Anka Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg har en datter som straks fyller åtte år. De siste par ukene har det begynt å lukte skikkelig svette av henne. Blir nesten litt skremt, jeg. Dette var da utorlig tidlig? Jeg forbinder begynnende svettelukt med tidlig pubertet, men hun er ikke noe som helst utviklet ellers. Håper vriklelig at det ikke er tilfelle. Er litt skeptisk til å begynne med deodorant for henne ennå, synes det er alt for tidlig å begynne å tilføre slike fremmedelementer, men om det er en likt som har kommet for å bli på henne har vi ikke noe velg, tror jeg. Er det andre her som har lingnende erfaringer? Når beggynte dine barn å svette på den måten? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Jeg har ei jente på 11 år som begynte å utvikle seg for ca et år siden. Hun lukter foreløpig ikke svette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbe Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Hei Har en datter på 8,5 år som begynte å svette med veldig stram svettelukt for litt i underkant av 1 år siden. Jeg har måttet gå til bruk av deodorant som eneste utvei, og kjøper de på apoteket, som er ekstra hudvennlige og uten parfyme. Det gjør susen - men som deg var jeg SVÆRT overrasket. Min datter er absolutt ikke tidlig utviklet, skikkelig jentete kropp fortsatt, så - ja - jeg ble overrasket... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 Hei Har en datter på 8,5 år som begynte å svette med veldig stram svettelukt for litt i underkant av 1 år siden. Jeg har måttet gå til bruk av deodorant som eneste utvei, og kjøper de på apoteket, som er ekstra hudvennlige og uten parfyme. Det gjør susen - men som deg var jeg SVÆRT overrasket. Min datter er absolutt ikke tidlig utviklet, skikkelig jentete kropp fortsatt, så - ja - jeg ble overrasket... Litt betyggende å lese at andre også har fått samme overraskelse. Så du har ikke sett noen andre tegn på tidlig pubertet det siste året? Det kan legges til at mitt barn er adoptert, og tidlig pubertet kan være vanligere hos andre etninske grupper, derfor er jeg eksta på alerten. Ønsker om mulig å kunne bremse e eventuell slik utvikling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drajaba... Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Vår datter begynte å lukte veldig svette før hun fylte 6 år. Vi oppsøkte lege og det ble tatt en masse blodprøver, men ingenting er galt med henne. Hun viser ingen andre tegn på tidlig pubertet. Hun må bruke deodorant hver dag, hvis ikke lukter hun som bare fy! Skikkelig stram svettelukt. Vi bruker en fra apoteket, sebamed tror jeg den heter. Veldig mild. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Litt betyggende å lese at andre også har fått samme overraskelse. Så du har ikke sett noen andre tegn på tidlig pubertet det siste året? Det kan legges til at mitt barn er adoptert, og tidlig pubertet kan være vanligere hos andre etninske grupper, derfor er jeg eksta på alerten. Ønsker om mulig å kunne bremse e eventuell slik utvikling. Jeg ble bare litt satt utenfor her når du skriver at du ønsker å bremse en eventuell tidlig utvikling. Hva mener du med det? At du ønsker å utsette en normal utvikling selv om den er tidlig ? På en annen side ønsker du ikke å tilføre din datter "fremmedlegemer" i form av deodorant..kan du forklare dette? Vet du hvordan man utsetter en tidlig pubertet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidligere påfugl Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg ble bare litt satt utenfor her når du skriver at du ønsker å bremse en eventuell tidlig utvikling. Hva mener du med det? At du ønsker å utsette en normal utvikling selv om den er tidlig ? På en annen side ønsker du ikke å tilføre din datter "fremmedlegemer" i form av deodorant..kan du forklare dette? Vet du hvordan man utsetter en tidlig pubertet? Anbefaler deg å gå inn på forumet Adopsjon.Det samme innlegget stå der.Les svaret som nicket michel skrev. Der får du litt informasjon hva pre-pubertet er for noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Jeg ble bare litt satt utenfor her når du skriver at du ønsker å bremse en eventuell tidlig utvikling. Hva mener du med det? At du ønsker å utsette en normal utvikling selv om den er tidlig ? På en annen side ønsker du ikke å tilføre din datter "fremmedlegemer" i form av deodorant..kan du forklare dette? Vet du hvordan man utsetter en tidlig pubertet? ''Jeg ble bare litt satt utenfor her når du skriver at du ønsker å bremse en eventuell tidlig utvikling. Hva mener du med det? At du ønsker å utsette en normal utvikling selv om den er tidlig ? På en annen side ønsker du ikke å tilføre din datter "fremmedlegemer" i form av deodorant..kan du forklare dette? Vet du hvordan man utsetter en tidlig pubertet?'' Da skal det jamen lite til å sette deg ut. I den ideelle verden er det vel naturlig å skjerme barna sine for mest mulig kunstig, er det ikke? I så måte hadde jeg håpet å slippe å bruke deodorant på henne allerede nå i syv-årsalderen. Men når det er sagt så er et en reell trussel at adoptivbarn kan komme tidligere i puberteten enn norsk-etniske barn. Jeg håper vrikelig ikke at hun skal oppleve å få mensen som 8-åring. Jeg vet ikke nok om for tidlig pubertet, men det er ofte en hormonforstyrrelse til stede. Selfølgelig ville vi helst vært forunten å måtte forholde oss til denne problemstillingen, men om vi ikke kan det så må man se på hva som bør gjøres. I den sammenhengen er jo bruk av deodorant en bagatell i forhold til hva som eventuelt må gjøres. Fant denne uttalelsen av Gunnar Oftedal når jeg søkte her på Dol: ''Som regel er slike isolerte pubertetstegn uskyldige, men likevel er det slik at man ved prematur pubarke vil anbefale at barnet blir grundig undersøkt med tanke på en hormonforstyrrelse som gir for tidlig pubertet. Når din datter også har mer uttalt svettelukt enn tidligere blir mistanken om at det kan ligge en hormonell årsak til grunn litt sterkere enn dersom det bare hadde vært behåring. Det som bør gjøres er forskjellige hormonanalyser og MR av binyrene. Dersom det er en barneavdeling i ditt område er jeg sikker på at denne type undersøkelser blir foretatt der. Hvilken behandling som er nødvendig avhenger av hvilken årsak som ligger til grunn for hormonforstyrrelsen.'' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 ''Jeg ble bare litt satt utenfor her når du skriver at du ønsker å bremse en eventuell tidlig utvikling. Hva mener du med det? At du ønsker å utsette en normal utvikling selv om den er tidlig ? På en annen side ønsker du ikke å tilføre din datter "fremmedlegemer" i form av deodorant..kan du forklare dette? Vet du hvordan man utsetter en tidlig pubertet?'' Da skal det jamen lite til å sette deg ut. I den ideelle verden er det vel naturlig å skjerme barna sine for mest mulig kunstig, er det ikke? I så måte hadde jeg håpet å slippe å bruke deodorant på henne allerede nå i syv-årsalderen. Men når det er sagt så er et en reell trussel at adoptivbarn kan komme tidligere i puberteten enn norsk-etniske barn. Jeg håper vrikelig ikke at hun skal oppleve å få mensen som 8-åring. Jeg vet ikke nok om for tidlig pubertet, men det er ofte en hormonforstyrrelse til stede. Selfølgelig ville vi helst vært forunten å måtte forholde oss til denne problemstillingen, men om vi ikke kan det så må man se på hva som bør gjøres. I den sammenhengen er jo bruk av deodorant en bagatell i forhold til hva som eventuelt må gjøres. Fant denne uttalelsen av Gunnar Oftedal når jeg søkte her på Dol: ''Som regel er slike isolerte pubertetstegn uskyldige, men likevel er det slik at man ved prematur pubarke vil anbefale at barnet blir grundig undersøkt med tanke på en hormonforstyrrelse som gir for tidlig pubertet. Når din datter også har mer uttalt svettelukt enn tidligere blir mistanken om at det kan ligge en hormonell årsak til grunn litt sterkere enn dersom det bare hadde vært behåring. Det som bør gjøres er forskjellige hormonanalyser og MR av binyrene. Dersom det er en barneavdeling i ditt område er jeg sikker på at denne type undersøkelser blir foretatt der. Hvilken behandling som er nødvendig avhenger av hvilken årsak som ligger til grunn for hormonforstyrrelsen.'' Jeg ble litt klokere, takk for opplysningene:-) Jeg tenkte kanskje litt kort da jeg skrev innlegget.Det jeg tenkte på var at man ikke ønsket å tilføre kroppen fremmedlegemer i form av deodorant, men å påføre kroppen den påkjenningen det er å utsette en eventuelt tidlig pubertet skulle være greit. Det var mer den direkte sammenkoblingen mellom de to tingene jeg reagerte på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.