BMS! Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Hei! Fra tid til annen kommer det innlegg om at dere planlegger middagene for dager av gangen. Så flink har jeg også lyst til å bli, men hvordan får dere det til.. Jeg klarer jo knapt nok å kjøpe inn til ett helt måltid på en gang, også kjøper jeg så utrolig mye jeg kaster også, for at jeg ikke brukte det allikevel. Så til dere superorganiserte, vis meg handlelisten deres :-D Tusen takk for svar.... Ps. hvor ofte handler dere.? Nå handler jeg nesten litt hver dag.Jeg må i alle fall handle på tirsdager for det er min dag hos fiskehandlern, og jeg er innom grønnsakshandlern 3-4 ganger i uken, men det er pga. utrolig stort forbbruk av grønnsaker og frukt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg er en av disse planleggerne, men tro meg - superorganisert er sterkt overdrevent! Som jeg vel har sagt noen ganger før, så er uka blitt ganske strukturert. 1-2 dager med kylling, 2 dager med fisk, 1 dag med grøt (i vinterhalvåret, vel og merke), 1 kveld med litt ekstragod mat (som taco, pizza o.l.) og søndagsmiddag. Så da sitter vi på torsdag ettermiddag og planlegger fra fredag og ut til torsdag neste uke. Tenker gjennom hva de ulike rettene krever av tilbehør og slikt, og prøver også å legge opp til å bruke rester, f.eks. av salat eller steik. Vi har fersk fisk på tirsdager, så mandag er en av oss innom og handler fisk. Grønnsaker og melk hender det seg at vi må ta påfyll av i løpet av uka, men det er greit nok. Lykke til - det er utrolig mye tid å hente på å handle stort, altså! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Jeg er en av disse planleggerne, men tro meg - superorganisert er sterkt overdrevent! Som jeg vel har sagt noen ganger før, så er uka blitt ganske strukturert. 1-2 dager med kylling, 2 dager med fisk, 1 dag med grøt (i vinterhalvåret, vel og merke), 1 kveld med litt ekstragod mat (som taco, pizza o.l.) og søndagsmiddag. Så da sitter vi på torsdag ettermiddag og planlegger fra fredag og ut til torsdag neste uke. Tenker gjennom hva de ulike rettene krever av tilbehør og slikt, og prøver også å legge opp til å bruke rester, f.eks. av salat eller steik. Vi har fersk fisk på tirsdager, så mandag er en av oss innom og handler fisk. Grønnsaker og melk hender det seg at vi må ta påfyll av i løpet av uka, men det er greit nok. Lykke til - det er utrolig mye tid å hente på å handle stort, altså! Tusen takk for svar. Ja, vi har også fersk fisk på tirsdager, det tror jeg er nokså mange i di norske hjem som har... men du, jeg stusset over at du kjøpte den på mandag, du mente sikkert tirsdag. Mandagsfisk er jo den eldste fisken man får. Skal sette meg ned i kveld og håper jeg får til noe.... Jeg må nok innom å kjøpe litt frukt og grønt 2-3 ganger i uken, men basic 1-2 ganger burde holde.... Skal ta meg sammen nå, denne gangen mener jeg det ;-DDD..... (kremt, vi får se hvordan det går) MVH 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Tusen takk for svar. Ja, vi har også fersk fisk på tirsdager, det tror jeg er nokså mange i di norske hjem som har... men du, jeg stusset over at du kjøpte den på mandag, du mente sikkert tirsdag. Mandagsfisk er jo den eldste fisken man får. Skal sette meg ned i kveld og håper jeg får til noe.... Jeg må nok innom å kjøpe litt frukt og grønt 2-3 ganger i uken, men basic 1-2 ganger burde holde.... Skal ta meg sammen nå, denne gangen mener jeg det ;-DDD..... (kremt, vi får se hvordan det går) MVH Neida, vi kjøper på mandag kveld. Vi bor slettes ikke på kysten, ser du, så hit kommer det forsyning med fersk fisk mandag ettermiddag, ca kl 15.00. Til den ene butikken, vel og merke. Men av og til lurer jeg på hvorfor de kaller den "fersk", har bodd ved kysten tidligere så jeg _vet_ hvordan fersk fisk skal være. :-/ Nåja. Du fikser dette med å tenke langsiktig, vet du, men husk forresten på èn ting: Skriv ned menyen for kommende uke et sted hvor du ser den. Hvis ikke begynner du bare å surre og rote og glemme, og da er du like langt. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Neida, vi kjøper på mandag kveld. Vi bor slettes ikke på kysten, ser du, så hit kommer det forsyning med fersk fisk mandag ettermiddag, ca kl 15.00. Til den ene butikken, vel og merke. Men av og til lurer jeg på hvorfor de kaller den "fersk", har bodd ved kysten tidligere så jeg _vet_ hvordan fersk fisk skal være. :-/ Nåja. Du fikser dette med å tenke langsiktig, vet du, men husk forresten på èn ting: Skriv ned menyen for kommende uke et sted hvor du ser den. Hvis ikke begynner du bare å surre og rote og glemme, og da er du like langt. :-) Tusen takk for tips, menyen får henge ved siden av ukesplanen til sønn, inni kjøkkenskapet, da har jeg nok oversikt over den om ikke annet. Klart du har rett ang. fisken på ettermiddagen....... Tenkte ikke så langt jeg da.. Jeg kjøpte fisk på smartclub her engang, og når jeg hadde laget den og vi satt og spiste, sa jeg til mannen min at denne smaker som om den har vært frossen. Jeg gikk i søplen, og fant pakken, og med minibokstaver sto det at varen hadde vært fryst. Jeg ble utrolig sur, når di legger tinte varer sammen med det ferske.... Men nå bruker jeg bare min lokale fiskehandler (lokal og lokal, for jeg bor ikke der han holder til lenger), og han er til å stole på. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Tusen takk for tips, menyen får henge ved siden av ukesplanen til sønn, inni kjøkkenskapet, da har jeg nok oversikt over den om ikke annet. Klart du har rett ang. fisken på ettermiddagen....... Tenkte ikke så langt jeg da.. Jeg kjøpte fisk på smartclub her engang, og når jeg hadde laget den og vi satt og spiste, sa jeg til mannen min at denne smaker som om den har vært frossen. Jeg gikk i søplen, og fant pakken, og med minibokstaver sto det at varen hadde vært fryst. Jeg ble utrolig sur, når di legger tinte varer sammen med det ferske.... Men nå bruker jeg bare min lokale fiskehandler (lokal og lokal, for jeg bor ikke der han holder til lenger), og han er til å stole på. Vennlig hilsen Akkurat det med en fiskehandler av skikkelig kaliber savner jeg her, det er vel omtrent det eneste jeg savner med det å bo ved kysten! :-) Butikkene er sleipe, ja, men nå skal det komme datomerking av fersk fisk også, så da bør det bedre seg. Man kan faktisk godt smake at fisk har vært frossen. Det smaker mer som tran. USJ! Vi bruker forresten fersk fisk en dag, og et fiskeprodukt den andre fiskedagen. Findus er ofte på tilbud, det benytter vi oss av. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Akkurat det med en fiskehandler av skikkelig kaliber savner jeg her, det er vel omtrent det eneste jeg savner med det å bo ved kysten! :-) Butikkene er sleipe, ja, men nå skal det komme datomerking av fersk fisk også, så da bør det bedre seg. Man kan faktisk godt smake at fisk har vært frossen. Det smaker mer som tran. USJ! Vi bruker forresten fersk fisk en dag, og et fiskeprodukt den andre fiskedagen. Findus er ofte på tilbud, det benytter vi oss av. :-) Sønnen i huset her, har sluttet helt å spise fisk etter at vi fikk en dårlig kveite engang på restaurant. Så fisk for han er ett eller annet findus ja, men det er bedre enn ikke noe, syns nå jeg da. :-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg handler en gang i uka, lørdager. Vi gjør det slik at vi da setter oss ved frokostbordet og skriver handleliste, og samtidig en meny for uka som kommer. Med litt erfaring lærer du hvilke mengder som går av f.eks. brød og melk på ei uke :-). Blir det tomt for et eller annet i løpet av uka, skriver vi det på en lapp hvis det ikke er noe det haster med. Ellers stikker vi innom butikken. Belønningen for meg er å slippe å stå i butikken hver dag etter jobb, med tre sultne unger og lure på hva i all verden jeg skal finne på til middag. Jeg drar rett hjem og vet at ingrediensene er på plass. Det er deilig det! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Her har du eksempler på ukesmenyer: Så kan du bare bytte ut det du ikke vil ha. http://dinmat.aftenposten.no/content/view/full/176 Vi bruke lenge Ingrid Espelid Hovigs matkalender, som var noe tilsvarende. Det finnes også en annen bok som heter matkalender. http://www.emil-moestue.no/nyheter/2007/Meny%20Matkalender 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Vi bruker også ukesmenyer Mandager = fisk eller fiskeprodukter Tirsdager = rester fra søndag eller noe annet med kjøtt Onsdager = fisk eller fiskeprodukter Torsdag = pannekake og suppe, eller noe annet lettvint Fredag = kosemat av kjøttdeig (taco, lasagne, pizza e.l.) Lørdag = grøt Søndag = søndagsmiddag m/ dessert (oftest av kjøtt, men kan også være lutefisk, hjemmelagde kjøttkaker, avkokt laks, ...) --- 0 --- Vi har handledag hver torsdag - da handler vi inn for hele uka, med unntak at at vi supplerer med melk og frukt/grønnsaker hvis behov. Middagsmenyen går derfor fra fredag til torsdag. Det fine med å handle på torsdager er at man slipper å bruke helga til å dra til butikken ..... syns vi i alle fall. --- 0 --- Her er vår meny for inneværende uke: Fredag: Spaghettigodt (kokt spaghetti + stekte pølsebiter + stekt løk i tomatsaus) servert med salat og hvitløksbaguetter Lørdag: Risengrynsgrøt - og taco til kveldskos Søndag: Ingenting - har vært i barnedåp Mandag: Stekt sei m/ råkost og poteter Tirsdag: Kyllingfilet (stekte) m/ wokgrønnsaker og ris Onsdag: Fiskekaker i brunsaus m/ kokte grønnsaker og potet Torsdag: Pannekaker og betasuppe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Vi bruker også ukesmenyer Mandager = fisk eller fiskeprodukter Tirsdager = rester fra søndag eller noe annet med kjøtt Onsdager = fisk eller fiskeprodukter Torsdag = pannekake og suppe, eller noe annet lettvint Fredag = kosemat av kjøttdeig (taco, lasagne, pizza e.l.) Lørdag = grøt Søndag = søndagsmiddag m/ dessert (oftest av kjøtt, men kan også være lutefisk, hjemmelagde kjøttkaker, avkokt laks, ...) --- 0 --- Vi har handledag hver torsdag - da handler vi inn for hele uka, med unntak at at vi supplerer med melk og frukt/grønnsaker hvis behov. Middagsmenyen går derfor fra fredag til torsdag. Det fine med å handle på torsdager er at man slipper å bruke helga til å dra til butikken ..... syns vi i alle fall. --- 0 --- Her er vår meny for inneværende uke: Fredag: Spaghettigodt (kokt spaghetti + stekte pølsebiter + stekt løk i tomatsaus) servert med salat og hvitløksbaguetter Lørdag: Risengrynsgrøt - og taco til kveldskos Søndag: Ingenting - har vært i barnedåp Mandag: Stekt sei m/ råkost og poteter Tirsdag: Kyllingfilet (stekte) m/ wokgrønnsaker og ris Onsdag: Fiskekaker i brunsaus m/ kokte grønnsaker og potet Torsdag: Pannekaker og betasuppe Tusen takk for svar. Jeg håper jeg får det til, for jeg kan tenke meg at hverdagen blir nokså mye lettere ja. Torsdager var en lur dag å handle på, fisk, grønnsaker, brød får jeg ta ettersom det passer... Tusen takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Her har du eksempler på ukesmenyer: Så kan du bare bytte ut det du ikke vil ha. http://dinmat.aftenposten.no/content/view/full/176 Vi bruke lenge Ingrid Espelid Hovigs matkalender, som var noe tilsvarende. Det finnes også en annen bok som heter matkalender. http://www.emil-moestue.no/nyheter/2007/Meny%20Matkalender Tusen takk for svar og nyttige linker. Ha en fortsatt flott søndagskveld 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Jeg handler en gang i uka, lørdager. Vi gjør det slik at vi da setter oss ved frokostbordet og skriver handleliste, og samtidig en meny for uka som kommer. Med litt erfaring lærer du hvilke mengder som går av f.eks. brød og melk på ei uke :-). Blir det tomt for et eller annet i løpet av uka, skriver vi det på en lapp hvis det ikke er noe det haster med. Ellers stikker vi innom butikken. Belønningen for meg er å slippe å stå i butikken hver dag etter jobb, med tre sultne unger og lure på hva i all verden jeg skal finne på til middag. Jeg drar rett hjem og vet at ingrediensene er på plass. Det er deilig det! :-) Tusen takk for svar. Jeg gleder meg til å begynne. Ha en fortsatt flott søndagskveld. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.