Gå til innhold

Fritidsaktiviteter, hva er for mye?

Gjest uenig foreldre

Anbefalte innlegg

Ikke noe problem det :-)

Jeg har den holdningen at det skal være tilbud som er så attraktive at ungene står og hopper for å få komme dit - da blir det ikke noe problem.

Selvsagt under forutsetning at det ikke går ut over andre.

Men om de møte noe som er vanskelig da, ville du ikke motivere de til å øve på det, fremfor å slutte? Et vanskelig stykke på piano f.eks. Det er jo en viktig opplevelse for de når de ser at litt strev gir resultater og mestring..

Det er jo heller ikke alltid at trenere og ledere er helt på topp. F.eks. kan fotballtrenere være vanskelig å få tak i, og baserer seg ofte på frivillige foreldre eller ungdommer som stiller opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Men om de møte noe som er vanskelig da, ville du ikke motivere de til å øve på det, fremfor å slutte? Et vanskelig stykke på piano f.eks. Det er jo en viktig opplevelse for de når de ser at litt strev gir resultater og mestring..

Det er jo heller ikke alltid at trenere og ledere er helt på topp. F.eks. kan fotballtrenere være vanskelig å få tak i, og baserer seg ofte på frivillige foreldre eller ungdommer som stiller opp.

Å jo - jeg oppfordrer dem stadig til å skyve grensene sine jeg. Er opptatt av at de skal lære at det å strekke seg etter noe gir resultater.

Men sitter syvåringen oppslukt i en flott lek og ønsker å fortsette med den istedenfor å dra på fotballen så er det et valg han har lov til å ta her i huset.

Nå skal det sies at det ikke har skjedd en eneste gang enda at han har skippet en trening - han elsker fotball. Eller det vil si.... Det hendte to ganger i vinter at mamma forsov seg til lørdagstreningen da.... *rødme*

Mitt eldste barn er jeg mest opptatt av at skal bruke motivasjonen sin og konsentrasjonen sin på skolearbeid. Fritidsaktivitetene hans skal være ren underholdning og kos selvom det er idrett og trening. Er han ikke motivert til treningen sin en dag så dropper vi det uten problemer - han har nok disiplin med skole. (Han går ikke på lagidrett). Forøvrig er han såpass kvikk i kroppen at han fint plukker opp det som har skjedd med en gang hvis han har vært borte en gang.

Men nå skal det sies da at også han er såpass glødende opptatt at det skal svært mye til for å skippe en trening.

Dermed har jeg kanskje ikke hatt nok situasjoner i rl til å ta et standpunkt til barn som bare vil stå som påmeldt på noe de ikke vil delta i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt er så vanskelig.

Det er så flott at de finner aktiviteter de trives med, samtidig så mener jeg at barn har utrolig godt av "kjede-seg-tid". Tid de må bruke til selv å være kreative og finne på noe å gjøre. Tid til å leke fritt, være i ro, lese, springe osv.

Jeg kommer ikke til å gi deg noe svar på det du lurer på, for jeg aner virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...