Gå til innhold

Kan din 4. klassing svømme

Gjest Badedrakten

Anbefalte innlegg

Gjest Badedrakten

Min datter som nå har begynt i 4. klasse skal nå begynne med svømmeundervisning. Hun skal ha 10 timer i løpet av 4. klasse og det er den svømmeundervisningen hun vil få. Heldigvis er hun veldig flink til å svømme og svømmer både bryst, crawl og rygg. Hun er langt foran moren sin som kun kan en type brystsvøm med svanehals :-). Hun tok 1000 m merket for noen måneder siden. Jeg har inntrykk av at mange på den alderen er veldig flinke til å svømme. Hvordan er det min din 4. klassing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine går i 3. og 5. og begge kan svømme. Hos oss har de svømmeundervisning i 3. klasse og min eldste ble veldig mye flinkere da, han kunne så vidt svømme da de begynte. Jeg har inntrykk av at alle kunne svømme etter 3. klasse hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. klassingen min svømmer bra. Men jeg er ikke sikker på om ho hadde klart 1000 meter. Ho er mer som en sel. Svømmer over og under vann og leker masse.

Ho lærte å svømme da ho var 6. (Sydenturer med basseng gjør underverker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to 4. klassinger svømmer godt. Kan vel ikke ordentlig crawl enda, men ser at de prøver. Bryst og ryggsvømming kan de. De er også glad i dykking hopping og leking, så de er trygge i vannet.

Her begynte de med svømming i 2, klasse, men ser at det enda er noen elever i klassen som ikke kan svømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen fjerdeklassing ennå, men den nybakte tredjeklassingen min svømmer i hvert fall. Teknisk sett er det en del å lære, men utholdenheten er det ingenting å si på. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, min kunne svømme bra da han gikk i 4. klasse, men så har han også gått på svømmekurs med økende nivå siden slutten av barnehagen, og svømmer nå fast i svømmegruppa.

Men jeg betviler at han ville vært noe særlig flink dersom vi bare hadde basert oss på den "svømmeopplæringen" som skolen har tilbudt. Det har vel nærmest vært for "vanntilvenning" å være - en gang annenhver uke, knapt halve semesteret i 1,5 eller 2 klasssetrinn! :-(

Jeg synes opplæring og tilbud i skolen er helt elendig - ihvertfall her vi bor. Da jeg vokste opp i en mye mindre kommune og langt til nærmeste by, hadde vi likevel svømming hver uke fra 1. klasse og til 7. elller 8. klasse (husker ikke helt hvor lenge vi hadde det).

Heldigvis er det her en del foreldre som sørger for at barna lærer seg svømming likevel, ved å melde dem på kurs osv. Men noen faller alltid utenom slikt som overlates til den enkelte familie, og dersom man ikke skjerper egget her, er jeg redd vi vil få mange flere drukningsulykker i fremtiden:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt har gått på svømmekurs da han gikk siste året i barnehagen + første klasse. I tillegg har vi alltid pleid å være i bassenget en gang i uka (minus siste halvannet år pga omstendigetene). Han svømmer kjempebra - hoppet fra tremeteren som fireåring, svømte til 1000 meters merket i fjor.

Alle våre unger er trygge i vannet, pga at vi har vært i bassenget en gang i uken siden de gikk på babysvøm. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skape litt balanse i tråden: Min 4. klassing kan ikke kvalifiseres som helt svømmedyktig. Han holder seg flytende og kommer seg framover, har ingen problemer med trygghet / vann i ansiktet eller noe sånt, men det mangler en del på godkjente svømmetak.

Vi har en avtale om at han skal ta seg sammen og få dem på plass nå som de skal i svømmehall noen få timer i løpet av skoleåret. Han er svært sportslig av seg ellers, så det burde gå helt greit.

Han har aldri vært særlig glad i å bade, jeg er ikke så glad i klorvann selv (og nei, det er ingen som hjelper meg med å lære barna sånne ting) og jeg klarte derfor ikke å få til dette før det liksom var blitt for sent - det er litt flaut nå, så han nekter å øve sammen med meg.

Det er faktisk mange som er omtrent på hans nivå ifølge de som har med svømmeopplegget på vår skole å gjøre, selv om han i DOL-sammenheng er en sinke på akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, min kunne svømme bra da han gikk i 4. klasse, men så har han også gått på svømmekurs med økende nivå siden slutten av barnehagen, og svømmer nå fast i svømmegruppa.

Men jeg betviler at han ville vært noe særlig flink dersom vi bare hadde basert oss på den "svømmeopplæringen" som skolen har tilbudt. Det har vel nærmest vært for "vanntilvenning" å være - en gang annenhver uke, knapt halve semesteret i 1,5 eller 2 klasssetrinn! :-(

Jeg synes opplæring og tilbud i skolen er helt elendig - ihvertfall her vi bor. Da jeg vokste opp i en mye mindre kommune og langt til nærmeste by, hadde vi likevel svømming hver uke fra 1. klasse og til 7. elller 8. klasse (husker ikke helt hvor lenge vi hadde det).

Heldigvis er det her en del foreldre som sørger for at barna lærer seg svømming likevel, ved å melde dem på kurs osv. Men noen faller alltid utenom slikt som overlates til den enkelte familie, og dersom man ikke skjerper egget her, er jeg redd vi vil få mange flere drukningsulykker i fremtiden:-(

''Det har vel nærmest vært for "vanntilvenning" å være - en gang annenhver uke, knapt halve semesteret i 1,5 eller 2 klasssetrinn! :-(''

Det var mer enn hva de får oss oss. Når noen klaget fikk de beskjed om at normen var at barna skulle få minimum 10 timer svømming i løpet av hele barne- og ungdomsskolen. Og de fleste får disse timene ganske sent - når de aller fleste barna allerede kan svømme. Kanskje fordi det er enklere og mindre ressurskrevende med "svømmeundervisning" for barn som allerede svømmer som fisker?

Hos oss er det en svømmehall like i nærheten, hvor jeg tror det skulle være mulig å leie timer på dagtid, så en kan ikke skylde på hallmangel.

Vi har også gått på private svømmekurs på kvelden for å kompensere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

''Det har vel nærmest vært for "vanntilvenning" å være - en gang annenhver uke, knapt halve semesteret i 1,5 eller 2 klasssetrinn! :-(''

Det var mer enn hva de får oss oss. Når noen klaget fikk de beskjed om at normen var at barna skulle få minimum 10 timer svømming i løpet av hele barne- og ungdomsskolen. Og de fleste får disse timene ganske sent - når de aller fleste barna allerede kan svømme. Kanskje fordi det er enklere og mindre ressurskrevende med "svømmeundervisning" for barn som allerede svømmer som fisker?

Hos oss er det en svømmehall like i nærheten, hvor jeg tror det skulle være mulig å leie timer på dagtid, så en kan ikke skylde på hallmangel.

Det er antagelig et spørsmål om kostnader. I svømming er det påbudt at det må være en vosken pr påbegynt gruppe på 15 elever. Dvs at er det 16 elever i klassa må de ha to voksne i bassenget. Evt må klassa deles, det gjør de her, men de må jo likevel ha to voksne fordi de som ikke har svømming også må ha en lærer. Dette koster naturligvis mye mer penger enn å sette en voksen til å ha gym med elevene. Da trenger de jo bare en lærer uansett hvor mange de er.

Her hvor jeg bor er det dessuten slik at bassenget er tømt halve året. Kommunen har rett og slett ikke råd til å ha vann i. Ikke råd til vann, ikke råd til svømmelærere = elendig svømmeopplæring. Og ut i fra det jeg ser på nyhetene og leser i avisene så er ikke dette en enestående situasjon.

Du snakker om å leie en svømmehall, men det koster jo også penger. Og er det noe skolene i Norge ikke har, så er det penger.

Jeg syns det er en skam at vi, i verdens rikeste land, ikke prioriterer barn og skole mer enn vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja min 4 klassing lærte å svømme som 6 åring.

Jeg mener det er bekymringsverdig hvis ikke en 4 klassing kan svømme.

Da ville jeg som foreldre sørge for å ta hun/han med til steder for å lære å svømme.Tror det er viktig å gjøre dette ofte i tidlig alder for å venne ungene tidligst mulig til vann og svømming.

Det er i allefall ikke skolens oppgave å lære barn å svømme,men foreldrenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

De to eldste lærte å svømme i 1.-2. klasse. 5-åringen lærte det i sommer. Hun flyter og har gode tak, men trenger fremdeles masse trening før det sitter skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En unnskyldning for vår skole er at hallen ligger såpass langt unna at de må busse elevene dit. Da blir det jo ekstra dyrt og ikke minst tidkrevende.

Da jeg var skoleelev ruslet vi bort til svømmehallen på 5 minutter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min går i 4. nå - og han lærte å svømme i vinter/vår da de hadde intensiv svømmeundervisning med skolen. Denne sommeren har han fått badet mye, og han er blitt flink. I vår tok han 500 meters-merket, og var stolt som en hane - og det var jammen vi voksne også :-) De fleste i klassen hans kunne svømme etter denne opplæringen.

Jenta mi i 2. klasse kan svømme litt under vann, men ikke over vann. Hun er imidlertid blitt veldig trygg i vannet, og hopper og herjer masse i vannet.

Jeg gikk med ungene i svømmehallen en del i vinter, og det hjalp veldig på tryggheten. Hun minste på 4 år, er også blitt veldig fortrolig med vannet nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...