Gå til innhold

Hvordan få i ungen frukt/grønt?

Gjest frustrert mamma til 2

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 1,5 år som nekter å spise noe som helst som likner på frukt/grønt. Han nekter plent, selv om jeg moser det. Hva gjør jeg? Tomater er jo så sunt, og jeg har tenkt litt på å kjøpe tomatjuice til han, i et forsøk på å få i han noe i den kategorien. Pleier barn å like det?

Ellers noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Frukt av meget god kvalitet og smak.

Tomater - kjøp torrinto-tomater eller dulcita feks - de er nydelige. Eller biter av kiwi kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt av meget god kvalitet og smak.

Tomater - kjøp torrinto-tomater eller dulcita feks - de er nydelige. Eller biter av kiwi kanskje?

Saken er at han ikke spiser frukt/grønt. Vil ikke smake engang. Ellers er han veldig glad i mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veggisen_

hjemmelaget tomatsuppe? hadde problemer med å vende meg til juicen,men den er god hvis du varmer opp og kanskje tilsetter litt andre ting i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmelaget tomatsuppe? hadde problemer med å vende meg til juicen,men den er god hvis du varmer opp og kanskje tilsetter litt andre ting i tillegg?

Tomatsuppe er dem veldig glad i begge to, men kan ikke ha det hver dag heller. Det jeg tenkte på med tomatjuicen var at han kunne drikke det til maten for å på den måten få i seg litt "grønt" siden han nekter å spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veggisen_

Tomatsuppe er dem veldig glad i begge to, men kan ikke ha det hver dag heller. Det jeg tenkte på med tomatjuicen var at han kunne drikke det til maten for å på den måten få i seg litt "grønt" siden han nekter å spise det.

ok.du kan jo alltids prøve juicen.selv synes jeg en med flere grønnsaker(mest tomat,men er vel en del anna oppi også,smaker "mer")smaker best.sjekk på butikken/helsekost.og funker tomatjuice så er jo det både billig og greit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Saken er at han ikke spiser frukt/grønt. Vil ikke smake engang. Ellers er han veldig glad i mat.

Da ville jeg tatt det med ro en stund og sett om han endret seg etterhvert. Sleng moste grønnsaker oppi maten - feks moste gulrøtter i potetmos, litt raspet eple i yoghurten hvis han ikke får i seg nok c-vitamin, eller bare gi ham en vitaminbjørn. Det går nok over etterhvert. Kanskje om en stund så lar han seg friste av blåbærsyltetøy på pannekaken, jordbær eller melon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Mine barn er veldig glad i frukt og grønt. Jeg har gnafset mye på det selv, og etterhvert ber de om å få smake.

Det er lurt å dele det opp i små og fristende biter. Legg fatet lett tilgjengelig. De smaker mer enn gjerne når de velger det selv uten mas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene våre elsker frukt og grønt. Men hva vi har gjort for å oppnå dette kan jeg ikke sette fingeren på. Hverken mor eller jeg er spesielt opptatt av kosthold, men grønnsaker brukes i 95% av alle middagmåltider. Vi har ikke vært redde for å eksponere ungene for litt "avanserte" grønnsaker allerede fra svært ung alder, dvs fra de får tenner og kan gnage i seg rå grønnsaker. Hjemmelagede kremede supper med generøse mengder grønnsaker som f.eks brokolli og blomkål er meget populært og wok er et festmåltid. Oppskjærte grønnsakspinner med rømmedip til Barne-TV er en hit på lørdager. Setter vi dette frem sammen med søtsaker, blir søtsakene knapt nok rørt. Eldstemann spiser cherrytomater som om det var druer. Og lista er lengre. Men det viktigste er kanskje at begge voksne spiser og setter pris på grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomatjuice smaker jo død og grønne erter, men han kan jo like det...

Lag tomatsaus til spaghettien som du rasper løk, paprika, gulrot oppi. Da lures det inn mye grønt.

Ellers er mine veldig glade i rå grønnsaker. Har du prøvd med mini-gulrøtter, små blomkålbuketter?

Hva med et fristende fruktfat med oppdelt frukt og druer/moreller uten stilk på?

Ikke be ham spise, men forsyn dere selv mens dere "mmmmmh'er" og "aaaaah'er" så mye dere klarer. Overse ham litt, så han overhodet ikke føler noe press på å spise. Kanskje han kommer av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en gutt på 3 år som er veldig lik. Han har et meget

begrenset utvalg av frukt og grønsaker han spiser - til nød litt potet, ris, eple, pære, vannmelon og ørlite appelsin.

Vi har hele tiden tilbudt han små smaksprøver fra våres tallerken, biter av frukt og bær, samt moset/revet grønnsaker for å skjule ting i annen middag. Det å prøve å skjule grønnsaker i annen mat fører bare til at han nekter å spise resten. Det er nok at han får ørsmå biter på tungen, før han begynner å spytte det ut. Til og med vanlig yogurt nekter han å spise, siden det er frukt og bærbiter i den.

Vi har bare akseptert at han er slik. Han var over 1 år før han i det hele tatt begynte å spise litt eple. Vi forsetter å tilby ha smaksprøver, lar være å stresse og håper at han utvider utvalget litt etter hvert. Koker vi gryteretter, lapskaus, frikaseer e.l. Bruker vi store biter slik at det er enkelt å ta bort grønnsakene fra ham og så får han heller den gode smaken fra sausen.

Han spiser godt av andre ting, spesielt fisk, elsker havregrøt, har masse energi og er svært sjelden syk, så jeg regner med at han får i seg mesteparten av det han trenger og da gidder jeg ikke stresse med frukt og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn ville heller ikke ha noe slags frukt på den alderen, det hjalp da han begynte i barnehagen.. Jeg forklarte "problemet" til assistenten hans og ga henne i "oppdrag" å få ham til å like frukt. Etter kort tid spiste han banan, og utvidet til flere sorter frukt. Det hjalp å se andre barn spise og like frukt tror jeg.

Nå er han 9 år og spiser det meste av frukt og grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag saftis av forskjellige "søte" justyper. Prøvd sanasol el.l.? For næringens skyld, tenker jeg. Ellers ville jeg fokusert minst mulig på dette og iallefall ikke presset eller "krevd" noe av ham. Prøv heller å ha frukt og grønnsaker tilgjengelig, gjerne i små biter, det smaker mye bedre og frister mer, og kos deg med det selv, helst av god kvalitet. Før eller siden tar han en smak og da bør det jo være godt ;) Lille Blomst får selv velge hva hun vil spise av det som blir servert. En lang periode ville hun ikke ha potet, men nå vil hun bare ha potet - litt overdrevet, men også litt sant. Det går i perioder med det meste, både bøker og klær og mat. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...