Gå til innhold

Leggetid 8 år

alwaysme

Anbefalte innlegg

Jeg er så usikker på dette med leggetid. Har inntrykk av at vi legger ungene så tidlig i forhold til alle andre...

Er enda ikke helt innkjørt etter sommeren, men har pleid å ha dem i seng ca 19.30.

eldste blir 8, mellomste 7 og minste 5.

De er oppe ca 0630 i hverdagen. Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det hørtes helt ok ut. Men du ser jo om de sovner med en gang og om de er trøtte om morningen.

Jeg har en på 2,5 år som er i seng 1900 og en på 7 som er i seng 1930. De blir begge vekket 0730, noenlunde blide og fornøyde. Hun på 2,5 har sluttet å sove på dagen og kunne nok lagt seg 1830, men det får vi liksom aldri tid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Da sønnen min var 8 år la han seg kl 2000. Snuppa på 5 legger seg 1930-2000. Hun er enkel å legge og enkel å få opp om morgenen, derfor får hun være oppe så lenge. Før ferien la hun seg kl 1900, men vi så at hun brukte lang tid på å sovne, så vi testet lenger våkentid i ferien. Det har fungert fint.

Det med søvnbehov er så individuelt, så det beste er å finne ut sånn cirka hvor mye søvn barna trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

19.30 tiden, nà som skolen er begynt, er ei grei tid synes jeg. Men unger er jo sà forskjellig, noen trenger mer sòvn enn andre.

Dattera mi har vaert oppe svaert sent i hele sommer, har ikke havna i seng fòr i 12 tiden, og har stàtt opp i 10-11 tiden. Nàr hun har skole, legger hun seg i 21.30 tiden. Hun er 8 àr.

Her i Spania er det vanlig à ha ungene oppe sà seint, det er det kanskje ikke sà mange som gjòr i Norge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir snart 8, og nå legger hun seg 2030 - 2100. Om det blir litt tidligere når vinteren kommer får vi se. Det er litt sommertid i oss enda her, barn som leker lengere ute osv. Hun våkner når vi står opp i 0600 tiden, ligger å dormer til rundt 0700 da må hun opp.

Barn er jo forskjellige også når det gjelder søvn, så gjør det som er best for ditt barn du :) og ikke som "alle andre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er veldig tidlig, men det merker jo du best. Vår jente på 7, fyller nå - legger seg kl. 21:00. Hun står opp 06:30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er når 8 og 10 år og har de siste 2 årene vært i seng til 20:30, sakte forskøvet fra 19:30 omtrent. Nå ser det ut til at sengetiden blir litt senere, men det får vi se an litt utover høsten om de blir veldig trøtte om morran. De er oppe 6:30 når de er hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 8 år legger seg 19.30-20.00. Som oftest ligger han da og hører på lydbok i en halvtimes tid før han legger seg til å sove. Lyset slukkes senest 20.30. Vekking om morgenen er kl 06.45.

Guttene på samme alder hvor vi bor er oppe mye senere, men de sover til gjengjeld en time lengre om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa her (8 år i mars) legger seg sjelden før 2130-2200. Nå i ferien har hun vært oppe enda lenger. Står opp ca kvart på 7 når hun skal på skolen. Ikke av de som trenger mest søvn akkurat :).

Hun har bare store søsken som mora ikke "legger" lenger ;), så da glir det fort ut mht leggetider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa på 9 legger seg ca. kl. 21 og står opp litt etter kl. 7. Det virker som fungerer bra. Ho la seg 20:30 da ho var 8.

Det viktige er vel om de fungerer dagen etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 åringen skal egentlig legge seg kl. 20. Av og til blir det senere. 9 åringenskal legge seg kl 21. Men hun er b-menneske, og holder det gående ofte til 22.30. Hun må være i sengen, da, men hun sovner ike (leser, hører lydbok etc.). Hun har alltid vært våken om kvelden.

Jeg tror det kommer mye an på hvordan barnet er, om det har behov for mye søvn etc. Det er faktisk forskjell på folk. Så hvis ungene dine ikke protesterer på leggetiden, og sovner greit, betyr det er leggetiden er riktig tror jeg.

Det er jo godt for voksne å ha huset litt for seg selv om kvelden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes det er veldig tidlig, men det merker jo du best. Vår jente på 7, fyller nå - legger seg kl. 21:00. Hun står opp 06:30.

Oi, det var lite søvn på en syvåring.

Men er selvfølgelig klar over at det er høyst indviduelt, og har hørt om lignende før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 8 Åring har leggetid klokken 22.00 han sovner ikke før klokken 22.30-23.00. Han vekkes klokken 7.30. Han får mellom 8t 30min og 9t med søvn. Veit at det optimale hadde vært 30min mer søvn med 1 time mer hadde han våknet av seg selv.

Men på tross av dette går det ikke nevneverdig utover han.

Når han sover, sover han som en stein og får ekstremt godt utnyttet tiden han sover.

Vi har prøvd alt mulig for at han skal kunne sovne tidligere. Men ingenting har virket, han har ADHD og insovningsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...