pekkaline Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hva gjør din gutt og din jente av ting i og rundt hjemmet? Hva tenker du de skal kunne klare innen de flytter ut en gang? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Nå har jeg små barn, så de har ikke noen faste plikter ennå. Men i god tid før de flytter ut forventer jeg at de skal kunne planlegge, handle inn og lage middag og andre måltider, vaske klær, skifte sengetøyet sitt, vaske huset, holde generell orden rundt seg, vaske opp, utføre enkelt vedlikehold (henge opp knagger, skru opp en lampe, rense sluk, skifte slange i sykkeldekk, sånne ting). Alt dette er i grunn ting jeg forventer av en fjorten-femtenåring, men jeg vil nok forvente mer innsats i form av bidrag til heim og husstell av en attenåring enn en fjortenåring. Jeg vil f.eks kreve av fjortenåringen at han skal være i stand til å sette på en klesvask selv, om han trenger akkurat DEN skjorta på skolen i morgen, men av attenåringen vil jeg antakelig kreve at han vasker sine egne klær mesteparten av tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aggathe Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Når han flytter ut forventer jeg han kan det jeg kan, hadde vel ikke skadet med litt mere husmorevner også faktisk! Altså det som skal til for å få en husholdning til å gå rundt, iberegnet lettere vedlikehold på hus og bil : ) Men nå er han 8 og ikke superengasjert i husarbeidets gleder da, men han dekker enten ut eller inn til måltidene, setter i oppvaskmaskina etter seg. Er han hjemme er det han som går ut med søpla, løper på butikken og utfører enkle ærend. Skal holde en viss orden på rommet sitt, sørger for sin egen hygiene med dusjing og klesskifte, men jeg pusser tenner da, ihvertfall hver kveld, han har hovedansvaret for morgenen. Han gleder seg til å lære å steke pannekaker, noe jeg holder litt tilbake på, minnest min egen barndom med kokkelering med en gang vi var hjemme alene en stakket stund, og ser ikke særlig frem til å finne kjøkkenet bombadert... Han smører sin egen mat, mens jeg lager matpakke, han hadde vel klart det selv, men det får så være, ser hver dag at det er ting jeg gjør mer av gammel vane enn av at han faktisk trenger min hjelp, men det får jeg ta etterhvert. Synes iallefall at det er alfa_omega med en selvhjulpen unge som gjør ting uten at jeg må mase, fremfor en som kan det men som ikke gidder, så mange av de pliktene han har tar jeg som en selvfølge så går det kanskej lettere å ta det som en selvfølge når han selv skal stelle og styre : ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Etter et familiemøte nå nylig har vi blitt enig om dette: 17-åringen: Vask av hele huset en gang i uka. Det kan variere uke for uke hvor mye det blir, fordi jeg pleier å vedlikeholde resten av uka. 14-åringen: Hjelpe meg med forefallende arbeid resten av uka, når jeg ber han om det. 7-åringen: Bære ut søppel når jeg ber om det og legge lekene tilbake i lekekassa når hun er ferdig med å leke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Nå har jeg små barn, så de har ikke noen faste plikter ennå. Men i god tid før de flytter ut forventer jeg at de skal kunne planlegge, handle inn og lage middag og andre måltider, vaske klær, skifte sengetøyet sitt, vaske huset, holde generell orden rundt seg, vaske opp, utføre enkelt vedlikehold (henge opp knagger, skru opp en lampe, rense sluk, skifte slange i sykkeldekk, sånne ting). Alt dette er i grunn ting jeg forventer av en fjorten-femtenåring, men jeg vil nok forvente mer innsats i form av bidrag til heim og husstell av en attenåring enn en fjortenåring. Jeg vil f.eks kreve av fjortenåringen at han skal være i stand til å sette på en klesvask selv, om han trenger akkurat DEN skjorta på skolen i morgen, men av attenåringen vil jeg antakelig kreve at han vasker sine egne klær mesteparten av tiden. Takk for svar Jeg ser vi tenker likt. Mine gutter er i alderen du skisserer, men de har ikke renset sluk, hengt opp lampe mm enda. Jeg skal ha det i bakhodet Jeg lagde innlegget pga alt snakket om sønn vs datter. Litt greit å legge opp til alt man ønsker de skal kunne,mens de vokser opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Når han flytter ut forventer jeg han kan det jeg kan, hadde vel ikke skadet med litt mere husmorevner også faktisk! Altså det som skal til for å få en husholdning til å gå rundt, iberegnet lettere vedlikehold på hus og bil : ) Men nå er han 8 og ikke superengasjert i husarbeidets gleder da, men han dekker enten ut eller inn til måltidene, setter i oppvaskmaskina etter seg. Er han hjemme er det han som går ut med søpla, løper på butikken og utfører enkle ærend. Skal holde en viss orden på rommet sitt, sørger for sin egen hygiene med dusjing og klesskifte, men jeg pusser tenner da, ihvertfall hver kveld, han har hovedansvaret for morgenen. Han gleder seg til å lære å steke pannekaker, noe jeg holder litt tilbake på, minnest min egen barndom med kokkelering med en gang vi var hjemme alene en stakket stund, og ser ikke særlig frem til å finne kjøkkenet bombadert... Han smører sin egen mat, mens jeg lager matpakke, han hadde vel klart det selv, men det får så være, ser hver dag at det er ting jeg gjør mer av gammel vane enn av at han faktisk trenger min hjelp, men det får jeg ta etterhvert. Synes iallefall at det er alfa_omega med en selvhjulpen unge som gjør ting uten at jeg må mase, fremfor en som kan det men som ikke gidder, så mange av de pliktene han har tar jeg som en selvfølge så går det kanskej lettere å ta det som en selvfølge når han selv skal stelle og styre : ) ''Synes iallefall at det er alfa_omega med en selvhjulpen unge som gjør ting uten at jeg må mase, fremfor en som kan det men som ikke gidder, så mange av de pliktene han har tar jeg som en selvfølge så går det kanskje lettere å ta det som en selvfølge når han selv skal stelle og styre : )'' Åtte åringer er litt enklere å ha med å gjøre enn tenåringer. Håpet kan man ha, men det er ikke alltid man slipper å mase om tingene selv om de kan oppgaven. MEN det viktigste med tanke på utflytting, er jo at de kan det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Etter et familiemøte nå nylig har vi blitt enig om dette: 17-åringen: Vask av hele huset en gang i uka. Det kan variere uke for uke hvor mye det blir, fordi jeg pleier å vedlikeholde resten av uka. 14-åringen: Hjelpe meg med forefallende arbeid resten av uka, når jeg ber han om det. 7-åringen: Bære ut søppel når jeg ber om det og legge lekene tilbake i lekekassa når hun er ferdig med å leke. En flott plan. Vi skal også ha et slikt møte. Foreløpig så er jo endel allerede innarbeidet, som rom, klær,søppel osv. I tillegg så forventer vi at de setter av tid til forefallende arbeid mandager og onsdager. Jeg har ikke satt guttene (14 og 17) til å stryke tøy enda, men det vil jeg at de skal kunne klare selv. Blir spennende å se hvordan de mestrer det Og jeg har skjemt dem bort ved å sette på bokbind for dem, det bør de jo også prøve... og de skal få vaske vinduer. Jah, det er endel fremdeles som gjenstår 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angela26 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Vi har skjemt bort dattera vàr det siste àret (8 àr), med at jeg gjòr det aller meste for henne. Men nà har jeg satt ned foten, og forventer at hun feks. Rydder rommet sitt regelmessig,tòrker stòv, ( Jeg mà gà over enkelte ganger da, fordi det hoper seg opp med smàtterier som jeg hiver), dekke pà bord og ta av nàr vi er ferdige. Dette gjòr vi sammen.Ogsà legge skittne klaer til vask, ikke i en haug pà gulvet pà rommet sitt.... Hun er glad i à hjelpe til nàr vi gjòr ting sammen da, heldigvis :-) Nà som det kommer en baby, ònsker jeg mer effektivitet fra henne, for hun kan somle og utsette ting til det uendelige. Hun bòr ordne seg selv om màrran, stà opp nàr klokka ringer, vaske seg/dusje, lage frokost til seg selv, osv. Jeg ser for meg barna vàre som selvstendige i fremtiden, der de kan à lage mat, vaske klaer og skille mellom hvitòy og farget, 30º og 60º, de skal laere seg normalt renhold og vedlikehold i hjemmet. Ogsà òkonomisk ansvar, skifte olje pà bilen, o.l. Mannen min og jeg har omtrent likt syn pà hygiene, men det vises godt at han ble skjemt bort av mora si da han bodde hjemme :-) Derfor ònsker vi selvstendige barn som vet hvordan ting og tang fungerer, og som kan litt mer enn à koke poteter.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Takk for svar Jeg ser vi tenker likt. Mine gutter er i alderen du skisserer, men de har ikke renset sluk, hengt opp lampe mm enda. Jeg skal ha det i bakhodet Jeg lagde innlegget pga alt snakket om sønn vs datter. Litt greit å legge opp til alt man ønsker de skal kunne,mens de vokser opp. Jeg håper i alle fall jeg klarer å forvente/forlange det samme av gutt og jente Tror nok det skal gå bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 9-åringen min: Holder rommet sitt i ryddig stand, holder buret til hamsteren sin i orden og sørger for at dyret har mat og vann (begrepet "ansvarlig dyreeier" er en gjenganger i huset vårt. *s*), går ut med søppel og papir/papp, stikker i butikken når jeg ber om det (dersom jeg har glemt noe stort sett), henter lillesøstra i barnehagen når jeg en sjelden gang ber om det, holder kjellerstua ryddig og hjelper til med å tømme oppvaskmaskina når jeg ber om det. I tillegg ser jeg det som en selvfølge at han legger klærne sine i skittentøydunken om kvelden og henter opp håndkledet sitt etter at han har dusja. Datra på 4,5: Holder rommet sitt i ok orden, hjelper til med tømming av oppvaskmaskina, hjelper til å holde kjellerstua ryddig. Også skreller hun gulrøtter for meg til middag når det skal gjøres. Hun putter også klærne sine i skittentøyet om kvelden. Av de begge forventer jeg at de rydder av bordet etter seg når vi har spist og setter tallerknene og glassa sine inn i oppvaskmaskina. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 En flott plan. Vi skal også ha et slikt møte. Foreløpig så er jo endel allerede innarbeidet, som rom, klær,søppel osv. I tillegg så forventer vi at de setter av tid til forefallende arbeid mandager og onsdager. Jeg har ikke satt guttene (14 og 17) til å stryke tøy enda, men det vil jeg at de skal kunne klare selv. Blir spennende å se hvordan de mestrer det Og jeg har skjemt dem bort ved å sette på bokbind for dem, det bør de jo også prøve... og de skal få vaske vinduer. Jah, det er endel fremdeles som gjenstår 17-åringen har satt på bokbind selv i flere år. 14-åringen begynte i fjor. Jeg hjalp han med siste boka i forgårs og jeg strever like mye med dette som han. Det ble ikke akkurat pent:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Vi har skjemt bort dattera vàr det siste àret (8 àr), med at jeg gjòr det aller meste for henne. Men nà har jeg satt ned foten, og forventer at hun feks. Rydder rommet sitt regelmessig,tòrker stòv, ( Jeg mà gà over enkelte ganger da, fordi det hoper seg opp med smàtterier som jeg hiver), dekke pà bord og ta av nàr vi er ferdige. Dette gjòr vi sammen.Ogsà legge skittne klaer til vask, ikke i en haug pà gulvet pà rommet sitt.... Hun er glad i à hjelpe til nàr vi gjòr ting sammen da, heldigvis :-) Nà som det kommer en baby, ònsker jeg mer effektivitet fra henne, for hun kan somle og utsette ting til det uendelige. Hun bòr ordne seg selv om màrran, stà opp nàr klokka ringer, vaske seg/dusje, lage frokost til seg selv, osv. Jeg ser for meg barna vàre som selvstendige i fremtiden, der de kan à lage mat, vaske klaer og skille mellom hvitòy og farget, 30º og 60º, de skal laere seg normalt renhold og vedlikehold i hjemmet. Ogsà òkonomisk ansvar, skifte olje pà bilen, o.l. Mannen min og jeg har omtrent likt syn pà hygiene, men det vises godt at han ble skjemt bort av mora si da han bodde hjemme :-) Derfor ònsker vi selvstendige barn som vet hvordan ting og tang fungerer, og som kan litt mer enn à koke poteter.... ''Derfor ònsker vi selvstendige barn som vet hvordan ting og tang fungerer, og som kan litt mer enn à koke poteter....'' Huff ja, vi vil ikke sende ut noen brødfrø i verden heller. Jeg selv tar meg i å tenke at hun er for liten til det ene og det andre... Vi har lett for å sy puter under armene på dem. Vi elsker dem jo. Jeg vet at som oftest så klarer barna mere enn vi tror Så ja, det er bare å forlange at de kan prøve på forskjellige ting i det minste Guttene mine har begynt å kommentere at hun aldri gjør noe. Det er ikke helt sant da, men jeg ser hva de mener. Hun er ti år. Hun steller seg selv og rommet sitt. Hjelper med dekking til middag/mat, tar søppel, post, drar hjem søppeldunkene (50meter til veien) holder orden på skoene i gangen, hagearbeid som raking, graver i veien som regnet ødelegger... mm Ja de må lære. Rart at at "alle" barn sier sånt som: hvorfor må vi gjøre noe når ingen andre må gjøre noe? (venner) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepe Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Gutt 18: lage middag og rydde opp en gang i uken. Holde orden på eget rom, hall og vindfang. Jente 14: lage middag og rydde opp en dag i uken og holde orden på eget rom og to bad. Vi har hjelp til å vaske i huset, så det blir mest rydding vi må samarbeide om. Begge forventes å gjøre det de blir bedt om i tillegg UTEN SURE MINER! :-) Begge må sortere og brette eget tøy. De har ikke allverden av plikter, så vi forventer max innsats på skolen! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 9-åringen min: Holder rommet sitt i ryddig stand, holder buret til hamsteren sin i orden og sørger for at dyret har mat og vann (begrepet "ansvarlig dyreeier" er en gjenganger i huset vårt. *s*), går ut med søppel og papir/papp, stikker i butikken når jeg ber om det (dersom jeg har glemt noe stort sett), henter lillesøstra i barnehagen når jeg en sjelden gang ber om det, holder kjellerstua ryddig og hjelper til med å tømme oppvaskmaskina når jeg ber om det. I tillegg ser jeg det som en selvfølge at han legger klærne sine i skittentøydunken om kvelden og henter opp håndkledet sitt etter at han har dusja. Datra på 4,5: Holder rommet sitt i ok orden, hjelper til med tømming av oppvaskmaskina, hjelper til å holde kjellerstua ryddig. Også skreller hun gulrøtter for meg til middag når det skal gjøres. Hun putter også klærne sine i skittentøyet om kvelden. Av de begge forventer jeg at de rydder av bordet etter seg når vi har spist og setter tallerknene og glassa sine inn i oppvaskmaskina. "Også skreller hun gulrøtter for meg til middag når det skal gjøres. :)" Så flink hun er da:-) Men du er ikke redd for at hun skal skjære seg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 9-åringen min: Holder rommet sitt i ryddig stand, holder buret til hamsteren sin i orden og sørger for at dyret har mat og vann (begrepet "ansvarlig dyreeier" er en gjenganger i huset vårt. *s*), går ut med søppel og papir/papp, stikker i butikken når jeg ber om det (dersom jeg har glemt noe stort sett), henter lillesøstra i barnehagen når jeg en sjelden gang ber om det, holder kjellerstua ryddig og hjelper til med å tømme oppvaskmaskina når jeg ber om det. I tillegg ser jeg det som en selvfølge at han legger klærne sine i skittentøydunken om kvelden og henter opp håndkledet sitt etter at han har dusja. Datra på 4,5: Holder rommet sitt i ok orden, hjelper til med tømming av oppvaskmaskina, hjelper til å holde kjellerstua ryddig. Også skreller hun gulrøtter for meg til middag når det skal gjøres. Hun putter også klærne sine i skittentøyet om kvelden. Av de begge forventer jeg at de rydder av bordet etter seg når vi har spist og setter tallerknene og glassa sine inn i oppvaskmaskina. Det er veldig greit å ha faste rutiner, det er bra. *Ser for meg din lille gulrotskreller* De blir jo så stolte av å hjelpe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Gutt 18: lage middag og rydde opp en gang i uken. Holde orden på eget rom, hall og vindfang. Jente 14: lage middag og rydde opp en dag i uken og holde orden på eget rom og to bad. Vi har hjelp til å vaske i huset, så det blir mest rydding vi må samarbeide om. Begge forventes å gjøre det de blir bedt om i tillegg UTEN SURE MINER! :-) Begge må sortere og brette eget tøy. De har ikke allverden av plikter, så vi forventer max innsats på skolen! mvh Wow, hva slags middag lager de? 14 år og lage middag, det synes jeg er stort 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepe Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Wow, hva slags middag lager de? 14 år og lage middag, det synes jeg er stort Gutten min laget middag da han var 10...:-) Vi har ikke allverdens avanserte mat da, det går i kjøttdeig og spaghetti, gryteretter, supper med div. tilbehør og fiskekaker! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Nå er det lenge til mine små flytter ut, heldigvis. Men innen den tid skal de ha lært å holde orden og lage god mat (som de tre røverne i Kardemommeby sier). De skal også være flinke med det økonomiske! Sønnen her i huset er bare 6mnd så jeg forventer ikke noe av han :-) Men storesøster på tre er med å dekker bordet, rører i sauser, vasker gulv og selvfølgelig rydder opp etter seg. (selv om det noen ganger tar lengre tid når hun gjør det enn om jeg har gjort det selv.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hva de skal klare innen de flytter ut er enda noen år til, så der stresser jeg ikke så mye.. de er snart 5, snart 7 og straks 8. Men i hverdagen prøver jeg å lære dem å "tenke selv", de pakker gym/svømmetøy selv (jeg følger opp slik at ikke noe glemmes), de må selv tenke over hva de skal ha på seg (klær etter vær) de blir selvfølgelig korrigert etter behov. De må også kaste skittent tøy i kurv eller legge det på vaskerom, henge opp uteklær etter seg når de kommer inn, legge matboks etc til vask osv. De smører maten sin selv til matpakken. Selv om de vet hva som skal gjøres så er det ofte litt påminning, men jeg holder hardt på å heller mase litt enn å gå og plukke opp etter dem.. I tillegg så liker de å sette i maskinen, gå med søppel, dekke bord til middag eller kvelds, hjelpe med middagen osv... Disse tingene er det ikke fast rutine på men de tilbyr seg ofte. Håper de blir selvstendige en dag, men metoden innebærer en del masing i travle perioder. (føler meg litt "hakkete" i støytene) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Femåringen min har ikke så mange plikter. Han rydder rommet sitt hver uke, rydder på plass etter seg når han har tatt seg en youghurt eller annen mat, skraper av tallerkenen sin etter middag osv. Ja, og så er det hans jobb å vanne blomstene ute. Han er imidlertid veldig hjelpsom og lett å be når noe skal gjøres. Baking, matlaging, oppvask, bilvask eller hva det nå måtte være, han er somregel med og hjelper til. Målet er at han skal bli en selvstendig fyr som klarer det meste. Jeg prøver å oppdra ham til å bli en mann som er lett å leve med:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.