Gå til innhold

Felles økonomi + diverse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det kjempestore variasjoner. Kan dere ikke bare teste det ut da? Begynn med å sette inn 2000,- hver og se om det holder.

Denne privatkontoen er jo avhengig av om det skal dekke bare fornøyelser, eller om det også skal dekke klær.

En sparekonto bør dere absolutt ha. Denne skal dekke uforutsette utgifter. (Når noe f.eks. går i stykker.) + ferier og andre fornøyelser.

Lykke til. Det er vanskelig når en partner ikke forstår at penger må rekke til mye.

Skrevet

Dette er slik vi har det i dag, men det funker ikke! Det ender med at jeg betaler alt av mat/husholdning, mens han har "glemt kortet hjemme" når vi handler. (hehe) Resultatet blir at jeg alltid er blakk, mens han har penger på sin konto til sine gutteting.

Ikke enkelt....

Exsen min var sånn!

Utrolig irriterende!

På toppen av det hele tjente han mye bedre enn meg og det viste seg at han hadde spart penger da vi flyttet fra hverandre.

Heldigvis overtok jeg leiligheten (jeg betalte det meste av den), men ikke uten missnøye, enda han ikke ville overta den.

Samboer nå og vi har trekk til felleskonto, med hvert vårt kort. Såå mye enklere og mye mindre styr...

I Skandiabanken betaler man ikke for bruk og de 250kr kortet koster pr år er vel verdt pengene!

Skrevet

Det er litt vanskelig å si i og med at vi ikke vet hvor mye dere har å rutte med. La oss si at dere har 40.000,- tilsammen da, det er ikke så mye så dere har kanskje en del mer?

I alle fall:

20.000,- på regningskonto (sett alltid av litt mer enn dere tror går så har dere en slant i bakhånd der)

6000,- på matkonto

7000,- til dere hver til eget forbruk

Det burde da holde i lange baner!?

Og selv om jeg vet at min kjære nok fikk noe praktisk hjelp av både søster og foreldre da han bodde alene (bortskjemt!) så er jeg sannelig glad han var adskillig mer selvstendig enn din da jeg traff ham!

7000.- til hver i eget forbruk????

Herregud, nå fikk jeg sjokk!

Er det slik..de unge lever idag? eller har jeg misforstått noe her!

gamle mor

Skrevet

jeg vil tro...at 5000 kr på 2 voksne skulle holde:0)

Aliza1365380759
Skrevet

gamle mor

Siden jeg er student er det i alle fall ikke sånn jeg lever, det skal være sikkert :-)

Skrevet

gamle mor

Det var bare et forslag, dersom de hadde 40.000,- og skulle bruke halvparten på regninger og 6000,- på mat og husholdning og så dele resten på begge to.

Skrevet

Vi bruker ca. 7 000 kr i måneden til mat på 3 stk.

Se på utgiftene for mat et par måneder, og sett av gjennomsnittssummen pluss litt til til matkontoen. Dette er forhåpentligvis en konto som begge disponerer, og som begge har kort til?

Når det gjelder hvor mye som skal til privatkonto...

Vel, hvis dere tjener omtrent likt, og utgiftene ellers skal deles likt, så høres det jo ganske greit ut. Dere overfører halvparten av beregnede gjennomsnittlige månedlige utgifter til regningskontoen, en gitt sum til matkontoen. Det som blir igjen, deler dere på to og setter inn på hver deres private konto.

Skrevet

Det er litt vanskelig å si i og med at vi ikke vet hvor mye dere har å rutte med. La oss si at dere har 40.000,- tilsammen da, det er ikke så mye så dere har kanskje en del mer?

I alle fall:

20.000,- på regningskonto (sett alltid av litt mer enn dere tror går så har dere en slant i bakhånd der)

6000,- på matkonto

7000,- til dere hver til eget forbruk

Det burde da holde i lange baner!?

Og selv om jeg vet at min kjære nok fikk noe praktisk hjelp av både søster og foreldre da han bodde alene (bortskjemt!) så er jeg sannelig glad han var adskillig mer selvstendig enn din da jeg traff ham!

Sitat:

"..La oss si at dere har 40.000,- tilsammen da, det er ikke så mye..."

Må si jeg blir litt forundret over dette utsagnet. Er 40 000 kr utbetalt for to lite???

Hmm... hvilken verden lever jeg i da, mon tro ;-).

Skrevet

Sitat:

"..La oss si at dere har 40.000,- tilsammen da, det er ikke så mye..."

Må si jeg blir litt forundret over dette utsagnet. Er 40 000 kr utbetalt for to lite???

Hmm... hvilken verden lever jeg i da, mon tro ;-).

Jeg har inkl. stønader og sånt like over 20.000,- i mnd og jeg ligger langt under snittet i lønnsinntekt så jeg vil tro snittet på to inntekter i en heim ligger over 40.000,- netto/mnd?

Skrevet

Jeg har inkl. stønader og sånt like over 20.000,- i mnd og jeg ligger langt under snittet i lønnsinntekt så jeg vil tro snittet på to inntekter i en heim ligger over 40.000,- netto/mnd?

Hjelp, vi ligger ikke langt så nært. Men lever godt for det :-)

Skrevet

Hmm... jeg aner ikke, jeg - men synes det hørtes mye ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...