Gå til innhold

Ferdig med bleier, men uhell i barnehagen.

jubalong70

Anbefalte innlegg

Minstemann, som blir 3 i oktober, sluttet helt med bleier hjemme i sommer. Han bruker det hverken på dag eller natt, og har få uhell.

Ja, det er uhell, både med tiss og bæsj, men de er få og stort sett i forbindelse med utelek. Tror kanskje han ikke helt tar seg tid til å avbryte leken av og til. Andre ganger gjør han det, så det er langt fra hver gang.

Han begynte på stor avdeling i sin gamle barnehage i august. Han kjenner både de voksne og barna som går der.

Den siste uken har han hatt utrolig mange uhell der. Både med tiss og med bæsj, Og i går tok ped.leder meg til side og fortalte at han hadde bæsjet på gulvet inne i avdelingen!!!

Jeg ble helt knust. Hva er det som skjer? Han har ALDRI bæsjet inne på gulvet før, selv ikke når han drev og sluttet med bleier.

Selv forteller han at det var trollet som bæsjet på gulvet, og at han ikke har gjort det.

Gutten er veldig flink til å prate, og har et stort ordforråd, men nå føler jeg meg virkelig lost her.

Ped.leder sa hun ønsket å ha på ham bleier igjen, og jeg kjenner at det ønsker jeg virkelig ikke. Han har vært så utrolig flink med bleieslutt (som han selv initierte, bare så det er sagt), at jeg ikke har lyst til å begynne om igjen.

Barnehagen sier de tar ham med på do jevnlig, og at han gjerne tisser der. De sier han får god tid.

Jeg spurte hva de har gjort når han har bæsjet i buksen, og de sier de snakker rolig med ham om at det må han ikke gjøre. Sønnen min sier de vokse blir sinte i stemmen når han har gjort det.

Jeg har god erfaring med de to assistentene i barnehagen, ped.leder er ny, og jeg føler ikke jeg kjenner henne i det hele tatt.

Vi har klistremerkeskjema her hjemme, som vi begynte med forrige uke, der han får klistremerke hver dag han har holdt seg tørr, og etter 7 merker skal han få en leke. Han har 4 klistremerker så langt. Er 7 for lang tid?

Er det noen som har noen gode tips til en trist og fortvilet mor med en liten skrønefant til sønn?

Jeg kjenner jeg blir lei meg når han hardnakket nekter for å ha gjort det, og skylder på trollet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

Siden sønnen din av og til har uhell hjemme også fordi han ikke tar seg tid til å gå på do(om jeg forstår deg rett?) og har mange uhell i barnehagen hvor det er enda vanskeligere å greie å avbryte leken for å gå på do, så tror jeg det kan være greit å ta på bleie igjen i barnehagen. Han er jo såpass ung enda et det ikke er noen krise om han må begynne med bleie igjen. Det er dessuten vanlig med tilbakefall. Og for sønnen din kan det hjelpe på for å få han til å skjønne at han faktisk må gå på do om han skal være uten bleie... Det er lov å håpe iallfall. Jeg har en nevø som ble fire nå i så sommer. Han var uten bleie et halvt år fra han var to og et halvt til tre år. Så begynte han med bleie igjen pga hyppige uhell over tid, og har brukt det frem til nå. En av naboungene som er nesten fem nå, var uten bleie både dag og natt i nesten ett år etter han var tre, så ble det full skjærings på alle områder og mora så ingen annen utvei enn å ta på bleie igjen. Den gutten brukte bleie et par mnd, så prøvde ho de uten igjen og da gikk det bra og det har gått bra siden

Det å ta ibruk bleie igjen kan være lurt fordi man da roer ned situasjonen. Og prestasjonspresset blir mindre. Man kan jo likevel fortsette å gå på do, men om uhellet er ute så blir ikke nederlaget like stort.

Så jeg støtter forslaget om å ta på bleie igjen. Men du må nok regne med at folk har forskjellig mening om dette Lykke til uansett hva du ender opp med å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt fortsatte med bleie i barnehagen en god stund etter at han egentlig hadde sluttet, og det var fordi i barnehagen var det ofte at han ikke "hadde tid" til å gå på do. De ansatte behandlet han som om han var bleiefri med å følge han på do osv, bleien var der bare for sikkerhets skyld. Jeg syns det var spesielt viktig at han brukte bleie ute fordi jeg ikke ville at han skulle gå rundt ute og være våt hvis uhellet skulle være ute. Han brukte bleie i bhg kanskje så lenge som 3-4 mndr etter bleieslutt, og da var det han sammen med de ansatte i bhg som ble enige om å slutte helt.

Gutten min var som deg, sluttet med bleie rett etter sommeren han da og ble tre i oktober, han brukte bleie i bhg sånn til januar tror jeg.

Viktig at det ikke blir noen "nedtur" for han hvis han må bruke bleie en liten stund til, han er jo enda liten og det gjør jo ingenting! Bedre at han bruker bleie litt til for å minske fokus på "uhellene" enn at det skal bli et stort tema. Lykke til!!

Det syns

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg ville begynt med bleie igjen eller ikke. En katastrofeuke synes jeg er litt for kort tid å gi opp på.

Du har sikkert fortalt ham at du utmerket godt vet at det var ham og ikke trollet som bæsjet på gulvet? En ting er å gjøre noe slikt. Noe annet er å lyve om det etterpå og skylde på andre. Med slikt synes jeg man skal være svært streng. Selv om barnet bare er tre år. Barn må ikke få lov å bli "hørt" eller få lov å diskutere ut fra en trollet-gjorde-det-logikk.

Om han ikke starter med bleie igjen kan det jo være greit at han må ordne opp i alt griseriet selv, under oppsyn. Dvs. ta av plagg for plagg, legge det pent sammen på retta i en pose, skylle det som må skylles først. En slik ansvarliggjøring pleier å hjelpe.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til videre

Dette er ikke barnehagens sin feil. Men hele situasjonen.

Det er mange barn som er bleiefrie hjemme, men som i barnehagen ikke klarer å holde seg fordi de er i en gøy lek og derfor ikke tar seg tid til å gå på do.

Hjemme spør foreldrene barnet sitt om de skal på do mange flere ganger om dagen. I barnehagen har man kanskje et spørsmål i timen og hvis dette ikke passer barnet kan det gå galt 10 minutter etterpå. Men barnehagen har ikke sjans til å gå gjøre noe mer enn dette, det finnes mange barn i barnehagen som skal ha oppmerksomhet!

Et barn som begynner å bæsje på gulvet må ha på bleie igjen. Enten du liker det eller ei. Vi har hatt barn i barnehagen som har gjort det samme og det som skjer er at de andre barna reagerer negativt og går rundt å sier at det barnet bæsjer på gulvet til alle andre. Og det er vanskelig å slå ned på hele tiden, siden mye av det går i det skjulte.(ja, barn begynner med baksnakkig tildlig dessverre!) Og for barnet det gjelder er det jo grusomt å høre og ikke bedre for selvtilliten.

Andre barn kan også gå rett opp i uhellet på gulvet og da er det også veldig grisete for dem. Og personalet bruker unødvendig dyrebar tid på å desinfisere hele rommet og kanskje lekene også.

Godta at ditt barn trenger bleie en stund til i barnehagen og motiver sterkt hjemme i fritiden.Plutselig er perioden over og barnet har full kontroll på det å gå på do til enhver tid. Men hodet må modnes sammen med kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Som Pielill er inne på, må han ordne seg selv etterpå?

Guttungen var litt slik. Han ville ikke avbryte noe for å så gå på do. Jeg og barnehagen lot han da måtte skifte selv. Under oppsyn så klart, og vi hjalp jo til med vask, men han måtte kle av plagg for plagg. Vaske. Kle på. Dette tok jo lang tid, og gjorde at bruddet i leken ble lengre enn om han hadde gått på do i utgangspunktet.

Det er jo en mulighet å prøve? Ellers vet jeg ikke, og håper det løser seg snart.

Ja, og trollet, vi hadde også ett troll her ;o) Det ble ikke noe gehør hos meg for dette trollet, så det forsvant gradvis, trollet ble ikke trodd på ;o)

Jeg var visstnok enda verre når jeg var liten, gjorde aldri noe galt jeg, for jeg hadde en slem tvillingsøster som kom og gjorde alt. Var bare snill og grei selv ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1219485249' post='3940061]

Guttungen var litt slik. Han ville ikke avbryte noe for å så gå på do. Jeg og barnehagen lot han da måtte skifte selv. Under oppsyn så klart, og vi hjalp jo til med vask, men han måtte kle av plagg for plagg. Vaske. Kle på. Dette tok jo lang tid, og gjorde at bruddet i leken ble lengre enn om han hadde gått på do i utgangspunktet.

Det er jo en mulighet å prøve? Ellers vet jeg ikke, og håper det løser seg snart.

Ja, og trollet, vi hadde også ett troll her ;o) Det ble ikke noe gehør hos meg for dette trollet, så det forsvant gradvis, trollet ble ikke trodd på ;o)

Jeg var visstnok enda verre når jeg var liten, gjorde aldri noe galt jeg, for jeg hadde en slem tvillingsøster som kom og gjorde alt. Var bare snill og grei selv ;o)

Da jeg var liten så drev Solveig og tisset i senga mi! Det var utrolig dårlig gjort av henne!

Kan fortsatt huske at jeg argumenterte steinhardt for at det var hun som hadde gjort det...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten så drev Solveig og tisset i senga mi! Det var utrolig dårlig gjort av henne!

Kan fortsatt huske at jeg argumenterte steinhardt for at det var hun som hadde gjort det...*s*

He he, ja de var ganske teite disse voksne som ikke skjønte noe. Om ikke annet så fikk vi jo utviklet evnen til å argumentere ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sønnen din av og til har uhell hjemme også fordi han ikke tar seg tid til å gå på do(om jeg forstår deg rett?) og har mange uhell i barnehagen hvor det er enda vanskeligere å greie å avbryte leken for å gå på do, så tror jeg det kan være greit å ta på bleie igjen i barnehagen. Han er jo såpass ung enda et det ikke er noen krise om han må begynne med bleie igjen. Det er dessuten vanlig med tilbakefall. Og for sønnen din kan det hjelpe på for å få han til å skjønne at han faktisk må gå på do om han skal være uten bleie... Det er lov å håpe iallfall. Jeg har en nevø som ble fire nå i så sommer. Han var uten bleie et halvt år fra han var to og et halvt til tre år. Så begynte han med bleie igjen pga hyppige uhell over tid, og har brukt det frem til nå. En av naboungene som er nesten fem nå, var uten bleie både dag og natt i nesten ett år etter han var tre, så ble det full skjærings på alle områder og mora så ingen annen utvei enn å ta på bleie igjen. Den gutten brukte bleie et par mnd, så prøvde ho de uten igjen og da gikk det bra og det har gått bra siden

Det å ta ibruk bleie igjen kan være lurt fordi man da roer ned situasjonen. Og prestasjonspresset blir mindre. Man kan jo likevel fortsette å gå på do, men om uhellet er ute så blir ikke nederlaget like stort.

Så jeg støtter forslaget om å ta på bleie igjen. Men du må nok regne med at folk har forskjellig mening om dette Lykke til uansett hva du ender opp med å gjøre

Ja, han har hatt uhell hjemme, tisseuhell kanskje 1 gang i uka, og bæsjeuhell sjeldnere.

Nå har det også økt på hjemme.

Han er veldig bestemt på at han ikke ønsker å ha bleie igjen. Jeg har, som sagt, heller ikke lyst, men må man så må man.

Tusen takk for innspillet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt fortsatte med bleie i barnehagen en god stund etter at han egentlig hadde sluttet, og det var fordi i barnehagen var det ofte at han ikke "hadde tid" til å gå på do. De ansatte behandlet han som om han var bleiefri med å følge han på do osv, bleien var der bare for sikkerhets skyld. Jeg syns det var spesielt viktig at han brukte bleie ute fordi jeg ikke ville at han skulle gå rundt ute og være våt hvis uhellet skulle være ute. Han brukte bleie i bhg kanskje så lenge som 3-4 mndr etter bleieslutt, og da var det han sammen med de ansatte i bhg som ble enige om å slutte helt.

Gutten min var som deg, sluttet med bleie rett etter sommeren han da og ble tre i oktober, han brukte bleie i bhg sånn til januar tror jeg.

Viktig at det ikke blir noen "nedtur" for han hvis han må bruke bleie en liten stund til, han er jo enda liten og det gjør jo ingenting! Bedre at han bruker bleie litt til for å minske fokus på "uhellene" enn at det skal bli et stort tema. Lykke til!!

Det syns

Takk for innspillet.

Minsten her har vært bleiefri siden juni. Vi har vært på flere lange bilturer fullstendig uten uhell.

Han har også vært tørr i barnehagen i denne perioden, derfor synes jeg det er så rart at han nå virker som om han gir blaffen.

Heldigvis gir han beskjed med en gang han har gjort ut seg, så det er ikke noe problem at han skal gå med våte bukser.

Uff, vanskelig dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg ville begynt med bleie igjen eller ikke. En katastrofeuke synes jeg er litt for kort tid å gi opp på.

Du har sikkert fortalt ham at du utmerket godt vet at det var ham og ikke trollet som bæsjet på gulvet? En ting er å gjøre noe slikt. Noe annet er å lyve om det etterpå og skylde på andre. Med slikt synes jeg man skal være svært streng. Selv om barnet bare er tre år. Barn må ikke få lov å bli "hørt" eller få lov å diskutere ut fra en trollet-gjorde-det-logikk.

Om han ikke starter med bleie igjen kan det jo være greit at han må ordne opp i alt griseriet selv, under oppsyn. Dvs. ta av plagg for plagg, legge det pent sammen på retta i en pose, skylle det som må skylles først. En slik ansvarliggjøring pleier å hjelpe.

mvh

Vi har fortalt at det ikke finnes troll, og at det ikke kan være trollet som har bæsjet i barnehagen.

Han er veldig påståelig på at _han_ ikke har bæsjet på gulvet, men at det var trollet :)

Jeg har også lyst til å gi ham litt lenger tid. Lurer på om han kan reagere litt på å være på ny avdeling i barnehagen.

Det skal også sies at det bare er do i etasjen under, og at doen ikke er tilpasset små, så de foretrekker at de minste sitter på potta. Hjemme foretrekker han helt klart å sitte på do, med eller uten doring. Kanskje jeg skal kjøpe en doring ekstra og ha i barnehagen?

Tusen takk for innspillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke barnehagens sin feil. Men hele situasjonen.

Det er mange barn som er bleiefrie hjemme, men som i barnehagen ikke klarer å holde seg fordi de er i en gøy lek og derfor ikke tar seg tid til å gå på do.

Hjemme spør foreldrene barnet sitt om de skal på do mange flere ganger om dagen. I barnehagen har man kanskje et spørsmål i timen og hvis dette ikke passer barnet kan det gå galt 10 minutter etterpå. Men barnehagen har ikke sjans til å gå gjøre noe mer enn dette, det finnes mange barn i barnehagen som skal ha oppmerksomhet!

Et barn som begynner å bæsje på gulvet må ha på bleie igjen. Enten du liker det eller ei. Vi har hatt barn i barnehagen som har gjort det samme og det som skjer er at de andre barna reagerer negativt og går rundt å sier at det barnet bæsjer på gulvet til alle andre. Og det er vanskelig å slå ned på hele tiden, siden mye av det går i det skjulte.(ja, barn begynner med baksnakkig tildlig dessverre!) Og for barnet det gjelder er det jo grusomt å høre og ikke bedre for selvtilliten.

Andre barn kan også gå rett opp i uhellet på gulvet og da er det også veldig grisete for dem. Og personalet bruker unødvendig dyrebar tid på å desinfisere hele rommet og kanskje lekene også.

Godta at ditt barn trenger bleie en stund til i barnehagen og motiver sterkt hjemme i fritiden.Plutselig er perioden over og barnet har full kontroll på det å gå på do til enhver tid. Men hodet må modnes sammen med kroppen.

Jeg er helt enig i at hvis det skjer flere ganger at han bæsjer på gulvet, så må han i bleie. Synes dog at han bør få en sjanse til.

Jeg er helt klar over at barn som ikke måtte tisse 10 minutter tidligere, kan ha uhell rett etterpå.

Problemet er at dette er en nyoppstått situasjon. Han har vært tørr i barnehagen (med ett og annet sjeldent uhell), og tørr hjemme (også ett og annet sjeldent uhell).

Problemet med mobbing er overhodet ikke noen aktuell problemstilling enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Tillegg:

Er enig i at det at han må fli opp etter seg kan være greit å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1219485249' post='3940061]

Jeg fikk med meg PieLill's forslag, og synes også det kan høres lurt ut.

Det virker nemlig litt som latskap for meg. At han på en måte gir blaffen, av en eller annen grunn.

Han er i voldsom trass for tiden, kanskje han skal teste litt her også...

Og det trollet skal ikke få gehør her nei :)

Men jeg må si jeg er litt imponert over hvor overbevisende han kan høres ut, vesle gutten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen mamma til gutt med tisseuhell

Min sønn sluttet med bleier da han var 3, etter eget ønske. Han hadde mange uhell i tiden som fulgte (til tross for tett oppfølging), men jeg ville jo ikke gå i mot hans eget ønske.

I ettertid angrer jeg. Han var slett ikke moden for å slutte. Han har tisseuhell den dag i dag, nesten 8 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn sluttet med bleier da han var 3, etter eget ønske. Han hadde mange uhell i tiden som fulgte (til tross for tett oppfølging), men jeg ville jo ikke gå i mot hans eget ønske.

I ettertid angrer jeg. Han var slett ikke moden for å slutte. Han har tisseuhell den dag i dag, nesten 8 år gammel.

"Problemet" her er at han har vært nesten uten uhell, men at det har blitt så mye verre den siste uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med meg PieLill's forslag, og synes også det kan høres lurt ut.

Det virker nemlig litt som latskap for meg. At han på en måte gir blaffen, av en eller annen grunn.

Han er i voldsom trass for tiden, kanskje han skal teste litt her også...

Og det trollet skal ikke få gehør her nei :)

Men jeg må si jeg er litt imponert over hvor overbevisende han kan høres ut, vesle gutten :)

Hos guttungen var det litt latskap. Og litt trass.

De er smarte disse små, og kan arumentere voldsomt og har mange argument ;o)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen mamma til gutt med tisseuhell

"Problemet" her er at han har vært nesten uten uhell, men at det har blitt så mye verre den siste uka.

Det samme gjaldt min sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden.

"Vi" sluttet med bleier i fjor sommer. Begynte i ny barnehage, fullt av uhell. På igjen med bleie. Så ville hun slutte med bleie barnehagen, og var bleiefri med et og annet uhell frem til jul omtrent. Etter jul var det tjukt med uhell, kun ute. Så etter noen uker med vasking av vinterdress hver dag gikk hun med bleie i utetiden i barnehagen, men ikke ellers. Plutselig begynte hun med uhell inne og, og ville ha på bleie hele tiden i barnehagen.

Har hele året vært helt bleiefri på dagtid hjemme, kun hatt uhell fremprovosert av krangling og søskensjalusi. (f.eks tisset på babyem...)

Nå etter sommeren har hun ikke hatt noen uhell enda i barnehagen, og gud hjelpe meg om vi får et år til som dette... Lei av å vaske tisseklær, ja.

Håper dere får det et par hakk enklere, men ville nok gått tilbake til bleie for en stund. Har også god erfaring med klistremerkeskjemaer, men hun er i overkant opptatt av klistremerker, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen sluttet med bleie på ferie i mai, da var hun to år og sju mnd (også oktoberbarn). Hun hadde to uhell dag to, og ingen de neste to ukene, ei heller da hun var tilbake på småbarnsavdelingen etter ferien.

Me i august begynte hun på stor avdeling i samme bhg - og da kom uhellene, flere enn hun hadde hatt total i løpet av hele sommeren. De hadde også faste dotider.

Det varte et par uker - og så gikk det seg til. Tydeligvis mye nytt, og - ikke minst - hun var såpass fersk og utrygg at hun ikke turte be om hjelp når hun måtte på do - og da ble det gjerne for sent.

Jeg ville sett det an en stund, jeg. Og ikke minst bedt de voksne være ekstra påpasselige med å sette han på do innimellom, selv om han sier han ikk emå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...