Gjest frustrert i kveld Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Av naturlige årsaker vil jeg gjerne være litt anonym i kveld, men håper noen her inne kan hjelpe. Vi har i flere år nå hatt delt omsorg (dvs vi har hatt barna annenhver uke) i praksis, men det på papiret har vært en 60/40 deling. Vi har daglig omsorg for ett barn hver. Dette av økonomiske årsaker (nei det er ikke riktig, men vi valgte å gjøre det sånn - det er ikke saken her). Den gang vi gikk fra hverandre, var vi enige om å betale bidrag til hverandre (for det barnet vi ikke hadde daglig omsorg for), og siden han tjente (og fremdeles tjener) mye mer enn meg, skulle han betale meg et mellomlegg. Så langt alt vel. (Vi gikk for en privat avtale utenom nav, da vi hadde et greit samarbeid.) Dette har aldri blitt gjennomført i praksis. Nå vil han ha 50/50 også på papiret, siden han ikke lemgre har noen fordel av 60/40; han er etablert på nytt. For meg blir dette økonomisk ulønnsomt. Spørsmålet mitt er egentlig dette: har man "krav" på noe bidrag/støtte fra den andre forelderen når man har barna annanhver uke (altså like mye) når den ene tjener mye mer enn den andre? Jeg har prøvd å lese på nav sine sider, men blir ikke noe klokere av det. Blir veldig takknemmlig hvis noen har et svar til meg. Føler meg litt overkjørt av eksen akkurat nå... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerbris Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 De jeg kjenner, som har ungene 50/50 har ikke krav på noe, tror jeg. Ei heller utvidet barnetrygd... tror jeg. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frustrert i kveld Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 De jeg kjenner, som har ungene 50/50 har ikke krav på noe, tror jeg. Ei heller utvidet barnetrygd... tror jeg. Lykke til! Takk for svar! Regnet ikke med at man hadde krav på noen form for stødnad. Er vel mer de foregående årene jeg er bitter på akkurat nå. Og så vil jeg ha litt oversikt når (den uunngåelige) diskusjonen om 50/50 kommer opp på nytt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Takk for svar! Regnet ikke med at man hadde krav på noen form for stødnad. Er vel mer de foregående årene jeg er bitter på akkurat nå. Og så vil jeg ha litt oversikt når (den uunngåelige) diskusjonen om 50/50 kommer opp på nytt. Det kan du enket finne ut via bidragskalkulatoren. Jeg tror faktisk at du har krav på litt bidrag fra han hvis han tjener mye mer enn deg. Ellers er vel utvidet barnetrygd annenhvert år, men hvis dere har hvert deres barn, tror jeg dere begge har krev på det.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Det kan du enket finne ut via bidragskalkulatoren. Jeg tror faktisk at du har krav på litt bidrag fra han hvis han tjener mye mer enn deg. Ellers er vel utvidet barnetrygd annenhvert år, men hvis dere har hvert deres barn, tror jeg dere begge har krev på det.. Du har et valg på bidragskalkularen hvor du kan legge inn 14-15 netter overnatting i mnd, det må jo tilsvare delt ansvar? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 ''Vi har daglig omsorg for ett barn hver. Dette av økonomiske årsaker (nei det er ikke riktig, men vi valgte å gjøre det sånn - det er ikke saken her).'' Da (skal) dere begge regnes som enslige forsørgere, og har krav på utvidet barnetrygd og skal betale bidrag til hverandre. I "gamle" dager (med den gamle bidragsordningen) skulle dere betalt 11% av bruttoinntekten til hverandre, om du da tjente 250 000.- og han 500 000.- i året så skulle han betalt deg et mellomlegg (årlig) på 27 500.- Altså skulle han ha betalt deg 2 292.- pr.mnd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 ''Vi har daglig omsorg for ett barn hver. Dette av økonomiske årsaker (nei det er ikke riktig, men vi valgte å gjøre det sånn - det er ikke saken her).'' Da (skal) dere begge regnes som enslige forsørgere, og har krav på utvidet barnetrygd og skal betale bidrag til hverandre. I "gamle" dager (med den gamle bidragsordningen) skulle dere betalt 11% av bruttoinntekten til hverandre, om du da tjente 250 000.- og han 500 000.- i året så skulle han betalt deg et mellomlegg (årlig) på 27 500.- Altså skulle han ha betalt deg 2 292.- pr.mnd. Men det var i gamle dager. Bidraget er nok på mye mindre enn 11% i dag .... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Takk for svar! Regnet ikke med at man hadde krav på noen form for stødnad. Er vel mer de foregående årene jeg er bitter på akkurat nå. Og så vil jeg ha litt oversikt når (den uunngåelige) diskusjonen om 50/50 kommer opp på nytt. Du kan ha krav på bidrag dersom han tjener mye mer enn deg. Sakser fra http://www.nav.no/90692.cms Delt bosted for samme barn Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barnelovens § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med 3/6 på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt 4/6 eller 5/6 av underholdskostnaden, skal denne parten betale 1/6 eller 2/6 av underholdskostnaden til den andre. Dette blir da bidraget. Veiledningsmodulen tar ikke hensyn til delt bosted. Og fra http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=33&ArtKey=196 5.1. Bidrag ved delt bosted Ved delt bosted, skal bidraget fastsettes ved skjønn. Det anses å være delt bosted ved samvær 5 måneder eller mer i året. Som tidligere må man beregne bidrag fra begge parter ,dersom man praktiserer delt omsorg/bosted. Dersom foreldrene har omtrent like god økonomi, og barna tilbringer like mye tid hos hver, skal det ikke betales bidrag. I praksis vil de fleste foreldre som avtaler delt omsorg, også klare å enes om bidraget og/eller fordeling av de faste kostnader forbundet med barna. Poenget er jo at bidraget skal gå til barna – dekke deres ”kostnader”. Ved delt bosted (helt eller tilnærmet) bør det i så fall legges vekt på at et eventuelt bidrag skal bidra til å oppveie store forskjeller i inntekter/utgifter. Ved fast delt bosted har foreldrene krav på en ekstra barnetrygd på deling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 1. Hvorfor skal du skrive under på et papir du ikke ønsker å skrive under på? 2. Hva mener du med at det aldri har blitt gjennomført? Er det aldri blitt gjennomført at ungene bor annenhver uke, at han betaler bidraget etter planen eller hva? 3. Du skal ha bidrag med 50/50 også, men kun hvis forskjellen deres i inntekt er slik at dere kommer utenfor 3/6 fordelingen. Med andre ord - en vesentlig forskjell. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg har forstått det slik at om barnet har fast bosted hos den ene forelderen (registrert i folkeregisteret, mor/far får dobbel barnetrygd og skatteklasse 2), så skal den andre parten betale bidrag når den tjener mer. Du kan sjekke dette på bidragskalkulatoren, da trekkes det fra for samværsfradrag 14-15 dager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 1. Hvorfor skal du skrive under på et papir du ikke ønsker å skrive under på? 2. Hva mener du med at det aldri har blitt gjennomført? Er det aldri blitt gjennomført at ungene bor annenhver uke, at han betaler bidraget etter planen eller hva? 3. Du skal ha bidrag med 50/50 også, men kun hvis forskjellen deres i inntekt er slik at dere kommer utenfor 3/6 fordelingen. Med andre ord - en vesentlig forskjell. Hæ? Punkt 3 skjønte jeg ikke. 3/6 betyr jo 1/2 på hver. Betyr ikke det at den ene skal betale mer, hvis han tjener mer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Hæ? Punkt 3 skjønte jeg ikke. 3/6 betyr jo 1/2 på hver. Betyr ikke det at den ene skal betale mer, hvis han tjener mer? Altså, nav deler opp i klasser hvordan kostnadene med barna skal fordeles etter inntekten mellom foreldrene. Tjener man noenlunde innenfor samme område blir fordelingen de lander på det de kaller 3/6. Altså halvparten av utgiftene på hver - da blir det ikke noe bidrag. Lander de på 2/6, 4/6 eller noe annet så blir det bidrag fra den som tjener mest til den som tjener minst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Men det var i gamle dager. Bidraget er nok på mye mindre enn 11% i dag .... ''Men det var i gamle dager. Bidraget er nok på mye mindre enn 11% i dag ....'' Tja...Nå er det mange (reelle) faktorer som spiller inn i motsetning til før der det _kun_ var Bidragsyters bruttoinntekt som la grunnlaget. Men om "barnet" er fks. 10 år og de tjener henholdsvis 250 000.- og 500 000.- og samværet er på 0-1 døgn i mnd. så betaler vedkommende kr. 4 838.- i mnd., noe som utgjør ca. 10,6% (så nært 11 % som mulig?) av vedkommendes bruttoinntekt! :-) Se eksempel fra Bidragsveilederen: http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/steg4.action Om samværet er 14-15 døgn i mnd. skal vedkommende betale 3 303.- i mnd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frustrert i kveld Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 1. Hvorfor skal du skrive under på et papir du ikke ønsker å skrive under på? 2. Hva mener du med at det aldri har blitt gjennomført? Er det aldri blitt gjennomført at ungene bor annenhver uke, at han betaler bidraget etter planen eller hva? 3. Du skal ha bidrag med 50/50 også, men kun hvis forskjellen deres i inntekt er slik at dere kommer utenfor 3/6 fordelingen. Med andre ord - en vesentlig forskjell. 1. "På papiret" betyr bare "det som er oppgitt som samvær til nav. Vi har ingen skriftlig avtale mtp bidrag. 2. Det er betaling av bidrag (til hverandre) som ikke har blitt gjennomført. 3. Da skal jeg regne godt på det - han tjener nærmest det dobbelte av meg, så... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 1. "På papiret" betyr bare "det som er oppgitt som samvær til nav. Vi har ingen skriftlig avtale mtp bidrag. 2. Det er betaling av bidrag (til hverandre) som ikke har blitt gjennomført. 3. Da skal jeg regne godt på det - han tjener nærmest det dobbelte av meg, så... La det gå gjenom NAV, så slipper du å skulle forhandle om noe som helst, og du er sikker på at ting blir riktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frustrert i kveld Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 ...for svar alle sammen! Jeg ser at jeg må prøve å sette meg mer inn i lover og paragrafer (selv om det er vanskelig lesestoff) sånn at jeg har noe vettugt å komme med overfor eksen. Men kjempebra innspill jeg har fått her 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Dersom dere har ett barn hver, så skal begge betale bidrag til den andre part. Summen avhenger jo av samvær, alder på barnet osv. Dersom du tjener mye mindre enn han så vil han antagelig måtte betale deg litt. Dersom samværet er delt så bør du gå med på en endring i betaling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 1. "På papiret" betyr bare "det som er oppgitt som samvær til nav. Vi har ingen skriftlig avtale mtp bidrag. 2. Det er betaling av bidrag (til hverandre) som ikke har blitt gjennomført. 3. Da skal jeg regne godt på det - han tjener nærmest det dobbelte av meg, så... Det høres ut som om du har mye å tjene på å kontakte nav her. Det er ikke noe galt i å ha omsorg for ett barn hver og 50% samvær - det er en lovlig måte å gjøre det på. Dermed kan du fint forklare hele saken for nav og få god hjelp til å både fastsette og kreve inn bidraget ditt derfra. Du finner størrelsen på bidraget på nav.no sin bidragskalkulator. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.