Gjest Aimabel Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hei! Nå har jeg også blitt småbarnsforeldrer :-) Kommer sikkert til å spørre dere om masse råd her etterhvert tenker jeg! Men det jeg lurer på i dag er dette med smokk. Gutten vår er en mnd gammel og jeg har i en uke ca prøvd å gi han smokk. Han vil ikke ta den! Han lager grimaser, spytter, gulper og hyler. Har gitt han den som (forsøk på) kos etter amming, mens han ligger i fanget, og som innsoving i senga. Men han vil ikke ha. Det hender han suger lenge på puppen før han sovner, men han pleier alltid å slippe og snu seg bort for å sove. Når han sover så lager han sånne suttebevegelser med munnen. Derfor sier alle at han trenger å få smokk. Men han vil jo ikke ta den. Hvis jeg gir smokken når han er i ferd med å sovne våkner han til og er lys våken igjen. Da blir jo hele vitsen med smokk borte. Hva skal jeg gjøre nå, droppe smokken? Eller ikke gi opp? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Vi prøvde mange forskjellige smokker på Snuppen før han endelig godkjente en.. Så kanskje du skulle teste ut litt :0) Men ikke alle barn som vil ha smokk heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Vi prøvde mange forskjellige smokker på Snuppen før han endelig godkjente en.. Så kanskje du skulle teste ut litt :0) Men ikke alle barn som vil ha smokk heller. Vi har prøvd tre forskjellige, men må kanskje prøvde fler...? Men jeg lurer på, burde han ha smokk? Hva er fordelene med smokk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Vi har prøvd tre forskjellige, men må kanskje prøvde fler...? Men jeg lurer på, burde han ha smokk? Hva er fordelene med smokk? Det var vel i media for en tid siden at smokk reduserte faren for krybbedød...Hvor mye det ligger i det vet jeg ikke. Personlig gav jeg mine smokk slik at de ikke skulle begynne å sutte på totten. Det er mye verre å slutte med, og ødelegger tennene mer.. Også er det himla greit å stikke inn en smokk om natta ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Mine har heller ikke villet ha smokk. Jeg har ikke stresset noe med det, om de ikke vil ha smokk skal de få slippe. Det finnes både fordeler og ulemper med smokk, så jeg synes ikke det er om å gjøre at ungene skal ha smokk for enhver pris. Det blir folk av dem uansett Smokk kan være en enkel måte å få ungen til å roe seg på, men det går gjerne opp i opp med at ungen begynner å skrike når smokken detter ut. Jeg leste en undersøkelse et sted som fant ut at det ikke var noen forskjell på hvor mye et barn skrek i løpet av et døgn om de brukte smokk eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Dersom han ikke vil ha smukk så er det vel ingen vits i å tvinge han? Se det an. Dersom han trenger den senere så kan dere jo ta det da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klok kone Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Det er jo ikke om å gjøre at babyen absolutt skal ha smokk, er jo bare en fordel om de ikke blir avhengig - mange som strever med å venne ungen av med smokk i 3 års alderen... Så om ungen ikke vil ha smokk og klarer seg bra uten skal du ikke stresse med det... Men en ting, det er vanskeligere å bli kvitt uvanen å suge på fingrene enn på smokk, så om babyen får det til uvane kan det kanskje være lurt med smokk likevel? Eller hvis babyen sliter ut brystvortene dine pga den bruker de som smokk ;-) Selv begynte jeg med smokk litt tidligere enn anbefalt, etter to uker... men det var litt for egen del, pluss jeg så babyen hadde stort suttebehov. Babyen var veldig urolig og vi fant ut at smokk var til veldig god hjelp I begynnelsen ville ikke babyen ha smokk, da hadde vi kjøpt en sånn ortodent eller hva de heter, sånne som skal være bra for tannstillingen, men det var fiasko. Så gav jeg babyen en vanlig smokk for 0-3 mnd... i begynnelsen tok hun den ikke, visste vel ikke hvordan, men jeg hjalp henne å dytte den rett på plass til hun fikk sugetak, og etter det har hun elsket smokk! Men hun vet godt hva hun vil ha og ikke vil ha. Har aldri hatt noe problemer med sugeforvirring, hørt enkelte unger kan få det om de begynner med smokk da det er annen sugeteknikk på smokk enn pupp, men det har ikke skjedd med min baby. Hun sier i alle fall klart fra om det er smokk eller pupp hun vil ha. Hvis jeg legger henne til å sove med smokk, men så blir hun sulten, da sutter hun iherdig på hendene sine etter å ha spyttet ut smokken, gir jeg henne smokken spytter hun den bare ut, for det er pupp hun vil ha. Hendene kan hun godt suge på en stund før hun blir utålmodig og skal ha pupp NÅ! Da hylgriner hun... så best å gi henne pupp før det ;-) Hvis jeg gir henne pupp og hun ikke vil ha blir hun også sint og gråter, så gir jeg henne smokken, da blir hun rolig - og ligger og koser med den, kanskje sovner hun og. Så hun vet tydeligvis hva hun vil Hvis hun plutselig våkner om natta pga mareritt eller luft i magen, putter jeg tutten i munnen, så sovner hun med en gang. Smokken er veldig praktisk å ha Men vil ikke babyen ha smokk ser jeg ingen vits i å tvinge babyen heller da.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Snuppa mi ville ikke ha smokk så det gadd jeg ikke styre med. ) Poden ville bare ha Nuk sine smokker. Men vil ikke ungen ha smokk så bare dropp hele greia. Selv om han lager sugebevegelser med munnen så betyr ikke det at må ha smokk så lenge han sover godt slikevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sola60 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hvorfor masemer med dette? Ingen av mine to har villet ha smokk. Og da sparte vi oss for den kampen det er å få dem til å slutte igjen også. I følge min mor var det heller ingen av oss fire som brukte no heller. Alle roet seg ned og sov bra. Suttebevegelsene var hos mine reflekser ved innsoving og drømming og slutter når de ikke koser seg ved puppen lengre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smokk ja Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Sønnen min ville ikke ha smokk heller,så han brukjte aldri smokk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hvorfor masemer med dette? Ingen av mine to har villet ha smokk. Og da sparte vi oss for den kampen det er å få dem til å slutte igjen også. I følge min mor var det heller ingen av oss fire som brukte no heller. Alle roet seg ned og sov bra. Suttebevegelsene var hos mine reflekser ved innsoving og drømming og slutter når de ikke koser seg ved puppen lengre. Nei, tror ikke jeg gidder stresse mer med det. Fingrene putter han i munn når han er sulten, og puppen slipper han når han er mett.Har ikke noe i mot smokk, men synes ikke det er noe poeng i å skape et behov. Når det er sagt så ser jeg for meg at det må være lettere å få de til å sovne i egen seng hvis de har kosen smokken gir. Men her er liksom ikke det et alternativ ettersom han ikke liker den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Ingen vits i å stresse med det hvis babyen ikke vil ha. Datteren min tok smokk da hun var 10 uker, da var det en Nuk-lignende smokk som gjorde susen. Jeg stresset litt med det fordi det kunne se ut som hun var i ferd med å finne tommelen, og jeg ville heller at hun skulle bruke smokk enn tommel siden det er enklere å begrense... Veldig glad for det nå, hun slutta med smokken da hun var 2 år og 6 mnd, mens fetteren som er godt over 3 og har tottet bestandig har fått skjeve tenner, og de sliter veldig med å få ham til å slutte... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke gi opp... Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hørt mangen som har dette problemet. Selv har jeg ikke hatt det. Men det de har gjort er å prøve mange forskjellige sorter. prøve ofte. og etterhvert vil småen bli mer opptatt av det rundt seg, du kan gi den og la h*n prøve selv. Og se om det funker.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gro123 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Mine unger ville heller ikke ha smokk, selv etter å ha prøvd 4-5 ulike typer. Nå er jeg glad for det, slipper å venne dem av med smokken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Mine unger ville heller ikke ha smokk, selv etter å ha prøvd 4-5 ulike typer. Nå er jeg glad for det, slipper å venne dem av med smokken. Men du fikk dem til å sove likevel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hørt mangen som har dette problemet. Selv har jeg ikke hatt det. Men det de har gjort er å prøve mange forskjellige sorter. prøve ofte. og etterhvert vil småen bli mer opptatt av det rundt seg, du kan gi den og la h*n prøve selv. Og se om det funker.... "Hørt mangen som har dette problemet." ..hvilket problem? Hun skriver jo at babyen slipper puppen og snur seg bort når han vil sove. Ikke noe som er bedre enn det vel - smokk er jo en erstatter for dem som ikke klarer å roe seg uten. Så hvor er problemet? Og hvorfor skal hun ikke gi opp..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Jeg vet ikke hvorfor en baby som selv slipper puppen og snur seg bort for å sove, absolutt skal ha smokk. Suttebevegelser med munnen gjør da "alle" babyer når de sover. Smokk er jo en erstatter for til de babyene som ikke klarer å roe seg selv, men det klarer din - så ingen grunn til å "presse" på babyen din en uvane. Jeg har ingenting imot smokk som sådan, altså, men om ting fungerer fint uten, hva er da problemet ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Mine har heller ikke villet ha smokk, men det har jeg ikke sett som noe problem. Smokk er jo egentlig en uvane det er vanskelig å bli kvitt. Om ditt barn klarer seg uten vil du nok være glad for det senere, selv om den kanskje kan være en trøst for både mor (eller far) og barn enkelte ganger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Dropp smokken. Gutten min ville ikke ha før han var 8 mndr... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.