Gå til innhold

snakker urent

Gjest 5 åring

Anbefalte innlegg

Gjest 5 åring

Har en 5-åring som snakker veldig urent. Det virker som om hun har det travelt når hun snakker og sluker derfor mange ord. I tillegg kan hun ikke si k og ikke r. Er dette vanlig? hva kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Jeg ville tatt kontakt med helsesøster, for de er litt opptatt av at språket skal være på plass innen skolestart.

Jeg kjenner en gutt på 5 år som ikke snakker helt rent enda. Mye skjer nok med språket innen skolestart, men jeg ville kontaktet helsestasjonen for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden barnet har blitt så gammelt bør barnehagen (hvis barnet går i barnehagen) sette inn resurser som kan leke inn ett bedre språk.

Går ikke barnet i barnehage så ta kontakt med helsestasjonen og be om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte PPT og be om en vurdering. Det anses ikke som uvanlig å snakke urent frem til skolealder.

Mange steder har man som policy at det ikke startes med noen form for spesielle tiltak mot uttalevansker før etter skolestart. Men dersom det handler om mer enn uttalevansker, som dårlig språkforståelse, dårlig ordforråd etc sammenlignet med jevnaldrende, vil man anbefale at tiltak iverksettes tidligere.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

be om hjelp gjennom helsestasjon/ barnehage.

Mine nevøer fikk aldri hjelp, da mor og far syntes de snakket ok, og barnehagen tok ikke affære. Nå går de i 5 og 3 klasse og snakker fremdeles så urent at det er vnskelig å forstå hva de sier noen ganger. Han eldste ble så vidt litt utredet for fysiske feil i 3 klasse. Ikke noe galt fysisk, men enorme mengder logopedtrening må til når de har blitt så gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...