Gå til innhold

Store, lille gutten min :)

janeymor

Anbefalte innlegg

Ser flere har skrevet om første dag i første klasse... Gutten min begynte i andre klasse i går og det var stor stas. Det nye i år er at han skal gå selv til skolen (hadde skolebuss i fjor).

I går fulgte jeg han helt til skolen, i dag halvveis. Utrolig rart! De er en hel gjengs som går, og skoleveien er fin men lang. (tipper 3 km i hvert fall...) De bruker ca en time på veien og det er så rart å gi slipp...men vet han vokser på dette.

Det er rart både for meg og han o enda rarere blir det i morgen da han skal gå helt alene... kl halv åtte.... :)

Noen tanker (rotete men...) fra en mamma som sitter på jobb og tenker på poden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi - det var lang vei å gå for en 7 -åring....

Men så fint at de er mange som går sammen da :-)

Vi har også en andreklassing, og hun bruker mellom 5 og 10 minutter til skolen. Etter jul åpnes en ny skole, og den er lenger borte fra oss, og da kommer hun nok ti å bruke 20-25 minutter på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi har også begynt i andre og har akkurat startet med å gå alene. I går gikk hun sammen med en venninne, men i dag skulle hun gå alene. Jeg sa jeg kunne følge henne et lite stykke, men nei det ville hun ikke. Er veldig opptatt av å være stor jente nå ja:-).

Litt bekymret var hun nok.

- Mamma er du sikker på at jeg ikke kommer for sent?

-Ja, jeg er helt sikker.

- Bra!

-Må jeg løpe?

-Nei, du må ikke løpe.

-Må jeg gå fort da?

-Nei, du kan gå i helt vanlig tempo, men du kan ikke stoppe og plukke blomster.

Så går det 2 minutter og så spør hun igjen.

- Mamma er du _helt helt_ sikker på at jeg ikke kommer for sent?

Sendte henne ut av døra kl. 8 og skolen begynner 8.30, så hun burde ha veldig god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg var veldig langt. Har de ikke krav på skolebuss om det er 3 kilometer?

Det er fire kilometer som er grensa - og det gjøres vel unntak om veien er farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi - det var lang vei å gå for en 7 -åring....

Men så fint at de er mange som går sammen da :-)

Vi har også en andreklassing, og hun bruker mellom 5 og 10 minutter til skolen. Etter jul åpnes en ny skole, og den er lenger borte fra oss, og da kommer hun nok ti å bruke 20-25 minutter på veien.

Ja det er langt, men veldig koselig hvis det fungerer. De gikk sammen i klynger nedover hele. Ble helt rørt jeg. De skravler og koser seg på vei til skolen og når de først kommer til den siste gangveien er det enkelt. Men først skal de gå på fotau og krysse to små veier og greier...

Gutten min er veldig fornuftig da og konsentrert så det går nok bra....

Men de får nok trim ja. Da jeg fulgte helt frem i går og så måtte gå helt hjem for å hente bilen for å komme meg på jobb var jeg helt utkjørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fire kilometer som er grensa - og det gjøres vel unntak om veien er farlig...

Hjelpes meg. 4 kilomenter for en 2. klassing. DET er i overkant synes jeg. Det bruker jo jeg ca. 40 minutter på.

Og jeg som ikke trodde jeg var så hønemor heller da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink han er da:-) Men enig med de andre her at det var i overkant langt for en liten andreklassing. Han får jo virkelig trim så det holder da:-)

Jeg var temmelig sikker på at grensen for gratis skoleskyss her var 2 km for førsteklassinger og 3 km for de andre. Er dette kanskje ulikt fra kommune til kommune?

Min førsteklassing som startet i går skal også gå til skolen (selv om jeg kjører samme veien på jobb) Men skoleveien her er 1,5 km og det synest jeg er akkurat passe for en seksåring. Han får luftet og klarnet hodet sitt før han kommer frem og får en hyggelig stund med kompisen på veien. De bruker 15-20 min på turen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en rar og rørende følelse ja. Men man blir tryggere for hver dag som går.Så lenge alt går bra da, og det gjør det jo helt sikkert :o)

Min sykkler som vinden selv, og gjerne med andre fra klassen. Det er stas når de klarer dette alene ja :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...