Gå til innhold

Venninne problemer - 4 klasse

Gjest Bekymret mamma og pappa

Anbefalte innlegg

Datteren vår klarer ikke å spre seg på flere klassevenninder enn bestevenninden og en til. De andre løper rundt og leker med hverandre alle sammen stort sett.

Det er greit at hun har en bestevenninde men vi vil så gjerne at hun skal leke med flere. Denne venninden vil helst kontrollere leken og blir sur/lei seg når hun ikke får viljen og prøver å gi henne skyldfølelse om hun ikke leke det hun foreslår.

Hun er treig til å komme ut i friminuttene, hun tuster for mye iflg. lærerene og når hun da er ute er alle spredd for alle vinder.

Vi prøver å si til henne at hun må forte seg ut og at hun ikke trenger å spørre om å få leke med dem, bare løp som de andre og vær med.

Hun virker ussikker på seg selv og det tror jeg de andre merker. Samtidig er det mange som liker henne, men som sagt alle løper fort ut og finner noen å leke med og da faller hun utenfor.

Kan noen gi oss noen gode tips - er redd for at om hun ikke finner seg en plass i gruppen, kommer hun aldri inn.

Bestevenninden er populær blandt mange og kan fort forsvinne og derfor forklarer vi henne at det er lurt å spre seg på flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest også en mamma

Hvis jeg oppfattet deg riktig så syns ikke jenta di at dette er noe problem. Det er dere foreldre som syns at hun burde leke med flere.

Så lenge jenta har venner som hun selv trives sammen med syns jeg ikke at dere foreldre skal blande dere for mye inn i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det er smart å knytte bånd hjemme også. Be med venner hjem så de kan leke. Ta de med på skogstur eller kino. Ho noen på overnatting. I trygge miljøer er det ofte enklere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg oppfattet deg riktig så syns ikke jenta di at dette er noe problem. Det er dere foreldre som syns at hun burde leke med flere.

Så lenge jenta har venner som hun selv trives sammen med syns jeg ikke at dere foreldre skal blande dere for mye inn i dette.

Hun ønsker å leke med sine faste, det er riktig, men samtidig ser hun at de ofte heller vil leke med andre. Jenter i den alderen bytter gjerne litt på hvem de leker med.

Men hun kvier seg for å ringe andre på fritiden og sier at de er sikkert allerede ute nå. Men når vi får henne til å prøve og de er hjemme, er hun veldig fornøyd når hun kommer hjem igjen.

Hun sier selv at det er litt plagsomt når bestevenninden oppfører seg sånn og at hun gjerne vil leke med de andre også.

Men på oss virker det som om hun mangler motet til å ta kontakt og når hun gjør det blir hun litt for intens/masete fordi hun er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det er smart å knytte bånd hjemme også. Be med venner hjem så de kan leke. Ta de med på skogstur eller kino. Ho noen på overnatting. I trygge miljøer er det ofte enklere:-)

Hun var flink til å be med hjem tidligere, men nå sier hun at de oftest har planer. Hun går på SFO noen dager i uken også.

Mulig det er vi som er mest bekymret som også en mamma sier, men samtidig ser vi jo at hun er lei seg.

Mulig hun føler vår bekymring som et press, men vi må jo snakke om det innimellom...

Hvet også at hun ennå kan være litt for bestemt i leken og gjøre litt for mye ut av det de leker. Tror hun skjønner det selv også at hun detalj styrer litt for mye, men det er vanskelig å legge det helt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen din begymring - omtrent som å lese om datteren vår. Det er bare ei venninde som gjelder og hun vil ikke ringe noen andre en gang. Trøster med med at hun i allefall er i stand til å knytte vennskap, men er begymret fordi jeg tror disse 2 isolerer seg i forhold til de andre i klassen. Kontaktlærer så ikke på dette som noe problem, men jeg er ikke helt beroliget. Blir jo så sårbart når de bare forholder seg til 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner igjen din begymring - omtrent som å lese om datteren vår. Det er bare ei venninde som gjelder og hun vil ikke ringe noen andre en gang. Trøster med med at hun i allefall er i stand til å knytte vennskap, men er begymret fordi jeg tror disse 2 isolerer seg i forhold til de andre i klassen. Kontaktlærer så ikke på dette som noe problem, men jeg er ikke helt beroliget. Blir jo så sårbart når de bare forholder seg til 1.

Tror kanskje det eneste vi kan gjøre er å snakke med ungene om dette med å spre seg på flere. Tror det vil sige inn etterhvert.

Vi blir av og til veldig bestemte og sier at i dag må du ringe noen av de andre i klassen og da gjør hun det. Hun har det veldig gøy når de kommer hit eller hun til dem. Men hun er ikke alltid så flink til å ta opp tråden videre.....

Men vi får bare stå på så ordner det seg vel...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...