Gå til innhold

16 mnd gammel jente som ikke vil sove

ariped

Anbefalte innlegg

Vi har fått ett problem med soving på vår 16 mnd gamle jente. Hun nekter å sove selv om hun er dødstrøtt! Vi går inn og sjekker at alt er OK, og lar henne ligge å grine. Men hun holder på til hun spyr. Selv om vi står utenfor døren og hører på gråten om den eskallerer til hun brekker seg. Det eneste som hjelper delvis, er å sitte ved sengen og synge eller lage lyd. Men selv da ligger hun bare og pludrer og sjekker med jevne mellomrom at vi sitter der. Dette har vi sluttet med og gått tilbake til den "knallharde" måten ved å la henne grine så lenge alt annet er OK (sulten, tørst, kald, varm). Men nå er vi tilbake med spying igjen - 4 kvelder på rad. Nå er vi tom for rene pysjer... ! Og vi er UTSLITT! Noen som har en god løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff da, jeg synes ikke dere skal la henne ligge alene og gråte så lenge at hun spyr :-(

Bestem dere for å ha ansvar en kveld hver slik at det blir samme person som kommer inn hver gang på samme kveld.

Ha et fast leggerituale (kveldsmat, vask/bad, legging med sang/lesning (en kort stund!), slå av lyset og forklar med rolig stemme at nå er det natt og hun må sove. Fortell at mamma/pappa kommer inn for å se til henne om en liten stund. La døra stå litt på gløtt og vær i rommet ved siden av. Hold på med noe som gjør at hun hører at dere er der (data, rydding etc..). Når hun gråter, så snakker du/pappaen rolig til henne (gjenta det samme mantraet hver eneste gang: "Nå er det natt og du må sove"). Etter ca 3 minutter (før hun begynner å gråte for voldsomt) går du/mannen din inn på nytt, legger henne ned, brer over henne, klapper henne på kinnet og gjentar mantraet, går ut av rommet og gjør alt på samme måten igjen. Sånn holder dere på konstant helt til hun har lært å sovne selv.

Jeg håper hun unngår å spy på denne måten? Det er svært viktig at dere prøver å unngå å vise at dere er oppskaket e.l. Vis dere som like rolige og beherskede hele tiden.

Når dere først har begynt på denne måten, så må dere _ikke_ finne på å gi opp etter en/to kvelder!! Da skjønner hun at bare hun holder på lenge nok, så vinner hun...

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, jeg synes ikke dere skal la henne ligge alene og gråte så lenge at hun spyr :-(

Bestem dere for å ha ansvar en kveld hver slik at det blir samme person som kommer inn hver gang på samme kveld.

Ha et fast leggerituale (kveldsmat, vask/bad, legging med sang/lesning (en kort stund!), slå av lyset og forklar med rolig stemme at nå er det natt og hun må sove. Fortell at mamma/pappa kommer inn for å se til henne om en liten stund. La døra stå litt på gløtt og vær i rommet ved siden av. Hold på med noe som gjør at hun hører at dere er der (data, rydding etc..). Når hun gråter, så snakker du/pappaen rolig til henne (gjenta det samme mantraet hver eneste gang: "Nå er det natt og du må sove"). Etter ca 3 minutter (før hun begynner å gråte for voldsomt) går du/mannen din inn på nytt, legger henne ned, brer over henne, klapper henne på kinnet og gjentar mantraet, går ut av rommet og gjør alt på samme måten igjen. Sånn holder dere på konstant helt til hun har lært å sovne selv.

Jeg håper hun unngår å spy på denne måten? Det er svært viktig at dere prøver å unngå å vise at dere er oppskaket e.l. Vis dere som like rolige og beherskede hele tiden.

Når dere først har begynt på denne måten, så må dere _ikke_ finne på å gi opp etter en/to kvelder!! Da skjønner hun at bare hun holder på lenge nok, så vinner hun...

Lykke til:)

He he he... Jeg leste innlegget til ariped, og skulle deretter lese svaret ditt. Men jeg blingset litt, og klikket på svaret ditt til naktros isteden!

Det blei en spesiell løsning på soveproblemet: En pose potetgull og en pose sjokoladebiter...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he... Jeg leste innlegget til ariped, og skulle deretter lese svaret ditt. Men jeg blingset litt, og klikket på svaret ditt til naktros isteden!

Det blei en spesiell løsning på soveproblemet: En pose potetgull og en pose sjokoladebiter...!

Hehe, sånn kan det gå ;-)

En pose potetgull og sjokolade hadde nok helst hatt motsatt virkning ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sånn kan det gå ;-)

En pose potetgull og sjokolade hadde nok helst hatt motsatt virkning ;-P

Spørs nok det ja! Det er i hvert fall ikke å anbefale;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det hørtes ikke noe bra ut, hverken for liten eller stor.

Jeg ville prøvd følgende:

Gi henne masse kos og oppmerksomhet i tiden rett før hun skal legge seg.

Ikke la henne bli overtrøtt.

Ha fast leggetid, og faste leggerutiner.

Start med å gå inn til henne hvert minutt. Følg med på klokka.

Hver gang dere går inn, så bare gå bort til senga, si det samme hver gang: "Nå er det natta. Sov godt", og gå ut igjen. Vent 1 minutt, og gå inn igjen.

Gjør dette i 7 minutter. Så øker dere til 2 minutter. Gjør det 3-4 ganger - så fremt hun fortsatt gråter like mye. Gråter hun mindre, eller er stille, så vent 1 minutt lenger hver gang før en av dere går inn.

Fortsett slik til hun sovner. Våkner hun på natta, så gjør det samme.

Min erfaring er at det tar 2-3 netter, så er problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi, hi - vil tro du lurte litt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, hi - vil tro du lurte litt da :)

Først tenkte jeg at "det var da en serdeles dårlig spøk"... Så brøt jeg gjennom tåka og forstod at her er det noe som er gæli;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tenkte jeg at "det var da en serdeles dårlig spøk"... Så brøt jeg gjennom tåka og forstod at her er det noe som er gæli;-)

Hi, hi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan dere ikke være der med henne? Hvorfor tror dere den beste løsningen er at hun gråter? Og for hvem er det isåfall den beste løsningen? Jeg vet at diverse skrikekurer har mange tilhengere og at det i den sammenheng ofte er snakk om hvem som bestemmer og vinner og slikt, men det finnes altså alternative syn og mange som praktiserer helt andre "metoder". Og det finnes forskjellige konsekvenser, på kort og på lang sikt. Ville bare nevne det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...