Gå til innhold

"Stakkars deg!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Livet har ikke vært så enkelt de siste årene, p.g.a sykdom, sorg, poroblemer på jobb og hjemme osv. Hvis jeg snakker om desse problemene så er det enkelte som sier "stakkars deg". Jeg kan bare ikke fordra å høre de ordene der. Når jeg har et problem som jeg vil drøfte med noen så er det for å få hjelp til finne gode løsninger.

Vet at det er ikke vodnt ment å si "stakkar" men jeg misliker det sterkt allikevel. Andre som reagerer også på det? Hva sier dere evt. når noen sier det til dere?

Gjest sliiiten
Skrevet

Enig med deg. Har hatt div problemer de siste årene, men synes det er plagsomt å skulle snakke om det. Som om jeg klager, og "forventer" støtte a'la stakkars deg. Synes det er vanskelig hos legen også, vil liksom ikke sitte der og "klage"...

Den eneste som får høre slikt er samboeren min, og han får til tider mer enn nok, tror jeg..

Gjest fortell meg det
Skrevet

Da må du som missliker disse ordene fortelle oss hva vi skal si da ...... hva forventer du når noen sitter å legger ut om all tragedie i livet sitt, hvordan skal omverdenen forholde oss etter at du har fortalt historien ........

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg liker heller ikke "stakkars deg". Har ofte erfart at det er bedre å komme med et eller annet oppmuntrende, og at "stakkars deg" bare gjør at man føler seg enda mer nedtrykt og stakkarslig.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Da må du som missliker disse ordene fortelle oss hva vi skal si da ...... hva forventer du når noen sitter å legger ut om all tragedie i livet sitt, hvordan skal omverdenen forholde oss etter at du har fortalt historien ........

Dette blir litt psykologi. Når et barn faller og slår seg og du tar det opp og sier stakkars deg, så gråter barnet bare enda mer. Tar du derimot barnet opp og sier "Kom skal vi sette på et plaster, dette går så bra så", så slutter barnet nesten umiddelbart å gråte. Dette har jeg sett utallige ganger som lærer i barneskolen.

Hva man skal si kommer selvsagt an på situasjonen. Men tenk deg... "Livet mitt er så jævlig at ikke bare jeg syns synd på meg, men det gjør alle andre også." Man kan fint vise medfølelse uten å komme drassende med "stakkars deg".

Gjest fortell meg det
Skrevet

Dette blir litt psykologi. Når et barn faller og slår seg og du tar det opp og sier stakkars deg, så gråter barnet bare enda mer. Tar du derimot barnet opp og sier "Kom skal vi sette på et plaster, dette går så bra så", så slutter barnet nesten umiddelbart å gråte. Dette har jeg sett utallige ganger som lærer i barneskolen.

Hva man skal si kommer selvsagt an på situasjonen. Men tenk deg... "Livet mitt er så jævlig at ikke bare jeg syns synd på meg, men det gjør alle andre også." Man kan fint vise medfølelse uten å komme drassende med "stakkars deg".

Joda, men nå er det stor forskjell på barn og voksne. Et barn kan fort "veiledes" til noe annet, tenke på noe annet, det kan du vel kanskje ikke når det gjelder en voksen.

Når en person med masse problemer forteller om problemene sine, så går jeg ut ifra at h*n forteller det til en troverdig person, ikke forteller det til "alle og enhver" ..... og om denne vennen da automatisk sier "stakkars deg", så ville jeg vel ikke "hisset" meg opp pga det ....

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg har sluttet å fortelle om sykdom, problemer og vanskeligheter.

Synes at det er koseligere å snakke om andre ting.

Hilsen

Gjest fortell meg det
Skrevet

Jeg har sluttet å fortelle om sykdom, problemer og vanskeligheter.

Synes at det er koseligere å snakke om andre ting.

Hilsen

Sikkert veldig lurt :)

Skrevet

Jeg kan ikke huske at noen har sagt det til meg noensinne, og jeg pleier ikke å si det til andre.

Kanskje du legger fram problemene dine på en måte som gjør at folk tror det er "stakkars deg" du fisker etter? Vi får veldig ofte det vi legger opp til.

Skrevet

Du er ikke så dum som du ser ut til du;-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Du er ikke så dum som du ser ut til du;-)

Og det er jeg sannelig glad for! :-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...