Gjest Slurpesara Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Jeg og mannen min har vært sammen tre år, gift i ett år. Da jeg møtte ham levde han "herrens glade dager" hjemme hos mamma som ryddet etter ham, vasket klærne hans, sørget for mat osv osv. Han hadde ansvaret for å komme seg på jobb, og ellers levde han et skikkelig gutteliv med fisketurer og andre morsomme saker... (bare for å ha det sagt: jeg er 38 år, han er 40). Det har vært diverse disputter disse tre årene vi har vært sammen, både mht hva som kreves av rydding/vasking i en husholdning, og ikke minst økonomi. Han har ikke vært vant til å bruke sin lønning på husleie og mat, og har protestert kraftig på å skulle bruke flere tusen per måned til mat. Mat er visstnok gratis og ligger i kjøleskapet av seg selv i hans hode... Vi har nå vært nødt til å lage et skikkelig stramt opplegg for økonomi der vi kjører begge lønninger inn på en felles konto, og overfører så derfra til matkonto, regningskonto og et like stort beløp til hver vår "privatkonto". Denne privatkontoen skal gå til helt private ting til oss selv, kaféturer, sminke, fiskekort osv. Vi velger å overføre et like stort beløp til hver av oss da vi tjener omtrent det samme. Men hva slags summer vil det være naturlig å operere med på matkontoen, og hva slags sum skal vi velge å sette inn på privatkontoen? På regningskontoen bør det settes noe i underkant av 15 000 per måned, og jeg håper jo også å kunne sette av litt på en spare/reservekonto de fleste måneder. Hvor mye bruker to voksne på mat/husholdningsartikler per måned? (Vi lever helt nøkternt uten luksusmat av noe slag). 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Jeg ville vel startet i andre enden... Nå handler du _alle_ matvarer og husholdningsartikler de neste to (eller fire) ukene, og tar vare på ALLE kvitteringer. De legger du frem for ham når perioden er over, så ser han hva det faktisk koster. Det beløpet deler dere på to, og legger på litt ekstra - og overfører til den kontoen. Faste utgifter som skal deles på har dere jo oversikt over. Jeg ville hatt lønnen på privat konto, men så overført de summene dere har snakket om til felleskontoer - det som da står igjen kan dere bruke som dere vil. Og så ville jeg satt av litt til en krisepott i tilfelle noe skjer, og litt til en feriekasse... 0 Siter
Gjest bare meg trallalalala Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 hei. det kommer jo ann på hvor mye dere tjener.... hvor mye lån.. forsikring etc. så vanskelig å si hvor mye Dere skal sette overliksom. vi bruker cas 5-6000 kr til mat i mnd. er 3 i fam. 0 Siter
Gjest Slurpesara Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Jeg ville vel startet i andre enden... Nå handler du _alle_ matvarer og husholdningsartikler de neste to (eller fire) ukene, og tar vare på ALLE kvitteringer. De legger du frem for ham når perioden er over, så ser han hva det faktisk koster. Det beløpet deler dere på to, og legger på litt ekstra - og overfører til den kontoen. Faste utgifter som skal deles på har dere jo oversikt over. Jeg ville hatt lønnen på privat konto, men så overført de summene dere har snakket om til felleskontoer - det som da står igjen kan dere bruke som dere vil. Og så ville jeg satt av litt til en krisepott i tilfelle noe skjer, og litt til en feriekasse... Dette er slik vi har det i dag, men det funker ikke! Det ender med at jeg betaler alt av mat/husholdning, mens han har "glemt kortet hjemme" når vi handler. (hehe) Resultatet blir at jeg alltid er blakk, mens han har penger på sin konto til sine gutteting. Ikke enkelt.... 0 Siter
AAA Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Vi hadde litt av samme problemet. Ikke av vrangvilje fra min manns side, men fordi det av praktiske årsaker stort sett er meg som handler. Vi har hver vår lønnskonto, og felles regningskonto og sparekonto, som også lånet blir trukket fra. Så det var de daglige utgiftene som var årsaken til frustrasjonene her. Det vi har gjort, er å få oss coop-visakort (men jeg går ut fra at det kan være hva slags som helst kort av den sorten) med to kort som går på felles regning, månedlig. Det kortet brukes KUN til å kjøpe mat og husholdningsartikler. Så kommer regningen en gang i måneden spesifisert med hva som er kjøpt på hvilket kort, men altså kun en regning. Penger til å dekke denne regningen tas av regningskontoen (som selvsagt måtte fylles tilstrekkelig fra begge parter så det ble nok penger der) Lykke til - Ikke noe gøy å krangle om penger. 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Ca 4500-5000..? Noe sånt tror jeg vi bruker, og vi er også to voksne. Da handler vi "det vi har lyst på", uten at det innebærer Filet Mignon og litervis med dyr rødvin titt og ofte 0 Siter
Platina Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Dette er slik vi har det i dag, men det funker ikke! Det ender med at jeg betaler alt av mat/husholdning, mens han har "glemt kortet hjemme" når vi handler. (hehe) Resultatet blir at jeg alltid er blakk, mens han har penger på sin konto til sine gutteting. Ikke enkelt.... Jeg tror ikke at Persille mener at du skal bruke kortet til din private konto til å betale mat med, men at lønna går inn på den private kontoen og så overfører dere matpenger til en konto som dere har kort på, og bruker den når dere handler. Hvilken sum som er passe vet jeg ikke. Felles lønnskonto bør dere egentlig unngå. Det er alltid slik med en konto at det er en som eier den og den andre har fullmakt. La oss si at den som er kontoeier dør, da blir kontoen sperret og kortene kan ikke brukes. De tidligere fullmaktene gjelder ikke lenger. Den gjenlevende får ikke ut pengene sine før man kan fremlegge skifteattest. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Dette er slik vi har det i dag, men det funker ikke! Det ender med at jeg betaler alt av mat/husholdning, mens han har "glemt kortet hjemme" når vi handler. (hehe) Resultatet blir at jeg alltid er blakk, mens han har penger på sin konto til sine gutteting. Ikke enkelt.... Det skjønner jeg, men dette er bare for to uker - så dere kan se hva forbruket er på. Da er det lettest om en betaler alt. Og etter det får du tilbake halvparten av det du har betalt, pluss at dere setter av tilsvarende beløp for fremtiden. 0 Siter
drajaba... Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Vi er en familie på tre og bruker ca 6000 kr i måneden på mat. Vi trekker 3000 kr hver, fra hver vår lønnskonto og inn på en "matkonto". Vi har begge et eget kort til denne kontoen. Vi trekker også 10000 kr hver inn på en regningskonto, det som er igjen på lønnskontoen bruker vi på hva vi vil. Jeg hadde blitt suuuur om jeg var i dine sko. Han må få øya opp! 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Det er litt vanskelig å si i og med at vi ikke vet hvor mye dere har å rutte med. La oss si at dere har 40.000,- tilsammen da, det er ikke så mye så dere har kanskje en del mer? I alle fall: 20.000,- på regningskonto (sett alltid av litt mer enn dere tror går så har dere en slant i bakhånd der) 6000,- på matkonto 7000,- til dere hver til eget forbruk Det burde da holde i lange baner!? Og selv om jeg vet at min kjære nok fikk noe praktisk hjelp av både søster og foreldre da han bodde alene (bortskjemt!) så er jeg sannelig glad han var adskillig mer selvstendig enn din da jeg traff ham! 0 Siter
Gjest Felles økonomi er praktisk Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Vi har det rent økonomisk omtrent som dere, bare at vi har 2 lønnskontoer; lønna til mannen overføres automatisk til min lønnskonto med èn gang den kommer inn - og vi har 2 kort til min lønnskonto. Ellers har vi sparekonto og regningskonto, dit skyfles det automatisk penger med èn gang lønna har kommet inn. Vi har utbetalt knapt 40 000,- i måneden nå. 17 000,- forsvinner til regningskontoen der også huslånet trekkes. 3000,- går til sparekonto. Så disponerer vi 20 000,- sammen hver måned, men det er sjelden vi greier å bruke det opp (det er ikke noe mål, altså, bare så det er sagt). Jeg ville vel tro at hvis dere begge hadde til fri disposisjon mellom 7 og 10 000,- pr måned, så burde det holde. Hvis dere da får resten til å gå rundt, såklart. Kjip figur du har fått til ektemann, forresten... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Trenger dere en konto til hver utgiftspost, da? Vi overfører det meste av lønnen til en felles konto hver måned, så går alle felles utgifter herfra, både regninger, større innkjøp og løpende ting. Vi har begge kort til denne kontoen. Det som står igjen på lønnskontoen vet vi da at er til personlig bruk (selv om det hender vi begge må skyte inn ekstra til fellesen). Fungerer utmerket :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Trenger dere en konto til hver utgiftspost, da? Vi overfører det meste av lønnen til en felles konto hver måned, så går alle felles utgifter herfra, både regninger, større innkjøp og løpende ting. Vi har begge kort til denne kontoen. Det som står igjen på lønnskontoen vet vi da at er til personlig bruk (selv om det hender vi begge må skyte inn ekstra til fellesen). Fungerer utmerket :-) Slik har vi det også! Fungerer veldig bra. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Jeg ville vel startet i andre enden... Nå handler du _alle_ matvarer og husholdningsartikler de neste to (eller fire) ukene, og tar vare på ALLE kvitteringer. De legger du frem for ham når perioden er over, så ser han hva det faktisk koster. Det beløpet deler dere på to, og legger på litt ekstra - og overfører til den kontoen. Faste utgifter som skal deles på har dere jo oversikt over. Jeg ville hatt lønnen på privat konto, men så overført de summene dere har snakket om til felleskontoer - det som da står igjen kan dere bruke som dere vil. Og så ville jeg satt av litt til en krisepott i tilfelle noe skjer, og litt til en feriekasse... Jeg er enig med deg. Jeg ville ikke likt å ikke ha egen konto. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 19. august 2008 Skrevet 19. august 2008 Jeg er enig med deg. Jeg ville ikke likt å ikke ha egen konto. Det blir liksom toppen av umyndiggjøring for meg... Tenk om han tar alle pengene og stikker! Eller tenk om det skjer en feil, eller tenk om... Anyways, greit å ikke ha alt på ett sted 0 Siter
Gjest Felles økonomi er praktisk Skrevet 20. august 2008 Skrevet 20. august 2008 Trenger dere en konto til hver utgiftspost, da? Vi overfører det meste av lønnen til en felles konto hver måned, så går alle felles utgifter herfra, både regninger, større innkjøp og løpende ting. Vi har begge kort til denne kontoen. Det som står igjen på lønnskontoen vet vi da at er til personlig bruk (selv om det hender vi begge må skyte inn ekstra til fellesen). Fungerer utmerket :-) Har dere kort både til lønnskontoen og felleskontoen, da? 0 Siter
....AV Skrevet 20. august 2008 Skrevet 20. august 2008 Som foreslått under, bør dere føre regnskap en stund. Vi førte i sin tid regnskap et helt år for å få oversikt over hva pengene gikk til. Vi sparte på alle kassalapper og kvitteringer og førte inn i et Excel-ark. Når vi betalte regninger, ble også disse utgiftene ført inn. Det er nok ikke nødvendig å holde på et helt år, men noen måneder ville jeg nok brukt. På den måten får dere synliggjort hva pengene går til og om dere har noe innsparingspotensiale. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. august 2008 Skrevet 20. august 2008 Har dere kort både til lønnskontoen og felleskontoen, da? Ja, selvfølgelig. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. august 2008 Skrevet 20. august 2008 Vi har det rent økonomisk omtrent som dere, bare at vi har 2 lønnskontoer; lønna til mannen overføres automatisk til min lønnskonto med èn gang den kommer inn - og vi har 2 kort til min lønnskonto. Ellers har vi sparekonto og regningskonto, dit skyfles det automatisk penger med èn gang lønna har kommet inn. Vi har utbetalt knapt 40 000,- i måneden nå. 17 000,- forsvinner til regningskontoen der også huslånet trekkes. 3000,- går til sparekonto. Så disponerer vi 20 000,- sammen hver måned, men det er sjelden vi greier å bruke det opp (det er ikke noe mål, altså, bare så det er sagt). Jeg ville vel tro at hvis dere begge hadde til fri disposisjon mellom 7 og 10 000,- pr måned, så burde det holde. Hvis dere da får resten til å gå rundt, såklart. Kjip figur du har fått til ektemann, forresten... ''Jeg ville vel tro at hvis dere begge hadde til fri disposisjon mellom 7 og 10 000,- pr måned, så burde det holde.'' Det var mye bare til å bruke på seg selv hver måned? Vi har mer utbetalt i måneden enn dere, men vi bruker ikke på langt nær så mye til personlig forbruk (dvs. utenom familieting). Men dette blir vel kanskje bare definisjonsspørsmål, dvs. hva en legger i "fri disposisjon". 0 Siter
Gjest Felles økonomi er praktisk Skrevet 20. august 2008 Skrevet 20. august 2008 ''Jeg ville vel tro at hvis dere begge hadde til fri disposisjon mellom 7 og 10 000,- pr måned, så burde det holde.'' Det var mye bare til å bruke på seg selv hver måned? Vi har mer utbetalt i måneden enn dere, men vi bruker ikke på langt nær så mye til personlig forbruk (dvs. utenom familieting). Men dette blir vel kanskje bare definisjonsspørsmål, dvs. hva en legger i "fri disposisjon". Som sagt, vi bruker i så mye på bare helt egne ting, men det høres jo ut som trådstarters mann har et rimelig høyt forbruk - og har de råd, kan han sikkert fortsette med det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.