Gå til innhold

varmepumpe

Anbefalte innlegg

Gjest hjelpes meg..
Skrevet

Vi skal ha varmepumpe. Men hva skal jeg velge?

Har fått priser på varmepumper fra 16 til 22000. Og synes det er ekstremt vanskelig å vite hva jeg har bruk for av finesser.

Har du varmepumpe. Hvor gammel er den og merke? Og er du fornøyd eller ville du valgt en annen type om du hadde skulle velge igjen?

Og skal jeg ha den opp på veggen eller under vindu. Vi er anbefalt under vindu, men jeg har jo sett at de fleste står på veggen hos andre?

AneM1365380603
Skrevet

Vi har Hiyasu, og den betalte vi 14000-15000 for, inkludert montering. Vi kjøpte den i vår, så den er ikke brukt så veldig mye enda.

Så langt er vi veldig fornøyd. Den varmer opp huset på et øyeblikk. Til vinteren vil vi kombinere den med vedovn. Den lager ikke støy, og det er bra.

Vi plasserte den under et vindu i og med at varmen stiger opp. Vi kjenner han som monterte varmepumpa, og han vil selv gjøre det når han nå skal montere samme pumpa hos seg selv. Han har levert endel pumper av det merket vi har, og har aldri fått reklamasjon på den.

Så langt har vi ikke lagt merke til høyrere strømregning, men så er den ikke brukt så mye heller. Det var noen uker i vår, og noen dager nylig.

Skrevet

Vi har vår høyt oppe på veggen, har hørt at de kan tørke ut parketten om de står nede ved golvet.

Husker ikke merket, men den kostet 16-17.000,- tror jeg. Er veldig stille og som AneM kobinerer vi den også med vedovn om vinteren. Har den på kjøkkenet vi da og vedovn på stua. Om sommeren når det er svært varmt kan den settes på kjøling og funker som aircondition omtrent, veldig behagelig. :o)

Gjest ViViola
Skrevet

Vi har vår høyt oppe på veggen, har hørt at de kan tørke ut parketten om de står nede ved golvet.

Husker ikke merket, men den kostet 16-17.000,- tror jeg. Er veldig stille og som AneM kobinerer vi den også med vedovn om vinteren. Har den på kjøkkenet vi da og vedovn på stua. Om sommeren når det er svært varmt kan den settes på kjøling og funker som aircondition omtrent, veldig behagelig. :o)

''Om sommeren når det er svært varmt kan den settes på kjøling og funker som aircondition omtrent, veldig behagelig. :o)''

De fleste kjøper varmepumpe for å spare penger, for å få ned strømutgiftene sine. Men så fort man bruker varmepumpa som aircondition, så fyker de sparte lappene ut av vinduet. Det fikk min svært så sparsomme kamerat merke, gitt... ;-)

AneM1365380603
Skrevet

Mannen min sier nå at selgeren spurte om vi har parkett, for han anbefaler ikke lav montering i så fall, pga det du skriver.

Vi har ikke parkett, så da var det greit.

Skrevet

''Om sommeren når det er svært varmt kan den settes på kjøling og funker som aircondition omtrent, veldig behagelig. :o)''

De fleste kjøper varmepumpe for å spare penger, for å få ned strømutgiftene sine. Men så fort man bruker varmepumpa som aircondition, så fyker de sparte lappene ut av vinduet. Det fikk min svært så sparsomme kamerat merke, gitt... ;-)

Nå var det ikke mange dagene i sommer varmepumpa gikk som kjølepumpe... ;o) Vi er ikke bortskjemt med så høye temperaturer i Trøndelag.

Gjest toshiba har vi
Skrevet

Vi har Toshiba sin varmepumpe, Polar Daisekai RAS 13 heter den. Er kjempefornøyde, anbefales på det sterkeste !!!!!

Vi har hovedinngangen nede, trapp opp til stua, varmepumpa er montert i trappeoppgangen.

Vi har ikke parkett, ingen som spurte om dette da vi kjøpte vår heller, har forøvrig laminatgulv.

Å montere en varmepumpe helt oppunder taket (som jeg har sett noen har gjort) er for meg litt rart .... varmen stiger, du må jo få liten effekt av varmepumpen "oppi der" ?

På det kaldeste fyrer vi i ovnen nede i entreèn vår, varmepumpen klarer ikke varme opp gangen nede ordentlig syns vi, og det har jo selvfølgelig noe å si at varmen stiger opp.

Vi bruker den heller ikke som aircondition på sommeren, kulda fra pumpen synker som kjent :), og da blir det bare kjøligere nede i entreèn, og der sitte vi jo ikke :). Og som noen skriver her i tråden, da går "vinninga opp i spinninga".

Vi var veldig forsiktige med å bruke strøm før vi monterte varmepumpen, så for vår del steg strømregningen litt da vi monterte pumpen. Men det er vel verdt pengene, huset er jevnt varmt hele vinteren, barna kommer hjem fra skolen til et varmt hus, på morgenene i helgene står barna opp før oss, og vi slipper å stå opp for å fyre. På sikt blir det sagt at en varmepumpe er bra for selve huset, pga at husene slipper ujevn temperatur.

De med luftveisproblemer har kjempenytte av en varmepumpe, den renser luften, de som ekstra ille plaget med dette får faktisk avskrevet varmepumpen på selvangivelsen.

Må vanne plantene inne mer merker jeg, tørker ut lufta mer, men plantene har jo blitt mer frodige og grønne, de trives absolutt med pumpen i huset :).

Skrevet

Vi har en Hisense montert under tak i stuen. Husker ikke pris dessverre, men mellom 10 og 15 tusen tror jeg det var. Den blåser nedover slik at luften ruller rundt hele tiden. Vi er kjempefornøyde med den :) Lufta føles renere og vi slipper å ha den kalde gangen :) Strømforbruket vårt gikk ned drastiskt, men vi brukte mye vifteovner mens vi ventet på at vedovnen varmet opp. Gled deg! :)

Gjest ViViola
Skrevet

Nå var det ikke mange dagene i sommer varmepumpa gikk som kjølepumpe... ;o) Vi er ikke bortskjemt med så høye temperaturer i Trøndelag.

He-he, det vet jeg ALT om! :-)

Men det med å bruke varmepumpa som kjøler er dyrt, og litt i motsetning til det man i utgangspunktet kjøpte varmepumpa for.

:-)

Skrevet

Men det med å bruke varmepumpa som kjøler er dyrt, og litt i motsetning til det man i utgangspunktet kjøpte varmepumpa for.

''Men det med å bruke varmepumpa som kjøler er dyrt, og litt i motsetning til det man i utgangspunktet kjøpte varmepumpa for.''

*Hehe* Men når det blir så varmt og innestengt at man ikke orker å oppholde seg innendørs selv om vinduer og dører er åpne for gjennomtrekk og det er for varmt til å være ute også så spiller det ingen rolle om det koster noen kroner å kjøre varmepumpa som kjøleanlegg. :o)

Gjest ViViola
Skrevet

''Men det med å bruke varmepumpa som kjøler er dyrt, og litt i motsetning til det man i utgangspunktet kjøpte varmepumpa for.''

*Hehe* Men når det blir så varmt og innestengt at man ikke orker å oppholde seg innendørs selv om vinduer og dører er åpne for gjennomtrekk og det er for varmt til å være ute også så spiller det ingen rolle om det koster noen kroner å kjøre varmepumpa som kjøleanlegg. :o)

Skrevet

40 % av årsaken til at vi kjøpte varmepumpe var å ha kjøling på sommeren:-)

Resten av bonusen er at vi får jevn varme og bedre inneluft om vinteren:-)

Gjest ViViola
Skrevet

40 % av årsaken til at vi kjøpte varmepumpe var å ha kjøling på sommeren:-)

Resten av bonusen er at vi får jevn varme og bedre inneluft om vinteren:-)

Da visste du hva du gikk til - i motsetning til min sparsommelige kamerat. He-he.

Skrevet

Da visste du hva du gikk til - i motsetning til min sparsommelige kamerat. He-he.

Jepp, ingen store overraskelser på strømregningen:-)

brilleslangen
Skrevet

Jeg snakket med en varmepumpeforhandler i dag, og da ble det snakk om plassering. Han jeg snakket med sa det var dumt å sette varmepumpa under et vindu. Når det er kaldt blir det et kulderas fra ruta, og hvis pumpa står under vinduet vil sensoren på pumpa tro at det er kaldrere enn det egentlig er i rommet og jobbe mer(unødvendig) for å øke tempen. Han sa varmepumpen ble "nervøs" av å stå under vindu og med det mente han at man måtte regulere den oftere manuelt fordi den ble mer ustabil i temperaturen pga kulden fra vinduet.

Det var denne montørens mening, andre mener tydeligvis noe annet. Avhenger sikkert av hvor man bor/temperaturer...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...