Gjest elizaB Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg har en datter på 3 år som bare leker med gutter i barnehagen. Jeg må innrømme jeg er litt bekymret, men vet ikke helt for hva. Skulle bare ønske at hun kunne leke litt med jenter også, men hun har altså kun guttevenneri barnehagen. Hun har ellers en bror, og ellers bare fettere, ingen kusiner, så det er bare gutter rundt henne overalt. Bør jeg bekymre meg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hva er det du er redd for, mer spesifikt enn "hun leker bare med gutter, bør jeg være bekymret"? Hvilke konsekvenser er det du er redd for at det skal få at hun bare leker med gutter..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elizaB Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hva er det du er redd for, mer spesifikt enn "hun leker bare med gutter, bør jeg være bekymret"? Hvilke konsekvenser er det du er redd for at det skal få at hun bare leker med gutter..? At hun blir en guttejente, ingen krise det altså. Det som bekymrer meg mer er at hun ikke skal finne seg en plass blandt jentene når hun begynner på skolen og evt på mobbing og sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hvorfor bekymre seg? Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 At hun blir en guttejente, ingen krise det altså. Det som bekymrer meg mer er at hun ikke skal finne seg en plass blandt jentene når hun begynner på skolen og evt på mobbing og sånn. Må bare si at jeg først trodde at du spøkte med dette innlegget... Det er vel ingen grunn til bekymring. Jeg selv har alltid lekt med gutter, både før jeg begynte på skolen og etterpå. Det er jo mye gøyere å leke med gutter enn jenter. Så jeg synest ikkje at du skal være bekymret. Barn må selv få velge hvem de skal leke med... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Det er ingenting å bekymre seg for. De er ikke så opptatt av kjønn og identifisering som større barn er. Mine to eldste lekte veldig mye med motsatt kjønn i barnehagen og på fritiden på den alderen, mens de minste i hovedsak leker med samme kjønn. Det hender de leker mye med gutter også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg var sånn. Førte ikke til så mye annet enn førerkort på mc og dobbelt så mye lønn som de fleste andre jenter jeg kjenner - så det går så fint så :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hva i alle dager bør du bekymre deg for? Guttelus? ;op Jeg lekte også nesten bare med gutter da jeg var liten. Og det har blitt folk av meg. Skikkelig folk, til og med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 At hun blir en guttejente, ingen krise det altså. Det som bekymrer meg mer er at hun ikke skal finne seg en plass blandt jentene når hun begynner på skolen og evt på mobbing og sånn. Det kommer til å gå helt fint! Jeg var selv ei guttejente. Nå gikk ikke jeg i barnehage, men da jeg begynte på skolen synes jeg det var mye bedre å spille fotball med gutta i friminuttene enn å "dilte rundt" med jentene, og på fritiden spilte jeg fotball, håndball og basketball, og var minst like flink som guttene. Det blir folk av oss også, selv om jeg fremdeles synes det er lettere å omgås menn enn kvinner. (akkurat det tror jeg skyldes at jeg aldri har skjønt enkelte kvinners behov for å hevde seg selv på bekostning av andre kvinner, men det er en annen diskusjon) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 I motsetning til de andre her, så skjønner jeg bekymringen din. Min datter lekte også mest med gutter i barnehage og de første årene på skole. Det var uproblematisk, helt til hun kom så høyt opp i barneskolen, at det plutselig ble aktuelt med "jentelus" og "guttelus", altså at jenter og gutter sluttet å leke med hverandre. Da var jentegruppene så innarbeidet i klassen at datteren min ikke slapp inn. Og hun ble et ensomt barn, helt til hun begynte på ungdomsskolen og klassen ble splittet opp. Nå har hun mange jentevenner, men det var noen trasige år en periode. Så hadde jeg kunne gjort ting om igjen, ville jeg jobbet hardt for at hun også skulle hatt jentevenner, helt fra barnehagen av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elizaB Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 I motsetning til de andre her, så skjønner jeg bekymringen din. Min datter lekte også mest med gutter i barnehage og de første årene på skole. Det var uproblematisk, helt til hun kom så høyt opp i barneskolen, at det plutselig ble aktuelt med "jentelus" og "guttelus", altså at jenter og gutter sluttet å leke med hverandre. Da var jentegruppene så innarbeidet i klassen at datteren min ikke slapp inn. Og hun ble et ensomt barn, helt til hun begynte på ungdomsskolen og klassen ble splittet opp. Nå har hun mange jentevenner, men det var noen trasige år en periode. Så hadde jeg kunne gjort ting om igjen, ville jeg jobbet hardt for at hun også skulle hatt jentevenner, helt fra barnehagen av. Ja, det er akkurat det du nevner her jeg er litt redd for.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg var et slik barn, likte bare å leke med gutter da jeg var liten/i begynnelsen av barneskolen, det var det jeg var vant til og det var gutter som var "tilgjengelige" som lekekamerater. Helt fint, det, en stund, men etter hvert ble det litt mer trasig å være meg... Jentene gikk i stor grad imot meg, siden jeg var sterkere, tøffere og venn med gutta. Særlig mot slutten av barneskolen var det litt ensomt, da kunne jeg jo tenke meg å være mer sammen med jenter. Det ordna seg fin på ungdomsskolen, men det hadde vært kjekt å sluppet de 4 siste barneskoleårene. Så - jeg ville nok ha jobbet litt for å finne noen jentevenner OGSÅ - ikke i stedenfor gutta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg var et slik barn, likte bare å leke med gutter da jeg var liten/i begynnelsen av barneskolen, det var det jeg var vant til og det var gutter som var "tilgjengelige" som lekekamerater. Helt fint, det, en stund, men etter hvert ble det litt mer trasig å være meg... Jentene gikk i stor grad imot meg, siden jeg var sterkere, tøffere og venn med gutta. Særlig mot slutten av barneskolen var det litt ensomt, da kunne jeg jo tenke meg å være mer sammen med jenter. Det ordna seg fin på ungdomsskolen, men det hadde vært kjekt å sluppet de 4 siste barneskoleårene. Så - jeg ville nok ha jobbet litt for å finne noen jentevenner OGSÅ - ikke i stedenfor gutta. Jeg ser at du hadde akkurat samme erfaring som datteren min. Så det er nok ikke så uvanlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Nei, Jeg synes ikke du trenger å bekymre deg for noe. Kommer ikke helt på hva det skulle være. Kanskje manglende interesse for nupereller. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barnerbarn Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Kan du ikke bare godta datteren din som hun er? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Nei 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Lett Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Neineinei! Dette er ingenting å bekymre seg for, elizaB. La datteren din være den hun er, og la henne leke med dem hun vil. Det er tydeligvis du som har det største problemet her, ikke datteren din. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg ligger sånn litt midt i mellom når det gjelder responsen her. Jeg synes ikke du skal være bekymret siden hun bare er tre år. Men jeg hadde nok tenkt litt annerledes dersom dette hadde vært siste året i barnehagen eller SFO ved skolestart - ut fra historier som enkelte har kommet med nedenfor her. Hvis situasjonen er den samme når hun starter på sitt siste år i barnehagen - noe jeg ikke tror er særlig sannsynlig - ta det opp på foreldresamtale. Ikke som et Stort Problem, men hør om de har noen tanker om hva som kan være årsaken (interesser, koder hun ikke forstår / bryr seg om, "støynivå", osv.) Men jeg vil også nevne at jeg har sett eksempler på både jenter som har holdt seg til gutta og omvendt, i den alderen, uten at det har utviklet seg til noe problem senere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sier jeg Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Be barnehagen om at de tar hun med seg i en ren jentegruppe og gjør sine egne ting. Hvis dette blir gjort noen ganger i uken vil jenta di få mer å snakke om med jentene. Jeg ville også at mitt barn skulle fått leke med begge kjønn. Det er noe med sosiale koder her som skal læres fra barna er små. Og gutter og jenter har forskjellige koder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Jeg ser at du hadde akkurat samme erfaring som datteren min. Så det er nok ikke så uvanlig. Så det etterpå jeg også, det var ikke noen veldig god tid. Men jeg hadde jo gutta, da, de var jo veldig greie. :-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.