Gjest Valnøtt Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Kan jeg kreve å få en kopi eller å få se notater, journaler osv som familievernkontoret har på meg og barna? evt at de tar ut eller anonymiserer det som står om eksen min? Ble interessert etter at eksen tok kontakt med barnevernet og fikk kopier av de notatene de der hadfde gjort seg mens de snakket med meg tlf - uten at jeg fikk hverken kopi eller ble varslet om at det eksisterte notater der... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Så jeg ikke virker helt rar - det var ikke noe prob for meg at han fikk ut de notatene altså - jeg står for det jeg sier såklart. Men jeg vet at barna har fortalt selvstendig på familievern om overgrep fra far - jeg skulle gjerne hatt tak i de dokumentene for å kunne dokumentere hvorfor jeg ber om tilsyn under samværene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Har han fått det, eller er det bare noe han sier....? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Har han fått det, eller er det bare noe han sier....? De har bekreftet at han har fått det. Jeg fikk til slutt jeg også, og det sto ikke noe feil der så det er helt greit. Jeg skulle bare veeeeldig gjerne hatt tak i tilsvarende fra fvk.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lovkrøll Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Så vidt jeg vet har du krav på innsyn i alle papirer som angår deg og dine barn, fra alle offentlige kontorer. Men ta en telefon til Datatilsynet. Der får du svar på spørsmål, og evt også en lovparagraf du kan slenge frem om de nekter. Det gjorde jeg overfor skolen en gang, da de lurte på om jeg som mor hedde rett til å se mappen til min egen sønn!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Du skal ha rett til partsinnsyn. Dersom du får avslag på dette, har du krav på en skriftlig begrunnelse på hvorfor du får avslag, hvor de må vise til den bestemmelse som er grunnlag for avslag, og opplyse om klage og klagefrist. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg ville bedt barnevernet vurdere begrenset innsynsrett for far, dersom det er opplysninger i papirerne far ikke bør ha - eks. uttalelser fra barna osv. Barnevernet har mulighet til å vedta det, av hensyn til barna ( og i og for seg av hensyn til deg.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Både du og han har full innsynsrett i alt barnevernet har - men hvordan det er på fvk vet jeg ikke. Jeg hadde en barnevernssak i bhg, og ble da informert om at jeg måtte tenke på at foreldrene fikk se alt jeg sa og skrev - så jeg måtte formulere meg slik at de kunne lese det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg vil tro at du har innsynsrett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg vil tro at du har innsynsrett. Fra lovdata: § 12. Klienters rett til innsyn i journal Enhver har rett til innsyn i klientjournal for de opplysninger som direkte bare gjelder ham eller henne. Innsyn utover dette er avhengig av samtykke fra den eller de opplysningene direkte gjelder. Innsyn kan nektes dersom det av hensyn til vedkommendes helse, eller forhold til personer som står klienten nær, må anses utilrådelig. Klienten kan, dersom innsyn nektes, be om at opplysningene gjøres kjent for en representant han eller hun utpeker. Foreldre eller foresatte for barn under 16 år har innsynsrett i opplysninger som gjelder barnet. Foreldre eller foresatte til barn mellom 12 og 16 år har likevel ikke innsynsrett i opplysninger som gjelder barnet dersom barnet av grunner fagpersonellet mener bør respekteres ikke ønsker at opplysningene gis. http://www.lovdata.no/all/tl-19970619-062-0.html#12 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Jeg kjenner ikke reglene for familievernkontoret, men såvidt jeg kan forstå har iallefall barnevernet her både brutt taushetsplikten og innført en meget uvanlig praksis. Din eksmann har selvfølgelig ikke krav på å få vite hva du har snakket med BV om, det mener jeg er brudd på taushetsplikten. Ved innsyn i journaler er det uansett vanlig praksis at notater holdes utenfor, nettopp fordi de er notater og dermed ikke "bearbeidet", derfor mener jeg det er en uvanlig praksis, uavhengig av om taushetsplikter er brutt eller ikke. Det ville altså vært uvanlig også om det var notater fra BVs samtale med far han fikk utlevert. Dessverre har BV ikke alltid full forståelse for taushetsplikten, hverken den ene eller andre veien. F.eks. kjenner jeg til at de har bedt om å få utlevert hele journaler fra en psykolog, men det er selvfølgelig i strid med psykologens taushetsplikt og også i strid med regelen om at "enhver skal bare få vite det han trenger å vite for å utøve sine egne oppgaver" (fritt etter hukommelsen). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Både du og han har full innsynsrett i alt barnevernet har - men hvordan det er på fvk vet jeg ikke. Jeg hadde en barnevernssak i bhg, og ble da informert om at jeg måtte tenke på at foreldrene fikk se alt jeg sa og skrev - så jeg måtte formulere meg slik at de kunne lese det. Det du her sier gjelder ikke bare i barnevernssaker. Foreldrene har selvfølgelig innsynsrett i det du skriver om barna deres, hvis de ønsker det. Som jeg skriver lenger opp gjelder det imidlertid ikke egne notater som blir brukt i "saksforberedelse" eller hvordan det nå formuleres i loven. Hvis du derimot skriver brev til andre, rapporter som leses av flere i barnehagen el.l. så har foreldrene rett til å se det hvis de vil. Uten at jeg er helt sikker, mener jeg likevel at det er visse unntak ift. overgrepssaker o.l? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.