Gå til innhold

bruk av kniv på uteskol

Gjest bruk av kniv på skolen

Anbefalte innlegg

Gjest bruk av kniv på skolen

Jeg skal være vikar på en skole på fredag, og da skal elevene lære å bruke kniv...

Dere erfarne mødre, hva er viktig å formidle når elevene skal få kjennskap til kniven?

Regler for bruk av kniv?

Forslag til noe elevene kan lage første gangen? (er 1. - 3. klasse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aliza1365380759

Aldri smi mot hverken seg selv eller andre! Altså at de _kun_ smir/bruker kniven i bevegelse _fra_kroppen. Det er i alle fall det første jeg kan huske at jeg lærte når jeg skulle smi ting som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Aldri smi mot hverken seg selv eller andre! Altså at de _kun_ smir/bruker kniven i bevegelse _fra_kroppen. Det er i alle fall det første jeg kan huske at jeg lærte når jeg skulle smi ting som barn.

Og husk plaster og rikelig med vann, i tilfelle noen skjærer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trenger kanskje ikke lage noe første gangen, men bare øve seg på å spikke. Evt. spikke seg hvert sitt grillspyd.

Regler for bruk av kniv slik jeg lærte var vel:

1. Alltid spikke fra kroppen, aldri mot.

2. Stå stille når man spikker, ikke vandre rundt med kniven i hånden uten å sette på sliren først.

3. Alltid oppbevare kniven i sliren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 1.- 3. klassinger er for små til å bruke kniv.

Hilsen

Rart med hvor forskjellig syn det er på slike ting. I vår familie får barn bruke både kniv og øks tidlig, under oppsyn av voksne. Vi hogget ved før skolealder, men med en mor som er vestlending så er det kanskje ikke så rart...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aliza1365380759

Rart med hvor forskjellig syn det er på slike ting. I vår familie får barn bruke både kniv og øks tidlig, under oppsyn av voksne. Vi hogget ved før skolealder, men med en mor som er vestlending så er det kanskje ikke så rart...*s*

Ja, sånn er det i min familie også. Nevøen min har fra han var 4-5 år gammel hatt egne "spikkesaker" (kniv, liten øks og andre nyttige redskaper) på hytta, og jeg kan ikke huske at han har skjært seg noen gang. Jeg har flere arr på hendene og armene, men ingen av de er fra knivbruk i forbindelse med spikking (ett er dog fra brødkniven i en alder av 17 år, men det synes jeg ikke teller i denne sammenhengen).

Den eneste jeg vet om i min familie som har skåret seg ordentlig som følge av uvettig knivbruk er en av brødrene mine, da han "lånte" en av knivene min far fikk i 50-årsgave. Da var broren min 10 år gammel, og lånte den uten at noen visste om det. Ja, han blødde som fy og har et tre cm langt arr på en av fingrene sine, men han lever den dag i dag, helt sant! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Jeg må innrømme at mitt syn på knivbruk ikke ble tatt hensyn til på skolen, men jeg fikk da gjennomført at elevene ikke skulle ha hver sin kniv med i skolesekken på skogsturene, men kun bruke de knivene, som lærene hadde med. Og under oppsyn av en lærer.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn er det i min familie også. Nevøen min har fra han var 4-5 år gammel hatt egne "spikkesaker" (kniv, liten øks og andre nyttige redskaper) på hytta, og jeg kan ikke huske at han har skjært seg noen gang. Jeg har flere arr på hendene og armene, men ingen av de er fra knivbruk i forbindelse med spikking (ett er dog fra brødkniven i en alder av 17 år, men det synes jeg ikke teller i denne sammenhengen).

Den eneste jeg vet om i min familie som har skåret seg ordentlig som følge av uvettig knivbruk er en av brødrene mine, da han "lånte" en av knivene min far fikk i 50-årsgave. Da var broren min 10 år gammel, og lånte den uten at noen visste om det. Ja, han blødde som fy og har et tre cm langt arr på en av fingrene sine, men han lever den dag i dag, helt sant! ;-)

Nevøen min ble en gang rasende på mannen min fordi han som tre-åring ikke fikk lov til å bruke øks i full størrelse til å hogge ved med. Han syntes det var helt uutholdelig urettferdig at hans seks år gamle søster fikk lov, og ikke han!

Vi har også klart oss greit gjennom livet til tross for omgang med kniver og økser. Min største skade i barndommen kom da jeg tråkket på en stoppenål, og da jeg på et eller annet vis klarte å stikke en saks inn i håndbaken på sløyden når jeg var ca 10 år. Sånn sett vil jeg ikke anbefale å lære noen å stoppe strømper...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Nevøen min ble en gang rasende på mannen min fordi han som tre-åring ikke fikk lov til å bruke øks i full størrelse til å hogge ved med. Han syntes det var helt uutholdelig urettferdig at hans seks år gamle søster fikk lov, og ikke han!

Vi har også klart oss greit gjennom livet til tross for omgang med kniver og økser. Min største skade i barndommen kom da jeg tråkket på en stoppenål, og da jeg på et eller annet vis klarte å stikke en saks inn i håndbaken på sløyden når jeg var ca 10 år. Sånn sett vil jeg ikke anbefale å lære noen å stoppe strømper...*s*

*ler høyt* Jeg ser for meg den rasende treåringen ja! Da broren min skar seg ville han ikke at foreldrene mine skulle få vite det, så han ba sin 5 år gamle søster (meg) om å fylle 10-litersbøtter med vann og gå i skytteltrafikk mellom ham og vannpumpa. Det var før vi fikk innlagt vann, så jeg pumpet alt jeg maktet på den "antikke" veggmonterte håndpumpa ute... *ler litt når jeg tenker tilbake på situasjonen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puttelulle - en sløydlærer

Hilsen

Jeg er nok uenig med deg:-) Mine unger fikk kniver i 5-årsgave, alle 3! Nå spikkes det så snart det er anledning.

Men- Det er _veldig_ viktig å ha riktig kniv! Slike kniver som kalles speiderkniver er jeg veldig imot. De har for langt blad, og de gir en "falsk trygghet" pga. den sperren mellom skaftet og kniven.

Gode kniver til 5-åringer fant jeg hos Wistex: Korte blad, og og skikkelige gode i små barnehender.

Det er stusselig med knivbruk blant unger i dag. Jeg ser bare på mine egne: Vi får jo til og med skåret opp brødet i maskin i butikken!

Nei, under kyndig veiledning, med skikkelig utstyr, og masse plaster og pyrisept i veska, og selvfølgelig tilsyn, bør unger begynne å bruke kniv så snart de viser interesse for bruk av kniv og spikking sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen

Jeg mener barn godt kan lære å bruke kniv under oppsyn fra voksne fra ca. fem års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Ikke stikke ned de andre uansett hvor irritert man er, ikke skjære seg, spikke vekk fra kroppen og ha tommelen på riktig side av fingerstopperen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smi alltid i fra deg, og ikke hold kniven og spikkeobjektet slik at kniven treffer låret, spikk aldri mot noen, ikke løp eller gå med kniv (putt den i slira før du går, evt pass på at bladet peker nedover om de må gå og ikke har slire), skal man gi kniven i fra seg skal man selv holde i bladet og slik at den andre kan ta tak i handtaket. Det var våre kniv-regler som jeg kan komme på i farta. (og der andre; hos oss har ungene hatt kniv -skadefritt- siden de var 5-6. Og den er alltid med i beltet når vi er på fjelltur:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen

Her har begge guttene spikket under tilsyn av pappan fra de var tre. Eldste fikk kniv i fire-årsgave.

Vi har hatt noen små spikkeulykker med plaster på fingeren, men ikke noe å snakke om. Gutta er i dag veldig flinke med kniv. Seksåringen er langt flinkere enn de fleste i 5.klasse på skolen min. Når dette gjøres på en skikkelig måte så tror jeg nok f.eks trampolinehopping er en "farligere" aktivitet enn spikking:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har begge guttene spikket under tilsyn av pappan fra de var tre. Eldste fikk kniv i fire-årsgave.

Vi har hatt noen små spikkeulykker med plaster på fingeren, men ikke noe å snakke om. Gutta er i dag veldig flinke med kniv. Seksåringen er langt flinkere enn de fleste i 5.klasse på skolen min. Når dette gjøres på en skikkelig måte så tror jeg nok f.eks trampolinehopping er en "farligere" aktivitet enn spikking:-)

En av knivreglene bør kanskje være forbud mot å kombinere spikking og trampolinehopping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spikking i barnehagen :-)

Jeg er pedleder i en naturbarnehage, og her lærer vi barna å spikke fra de er 3 år gamle. Spikkereglene våre er:

- Alltid sitte nede

- Sitte med bena spredt

- Spikke ut fra kroppen

- Passe på at ingen står foran deg når du spikker

- Alltid legge kniven i slira når du er ferdig.

Det er selvsagt alltid en voksen tilstede, og barna spikker med skarpe kniver. Vi har aldri hatt et eneste uhell (på de tre årene jeg har jobbet der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Jeg mener fremdeles at det er alt for farlig å gi 1. - 3. klassinger hver sin kniv til å spikke med, når de er på skoletur i skogen.

Og det er ikke småkutt i deres egne fingre, som er den store faren, jeg tenker på, men faren ved å kutte andre barn enten ved et uhell eller med vilje.

Da problemstillingen kom opp i 1. klasse, var barnet mitt i klasse med to andre elever, som ikke hadde kontroll på oppførselen sin og kunne lett bli til noen faremomenter for de andre elevene hvis de fikk lov å ha kniv med i sekken.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset lærer ungene å bruke kniv fra sånn cirka fireårsalder. Snart åtte-åringen bruker både sag og øks.

Men jeg ville nok vært skeptisk til å utstyre en hel førsteklasse med kniver allikevel - det er vanskelig å holde oppsyn, og ikke alle har samme erfaringsbakgrunn med div verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...