Speak Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Ja dere har noen år igjen, mens jeg sitter her og "småstresser" litt siden min eldste er 17 år hehe. Han klarte å stelle både seg selv og huset og klærne i hele sommer, så helt frø er han ikke Men hele livet er en lære, jeg får trøste meg med det om det er noe jeg glemmer Og så kan du vel ordtaket om at i nøden fanger fanden fluer. Så når de er sultne så klarer de nok alltids å fikse noe:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 "Også skreller hun gulrøtter for meg til middag når det skal gjøres. :)" Så flink hun er da:-) Men du er ikke redd for at hun skal skjære seg? Nope. Har en skikkelig skreller, da tror jeg det går bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til ni Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Mine har ingen plikter :-p , men det går faktisk bra likevel når dei skal begynne for seg sjølv. Nå held 21 åringen med kamerater på å rydde hage. "Dei har slik arbeidslyst", seier dei. Dei har fått tak i både gravemaskin og traktor. Eg ser berre kor det eine treet etter det andre blir borte. Eg hadde ikkje planlagt det slik, men dei får berre styre på. Det blir sikkert fint til slutt. Ps. Det er eit hus eg har, som guten (m/kamerater) bor i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Ungene er 3, 7 og 8 år gamle. De to største skal rydde rommene sine selv. Alle rydder av bordet etter måltid, og må hjelpe til med å dekke på før måltidene. De to største rydder inn rene klær i skap og skuffer selv. Minsten hjelper også til med det. Ellers hjelper de til med forefallende ting som å gå ut med søppel, støvsuge, tørke støv, vaske av kjøkkenbordet, tørke opp etter at de har sølt osv. Før de flytter så forventer jeg egentlig at de kan å lage litt mat, vaske klær, vaske gulv, vaske opp (både for hånd og med oppvaskmaskin), at de kan å passe litt på penger og sikkert en hel masse til, som jeg ikke kommer på nå 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Mine har ingen plikter :-p , men det går faktisk bra likevel når dei skal begynne for seg sjølv. Nå held 21 åringen med kamerater på å rydde hage. "Dei har slik arbeidslyst", seier dei. Dei har fått tak i både gravemaskin og traktor. Eg ser berre kor det eine treet etter det andre blir borte. Eg hadde ikkje planlagt det slik, men dei får berre styre på. Det blir sikkert fint til slutt. Ps. Det er eit hus eg har, som guten (m/kamerater) bor i. Flott de er i aktivitet Dette minnet meg om når min mann fikk ny motorsag Han kutta ned tre etter tre, også skalperte han et tre jeg vanligvis formklipper hehe. Han var ivrig kan man si. Godt de kan klare seg uten plikter også da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Ungene er 3, 7 og 8 år gamle. De to største skal rydde rommene sine selv. Alle rydder av bordet etter måltid, og må hjelpe til med å dekke på før måltidene. De to største rydder inn rene klær i skap og skuffer selv. Minsten hjelper også til med det. Ellers hjelper de til med forefallende ting som å gå ut med søppel, støvsuge, tørke støv, vaske av kjøkkenbordet, tørke opp etter at de har sølt osv. Før de flytter så forventer jeg egentlig at de kan å lage litt mat, vaske klær, vaske gulv, vaske opp (både for hånd og med oppvaskmaskin), at de kan å passe litt på penger og sikkert en hel masse til, som jeg ikke kommer på nå Det går helst godt, mye som skal læres men mye går av seg selv også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Det går helst godt, mye som skal læres men mye går av seg selv også Ja, takk og lov 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til ni Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Flott de er i aktivitet Dette minnet meg om når min mann fikk ny motorsag Han kutta ned tre etter tre, også skalperte han et tre jeg vanligvis formklipper hehe. Han var ivrig kan man si. Godt de kan klare seg uten plikter også da :-) Har ein mistanke om at det er det å få bruke redskapen som er gøy. Eg bad dei om å ikkje ta hekken. Naboane var egentleg veldig fornøgde. Det hjalp på utsikta. Kanskje det veg opp for at dei har fest innimellom også :-p 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Vi begynner tidlig med enkle oppgaver og øker dem gradvis med alderen. I god tid før de flytter hjemmefra regner jeg med at de skal kunne alt man bør klare av vanlige ting i et hus. Vi prøver å bevisstgjøre dem på at alle har rettigheter og plikter, og at vi må gjøre en laginnsats. Guttungen (snart 8) rydder av sine egne ting fra bordet etter hvert måltid, hjelper til med å dekke bordet, hjelper til med å rydde inn/ut av oppvaskmaskin, henter posten, går ut med søpla, rydder eget rom (med litt mas), rydder leker osv i stua på forespørsel, lager seg mat etter skolen og legger skittent tøy til vask. Må holde orden på ransel og skoleutstyr og henge opp yttertøy etc. Det siste er absolutt det det mases mest på. Jentungen (snart 3) rydder av sine egne ting fra bordet etter hvert måltid, hjelper til å rydde ut av oppvaskmaskin, henger yttertøy på egen knagg når hun kommer inn og rydder egne leker. Når det gjelder matpakkesmøring (som tidligere er blitt diskutert her inne), klarer guttungen å gjøre det selv, men jeg har valgt å gjøre det de fleste dagene, ettersom jeg liker å ha litt oversikt over hva han har med seg, og jeg synes det er hyggelig. Jeg smører matpakke til meg selv i samme slengen, så det er ikke mye ekstra jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Wow, hva slags middag lager de? 14 år og lage middag, det synes jeg er stort Synes du virkelig det? Jeg må tilstå at jeg synes det er litt stusselig med en fjortenåring som ikke klarer å lage enkle middagsretter. Da jeg var i den alderen, lagde jeg både middag og bakte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 :-) Har ein mistanke om at det er det å få bruke redskapen som er gøy. Eg bad dei om å ikkje ta hekken. Naboane var egentleg veldig fornøgde. Det hjalp på utsikta. Kanskje det veg opp for at dei har fest innimellom også :-p Hehe, du får sende dem til meg, skulle gjerne fått utsikten tilbake. Mannen min sliter med en skulder, så det er utsatt på ubestemt tid. Godt naboene blir fornøyde også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Synes du virkelig det? Jeg må tilstå at jeg synes det er litt stusselig med en fjortenåring som ikke klarer å lage enkle middagsretter. Da jeg var i den alderen, lagde jeg både middag og bakte. Ja, jeg har forstått at jeg er sen med den biten av opplæringen. Han kan selvsagt greit klare å lage supper, steke pizza og enkle ting. Når noen sier middag så tenker jeg på poteter, saus, grønnsaker og kjøtt. Altså litt større oppgave enn det enkleste. Vi skal virkelig kose oss med matlaging fremover ja 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Vi begynner tidlig med enkle oppgaver og øker dem gradvis med alderen. I god tid før de flytter hjemmefra regner jeg med at de skal kunne alt man bør klare av vanlige ting i et hus. Vi prøver å bevisstgjøre dem på at alle har rettigheter og plikter, og at vi må gjøre en laginnsats. Guttungen (snart 8) rydder av sine egne ting fra bordet etter hvert måltid, hjelper til med å dekke bordet, hjelper til med å rydde inn/ut av oppvaskmaskin, henter posten, går ut med søpla, rydder eget rom (med litt mas), rydder leker osv i stua på forespørsel, lager seg mat etter skolen og legger skittent tøy til vask. Må holde orden på ransel og skoleutstyr og henge opp yttertøy etc. Det siste er absolutt det det mases mest på. Jentungen (snart 3) rydder av sine egne ting fra bordet etter hvert måltid, hjelper til å rydde ut av oppvaskmaskin, henger yttertøy på egen knagg når hun kommer inn og rydder egne leker. Når det gjelder matpakkesmøring (som tidligere er blitt diskutert her inne), klarer guttungen å gjøre det selv, men jeg har valgt å gjøre det de fleste dagene, ettersom jeg liker å ha litt oversikt over hva han har med seg, og jeg synes det er hyggelig. Jeg smører matpakke til meg selv i samme slengen, så det er ikke mye ekstra jobb. ''Vi prøver å bevisstgjøre dem på at alle har rettigheter og plikter, og at vi må gjøre en laginnsats.'' Dette sier jeg til mine også, at vi er et team som skal gjøre det greit rundt oss. Nå som de største har blitt så store så må vi samarbeide når det gjelder planer de har og planer vi har slik at alt går opp i opp. jeg synes det går fint, men ja, matlaging skal som sagt stå mere i fokus 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Vi begynner tidlig med enkle oppgaver og øker dem gradvis med alderen. I god tid før de flytter hjemmefra regner jeg med at de skal kunne alt man bør klare av vanlige ting i et hus. Vi prøver å bevisstgjøre dem på at alle har rettigheter og plikter, og at vi må gjøre en laginnsats. Guttungen (snart 8) rydder av sine egne ting fra bordet etter hvert måltid, hjelper til med å dekke bordet, hjelper til med å rydde inn/ut av oppvaskmaskin, henter posten, går ut med søpla, rydder eget rom (med litt mas), rydder leker osv i stua på forespørsel, lager seg mat etter skolen og legger skittent tøy til vask. Må holde orden på ransel og skoleutstyr og henge opp yttertøy etc. Det siste er absolutt det det mases mest på. Jentungen (snart 3) rydder av sine egne ting fra bordet etter hvert måltid, hjelper til å rydde ut av oppvaskmaskin, henger yttertøy på egen knagg når hun kommer inn og rydder egne leker. Når det gjelder matpakkesmøring (som tidligere er blitt diskutert her inne), klarer guttungen å gjøre det selv, men jeg har valgt å gjøre det de fleste dagene, ettersom jeg liker å ha litt oversikt over hva han har med seg, og jeg synes det er hyggelig. Jeg smører matpakke til meg selv i samme slengen, så det er ikke mye ekstra jobb. ''Vi prøver å bevisstgjøre dem på at alle har rettigheter og plikter, og at vi må gjøre en laginnsats. '' Det der med laginnsats synes jeg også er viktig at ungene får med seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Mine på 2,5, 5,5 og 7,5 hjelper til med å dekke på og av bord, sette i/ta ut av oppvaskmaskinen, gå ut med søpla, legge på plass klær, rydde rom(med hjelp av oss), hjelper til å lage middag(kutter og hakker) foeløpig. Når de flytter hjemmefra regner jeg med at de kan det de bør/må kunne for å få en god start der ute:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Mine på 2,5, 5,5 og 7,5 hjelper til med å dekke på og av bord, sette i/ta ut av oppvaskmaskinen, gå ut med søpla, legge på plass klær, rydde rom(med hjelp av oss), hjelper til å lage middag(kutter og hakker) foeløpig. Når de flytter hjemmefra regner jeg med at de kan det de bør/må kunne for å få en god start der ute:) Det går sikkert fint ja Mye innlæres automatisk. Men slike ting som stryking av klær, vask av vinduer, klippe hekker og plener osv, det er greit å kunne. Men dere har jo et hav av tid på dere enda til mange ting 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hehe, du får sende dem til meg, skulle gjerne fått utsikten tilbake. Mannen min sliter med en skulder, så det er utsatt på ubestemt tid. Godt naboene blir fornøyde også ''Mannen min sliter med en skulder, så det er utsatt på ubestemt tid.'' Så det er en ren manneoppgave hos dere, med andre ord? ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 ''Mannen min sliter med en skulder, så det er utsatt på ubestemt tid.'' Så det er en ren manneoppgave hos dere, med andre ord? ;o) Haha, jeg har aldri tatt i ei slik sag nei, og vil helst unngå det. Så er jeg nok kanskje litt livredd for å sette guttene til den oppgaven også. Så her koser trærne seg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Høres bra ut. Ja det er viktig å ikke forlange for mye heller da, siden de jo også har idrett/korps og lekser også. Gode vaner er greit å ha så tidlig som mulig. *Ønsker meg noen som kan vaske trappa fordi det er gøy* forresten, de kan lage pannekakerøre også! -men greier ikke å snu pannekakene, så jeg steiker dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.