pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Gutten min laget middag da han var 10...:-) Vi har ikke allverdens avanserte mat da, det går i kjøttdeig og spaghetti, gryteretter, supper med div. tilbehør og fiskekaker! mvh Ska sei Flott det. Her er det mest min eldste som kan lage noe mat. steke pizza, lage taco,suppe og slike enkle ting. Jeg sa til han her forleden at han måtte begynne å prøve seg mere. Han sa da : "bare jeg kan steke pizza så klarer jeg meg nok". Han sa det med et smil da, men han skal nok få matoppgaver ja 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Nå er det lenge til mine små flytter ut, heldigvis. Men innen den tid skal de ha lært å holde orden og lage god mat (som de tre røverne i Kardemommeby sier). De skal også være flinke med det økonomiske! Sønnen her i huset er bare 6mnd så jeg forventer ikke noe av han :-) Men storesøster på tre er med å dekker bordet, rører i sauser, vasker gulv og selvfølgelig rydder opp etter seg. (selv om det noen ganger tar lengre tid når hun gjør det enn om jeg har gjort det selv.) Hehe, når de er så små så er det vanskelig å se for seg hva de skal mestre etterhvert ja. Du er jo godt igang med din eldste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Snuppa på 9 har ikke mange plikter. Men ho kan mye om ho vil. Ho hjelper til med matlaging, ho tar klesvask, støvsuger, vasker litt, bretter tøy. Altså det meste i et hjem. Men ho er treig (men nøyaktig) Ho må jo lære mye mer før ho flytter hjemmefra. Ikke minst å ta ansvar uten at noen maser på henne. Ho må også lære mye mer med matlaging og økonomi. Men vi har jo fortsatt en del år å gjøre det på da:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Wow, hva slags middag lager de? 14 år og lage middag, det synes jeg er stort Jeg ville absolutt forvente at en fjortenåring kan lage et utvalg enklere middagsretter. Jeg var vel omtrent på den alderen da jeg fikk i oppgave å lage middag en dag i uken. En fjortenåring er mer enn gammel nok til å sette på poteter/ris og steke koteletter f.eks 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Hva de skal klare innen de flytter ut er enda noen år til, så der stresser jeg ikke så mye.. de er snart 5, snart 7 og straks 8. Men i hverdagen prøver jeg å lære dem å "tenke selv", de pakker gym/svømmetøy selv (jeg følger opp slik at ikke noe glemmes), de må selv tenke over hva de skal ha på seg (klær etter vær) de blir selvfølgelig korrigert etter behov. De må også kaste skittent tøy i kurv eller legge det på vaskerom, henge opp uteklær etter seg når de kommer inn, legge matboks etc til vask osv. De smører maten sin selv til matpakken. Selv om de vet hva som skal gjøres så er det ofte litt påminning, men jeg holder hardt på å heller mase litt enn å gå og plukke opp etter dem.. I tillegg så liker de å sette i maskinen, gå med søppel, dekke bord til middag eller kvelds, hjelpe med middagen osv... Disse tingene er det ikke fast rutine på men de tilbyr seg ofte. Håper de blir selvstendige en dag, men metoden innebærer en del masing i travle perioder. (føler meg litt "hakkete" i støytene) Det er godt med alt som blir rutine, og det som gjøres av seg selv blir ikke sett på (av dem) som oppgave/jobb. Fint det. Mase ja, noen ganger kunne det vært enklere å gjøre ting selv, men det er jo ris til sin egen bak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Femåringen min har ikke så mange plikter. Han rydder rommet sitt hver uke, rydder på plass etter seg når han har tatt seg en youghurt eller annen mat, skraper av tallerkenen sin etter middag osv. Ja, og så er det hans jobb å vanne blomstene ute. Han er imidlertid veldig hjelpsom og lett å be når noe skal gjøres. Baking, matlaging, oppvask, bilvask eller hva det nå måtte være, han er somregel med og hjelper til. Målet er at han skal bli en selvstendig fyr som klarer det meste. Jeg prøver å oppdra ham til å bli en mann som er lett å leve med:) ''Jeg prøver å oppdra ham til å bli en mann som er lett å leve med:)'' Det er jo et godt mål Hm...det er mye de skal gjennom barna våre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Jeg ville absolutt forvente at en fjortenåring kan lage et utvalg enklere middagsretter. Jeg var vel omtrent på den alderen da jeg fikk i oppgave å lage middag en dag i uken. En fjortenåring er mer enn gammel nok til å sette på poteter/ris og steke koteletter f.eks Ja, jeg får sette igang min 14åring. Jeg tror kanskje grunnen til at de ikke har ivret så på det, er at det tok fyr i stekepannen da jeg stekte koteletter en gang for et par år siden. De syntes det var skremmende, og jeg med :/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Snuppa på 9 har ikke mange plikter. Men ho kan mye om ho vil. Ho hjelper til med matlaging, ho tar klesvask, støvsuger, vasker litt, bretter tøy. Altså det meste i et hjem. Men ho er treig (men nøyaktig) Ho må jo lære mye mer før ho flytter hjemmefra. Ikke minst å ta ansvar uten at noen maser på henne. Ho må også lære mye mer med matlaging og økonomi. Men vi har jo fortsatt en del år å gjøre det på da:-) Ja dere har noen år igjen, mens jeg sitter her og "småstresser" litt siden min eldste er 17 år hehe. Han klarte å stelle både seg selv og huset og klærne i hele sommer, så helt frø er han ikke Men hele livet er en lære, jeg får trøste meg med det om det er noe jeg glemmer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Jeg ville absolutt forvente at en fjortenåring kan lage et utvalg enklere middagsretter. Jeg var vel omtrent på den alderen da jeg fikk i oppgave å lage middag en dag i uken. En fjortenåring er mer enn gammel nok til å sette på poteter/ris og steke koteletter f.eks Enig. 12-åringen min lager middag en gang i uken, og egentlig har jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke har startet opplæringen tidligere. Søsteren hans skal definitivt få begynne snart hun også, hun er åtte. Foreløbig klarer hun bare eggerøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 For å begynne i den siste enden: Når de flytter hjemmefra, så er målet at de skal ha forstått _hva_ som skal gjøres i en husholdning, og _hvordan_ det skal gjøres. Målet er at de skal kunne lage normal mat, bake litt (eller rettere sagt, forstå hvordan man følger oppskrifter), hvordan man håndterer klesvask, hvor ofte man bør skifte på senger, dette med daglig renhold osv. Jeg er litt opptatt av at de skal _forstå_ hele greia, ikke minst dette med økonomi og sammenhengen mellom næring og tæring. Jentene mine er 1. og 2. klassinger i år, og vi har ikke kadaverdisiplin i forhold til plikter. De skal holde rommene sine ryddige, men de får samtidig velge litt hva som er riktig nivå. Heldigvis ser de selv at det er vanskelig å leke når man ikke finner lekene, så det er rimelig greit på begge rom. Ikke superryddig, men ganske oversiktelig. De må begge rydde ut av sekkene sine når de kommer hjem, både matbokser og evt våte klær. De må delta i matlagingen, som sausrørere eller gulrotskrellere eller salatkuttere, og de må dekke på/av bordet ved middag. Begge må legge skittenklær i skittentøysdunken, og begge må være med på å legge rene klær i skuffene. Den minste er gjerne med på å brette klær også. De er begge i stand til å finne seg mat selv, unntatt brødskjæring. Og de må rydde opp igjen når de har spist. Tror veldig på gradvis innføring av både plikter og privelegier. Får man ansvar, er det fordi man har opparbeidet seg tillit. 2. klassingen har fått husnøkkel nå i år, det er en tillitserklæring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Ja, jeg får sette igang min 14åring. Jeg tror kanskje grunnen til at de ikke har ivret så på det, er at det tok fyr i stekepannen da jeg stekte koteletter en gang for et par år siden. De syntes det var skremmende, og jeg med :/ Det er et godt poeng - viktig å lære dem hva man gjør hvis det går galt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 For å begynne i den siste enden: Når de flytter hjemmefra, så er målet at de skal ha forstått _hva_ som skal gjøres i en husholdning, og _hvordan_ det skal gjøres. Målet er at de skal kunne lage normal mat, bake litt (eller rettere sagt, forstå hvordan man følger oppskrifter), hvordan man håndterer klesvask, hvor ofte man bør skifte på senger, dette med daglig renhold osv. Jeg er litt opptatt av at de skal _forstå_ hele greia, ikke minst dette med økonomi og sammenhengen mellom næring og tæring. Jentene mine er 1. og 2. klassinger i år, og vi har ikke kadaverdisiplin i forhold til plikter. De skal holde rommene sine ryddige, men de får samtidig velge litt hva som er riktig nivå. Heldigvis ser de selv at det er vanskelig å leke når man ikke finner lekene, så det er rimelig greit på begge rom. Ikke superryddig, men ganske oversiktelig. De må begge rydde ut av sekkene sine når de kommer hjem, både matbokser og evt våte klær. De må delta i matlagingen, som sausrørere eller gulrotskrellere eller salatkuttere, og de må dekke på/av bordet ved middag. Begge må legge skittenklær i skittentøysdunken, og begge må være med på å legge rene klær i skuffene. Den minste er gjerne med på å brette klær også. De er begge i stand til å finne seg mat selv, unntatt brødskjæring. Og de må rydde opp igjen når de har spist. Tror veldig på gradvis innføring av både plikter og privelegier. Får man ansvar, er det fordi man har opparbeidet seg tillit. 2. klassingen har fått husnøkkel nå i år, det er en tillitserklæring. ''Målet er at de skal kunne lage normal mat, bake litt (eller rettere sagt, forstå hvordan man følger oppskrifter), hvordan man håndterer klesvask, hvor ofte man bør skifte på senger, dette med daglig renhold osv. Jeg er litt opptatt av at de skal _forstå_ hele greia, ikke minst dette med økonomi og sammenhengen mellom næring og tæring. '' Dette vil vi alle, og jeg håper alle klarer det. Jeg ser nå i løpet av tråden at jeg var "for sen" igang med matlaging, men vi jobber med saken Det er lett å la tiden suse å gå for dem som har en stressende hverdag. Jeg er glad for å lese at så mange gir barna oppgaver, da gjør jeg i allefall det rett hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angela26 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 ''Derfor ònsker vi selvstendige barn som vet hvordan ting og tang fungerer, og som kan litt mer enn à koke poteter....'' Huff ja, vi vil ikke sende ut noen brødfrø i verden heller. Jeg selv tar meg i å tenke at hun er for liten til det ene og det andre... Vi har lett for å sy puter under armene på dem. Vi elsker dem jo. Jeg vet at som oftest så klarer barna mere enn vi tror Så ja, det er bare å forlange at de kan prøve på forskjellige ting i det minste Guttene mine har begynt å kommentere at hun aldri gjør noe. Det er ikke helt sant da, men jeg ser hva de mener. Hun er ti år. Hun steller seg selv og rommet sitt. Hjelper med dekking til middag/mat, tar søppel, post, drar hjem søppeldunkene (50meter til veien) holder orden på skoene i gangen, hagearbeid som raking, graver i veien som regnet ødelegger... mm Ja de må lære. Rart at at "alle" barn sier sånt som: hvorfor må vi gjøre noe når ingen andre må gjøre noe? (venner) Jeg har ofte sett at jeg undervurderer henne, og det er ikke bra. De klarer som oftest mer enn hva vi tror ja, og jeg tror det gir dem selvtillitt nàr vi slipper dem til med ting. À gi skryt/ros innimellom er viktig :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Sukk - orker ikke enda en diskusjon om dette nå:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 ''Målet er at de skal kunne lage normal mat, bake litt (eller rettere sagt, forstå hvordan man følger oppskrifter), hvordan man håndterer klesvask, hvor ofte man bør skifte på senger, dette med daglig renhold osv. Jeg er litt opptatt av at de skal _forstå_ hele greia, ikke minst dette med økonomi og sammenhengen mellom næring og tæring. '' Dette vil vi alle, og jeg håper alle klarer det. Jeg ser nå i løpet av tråden at jeg var "for sen" igang med matlaging, men vi jobber med saken Det er lett å la tiden suse å gå for dem som har en stressende hverdag. Jeg er glad for å lese at så mange gir barna oppgaver, da gjør jeg i allefall det rett hehe Man må jo ta med i betraktningen at unger er ulike, og det er jo ikke sikkert de behersker alt like godt. Det går jo litt på interessert også. Men jeg tror det er veldig mye bedre for barna å ha en viss ballast når de forlater redet, det er nok av ting man skal lære seg ellers når man skal ut og stå på egne ben. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Sukk - orker ikke enda en diskusjon om dette nå:-) nja..nesten det samme kanskje. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Jente 16 år: Kjøkkentjeneste 3 x ukentlig (dekke bord, tømme oppvaskmaskin, dekke av bord, rydde kjøkkenet etter middag, oppvask) Sortere - vaske - henge opp - brette og legge på plass eget tøy Lage middag på forespørsel Passe småjentene - sørge for at de får kveldsmat - kveldsstell og legging Holde loftetasjen ryddig og rent - inkl. eget soverom, bad, loftsstue og trappa ned til hovedetasjen Ellers "jobber" vi med at hun skal kunne se at ting må gjøres - og det går stadig bedre. F.eks. at hun møter meg når jeg kommer fra handletur og hjelper til å pakke ut varer - tømmer oppvaskmaskinen selv om det ikke er hennes dag - vannet blomster - osv. Jente 6 år og jente 4 år: Ta ut matboks ut av sekken ved hjemkomst Komme med beskjeder som er gitt (6-åringen) Ta ansvar for lekser (6-åringen) Henge yttertøyet opp - og sette skoene pent Dekke bord og dekke av bord (gjør det sammen 2-3 x ukentlig) Hjelpe til ved matlaging (kutte, skrelle, bake, ...) Rydde opp før leggetid --- 0 --- De siste mnd. har vi blitt overrasket flere ganger med at senga vårt er pent oppredd når vi skal legge oss. Da er det de to minste som har jobbet litt på egenhånd. Og da ligger det gjerne ei tegning eller to på dyna ....... Koselig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Jente 16 år: Kjøkkentjeneste 3 x ukentlig (dekke bord, tømme oppvaskmaskin, dekke av bord, rydde kjøkkenet etter middag, oppvask) Sortere - vaske - henge opp - brette og legge på plass eget tøy Lage middag på forespørsel Passe småjentene - sørge for at de får kveldsmat - kveldsstell og legging Holde loftetasjen ryddig og rent - inkl. eget soverom, bad, loftsstue og trappa ned til hovedetasjen Ellers "jobber" vi med at hun skal kunne se at ting må gjøres - og det går stadig bedre. F.eks. at hun møter meg når jeg kommer fra handletur og hjelper til å pakke ut varer - tømmer oppvaskmaskinen selv om det ikke er hennes dag - vannet blomster - osv. Jente 6 år og jente 4 år: Ta ut matboks ut av sekken ved hjemkomst Komme med beskjeder som er gitt (6-åringen) Ta ansvar for lekser (6-åringen) Henge yttertøyet opp - og sette skoene pent Dekke bord og dekke av bord (gjør det sammen 2-3 x ukentlig) Hjelpe til ved matlaging (kutte, skrelle, bake, ...) Rydde opp før leggetid --- 0 --- De siste mnd. har vi blitt overrasket flere ganger med at senga vårt er pent oppredd når vi skal legge oss. Da er det de to minste som har jobbet litt på egenhånd. Og da ligger det gjerne ei tegning eller to på dyna ....... Koselig Det høres ut til at dere har fått dreisen på hjemmejobbingen ''De siste mnd. har vi blitt overrasket flere ganger med at senga vårt er pent oppredd når vi skal legge oss. Da er det de to minste som har jobbet litt på egenhånd. Og da ligger det gjerne ei tegning eller to på dyna ....... Koselig'' Åh...smelte smelte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Gutt, 9 år: dekke på bordet og rydder sitt eget etter at han har spist, rydder ut av og inn i oppvaskmaskina, støvsuger, vasker trappa(for det er gøy !?), passer på at katten har mat i skåla, legger sine egne klær på vask og legger sine egne rene klær på plass i skuffen, hjelper til ved skift av sengetøy (han tar av og jeg på) Jente, 6 år: rydde inn i oppvaskmaskina etter seg selv etter at hun har spist, legge på plass bestikk som er rent, legge skittent tøy til vask, passe på at katten har mat i skåla, trykke på knapper på vaskemaskina (det er gøy nemlig). Begge skal holde sine egne rom ryddige, men må ha hjelp, oppfølging så ikke rotet vokser dem over hodet. I tillegg skal de øve på instrumentene sine og gjøre lekser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Gutt, 9 år: dekke på bordet og rydder sitt eget etter at han har spist, rydder ut av og inn i oppvaskmaskina, støvsuger, vasker trappa(for det er gøy !?), passer på at katten har mat i skåla, legger sine egne klær på vask og legger sine egne rene klær på plass i skuffen, hjelper til ved skift av sengetøy (han tar av og jeg på) Jente, 6 år: rydde inn i oppvaskmaskina etter seg selv etter at hun har spist, legge på plass bestikk som er rent, legge skittent tøy til vask, passe på at katten har mat i skåla, trykke på knapper på vaskemaskina (det er gøy nemlig). Begge skal holde sine egne rom ryddige, men må ha hjelp, oppfølging så ikke rotet vokser dem over hodet. I tillegg skal de øve på instrumentene sine og gjøre lekser. Høres bra ut. Ja det er viktig å ikke forlange for mye heller da, siden de jo også har idrett/korps og lekser også. Gode vaner er greit å ha så tidlig som mulig. *Ønsker meg noen som kan vaske trappa fordi det er gøy* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.