Gå til innhold

Insektsstikk allergi

Gjest Hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva gjør man?

Poden på ni år, kan hovne mye opp ved innsektsbitt. Barnehagen var i sin tid bekymret. I sommer hovnet han opp og fikk en svær kul på leggen, så det så ut som han hadde et ekstra kne.Han kjente ikke når han fikk stikket, så vi vet ikke hva det var men tror godt det kan være mygg. Dagen etterpå var kulen bitteliten. Men jeg tenker med skrekk og gru på hvis han skulle få stikk på halsen når han hovnet så mye opp.

Jeg fikk også store opphovninger som barn av myggstikk.

Men hvordan vet man om han er allergisk mot veps?

Hvor god tid har man på seg hvis man er allergisk på å komme seg til lege?

Finnes det noe man kan ha i huset, så man kan ta inntill man kommer seg til lege? Kan reseptfrie allergipiller hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

Datteren min som er seks år har i flere år gått på antihistamin for å forebygge voldsom reaksjon ved insektsbitt, bl.a fordi ho hovnet opp i øynene selv om stikket var et annet sted. Vi fikk altså foreskrevet allergimedisin som ho måtte bruke hver dag gjennom hele insektssesongen forebyggende. Jeg var også bekymret for veps, men fikk beskjed om at det ikke var noen sammenheng mellom allergi for vepsestikk og allergi mot insektsbitt generelt fordi vepsen hadde en annen type gift. Reaksjonen på inseksbitt var ikke egentlig allergi fikk jeg vite... Men at allergimedisin altså antihistamin, virket på histaminet som mygg og knott og andre bitere sprutet inn når de ville suge blod...

Det ble likevel tatt en blodprøve der det ble sjekket om datteren min hadde antistoffer mot vepsgiften. Det hadde ho ikke, og dermed var det ikke noe større sjanse for henne å reagere på vepsebitt enn for andre... Jeg ble beroliget av dette...

Og vi har vært heldige, for i sommer har ho hatt normal reaksjon på alle de bittene ho har fått både av blionding, klegg, mygg og knott uten å gå på antihistaminer, så det er ting som tyder på at min datter har vokst det av seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...