Anka Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Jeglegger inn spørsmålet mitt her også i håp om at det er flere som har noen arfaring rundt dette. Jeg har en datter som straks fyller åtte år. De siste par ukene har det begynt å lukte skikkelig svette av henne. Blir nesten litt skremt, jeg. Dette var da utorlig tidlig? Jeg forbinder begynnende svettelukt med tidlig pubertet, men hun er ikke noe som helst utviklet ellers. Håper vriklelig at det ikke er tilfelle. Er litt skeptisk til å begynne med deodorant for henne ennå, synes det er alt for tidlig å begynne å tilføre slike fremmedelementer, men om det er en likt som har kommet for å bli på henne har vi ikke noe velg, tror jeg. Er det andre her som har lingnende erfaringer? Når begynte dine barn å svette på den måten? Det som bekymrer meg er jo om dette er tegn på en tidlig begynnende pubertet, er det noen som har noe erfaring knyttet til dette? Er det noe som eventuelt kan stoppe utviklingen av for tidlig pubertet? Jenta mi er adoptert, ja. Glemte helt å nevne det i farta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidligere påfugl Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Første gang vi kjente svettelukt fra vår datter var hun ca 51/2 år.Jeg syntes det var veldig skremmende og tenkte på pre pubertet med en gang.Det var ikke så ofte da hun var så liten,bare en og annen gang.Men så merket vi det igjen da hun var rundt 6-7 år,og da var det hyppigere. Vi tok kontakt med fastlegen(da var hun ca 7 år) som først ikke ville gjøre noe på bakgrunn av kun svettelukt.Han forklarte det med at om barnet var kommet i puberteten,ville svettelukt være som et sekundært symtom.Det vil si at svettelukt ville komme når andre symtomer var begynt å vise seg.Som hovne brystkjertler og behåring.Dette var noe vår datter ikke hadde. Likevel forlangte jeg at han tok blodprøver som viser om barnet er kommet i puberteten.Dette for at vi som foreldre kunne slippe å tenke mer på det. Blodprøvene bekreftet det som legen antok,at vår datter IKKE var kommet i puberteten enda(og vi pustet lettet ut:-) ) Vi begynte med deodorant uten parfyme. Ser ikke noe galt i det selv om jeg hadde håpet at det skulle drøye enda noen år før vi var kommet der:-) Klassevenninnen hennes som er etnisk norsk,begynte med deodorant i sommer p.g.a svettelukt. Mener å kjenne igjen nicket ditt,tror jentene kommer fra samme land.Vi bor i samme by:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
michel1365380617 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 hei og hå. Vi opplevde dette i fjor vår, og da hadde ikke jenta våres fylt 5 år en gang!!!!!!!! hun begynnte å lukte noe vanvittig med svette, og vi måtte vaske henne grundig under armene hver morgen og ha på deodorant. oppfordret også barnehagen til å ta henne litt til sides ut på ettermiddagen og vaske henne om det ble skikkelig svettelukt ut over dagen. Ut over sommeren begynnte hun å utvikle små pupper. Dette var ikke "valpefett" . Hun er lang og tynn ellers i kroppen, så da ante vi at noe var på gang. Tok kontakt med fastlege og ble raskt henvist til speialist. Fikk tatt røntgen av skjellettet og ultralyd av livmora. I tillegg tok dem blodprøve for å sjekke hormonnivået. Nå er ho til fastoppfølging hver 6 mnd. Må passe på så ikke mensen begynner nå i 1 klasse. Jenta våres ligger 1 1/2 år lengre frem i skjelettalder en hun er... Vi har fått beskjed om at mensen kan komme tidlig og det samme kan brystene... Så om dere vasker godt hver dag, og bruker deo ( ikke vær redd for å begynne med det nå). Og ikke minst, ta kontakt med lege. bedre en gang for mye.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 hei og hå. Vi opplevde dette i fjor vår, og da hadde ikke jenta våres fylt 5 år en gang!!!!!!!! hun begynnte å lukte noe vanvittig med svette, og vi måtte vaske henne grundig under armene hver morgen og ha på deodorant. oppfordret også barnehagen til å ta henne litt til sides ut på ettermiddagen og vaske henne om det ble skikkelig svettelukt ut over dagen. Ut over sommeren begynnte hun å utvikle små pupper. Dette var ikke "valpefett" . Hun er lang og tynn ellers i kroppen, så da ante vi at noe var på gang. Tok kontakt med fastlege og ble raskt henvist til speialist. Fikk tatt røntgen av skjellettet og ultralyd av livmora. I tillegg tok dem blodprøve for å sjekke hormonnivået. Nå er ho til fastoppfølging hver 6 mnd. Må passe på så ikke mensen begynner nå i 1 klasse. Jenta våres ligger 1 1/2 år lengre frem i skjelettalder en hun er... Vi har fått beskjed om at mensen kan komme tidlig og det samme kan brystene... Så om dere vasker godt hver dag, og bruker deo ( ikke vær redd for å begynne med det nå). Og ikke minst, ta kontakt med lege. bedre en gang for mye.... Takk for veldig nyttig informasjon. Jeg har ikke sett noen andre tegn på tidlig pubertet ennå, men tror nok jeg skal ta en tur til legen for å få sjekket ut dette, sånn i tilfelle. Det er jo skrekken å skulle komme så tidlig i puberteten, da. Håper dere klarer å stagnere utviiklingen på jenta deres. Jeg får nok bite i det sure eplet og kjøpe en mild deodorant til henne. Foreløpig bryr hun seg ikke noe særlig om dette, men hun vil nok snart bli oppmerksom på at det kan være ganske skjenerende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Første gang vi kjente svettelukt fra vår datter var hun ca 51/2 år.Jeg syntes det var veldig skremmende og tenkte på pre pubertet med en gang.Det var ikke så ofte da hun var så liten,bare en og annen gang.Men så merket vi det igjen da hun var rundt 6-7 år,og da var det hyppigere. Vi tok kontakt med fastlegen(da var hun ca 7 år) som først ikke ville gjøre noe på bakgrunn av kun svettelukt.Han forklarte det med at om barnet var kommet i puberteten,ville svettelukt være som et sekundært symtom.Det vil si at svettelukt ville komme når andre symtomer var begynt å vise seg.Som hovne brystkjertler og behåring.Dette var noe vår datter ikke hadde. Likevel forlangte jeg at han tok blodprøver som viser om barnet er kommet i puberteten.Dette for at vi som foreldre kunne slippe å tenke mer på det. Blodprøvene bekreftet det som legen antok,at vår datter IKKE var kommet i puberteten enda(og vi pustet lettet ut:-) ) Vi begynte med deodorant uten parfyme. Ser ikke noe galt i det selv om jeg hadde håpet at det skulle drøye enda noen år før vi var kommet der:-) Klassevenninnen hennes som er etnisk norsk,begynte med deodorant i sommer p.g.a svettelukt. Mener å kjenne igjen nicket ditt,tror jentene kommer fra samme land.Vi bor i samme by:-) Så godt at det var "falsk alarm" med jenta deres da, håper vrikelig at det ikke betyr noe spesielt for vår jente, heller. Vi kan heldigvis ikke se noen andre tegn på pre pre-pubertet. Når vi først merket lukten har vi kjent den ganske ofte. Det kan selvfølgelig være værre nå pga. varmen, håper det ,roer seg litt nå når det blir kaldere i været. Det spørs om vi ikke skal ta en tur til legen, sånn for å få svar , aller helst bli beroliget. Men ser jo ut fra innlegget over her at jeg har en viss grunn til å være på vakt. Hmm, bor du i den bydelen hvor jeg jobber? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidligere påfugl Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Så godt at det var "falsk alarm" med jenta deres da, håper vrikelig at det ikke betyr noe spesielt for vår jente, heller. Vi kan heldigvis ikke se noen andre tegn på pre pre-pubertet. Når vi først merket lukten har vi kjent den ganske ofte. Det kan selvfølgelig være værre nå pga. varmen, håper det ,roer seg litt nå når det blir kaldere i været. Det spørs om vi ikke skal ta en tur til legen, sånn for å få svar , aller helst bli beroliget. Men ser jo ut fra innlegget over her at jeg har en viss grunn til å være på vakt. Hmm, bor du i den bydelen hvor jeg jobber? Husker ikke helt hvor du jobbet,men mener kanskje du har rett?Vi har en jente som blir 8 og en gutt på nå 4 år.Men for å si det slik,vi har ikke bodd så veeeeldig langt fra hverandre før vi flyttet til byen:-) Snakker noenlunde samme dialekt:-)Demrer det? Ellers har vi truffet hverandre på tur eller på den kjekke gården vet du,utenfor byen:-) Det høres ut som om din datter er der vår er ang svettelukt,men har ikke andre symptomer.Likevel ville jeg gått til legen bare for å få sjekket det ut. Hvorfor gå rundt å være unødvendig bekymret?Det er jo kun snakk om noen blodprøver.Kan være at noen leger(som vår) ikke finner det nødvendig ut fra klinisk vurdering. Jeg for min del gav meg ikke,men sa at jeg ikke ville gå rundt å angre på noe jeg ikke gjorde noe med, OM det skulle vise seg at legen tok feil.Han bøyde seg som sagt av ,for min stahet:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Husker ikke helt hvor du jobbet,men mener kanskje du har rett?Vi har en jente som blir 8 og en gutt på nå 4 år.Men for å si det slik,vi har ikke bodd så veeeeldig langt fra hverandre før vi flyttet til byen:-) Snakker noenlunde samme dialekt:-)Demrer det? Ellers har vi truffet hverandre på tur eller på den kjekke gården vet du,utenfor byen:-) Det høres ut som om din datter er der vår er ang svettelukt,men har ikke andre symptomer.Likevel ville jeg gått til legen bare for å få sjekket det ut. Hvorfor gå rundt å være unødvendig bekymret?Det er jo kun snakk om noen blodprøver.Kan være at noen leger(som vår) ikke finner det nødvendig ut fra klinisk vurdering. Jeg for min del gav meg ikke,men sa at jeg ikke ville gå rundt å angre på noe jeg ikke gjorde noe med, OM det skulle vise seg at legen tok feil.Han bøyde seg som sagt av ,for min stahet:-) Jeg klarer ikke helt å plassere deg. Jeg vet ikke om så mange som har barn fra samme land her i byen. Eller så lider jeg av alsheimer. :humre: Jeg får nok ta kontakt med legen for å få en nærmere avklaring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Takk for veldig nyttig informasjon. Jeg har ikke sett noen andre tegn på tidlig pubertet ennå, men tror nok jeg skal ta en tur til legen for å få sjekket ut dette, sånn i tilfelle. Det er jo skrekken å skulle komme så tidlig i puberteten, da. Håper dere klarer å stagnere utviiklingen på jenta deres. Jeg får nok bite i det sure eplet og kjøpe en mild deodorant til henne. Foreløpig bryr hun seg ikke noe særlig om dette, men hun vil nok snart bli oppmerksom på at det kan være ganske skjenerende. ''en mild deodorant'' Vil bare smette stille og rolig inn og anbefale at du kjøper deo på apoteket, den som er helt uten "smak og lukt" (altså parfymefri). Den lukter ingenting, og ødelegger heller ikke sart barnehud. *Rusler-stille-ut-av-tråden-igjen* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drajaba... Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jenta vår begynte å lukte sterkt svette rundt 5-6 års alder. Hun er ikke adoptert. Vi oppsøkte lege, tok masse prøver, men ingenting er galt med henne. Vi bruker deodorant fra apoteket, en veldig mild en som har en svak og god lukt. Det var den mildeste de hadde. Hun er veldig stolt over å bruke deodorant :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carla2 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg har ingen erfaring med akkurat det du nevner, men ville bare komme med et innspill ang deodorant: Et veldig godt og 100% naturlig alternativ er Helsedeodoranten, som du faktisk finner reklame for nederst her på denne siden (Bruker den selv, og bl.a. har plagsomme nakkemuskler blitt mye bedre etter at jeg sluttet med vanlig deodorant.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Jeg har ingen erfaring med akkurat det du nevner, men ville bare komme med et innspill ang deodorant: Et veldig godt og 100% naturlig alternativ er Helsedeodoranten, som du faktisk finner reklame for nederst her på denne siden (Bruker den selv, og bl.a. har plagsomme nakkemuskler blitt mye bedre etter at jeg sluttet med vanlig deodorant.) Jeg tenkte faktisk på å prøve den når jeg så reklamen her. Men hvordan kan du forklare at nakkevondt forsvinner med bytte av deodorant? *har også vondt i nakken* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym i kveld Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Du kan få en henvisning fra fastlegen for å få sjekket om hun er på vei inn i en for tidlig pubertetsutvikling. Hvis hun er det kan det stoppes/utsettes. Vet om flere adoptivbarn som kom altfor tidlig i puberteten uten at det ble gjort noe med det. De har vært mye plaget fordi de fikk mensen og utvikling av bryster så altfor tidlig. Barna vokser som regel ikke så mye mer når de har fått mensen, så de er også unormalt lave. Jeg har hørt at barn som har vært underernærte som spebarn, men som senere kommer i rask vekst, er utsatt for å komme i for tidlig pubertet fordi kroppen mottar feil signaler. Vår datter var svært liten og lett (1,5kg) pga sykdom da vi fikk henne 3,5 måneder. Hun vokste svært raskt da hun ble frisk etter en liten operasjon. Vi ble gjort oppmerksom på faren for å utvikle for tidlig pubertet og fulgte godt med. Da vi ba om undersøkelse i 8 års alderen viste prøvene nettopp det, og hun fikk behandling for å utsette puberteten. Vi merket ingen bivirkninger. Hun fikk mensen ca 1/2 år etter at behandlingen ble avsluttet. Da var hun 11,5 år og hun hadde fått noen års ekstra vekst. Det er hun og vi glade for, for hun er allikevel ikke store jenta, bare 1,55. Legene regnet med at hun ville stoppet på 1,45 uten behandling. I tillegg til at hun altså ville fått mensen og bryster lenge før hun var moden for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carla2 Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg tenkte faktisk på å prøve den når jeg så reklamen her. Men hvordan kan du forklare at nakkevondt forsvinner med bytte av deodorant? *har også vondt i nakken* Jeg er ikke noen ekspert, altså, men her er forklaringen til fagpersonen som anbefalte meg den: Nesten alle vanlige deodoranter inneholder aluminium - for å hindre svette. Aluminium er ikke noe bra for oss - det tetter igjen porer (eller var det kjertler?) og det er dette som if. denne fagpersonen fører til stive skuldrer bl.a. Hun trykket på store kjertel(?)klumper under armene mine (ikke noe jeg kjente selv), og fy så vondt det var. Jeg tror hun sa at de hindret god blodgjennomstrømning, og at det var årsaken til bl.a. muskelsmerter. Nå var jeg nok litt upresis, men noe sånt. Svigermoren min hadde også veldig vonde skuldrer, og det gav selv helt da hun sluttet å bruke deodorant med aluminium. (Det er uansett godt å bruke noe som er 100% naturlig, og vite at en ikke tilfører diverse ulumskheter som vi ikke vet nok om langtidsvirkningene av...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidligere påfugl Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg klarer ikke helt å plassere deg. Jeg vet ikke om så mange som har barn fra samme land her i byen. Eller så lider jeg av alsheimer. :humre: Jeg får nok ta kontakt med legen for å få en nærmere avklaring. Hm,tror jeg tar feil gitt.Blandet deg med et annet nick. Så du kan slappe av med tanke på Altzheimer:-) Ja,ja lykke til med datteren:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Du kan få en henvisning fra fastlegen for å få sjekket om hun er på vei inn i en for tidlig pubertetsutvikling. Hvis hun er det kan det stoppes/utsettes. Vet om flere adoptivbarn som kom altfor tidlig i puberteten uten at det ble gjort noe med det. De har vært mye plaget fordi de fikk mensen og utvikling av bryster så altfor tidlig. Barna vokser som regel ikke så mye mer når de har fått mensen, så de er også unormalt lave. Jeg har hørt at barn som har vært underernærte som spebarn, men som senere kommer i rask vekst, er utsatt for å komme i for tidlig pubertet fordi kroppen mottar feil signaler. Vår datter var svært liten og lett (1,5kg) pga sykdom da vi fikk henne 3,5 måneder. Hun vokste svært raskt da hun ble frisk etter en liten operasjon. Vi ble gjort oppmerksom på faren for å utvikle for tidlig pubertet og fulgte godt med. Da vi ba om undersøkelse i 8 års alderen viste prøvene nettopp det, og hun fikk behandling for å utsette puberteten. Vi merket ingen bivirkninger. Hun fikk mensen ca 1/2 år etter at behandlingen ble avsluttet. Da var hun 11,5 år og hun hadde fått noen års ekstra vekst. Det er hun og vi glade for, for hun er allikevel ikke store jenta, bare 1,55. Legene regnet med at hun ville stoppet på 1,45 uten behandling. I tillegg til at hun altså ville fått mensen og bryster lenge før hun var moden for det. Takk for at du deler. Så godt at dere klarte å være føre var. Det med veksten synes jeg er spesielt skremmende, jenta vår er ikke ikke spesielt stor, hun er nødt til å få mangeflere år på seg til å kunne få en normalhøyde som voksen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Jeg er ikke noen ekspert, altså, men her er forklaringen til fagpersonen som anbefalte meg den: Nesten alle vanlige deodoranter inneholder aluminium - for å hindre svette. Aluminium er ikke noe bra for oss - det tetter igjen porer (eller var det kjertler?) og det er dette som if. denne fagpersonen fører til stive skuldrer bl.a. Hun trykket på store kjertel(?)klumper under armene mine (ikke noe jeg kjente selv), og fy så vondt det var. Jeg tror hun sa at de hindret god blodgjennomstrømning, og at det var årsaken til bl.a. muskelsmerter. Nå var jeg nok litt upresis, men noe sånt. Svigermoren min hadde også veldig vonde skuldrer, og det gav selv helt da hun sluttet å bruke deodorant med aluminium. (Det er uansett godt å bruke noe som er 100% naturlig, og vite at en ikke tilfører diverse ulumskheter som vi ikke vet nok om langtidsvirkningene av...) Jeg skjønner hva du mener. Men har aldri hørt en slik forklaring før. Kanskje verd å prøve ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 Hm,tror jeg tar feil gitt.Blandet deg med et annet nick. Så du kan slappe av med tanke på Altzheimer:-) Ja,ja lykke til med datteren:-) He, he. For gjort. Godt jeg ikke var helt ør , da. Det er ikke så mange adoptivforeldre jeg kjenner her i byen, så jeg trodde jeg hadde en viss oversikt hvertfall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.