miia Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Vet det har vært oppe her før, men jeg spør likevel; vil min 8-åring kunne ha noe utbytte av HP-bøkene, eller er hun for liten enda? Det krever jo endel av fantasien for å kunne "se alt for seg"... Og så er de jo ganske spennende da! Men er sååå lei av å lese de samme barnebøkene opp i gjen og opp igjen, så det hadde vært en stor glede for mor også å få komme over på noe mer utfordrende... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Ja, jeg tror hun kan ha god utnytte av disse bøkene! Min sønn var 8 da vi begynte å lese HP. Han kunne lese selv, men syntes da - som nå - at det er hyggelig å bli lest for på senga. En fordel med høytlesning er også at man kan forklare ting underveis hvis det er behov for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miia Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Ja, jeg tror hun kan ha god utnytte av disse bøkene! Min sønn var 8 da vi begynte å lese HP. Han kunne lese selv, men syntes da - som nå - at det er hyggelig å bli lest for på senga. En fordel med høytlesning er også at man kan forklare ting underveis hvis det er behov for det. Det høres bra ut... Jeg nevnte det for henne i går nemlig, og hun var veldig klar for noe nytt...! Og så er det noe vi to kan kose oss med, uten lillesøster... Det er viktig det også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Mine har sette Harry Potter filmene (de 3 første) hørt på lydbok, og lest bøkene. Var ca 7-8 år når de startet med dette. De synes det er spennende, og virker heller ikke å bli lei av de. De leiker også ofte Harry Potter-leiker (skuespill), og jeg er imponert over hva de har fått med seg av innhold, navn etc i filmene/bøkene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miia Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Mine har sette Harry Potter filmene (de 3 første) hørt på lydbok, og lest bøkene. Var ca 7-8 år når de startet med dette. De synes det er spennende, og virker heller ikke å bli lei av de. De leiker også ofte Harry Potter-leiker (skuespill), og jeg er imponert over hva de har fått med seg av innhold, navn etc i filmene/bøkene. Kult! Det er jo virkelig en god del navn og karakterer å holde styr på der da, men unger er nok flinkere til det enn oss voksne... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Snuppa mi ble 9 i mai. Vi leser den første boka sammen. Ser at mange på denne alderen leser den alene, men det blir i overkant for henne. Men vi koser oss masse med boka begge to:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Den er PERFEKT for ham :-) Min minste var bare to da jeg begynte HP for storebror - jeg tenkte han var for liten. Men blant de første setningene hans var det naturlig med ord som lumos og vippendo... Dessuten er de perfekte for mødre også. Den siste boken jeg ekte og oppriktig gråt over var hp7 :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Den er PERFEKT for ham :-) Min minste var bare to da jeg begynte HP for storebror - jeg tenkte han var for liten. Men blant de første setningene hans var det naturlig med ord som lumos og vippendo... Dessuten er de perfekte for mødre også. Den siste boken jeg ekte og oppriktig gråt over var hp7 :-) ''Dessuten er de perfekte for mødre også'' Absolutt!! :-) Hos oss var det slik at bok 1- 3 leste vi først etter å ha sett filmene, mens senere ble ble bøkene lest først og filmene sett etterpå (fordi de ikke var utgitt ennå). Og: alle bøkene frem til og med nr 6 var utgitt både på norsk og engelsk før vi begynte på dem; vi rakk akkurat å lese ferdig bok nr 5 da bok nr 6 forelå i oversatt utgave. Men etter å ha lest nr 6 gikk det jo nestne 1,5 år før bok nr 7 kom på engelsk!! Fikk nesten abstinenser!! Så mor i huset klarte ikke å vente på oversetteølsen, men durte på bokhandelen på utgivelsesdagen i fjor sommer og kjøpte boka:-) Det var uproblematisk å lese på engelsk, bortsett frra at det tok litt tid før jeg skjønte hva "muggles" og "aurors" og "Stan Shunpike" var! ;-) (Til orientering er det hhv gomper, svartspanere og Svinton Slipprush *S*) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 ''Dessuten er de perfekte for mødre også'' Absolutt!! :-) Hos oss var det slik at bok 1- 3 leste vi først etter å ha sett filmene, mens senere ble ble bøkene lest først og filmene sett etterpå (fordi de ikke var utgitt ennå). Og: alle bøkene frem til og med nr 6 var utgitt både på norsk og engelsk før vi begynte på dem; vi rakk akkurat å lese ferdig bok nr 5 da bok nr 6 forelå i oversatt utgave. Men etter å ha lest nr 6 gikk det jo nestne 1,5 år før bok nr 7 kom på engelsk!! Fikk nesten abstinenser!! Så mor i huset klarte ikke å vente på oversetteølsen, men durte på bokhandelen på utgivelsesdagen i fjor sommer og kjøpte boka:-) Det var uproblematisk å lese på engelsk, bortsett frra at det tok litt tid før jeg skjønte hva "muggles" og "aurors" og "Stan Shunpike" var! ;-) (Til orientering er det hhv gomper, svartspanere og Svinton Slipprush *S*) Hehe - her har mor lest bøkene fra perm til perm først. Utgivelsesdatoene var merket av i kalenderen med "må absolutt ikke forstyrres", også leste jeg kontinuerlig til jeg var igjennom. Ungene måtte vente stakkars - før jeg leste høyt for dem etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Hehe - her har mor lest bøkene fra perm til perm først. Utgivelsesdatoene var merket av i kalenderen med "må absolutt ikke forstyrres", også leste jeg kontinuerlig til jeg var igjennom. Ungene måtte vente stakkars - før jeg leste høyt for dem etterpå. Jeg var så dum at da noen kolleger snakket om at de leste HP for barna sine da jeg hadde en 3-4-åring, så trodde jeg at det ville være noe helt annet som 'gjaldt' når mitt barn var klar for noe mer enn billedbøker;-) Så jeg leste dem (dvs nr 1-6) ikke selv før enn de ble lest høyt for junior, bortsett fra at jeg på slutten av 6'ern ikke klarte å 'vente' på juniors tempo (type ett kapittel om dagen), og leste ferdig for å finne ut hvordan det gikk:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sett i gang Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Jeg begynte å lese disse bøkene for datteren min da hun var 6 år og leste den siste leste vi da hun var 8. Etter hver bok så vi filmen. Hun elsker disse bøkene og har hele tiden og har fortsatt full kontroll over handlingen og personene i de forskjellige bøkene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Vi er i gang med 5. boka som vi leser for jentene våre som er 7 og 8 år. De storkoser seg med dem 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miia Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Ja, i går begynte vi lesingen, og for å komme litt i gang, pløyde vi gjennom de to første kapitlene. Da hadde storesøster fått nok! Altså - det var fengende og spennende, men hun trengte en del forklaringer underveis... Så to kapitler var nok å fordøye på en kveld Men mor storkoste seg - masse jeg ikke husker gitt, og morsomt med hint til seinere bøker... Hihi... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 En 8 åring vil kunne ha stor glede av de to eller tre første bøkene. Senere blir de for komliserte og skumle. Ellers vil anbefale Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte som fullgode alternativer! Men de har dere kanskje allerede vært gjennom? Vi leser Mio nå om igjen, etter 9 åringens eget ønske Og da må hun lese deler av boken selv (høyt for meg). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Den er PERFEKT for ham :-) Min minste var bare to da jeg begynte HP for storebror - jeg tenkte han var for liten. Men blant de første setningene hans var det naturlig med ord som lumos og vippendo... Dessuten er de perfekte for mødre også. Den siste boken jeg ekte og oppriktig gråt over var hp7 :-) Misforstod jeg nå, eller leste du HP for en toåring....?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 ''Dessuten er de perfekte for mødre også'' Absolutt!! :-) Hos oss var det slik at bok 1- 3 leste vi først etter å ha sett filmene, mens senere ble ble bøkene lest først og filmene sett etterpå (fordi de ikke var utgitt ennå). Og: alle bøkene frem til og med nr 6 var utgitt både på norsk og engelsk før vi begynte på dem; vi rakk akkurat å lese ferdig bok nr 5 da bok nr 6 forelå i oversatt utgave. Men etter å ha lest nr 6 gikk det jo nestne 1,5 år før bok nr 7 kom på engelsk!! Fikk nesten abstinenser!! Så mor i huset klarte ikke å vente på oversetteølsen, men durte på bokhandelen på utgivelsesdagen i fjor sommer og kjøpte boka:-) Det var uproblematisk å lese på engelsk, bortsett frra at det tok litt tid før jeg skjønte hva "muggles" og "aurors" og "Stan Shunpike" var! ;-) (Til orientering er det hhv gomper, svartspanere og Svinton Slipprush *S*) Jeg har hatt det motsatt jeg... Lest på engelsk, også lånte jeg en på norsk, for jeg hadde glemt bok hjemme, tok litt tid og vende om hjernen igjen.... ;-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Misforstod jeg nå, eller leste du HP for en toåring....?! Jeg leste den i utgangspunktet for broren som da var seks - men toåringen fattet interesse han også. Dette var bok nr 1 da - den er ikke skummel slik de blir etterhvert :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miia Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 En 8 åring vil kunne ha stor glede av de to eller tre første bøkene. Senere blir de for komliserte og skumle. Ellers vil anbefale Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte som fullgode alternativer! Men de har dere kanskje allerede vært gjennom? Vi leser Mio nå om igjen, etter 9 åringens eget ønske Og da må hun lese deler av boken selv (høyt for meg). Mio min Mio har vi ikke lest, tror jeg... Men Brødrene Løvehjerte tar jo helt knekken på mamma'n da! Er jo så trist - jeg snufser og hulker like mye hver gang... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Mio min Mio har vi ikke lest, tror jeg... Men Brødrene Løvehjerte tar jo helt knekken på mamma'n da! Er jo så trist - jeg snufser og hulker like mye hver gang... Jeg leste Mio min Mio for mine for et par år siden etter påtrykk fra poden som hadde fått den lest høyt på skolen. Jeg grein da vi kom til en spesiell hendelse mot slutten av boka! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg har hatt det motsatt jeg... Lest på engelsk, også lånte jeg en på norsk, for jeg hadde glemt bok hjemme, tok litt tid og vende om hjernen igjen.... ;-D Ja, det blir litt uvant med de spesiallagede navnene og begrepene. Man kan jo ikke akkurat slå dem opp i en vanlig ordbok! :-) Jeg har funnet en veldig bra HP-ordbok på internett, men da jeg leste HP7 på engelsk befant jeg meg på hytta/stranda/ymse holmer ute i sjøen, og fullstendig uten nettilgang! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.