Gå til innhold

Ferdig med bleier, men uhell i barnehagen.

jubalong70

Anbefalte innlegg

Vi har fortalt at det ikke finnes troll, og at det ikke kan være trollet som har bæsjet i barnehagen.

Han er veldig påståelig på at _han_ ikke har bæsjet på gulvet, men at det var trollet :)

Jeg har også lyst til å gi ham litt lenger tid. Lurer på om han kan reagere litt på å være på ny avdeling i barnehagen.

Det skal også sies at det bare er do i etasjen under, og at doen ikke er tilpasset små, så de foretrekker at de minste sitter på potta. Hjemme foretrekker han helt klart å sitte på do, med eller uten doring. Kanskje jeg skal kjøpe en doring ekstra og ha i barnehagen?

Tusen takk for innspillet.

Helt sikkert lurt å tenke praktisk tilrettelegging.

Man kjenner jo på seg selv hvordan man kan vrenge seg om man må bruke en lite tiltalende do...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Vår minste sluttet med dagbleie måneden før hun ble 2 år. Det gikk veldig fint. Uhellene som var kom stort sett hvis vi hadde besøk eller om hun hadde karamba.

I vår, nesten ett år etter begynte hun plutselig å tisse på seg. Da hadde hun ikke hatt uhell det siste halvåret, sånn cirka. Det var på den tiden hun begynte å være ute hele dagen. Hun benektet at hun måtte på do, og hun var heller ikke spesielt interessert i å gi beskjed om uhellene. Etter et par uker tok det slutt.

I tiden etter hendte det at hun skvettet litt i trusa, og da var hun veldig opptatt av å bytte truse. De siste par mnd har det ikke vært hverken uhell eller småskvetting.

Jeg husker fra den eldste var lita at hun tisset i parkdressen en periode, mest sannsynlig pga at hun ikke hadde tid til å gå på do. Slike uhell varer som regel bare en periode.

Ta noen fine samtaler med han når dere koser dere, så kan dere kanskje inngå noen avtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, tja... jeg har ikke lest alle svarene, så beklager om dette blir smør på flesk.

Alle barn er forskjellige, men hvis det var mitt barn som sa at de voksne ble sinte i stemmen, så ville jeg stolt mer på henne enn de voksne. Og når han sier dette med trollet så tenker jeg at her ligger det noe bak. Men hva, er jo vanskelig å vite. Kan det være noe fysisk, kanskje et poeng med en legesjekk for sikkerhet skyld? Ellers tror jeg det kan bli en periode med flere uhell når de har vært bleiefrie så lenge at de begynner å oppleve det som lett, f.eks. at de venter litt for lenge med å si ifra. Kanskje er det derfor det skjer i barnehagen, fordi han er så engasjert i alt det nye? Jeg synes også det blir feil å si til ham at han ikke må bæsje i buksa, da blir det jo faktisk en logisk konsekvens å bæsje på gulvet! Typisk dumme voksne, da var DET også feil ;) Det er bedre å fortelle ham hva han SKAL gjøre, nemlig si ifra i tide el.l. enn hva han ikke skal gjøre, det rettleder jo ikke en treåring. Personlig er jeg ikke så veldig glad i klistremerker og sånt, dvs. belønning som gir fokus på ytre motivasjon, men hvis en først bruker det virker 7 dager lenge. Her bruker barnehagen også klistremerker (vel og merke når foreldrene ønsker det), gjør barnehagen deres det? Hva slags intervaller har de? Og tilslutt, har du spurt ham hvilken løsning han selv ser? Noen ganger er det forbløffende hvor innsiktsfulle selv så små barn kan være, men en må samtidig være obs. på at språkutviklingen kan ligge foran selvinnsikt og emosjonell utvikling. Uansett synes jeg dere som foreldre må ha siste ordet - det er jo dere som betaler for barnehagen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1219485249' post='3940061]

Som Pielill er inne på, må han ordne seg selv etterpå?

Guttungen var litt slik. Han ville ikke avbryte noe for å så gå på do. Jeg og barnehagen lot han da måtte skifte selv. Under oppsyn så klart, og vi hjalp jo til med vask, men han måtte kle av plagg for plagg. Vaske. Kle på. Dette tok jo lang tid, og gjorde at bruddet i leken ble lengre enn om han hadde gått på do i utgangspunktet.

Det er jo en mulighet å prøve? Ellers vet jeg ikke, og håper det løser seg snart.

Ja, og trollet, vi hadde også ett troll her ;o) Det ble ikke noe gehør hos meg for dette trollet, så det forsvant gradvis, trollet ble ikke trodd på ;o)

Jeg var visstnok enda verre når jeg var liten, gjorde aldri noe galt jeg, for jeg hadde en slem tvillingsøster som kom og gjorde alt. Var bare snill og grei selv ;o)

Apropos troll, er det ikke et poeng å undre seg over hvorfor noen må legge skylda på trollet? Eller er det bare noen barn som "er" sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen sluttet med bleie på ferie i mai, da var hun to år og sju mnd (også oktoberbarn). Hun hadde to uhell dag to, og ingen de neste to ukene, ei heller da hun var tilbake på småbarnsavdelingen etter ferien.

Me i august begynte hun på stor avdeling i samme bhg - og da kom uhellene, flere enn hun hadde hatt total i løpet av hele sommeren. De hadde også faste dotider.

Det varte et par uker - og så gikk det seg til. Tydeligvis mye nytt, og - ikke minst - hun var såpass fersk og utrygg at hun ikke turte be om hjelp når hun måtte på do - og da ble det gjerne for sent.

Jeg ville sett det an en stund, jeg. Og ikke minst bedt de voksne være ekstra påpasselige med å sette han på do innimellom, selv om han sier han ikk emå.

Mitt inntrykk er også at det er en blanding av latskap, mulig litt trass, og det at han er på en ny avdeling i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert lurt å tenke praktisk tilrettelegging.

Man kjenner jo på seg selv hvordan man kan vrenge seg om man må bruke en lite tiltalende do...

mvh

Jepp.

Skal snakke litt mer med barnehagen, og kanskje ta med doringen.

Snakket med minsten om at han måtte vaske etter seg selv om han tisser/bæsjer i bleia. Han ble helt forferdet. "Da blir æ sitåt på finglan!!!" (Da blir æ skitåt på fingran) Jeg fortalte at ja, det blir han, så det er lurt å gå på do :)

Så får vi se om barnehagen er lysten på å følge opp dette. Foreløpig har det ikke vært nødvendig å prøve det ut hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår minste sluttet med dagbleie måneden før hun ble 2 år. Det gikk veldig fint. Uhellene som var kom stort sett hvis vi hadde besøk eller om hun hadde karamba.

I vår, nesten ett år etter begynte hun plutselig å tisse på seg. Da hadde hun ikke hatt uhell det siste halvåret, sånn cirka. Det var på den tiden hun begynte å være ute hele dagen. Hun benektet at hun måtte på do, og hun var heller ikke spesielt interessert i å gi beskjed om uhellene. Etter et par uker tok det slutt.

I tiden etter hendte det at hun skvettet litt i trusa, og da var hun veldig opptatt av å bytte truse. De siste par mnd har det ikke vært hverken uhell eller småskvetting.

Jeg husker fra den eldste var lita at hun tisset i parkdressen en periode, mest sannsynlig pga at hun ikke hadde tid til å gå på do. Slike uhell varer som regel bare en periode.

Ta noen fine samtaler med han når dere koser dere, så kan dere kanskje inngå noen avtaler.

Takk for innspillet :)

Vi har snakket endel om det de siste dagene, og han er helt enig i at han må si i fra - men så skjærer det seg likevel.

Vi skal i alle fall ikke gi opp enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, tja... jeg har ikke lest alle svarene, så beklager om dette blir smør på flesk.

Alle barn er forskjellige, men hvis det var mitt barn som sa at de voksne ble sinte i stemmen, så ville jeg stolt mer på henne enn de voksne. Og når han sier dette med trollet så tenker jeg at her ligger det noe bak. Men hva, er jo vanskelig å vite. Kan det være noe fysisk, kanskje et poeng med en legesjekk for sikkerhet skyld? Ellers tror jeg det kan bli en periode med flere uhell når de har vært bleiefrie så lenge at de begynner å oppleve det som lett, f.eks. at de venter litt for lenge med å si ifra. Kanskje er det derfor det skjer i barnehagen, fordi han er så engasjert i alt det nye? Jeg synes også det blir feil å si til ham at han ikke må bæsje i buksa, da blir det jo faktisk en logisk konsekvens å bæsje på gulvet! Typisk dumme voksne, da var DET også feil ;) Det er bedre å fortelle ham hva han SKAL gjøre, nemlig si ifra i tide el.l. enn hva han ikke skal gjøre, det rettleder jo ikke en treåring. Personlig er jeg ikke så veldig glad i klistremerker og sånt, dvs. belønning som gir fokus på ytre motivasjon, men hvis en først bruker det virker 7 dager lenge. Her bruker barnehagen også klistremerker (vel og merke når foreldrene ønsker det), gjør barnehagen deres det? Hva slags intervaller har de? Og tilslutt, har du spurt ham hvilken løsning han selv ser? Noen ganger er det forbløffende hvor innsiktsfulle selv så små barn kan være, men en må samtidig være obs. på at språkutviklingen kan ligge foran selvinnsikt og emosjonell utvikling. Uansett synes jeg dere som foreldre må ha siste ordet - det er jo dere som betaler for barnehagen. Lykke til!

Tusen takk for nyttig innspill!

Ped.leder foreslo klistremerker i barnehagen, men vi fikk ikke snakket så mye om det. (Gangen var full av barn som skulle snakke med meg...)

Er litt enig i at 7 dager er lenge for en som ikke er 3 enda, så jeg skal justere på det. Han har 4 klistremerker til nå, så jeg tror nok at neste merke utløser en belønning :)

Jeg har hatt veldig god erfaring med klistremerker til de to eldste, derfor jeg prøver.

Jeg klarer ikke å forestille meg at det skal være noe fysisk, men skal ha det i tankene.

Jeg stoler absolutt på ham når det gjelder de sinte stemmene. Når det gjelder trollet derimot, så stoler jeg ikke på ham ;)

Du satte ord på noe av det jeg har følt meg ikke helt satt ord på - at det å gå på do har blitt så lett at han tar litt for lett på det. Blitt litt lat.

Vi hjemme har hele tiden fokusert på å si til ham at han skal tisse og bæsje på do/potta - ikke sagt at han ikke skal bæsje/tisse i buksa. Hva de gjør/sier i barnehagen vet jeg ikke.

Jeg har spurt ham hvilken løsning han selv ser, og han svarer bare at han ikke vet, at han må gå på do osv. Tror ikke helt han har tenkt så mye på kreativitet akkurat på det feltet ;) Men jeg skal fortsette å spørre innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Skal snakke litt mer med barnehagen, og kanskje ta med doringen.

Snakket med minsten om at han måtte vaske etter seg selv om han tisser/bæsjer i bleia. Han ble helt forferdet. "Da blir æ sitåt på finglan!!!" (Da blir æ skitåt på fingran) Jeg fortalte at ja, det blir han, så det er lurt å gå på do :)

Så får vi se om barnehagen er lysten på å følge opp dette. Foreløpig har det ikke vært nødvendig å prøve det ut hjemme :)

Konsekvensanalysen er på plass.

;-)

Slike logiske paktiske konsekvenser kan være den rene vidundermedisinen. Håper barnehagen er med på det.

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punky brewster

Hei! Orket ikke å lese hele innlegget, men trur jeg fikk med meg essensen i det:) Jeg syns ikke at barnehagen skal begynne med bleier igjen, har selv jobbet i barnehage og det er et vanlig problem at barna får tilbakefall i barnehagen om høsten. Vi pleide å følge de barna som hadde slike perioder på do veldig ofte, minst engang i timen og selv om det til tider ble veldig hektisk for oss særlig i utetiden, så gikk det fint med alle etterhvert og ingen måtte begynne med bleier igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punky brewster

Tusen takk for nyttig innspill!

Ped.leder foreslo klistremerker i barnehagen, men vi fikk ikke snakket så mye om det. (Gangen var full av barn som skulle snakke med meg...)

Er litt enig i at 7 dager er lenge for en som ikke er 3 enda, så jeg skal justere på det. Han har 4 klistremerker til nå, så jeg tror nok at neste merke utløser en belønning :)

Jeg har hatt veldig god erfaring med klistremerker til de to eldste, derfor jeg prøver.

Jeg klarer ikke å forestille meg at det skal være noe fysisk, men skal ha det i tankene.

Jeg stoler absolutt på ham når det gjelder de sinte stemmene. Når det gjelder trollet derimot, så stoler jeg ikke på ham ;)

Du satte ord på noe av det jeg har følt meg ikke helt satt ord på - at det å gå på do har blitt så lett at han tar litt for lett på det. Blitt litt lat.

Vi hjemme har hele tiden fokusert på å si til ham at han skal tisse og bæsje på do/potta - ikke sagt at han ikke skal bæsje/tisse i buksa. Hva de gjør/sier i barnehagen vet jeg ikke.

Jeg har spurt ham hvilken løsning han selv ser, og han svarer bare at han ikke vet, at han må gå på do osv. Tror ikke helt han har tenkt så mye på kreativitet akkurat på det feltet ;) Men jeg skal fortsette å spørre innimellom :)

Trur det holder at dere bruker klistremerker hjemme, personlig synes jeg at det kan bli for mye klistremerkegreier. Det enste som funker er gode rutiner på å følge til do og lov til å ha noen uhell uten at bleia kommer på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Orket ikke å lese hele innlegget, men trur jeg fikk med meg essensen i det:) Jeg syns ikke at barnehagen skal begynne med bleier igjen, har selv jobbet i barnehage og det er et vanlig problem at barna får tilbakefall i barnehagen om høsten. Vi pleide å følge de barna som hadde slike perioder på do veldig ofte, minst engang i timen og selv om det til tider ble veldig hektisk for oss særlig i utetiden, så gikk det fint med alle etterhvert og ingen måtte begynne med bleier igjen.

Godt å høre at flere har samme erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Apropos troll, er det ikke et poeng å undre seg over hvorfor noen må legge skylda på trollet? Eller er det bare noen barn som "er" sånn?

Hos meg var det ikke av frykt for mamma eller noe slikt, hvis det er det du tenker på?

Jeg tror jeg hadde enklere og forklare om jeg forklarte i tredjeperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...