Gå til innhold

Da slutter han på SFO!

Kammilla

Anbefalte innlegg

Gutten ville så absolutt slutte på SFO, være hjemme alene om mårran og etter skoletid.Far var også enig i at dette skulle gå bra.

Jeg har gått gjennom rutiner og regler med gutten i dag, slik at vi begge føler oss komfortable med dette. :o) Og joda, det føles bra.

Jeg har forsikret meg om at det er dette han _virkelig_ vil, så vi skal prøve det ut.

Det føles også bra siden han har erfaring med dette fra hjem til far også.Klart det hjelper på.Og far er også sikker på at dette går bra,og skryter av hvordan gutten har vært hjemme hos dem. :o)

Og en annen ting; han begynner i 2.klasse nå. Skal dere med 2 klassinger være med første skoledag? Er vel ikke venlig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mi jente begynner i 2. i morgen, og jeg skal ikke være med henne. Har faktisk ikke spurt henne om hun vil - men det går faktisk ikke.

Mi jente skal gå på SFO 3 dager i uka, 1 dag skal hun ha nøkkel og gå rett hjem halv to, og den 5. dagen har jeg fri og henter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi som begynner i 2. klasse nå, har også bveldig lyst til å slutte på SFO. Hun har egentlig spurt om dette siden jul - og etter påske fikk hun egen nøkkel og begynte å gå hjem selv til fast klokkeslett (14.45).

Vi har valgt å starte med redusert SFO-plass, så får vi se hvordan det utvikler seg. Tror ganske bestemt at det er hennes siste år på SFO - og kanskje slutter hun før skoleåret er omme også.

Nei, jeg har ikke tenkt å være med henne på 1. skoledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Også her i huset, med en 1. klassing og en 2. klassing, satser vi på å kutte SFO i løpet av høsten. Har redusert plass nå, og tiden fram mot høstferien skal brukes til å øve på å være hjemme alene etter skolen. Morgnene er derimot litt verre, men jeg er sykemeldt enda så det får vi ta etter hvert. :-) En av dem må lære klokka først, i alle fall, i og med at de må ta buss.

Nei, 2. klassingen blir ikke fulgt i morgen, de starter rett på til vanlig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også her i huset, med en 1. klassing og en 2. klassing, satser vi på å kutte SFO i løpet av høsten. Har redusert plass nå, og tiden fram mot høstferien skal brukes til å øve på å være hjemme alene etter skolen. Morgnene er derimot litt verre, men jeg er sykemeldt enda så det får vi ta etter hvert. :-) En av dem må lære klokka først, i alle fall, i og med at de må ta buss.

Jenta vår gikk noen dager (i vår) på skolen alene. Vi satte alarm på komfyren - og når den ringte, så måtte hun ordne seg å gå. Det fungerte kjempefint - Hun kan ikke klokka enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jenta vår gikk noen dager (i vår) på skolen alene. Vi satte alarm på komfyren - og når den ringte, så måtte hun ordne seg å gå. Det fungerte kjempefint - Hun kan ikke klokka enda.

Ser for meg en slik løsning også, men siden de er 2 og fort havner i "nå-må-vi-bare-leke-litt-mer-med-pusen"-modus, så må vi øve litt mer. Og det med klokka er litt lokkemat.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge de har lyst til dette selv, synes jeg det er riktig å la de få prøve seg. Å lære seg selvstendighet og ansvar er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal han være mange timer alene hjemme daglig da?

Har ei i 4. nå som heller ikke vil på SFO. Gleder meg til å få timeplanen hennes. Håper ikke ho slutter 12:10 lenger. Da synes jeg det er lenge å være hjemme alene til kl. 16:30.

Heldigvis trener ho også, og treninga begynner gjerne 14:30 eller 15. Håper på å kunne servere henne godnyheten snart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal han være mange timer alene hjemme daglig da?

Har ei i 4. nå som heller ikke vil på SFO. Gleder meg til å få timeplanen hennes. Håper ikke ho slutter 12:10 lenger. Da synes jeg det er lenge å være hjemme alene til kl. 16:30.

Heldigvis trener ho også, og treninga begynner gjerne 14:30 eller 15. Håper på å kunne servere henne godnyheten snart....

Han er vel alene hjemme toppen 2 timer. Kommer an på hvor mye han somler på veien hjem.Men i dag ringte han litt over 13.00 og meldte seg :o) Det hadde gått kjempebra! Åsså hadde han med seg en kompis fra klassen hjem, så da gikk tia fortere også :o)

Jeg er ferdig 15.00, og bruker 5-10 min hjemme.Er ikke helt sikker på timeplanen til min heller enda.Men regner med det er tilnermet det samma som i 1.klasse. Da er han hjemme 13-14.00. Og det er overlevbart.

Håper det ordner seg for dere også med å slutte på SFO :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de har lyst til dette selv, synes jeg det er riktig å la de få prøve seg. Å lære seg selvstendighet og ansvar er viktig!

Ja, enig i det.Jeg forsikrer meg hele tiden på at dette er det han vil, og han er like sikker hver gang :o)

Av erfaring vet jeg hvor lang man kommer med selvstendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke klokka min heller.Men det regner med at blir ganske snart. Greit å være sykmeldt i øvings perioden da. Selv kutter vi rett av først som sist, da det er enklere for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet av flere som bruker den metoden, og har god erfaring med dette.Selv skal vi handle inn ny klokke en dag her, slik at jeg slipper å ringe han.Selv om det også er en slags trygghet. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Kan ikke klokka min heller.Men det regner med at blir ganske snart. Greit å være sykmeldt i øvings perioden da. Selv kutter vi rett av først som sist, da det er enklere for oss.

''Greit å være sykmeldt i øvings perioden da.''

Aldri så galt at det ikke er godt for noe! :-) (Men jeg skulle gjerne byttet, altså, mot tipp-topp helse!)

Allerede i morgen får jentene prøve seg på å komme hjem til tomt hus, nøkkel er på plass i "hemmelig rom" i sekken til 2. klassingen. Jeg kommer hjem ca 10 minutter etter dem, så da får vi se hva som har greid å utvikle seg på de minuttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er vel alene hjemme toppen 2 timer. Kommer an på hvor mye han somler på veien hjem.Men i dag ringte han litt over 13.00 og meldte seg :o) Det hadde gått kjempebra! Åsså hadde han med seg en kompis fra klassen hjem, så da gikk tia fortere også :o)

Jeg er ferdig 15.00, og bruker 5-10 min hjemme.Er ikke helt sikker på timeplanen til min heller enda.Men regner med det er tilnermet det samma som i 1.klasse. Da er han hjemme 13-14.00. Og det er overlevbart.

Håper det ordner seg for dere også med å slutte på SFO :o)

2 timer er jo helt greit da:-) Og med venner går alt så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg skikkelig hønemor som har sagt at eldste som skal opp i 3 nå skal bruke sfo.. Her er det snakk om 2,5 timer tre dager i uka og 1,5 time to dager i uka før noen voksne kommer hjem. Er jeg pysete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Greit å være sykmeldt i øvings perioden da.''

Aldri så galt at det ikke er godt for noe! :-) (Men jeg skulle gjerne byttet, altså, mot tipp-topp helse!)

Allerede i morgen får jentene prøve seg på å komme hjem til tomt hus, nøkkel er på plass i "hemmelig rom" i sekken til 2. klassingen. Jeg kommer hjem ca 10 minutter etter dem, så da får vi se hva som har greid å utvikle seg på de minuttene.

Ja, klart. :o) Heller tipp,topp helse!

Håper det gikk bra med dine som kom hjem til tomt hus? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg skikkelig hønemor som har sagt at eldste som skal opp i 3 nå skal bruke sfo.. Her er det snakk om 2,5 timer tre dager i uka og 1,5 time to dager i uka før noen voksne kommer hjem. Er jeg pysete?

Jeg syns ikke du er pysete.Det kommer jo an på hvordan barna er,om de har erfaring med å være hjemme alene og om du føler deg trygg og sikker på at de klarer det.

Idag var det dag nr.2, og han ringte faktisk selv i mårest og lurte på om han kunne få gå på skolen. :D Da var han lei av å vente på tlf fra meg,og tidspunktet var perfekt. :o) Så det kunne han. Dessuten var jeg absolutt tryggere i dag allerede,enn i går.Så det går seg til fort :o)

Hva om du prøver redusert plass til å begynne med da? Øver dere på at barna er hjemme alene i små stunder? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Ja, klart. :o) Heller tipp,topp helse!

Håper det gikk bra med dine som kom hjem til tomt hus? ;o)

He-he, jeg satte ny rekord hjem fra byen på sykkel i dag, og kom faktisk _før_ skolebussen! Så det ble ikke tomt hus i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, jeg satte ny rekord hjem fra byen på sykkel i dag, og kom faktisk _før_ skolebussen! Så det ble ikke tomt hus i dag...

Hehe :D Da får de kanskje prøve nøkkelen en annen dag når mamma ikke gidder å tråkke så hardt. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hehe :D Da får de kanskje prøve nøkkelen en annen dag når mamma ikke gidder å tråkke så hardt. ;o)

Det blir ikke _veldig_ mange slike turer hjem; det går bratt oppover, og jeg fikk blodsmak i kjeften etter ca 100 meter. Det er ikke sånn helt topp, nei, melkesyra kommer også fort da. Men en ny og annerledes erfaring! :-)

(Og nøklen fikk de såklart prøve, det var stas!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...