Gå til innhold

Bleieslutt natt?

Gjest 5år

Anbefalte innlegg

5 åringen vår har fortsatt ikke sluttet med bleia om natta.

Dagbleia forsvant før fylte 3 år.

Problemet er at h*n er så trøtt på natta at h*n ikke våkner av seg selv. Vi foreldre har tatt h*n opp til fast tid i flere måneder nå, og hvis h*n ikke tisser da så har vi på bleie.

Hva kan vi gjøre for at h*n skal klare å slutte helt med bleien?

Og er det noe vi gjør "feil"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil dere at han skal slutte med nattbleie?

Så lenge nattbleien ikke er noe problem for barnet, synes jeg man bør bruke den og ikke stresse mere med det.

Min erfaring er at dette går seg til av seg selv.

Min største sluttet med nattbleia i sommer. Da var ha 9 1/2 år.

Han sluttet på eget initiativ, uten en eneste tørr natt på forhånd. Jeg hadde ikke mye tro på at det skulle gå bra, men det gjorde det altså.

Den mellomste var 3 1/2 og lillemor var 3 år da hun sluttet.

De to minste sluttet både dag og natt omtrent samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil dere at han skal slutte med nattbleie?

Så lenge nattbleien ikke er noe problem for barnet, synes jeg man bør bruke den og ikke stresse mere med det.

Min erfaring er at dette går seg til av seg selv.

Min største sluttet med nattbleia i sommer. Da var ha 9 1/2 år.

Han sluttet på eget initiativ, uten en eneste tørr natt på forhånd. Jeg hadde ikke mye tro på at det skulle gå bra, men det gjorde det altså.

Den mellomste var 3 1/2 og lillemor var 3 år da hun sluttet.

De to minste sluttet både dag og natt omtrent samtidig.

Fordi man hører mest om de tilfellene du nevner til slutt i innlegget ditt. Nemlig at de slutter like etter at de slutter med dagbleien, rundt 3-5 års alderen.

Trodde det begynte å nærme seg at det absolutt var på tide nå, så det er kun derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det er kanskje ikke noen god ide å ta barnet opp om natta for å gå på do, for med det kan nye uvaner komme.

Våkner han når han tisser om natta hvis han sover med truse? Vi prøvde en uke nylig med vår datter. Hun sov med truse og våknet idet hun tisset. Vi hadde engangs tisselaken, så det var en enkel jobb å skifte. Når hun sover med bleie har hun ikke våknet. Hun tisset seg ut nesten hver natt, så vi tok på bleia igjen. I ettertid har det hendt hun har våknet for å tisse om natta. De siste to nettene har bleia vært helt tørr, så jeg tror de bleiefrie nettene har gjort noe med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man hører mest om de tilfellene du nevner til slutt i innlegget ditt. Nemlig at de slutter like etter at de slutter med dagbleien, rundt 3-5 års alderen.

Trodde det begynte å nærme seg at det absolutt var på tide nå, så det er kun derfor.

Du har rett i at det er tabu med bleier over 5 årsalderen ja.

Men det er nok mer vanlig enn man tror.

Jeg tror ikke dere har gjort noe feil, men når det ikke virker å ta ham opp på kvelden, ville jeg droppet hele bleieslutten og prøvd igjen om et halvår.

Hvis han selv er veldig opptatt av dette kan man sikkert spørre legen om tabeletter for å dempe urinmengden om natta, men jeg vet om barn dette ikke har virket på. Vi har aldri prøvd dette fordi vårt barn hadde et veldig avslappet forhold til dette.

Jeg tror ikke at psyke spiller inn når det gjelder barn som aldri har vært tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke noen god ide å ta barnet opp om natta for å gå på do, for med det kan nye uvaner komme.

Våkner han når han tisser om natta hvis han sover med truse? Vi prøvde en uke nylig med vår datter. Hun sov med truse og våknet idet hun tisset. Vi hadde engangs tisselaken, så det var en enkel jobb å skifte. Når hun sover med bleie har hun ikke våknet. Hun tisset seg ut nesten hver natt, så vi tok på bleia igjen. I ettertid har det hendt hun har våknet for å tisse om natta. De siste to nettene har bleia vært helt tørr, så jeg tror de bleiefrie nettene har gjort noe med henne.

H*n er så trøtt på natta at det blir ingen nye uvaner av det her, og det er vel det som er grunnen til at h*n ikke merker at h*n må tisse også. H*n er rett og slett for trøtt.

Har ligget med truse i mange måneder nå, og har hatt noen uhell så klart. Våkner som regel av det, men nødvendigvis ikke med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett i at det er tabu med bleier over 5 årsalderen ja.

Men det er nok mer vanlig enn man tror.

Jeg tror ikke dere har gjort noe feil, men når det ikke virker å ta ham opp på kvelden, ville jeg droppet hele bleieslutten og prøvd igjen om et halvår.

Hvis han selv er veldig opptatt av dette kan man sikkert spørre legen om tabeletter for å dempe urinmengden om natta, men jeg vet om barn dette ikke har virket på. Vi har aldri prøvd dette fordi vårt barn hadde et veldig avslappet forhold til dette.

Jeg tror ikke at psyke spiller inn når det gjelder barn som aldri har vært tørre.

H*n er rett og slett for trøtt til å våkne av at h*n må tisse tror jeg, det er nok der det ligger.

Får nok roe ned da, og la naturen gå sin gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket i dag...

H*n er så trøtt på natta at det blir ingen nye uvaner av det her, og det er vel det som er grunnen til at h*n ikke merker at h*n må tisse også. H*n er rett og slett for trøtt.

Har ligget med truse i mange måneder nå, og har hatt noen uhell så klart. Våkner som regel av det, men nødvendigvis ikke med en gang.

Vår unge ble ikke ordentlig tørr før h*n begynte på skolen. Tror h*n minst var 8... Og tror også at den tunge søvnen hadde skylden.

Det haster ikke, bare bruk nattbleier en stund ennå,- og prøv noen hjelpemidler etterhvert. Vi brukte alarm,- og de første nettene visste vi ikke om vi skulle le eller gråte. Ungen sov like herlig,- det var _vi_ som våknet. Men i løpet av et par uker var det gjort,- og det har vel ikke vært et uhell siden det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg har ingen egen erfaring, men jeg har noen venninner med nattbleiebarn - og ut fra det de forteller er det lite å gjøre ut over det å akseptere nattbleien...

Mine venninnners barn var store da de sluttet. 2 av dem sluttet på egenhånd, den ene i starten på 2. klasse og den andre mot slutten av 3. Begge to sluttet i forbindelse med overnatting hos/av andre, det ble en liten "dytt i ryggen" tror jeg.

Den tredje greide ikke å slutte av seg selv, men der var urolog inne fra omtrent 1. klasse. De fikk hjelp både med alarmmatte og medisiner, og hvis jeg husker riktig nå, så sluttet han rett før det var leirskole i 8. klasse.

Tror nok ikke dere gjør noe feil, det handler kanskje om å klare å være tålmodig nok. For de fleste ordner det seg.

Kom forresten på et annet par også, deres sønn brukte ikke bleier, men de tok han opp hver kveld da de skulle legge seg. Han går i 5. nå, og er oppe en tur hver natt (våkner av seg selv nå). Mener de begynte med dette da han begynte på skolen, han brukte bleie fram til da.

Det meste ordner seg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest S.N.P.o

Frem til skolealder sies det at man ikke skal bekymre seg over å måtte bruke nattbleie.

Jeg har ikke hatt dette problemet selv med mitt barn, men et par venninner har hatt problemer med sine jenter. Nå vet ikke jeg om du har gutt eller jente, men i følge legen til min ene venninne, når det gjelder jenter, så kan det være en slags "forstyrrelse" i hormonet som gjør at man skal våkne og gå på do hvis man må tisse i løpet av natta. Dette gjaldt visst kun jenter. Dette kunne en forsøke å gjøre noe med ved hjelp av en nesespray. Men de gjør ikke noe med det før rundt skolealder.

Når det er sagt, så er det visst ikke lurt å vekke ungen for å la den gå på do om natta, da lærer ikke barnet seg å våkne av seg selv hvis det må tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Billa bestemte seg på femårsdagen sin, "nå skal jeg slutte" - og det gjorde hun.

Vi hadde prøvd flere ganger tidligere uten hell, så det som skulle til var at hun bestemte det selv faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så mye man kan gjøre så lenge barnet er trygt og harmonisk ellers. De slutter når de er klare for det.

Sønnen min er fortsatt våt om natta. Han sover som en stein, og jeg er sikker på at det er der det ligger. Tok det opp med helsesøster for et halvt år siden, og hun mente det var altfor tidlig å gjøre et stort nummer av det.

Sønnen fylte nettopp fem, og nå merker jeg at han tenker endel på det. Han lurer på om det er noen av de andre gutta i barnehagen som har nattbleie, så jeg har lurt litt på å prøve å la ham sove uten igjen. Forrige gang vi prøvde var han klissvåt hver natt, så jeg er litt redd for at det skal bli et stort nederlag hvis det ikke går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til skolealder sies det at man ikke skal bekymre seg over å måtte bruke nattbleie.

Jeg har ikke hatt dette problemet selv med mitt barn, men et par venninner har hatt problemer med sine jenter. Nå vet ikke jeg om du har gutt eller jente, men i følge legen til min ene venninne, når det gjelder jenter, så kan det være en slags "forstyrrelse" i hormonet som gjør at man skal våkne og gå på do hvis man må tisse i løpet av natta. Dette gjaldt visst kun jenter. Dette kunne en forsøke å gjøre noe med ved hjelp av en nesespray. Men de gjør ikke noe med det før rundt skolealder.

Når det er sagt, så er det visst ikke lurt å vekke ungen for å la den gå på do om natta, da lærer ikke barnet seg å våkne av seg selv hvis det må tisse.

samme hormon som senker urinproduksjonen om natta. har selv en gutt på 6 som har begynt med nesespray i forbindelse med overnatting borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske vanlig å ikke være tørr om nettene ved 5-årsalderen. Om det ikke er et problem for barnet bør foreldrene absolutt ikke lage noe ståk om det. Det er ikke viljestyrt og dreier seg ikke om å være flink i det hele tatt.

Vær på barnets parti, og støtt barnet i sine mål og ønsker. Men legg ikke stein til byrden og lag ikke et problem ut av noe som ikke er det. Det er flust av utmerkede nattbleier.

For at man skal være tørr om nettene er det to ting som må fungere i kroppen. For det første må lukkemuskelen til blæra klare å "holde seg våken" selv om resten av kroppen sover. For det andre må urinproduksjonen reduseres mens man sover.

Begge disse tingene modnes i svært ulikt tempo hos barn. Derfor er noen tørre om natten når de er tre og andre ikke før de er ni.

Om barnet ikke klarer å holde seg tørr om natten er det ingen vits i å prinsippielt fjerne bleien. Det eneste ungen lærer av dette er at det er flaut og ekkelt og våkne i en tissevåt seng.

Er dette et problem for barnet og "vanlige" forsøk ikke funker, tar man i første omgang en tur til fastlegen. Man utelukker evt. fysiske problemer og legger så en slagplan. Ting må skje på barnets premisser og det man gjør må være _for_ barnet.

Alt man foretar seg skal være myntet på å hjelpe barnet i _barnets_ ønske om å bli tørr om nettene. Barnet skal ikke kjenne et press til å bli tørr for å gjøre en eller annen voksen fornøyd.

Urinproduksjonen om natten kan stagges med tabletter. Dette krever ganske streng kontroll på hvor mye barnet drikker om ettermiddagen og kvelden.

Man kan bruke alarmmatte, eller ennå bedre en sensor som puttes inn i et gammeldags damebind, for å bevisstgjøre lukkemuskelfunksjonen til blæren. Dette er en hestekur som både barn og voksne må være sterkt motiverte til. Man må også ha nødvendig tid og overskudd. Jeg ville ikke gjort det i forhold til en femåring om ikke ungen hylte i frustrasjon over nattbleien.

For de fleste går det seg til av seg selv. Hvordan man håndterer det, skal i hovedsak styres av hvordan barnet opplever situasjonen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å ikke være tørr om nettene ved 5-årsalderen. Om det ikke er et problem for barnet bør foreldrene absolutt ikke lage noe ståk om det. Det er ikke viljestyrt og dreier seg ikke om å være flink i det hele tatt.

Vær på barnets parti, og støtt barnet i sine mål og ønsker. Men legg ikke stein til byrden og lag ikke et problem ut av noe som ikke er det. Det er flust av utmerkede nattbleier.

For at man skal være tørr om nettene er det to ting som må fungere i kroppen. For det første må lukkemuskelen til blæra klare å "holde seg våken" selv om resten av kroppen sover. For det andre må urinproduksjonen reduseres mens man sover.

Begge disse tingene modnes i svært ulikt tempo hos barn. Derfor er noen tørre om natten når de er tre og andre ikke før de er ni.

Om barnet ikke klarer å holde seg tørr om natten er det ingen vits i å prinsippielt fjerne bleien. Det eneste ungen lærer av dette er at det er flaut og ekkelt og våkne i en tissevåt seng.

Er dette et problem for barnet og "vanlige" forsøk ikke funker, tar man i første omgang en tur til fastlegen. Man utelukker evt. fysiske problemer og legger så en slagplan. Ting må skje på barnets premisser og det man gjør må være _for_ barnet.

Alt man foretar seg skal være myntet på å hjelpe barnet i _barnets_ ønske om å bli tørr om nettene. Barnet skal ikke kjenne et press til å bli tørr for å gjøre en eller annen voksen fornøyd.

Urinproduksjonen om natten kan stagges med tabletter. Dette krever ganske streng kontroll på hvor mye barnet drikker om ettermiddagen og kvelden.

Man kan bruke alarmmatte, eller ennå bedre en sensor som puttes inn i et gammeldags damebind, for å bevisstgjøre lukkemuskelfunksjonen til blæren. Dette er en hestekur som både barn og voksne må være sterkt motiverte til. Man må også ha nødvendig tid og overskudd. Jeg ville ikke gjort det i forhold til en femåring om ikke ungen hylte i frustrasjon over nattbleien.

For de fleste går det seg til av seg selv. Hvordan man håndterer det, skal i hovedsak styres av hvordan barnet opplever situasjonen.

mvh

Takk for et veldig fint svar, det ga meg masse informasjon jeg ikke var klar over!

Skal roe ned nå og ta det i barnets eget tempo, la naturen gå sin gang. :)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...