis av fri lek tror jeg. La de få være barn så lenge som mulig, det kan forebygge psykiske lidelser. Minst mulig TV, playstation og data er også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg ville latt han gå på det han vil - de gangene han vil som det hadde passet meg å følge opp...

Med andre ord - vil han på fotball den ene uka, og svømming den andre og ingenting den tredje - null problem. Da får han et lystbetont forhold til mosjon og allsidig trening. Akkurat som det skal være.

Å tvinge gjennom aktiviteter fordi de er påbegynt er jeg ikke tilhenger av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest følge opp der man har meldt seg på

Jeg ville latt han gå på det han vil - de gangene han vil som det hadde passet meg å følge opp...

Med andre ord - vil han på fotball den ene uka, og svømming den andre og ingenting den tredje - null problem. Da får han et lystbetont forhold til mosjon og allsidig trening. Akkurat som det skal være.

Hvis aktiviteten følger et læringsprogram med en viss progresjon, eller det er venteliste på aktiviteten, er jeg veldig uenig med deg.

Selvsagt er noen syke eller borte en gang innimellom, men er man frisk bør man gå på timen man har meldt seg på.

For læreren er det mye lettere å gi god undervisning hvis de fleste / alle elevene var tilstede forrige undervisningstime. Det kan bli unødvendig mye tidsbruk på å vise hva man lærte forrige gang, og det går utover de andre.

Svømmetimene her er kun 30 minutter, og et semester koster 1500 kroner. Da sier det seg selv at de vil være unødvengig bruk av andres tid og penger hvis gruppen alltid må vente på at forrige time ble repetert. Det er nok nødvendig sykdomsfravær, om man ikke skal ha skulking også.

Vi står på venteliste både for svømmekurs (for seksåringen) og speideren (for storesøster), og hvis noen som hadde plass bare brukte den innimellom, ville jeg synes det var slemt.

Da synes jeg heller man skal melde seg på færre aktiviteter.

Aktiviteter uten mye undervisning, uten venteliste og uten gruppe/laginndeling hvor resten av gruppen får problemer hvis en uteblir, er noe annet. Selv om jeg egenlig synes det er en god egenskap på følge opp det man har meldt seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man deltar på lagidrett, så bør man stort sett følge opp treningene, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som litt mye. Samtidig tenker jeg at svømmekurset er på en fredag og noe han skal gjøre sammen med en av dere, så det forestiller jeg meg ikke er "stressende".

Hvis han først skal gå på fotball, så bør han stort sett følge opp treningene, mener jeg. Det er en del av hele opplegget rundt lagidrett, selv om man selvfølgelig også må godta noe fravær.

Tror jeg kanskje hadde droppet barneidretten denne høsten siden han allerede er i gang på fotballen.

Hvorvidt det er for mye aktivitet for ham å delta på alt, synes jeg også avhenger av hvordan dere fungerer som familie, eller hvor travle dager dere har totalt sett. Skal han ha fulle dager på sfo,eller kommer han hjem tidligere og får noe tid hjemme før aktivitetene? Er dere mye opptatt i helgene, eller er dere hjemme da slik at han får lekt med unger i nabolaget osv. osv.

Også er det vesentlig hvorvidt han er en "robust" gutt som liker mye aktivitet, eller om han trenger ro og tilvenning til nye situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Er det ikke slik hos dere at fotballen slutter til høstferien, og allidretten begynner etter? Slik er det hos oss, og i et par andre kommuner jeg vet om. Det ville jo løst mye for dere.

Hvis fotballen fortsetter utover vinteren, ville jeg ha kuttet ut den. Både fordi man i den alderen bør satse på allsidighet og ikke spesialisering, og også fordi det sannsynligvis vil gjøre at gutten gleder seg til våren igjen da fotballen har sin naturlige plass. Dessuten er fotball en sommeraktivitet, ikke en helårsaktivitet for så små.

Svømmingen hadde jeg _ikke_ kuttet ut, det er livsviktig å kunne å svømme, så det hadde jeg holdt knallhardt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Hvis aktiviteten følger et læringsprogram med en viss progresjon, eller det er venteliste på aktiviteten, er jeg veldig uenig med deg.

Selvsagt er noen syke eller borte en gang innimellom, men er man frisk bør man gå på timen man har meldt seg på.

For læreren er det mye lettere å gi god undervisning hvis de fleste / alle elevene var tilstede forrige undervisningstime. Det kan bli unødvendig mye tidsbruk på å vise hva man lærte forrige gang, og det går utover de andre.

Svømmetimene her er kun 30 minutter, og et semester koster 1500 kroner. Da sier det seg selv at de vil være unødvengig bruk av andres tid og penger hvis gruppen alltid må vente på at forrige time ble repetert. Det er nok nødvendig sykdomsfravær, om man ikke skal ha skulking også.

Vi står på venteliste både for svømmekurs (for seksåringen) og speideren (for storesøster), og hvis noen som hadde plass bare brukte den innimellom, ville jeg synes det var slemt.

Da synes jeg heller man skal melde seg på færre aktiviteter.

Aktiviteter uten mye undervisning, uten venteliste og uten gruppe/laginndeling hvor resten av gruppen får problemer hvis en uteblir, er noe annet. Selv om jeg egenlig synes det er en god egenskap på følge opp det man har meldt seg på.

Det er selvsagt en forutsetning at det ikke går ut over andre da.

Jeg tenkte mest på mine egne - en driver med individuell idrett uten venteliste - den andre med litt av hvert, men ikke noe som gir sånne problemer nei :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Hvis man deltar på lagidrett, så bør man stort sett følge opp treningene, synes jeg.

Kommer litt an på.

Feks fotball for førsteklassinger er ikke noe det er noe problem å skippe en gang i blant - ihvertfall ikke hos oss da. Men så har vi også organisert lagene og treningene ut fra at det ikke er noe krav om at alle stiller hele tiden - det er en klar forutsetning at man ikke tar plassen fra andre eller at det går ut over andre hvis man kommer og går litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på.

Feks fotball for førsteklassinger er ikke noe det er noe problem å skippe en gang i blant - ihvertfall ikke hos oss da. Men så har vi også organisert lagene og treningene ut fra at det ikke er noe krav om at alle stiller hele tiden - det er en klar forutsetning at man ikke tar plassen fra andre eller at det går ut over andre hvis man kommer og går litt.

Det er selvfølgelig ikke krav om 100 % frammøte, særlig ikke for de aller minste. Men en viss regelmessighet er allikevel en forutsetning for opplevelse av mestring og lagtilhørighet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er greit at barna holder på med hva de vil så lenge det ikke går ut over leksene og så lenge dere orker å holde på med all kjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er min mening

Jeg hadde aldri kuttet ut svømmingen hvis barnet ikke kunne svømme godt. Det er livsviktig å kunne så tidlig som mulig.

Deretter hadde jeg valgt enten fotball eller barneidrett. Ikke begge deler.

Når det gjelder skolearbeid så skal det overskudd til lekser og besøk med kamerater og lek. Samtidig har barn godt av litt ro noen stunder og få tid til å kjede seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uenige foreldre

Tusen takk for mange gode innspill!

Har snakket litt med gutten i dag og han ønsker å gå på alt, selvsagt! Men må han velge en ting velger han fotball.

Noen tipset meg om at fotballen kun varer til høstferien og det gjelder her også. Dermed blir det 1,5 måned med trening både fotball og barneidrett.

Har snakket med "svømme"-treneren og siden vi betaler for to kurs (begge barna på hvert sitt) så kan vi sjonglere på hvem som kommer på hvilket (samme nivå pga blanda aldersgrupper). Siden lillebror sitt kurs begynner i oktober får han lov å starte på storebror sitt kurs! Dermed kan vi utsette badingen til storebror til fotballen slutter!

Er enig med dere som sier svømming er viktig. Vi er mye i båten og ved vannet så for meg som har vannskrekk selv så er det viktig at ungene mine blir trygge.

Dermed blir ukene fram til oktober slik: barneidrett mandag, fotballtrening tirsdag og kamp onsdag. Etter oktober blir det barneidrett mandag og svømming fredag!

Meg og faren ble også enige om at dersom gutten ønsker å være hjemme fra trening en dag så er det greit. Er det nok barn på laget på kamp så trenger ikke alle være med. Det er ingen som står på ventelister på fotball og barneidrett i bygda her.

Svømmingen betaler vi dyrt for og den må ha være med på. Men dette er jo koselig samvær for oss og gutten og alltid ukens høydepunkt (det er 200 barn på ventelister) Siden vi får sjonglere litt mellom kursene til guttene så kan vi bytte dager på dem ved sykdom, bursdagsselskap, trøtthet osv.

For deg som lurte på om vi orket å kjøre på alt dette så trenger vi ikke kjøre. Er i gåavstand men vi følger jo til og fra og som regel venter vi ved treningen. Svømmingen er 20 minutter unna med bil men da har vi god tid til å snakke om ting og tang sammen med kun det ene barnet! Det er ikke i sfotid, men vi rekker hjem, spise middag før vi må avgårde igjen!

Takk for gode innspill!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en har begynt på en aktivitet får en jammen fullføre. Hva lærer det ungene da? Gå om du gidder? Nei dette var slapt og er det rart det ikke finnes utholdenhet blandt barn i dag..

Det krever til tider litt og komme et steg videre, gjelder både musikk og idrett. Og ikke minst må det være utrolig frustrerende for trenere og ledere, om en ikke her sikkehet for at alle stiller opp på kamp, konsert osv.

Ser for meg 17. mai toget med uten trommeslagere og klarinetter... nei du skjønner vi hadde ikke så lyst til å møte opp i deg...

Håper de fleste foreldre vet å sette litt større krav til barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Om en har begynt på en aktivitet får en jammen fullføre. Hva lærer det ungene da? Gå om du gidder? Nei dette var slapt og er det rart det ikke finnes utholdenhet blandt barn i dag..

Det krever til tider litt og komme et steg videre, gjelder både musikk og idrett. Og ikke minst må det være utrolig frustrerende for trenere og ledere, om en ikke her sikkehet for at alle stiller opp på kamp, konsert osv.

Ser for meg 17. mai toget med uten trommeslagere og klarinetter... nei du skjønner vi hadde ikke så lyst til å møte opp i deg...

Håper de fleste foreldre vet å sette litt større krav til barna sine.

Nja... Nå går faktisk mine unger på sine aktiviteter hver eneste gang fordi de er glødende interessert i det de driver med da.

På samme måte som jeg selvsagt drar på dugnader, kamper og andre arrangement som første pri på det de har av aktiviteter.

Men kommer det er tirsdag da det er trening og de er opptatt midt i en lek eller annen aktivitet som de ikke ønsker å avbryte så vil jeg legge til rette for at det kan gå an. Jeg har ingen tro på at trening skal foregå med militær displin når de er så små.

Det er heller slik at det er trenerens oppgave å gjøre treningen så gøy at de ikke vil la være å dra dit. Slik de trenerne jeg er i kontakt med veldig fint klarer.

Presiserer at dette gjelder seks-syv år gamle barn da. De skal ha variert aktivitet med fokus på lek i den alderen og det bør aktivitetene ta høyde for. Aktiviteten er der for barna ikke omvendt.

Barn som er ti-tolv år kan man forvente en større grad av forpliktelse fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... Nå går faktisk mine unger på sine aktiviteter hver eneste gang fordi de er glødende interessert i det de driver med da.

På samme måte som jeg selvsagt drar på dugnader, kamper og andre arrangement som første pri på det de har av aktiviteter.

Men kommer det er tirsdag da det er trening og de er opptatt midt i en lek eller annen aktivitet som de ikke ønsker å avbryte så vil jeg legge til rette for at det kan gå an. Jeg har ingen tro på at trening skal foregå med militær displin når de er så små.

Det er heller slik at det er trenerens oppgave å gjøre treningen så gøy at de ikke vil la være å dra dit. Slik de trenerne jeg er i kontakt med veldig fint klarer.

Presiserer at dette gjelder seks-syv år gamle barn da. De skal ha variert aktivitet med fokus på lek i den alderen og det bør aktivitetene ta høyde for. Aktiviteten er der for barna ikke omvendt.

Barn som er ti-tolv år kan man forvente en større grad av forpliktelse fra.

Ok, da er vi kanskje ikke så uenig. Selv om jeg nok er strengere enn deg på dette med oppmøte på fritidsaktiviteter.

Synes det hørtes ut som om det var bare var å møte opp de gangene en har lyst, og det blir feil. En må motivere til at de skal møte opp, og ikke kunne velge fra gang til gang om det passer i dag. Er det litt regn og kaldt ute f.eks, kan det være lett for et barn å velge droppe fotball treninga. Og det er ikke aktuelt her.

Det er jo også ofte at ting blir vanskelige, og man må streve litt for å komme opp på nivået over. Og da kan det virke kjedelig for en liten periode. Men det lærer de mye av, slik er det jo med det meste, også på skolen.

Jeg synes ofte at foreldre gir barna stor frihet, men lite ansvar i dag. Derfor var mitt første svar til deg kanskje noe krast ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Ok, da er vi kanskje ikke så uenig. Selv om jeg nok er strengere enn deg på dette med oppmøte på fritidsaktiviteter.

Synes det hørtes ut som om det var bare var å møte opp de gangene en har lyst, og det blir feil. En må motivere til at de skal møte opp, og ikke kunne velge fra gang til gang om det passer i dag. Er det litt regn og kaldt ute f.eks, kan det være lett for et barn å velge droppe fotball treninga. Og det er ikke aktuelt her.

Det er jo også ofte at ting blir vanskelige, og man må streve litt for å komme opp på nivået over. Og da kan det virke kjedelig for en liten periode. Men det lærer de mye av, slik er det jo med det meste, også på skolen.

Jeg synes ofte at foreldre gir barna stor frihet, men lite ansvar i dag. Derfor var mitt første svar til deg kanskje noe krast ;-)

Ikke noe problem det :-)

Jeg har den holdningen at det skal være tilbud som er så attraktive at ungene står og hopper for å få komme dit - da blir det ikke noe problem.

Selvsagt under forutsetning at det ikke går ut over andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...