Gjest 5 åring Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Har en 5-åring som snakker veldig urent. Det virker som om hun har det travelt når hun snakker og sluker derfor mange ord. I tillegg kan hun ikke si k og ikke r. Er dette vanlig? hva kan gjøre med det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Jeg ville tatt kontakt med helsesøster, for de er litt opptatt av at språket skal være på plass innen skolestart. Jeg kjenner en gutt på 5 år som ikke snakker helt rent enda. Mye skjer nok med språket innen skolestart, men jeg ville kontaktet helsestasjonen for sikkerhets skyld. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Snakk med helsesøster, som kan henvise til logoped. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Siden barnet har blitt så gammelt bør barnehagen (hvis barnet går i barnehagen) sette inn resurser som kan leke inn ett bedre språk. Går ikke barnet i barnehage så ta kontakt med helsestasjonen og be om hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg ville fått henne til logoped så snart som mulig. Du kan kontakte PPT via barnehage eller selv ta direkte kontakt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Du kan kontakte PPT og be om en vurdering. Det anses ikke som uvanlig å snakke urent frem til skolealder. Mange steder har man som policy at det ikke startes med noen form for spesielle tiltak mot uttalevansker før etter skolestart. Men dersom det handler om mer enn uttalevansker, som dårlig språkforståelse, dårlig ordforråd etc sammenlignet med jevnaldrende, vil man anbefale at tiltak iverksettes tidligere. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 be om hjelp gjennom helsestasjon/ barnehage. Mine nevøer fikk aldri hjelp, da mor og far syntes de snakket ok, og barnehagen tok ikke affære. Nå går de i 5 og 3 klasse og snakker fremdeles så urent at det er vnskelig å forstå hva de sier noen ganger. Han eldste ble så vidt litt utredet for fysiske feil i 3 klasse. Ikke noe galt fysisk, men enorme mengder logopedtrening må til når de har blitt så gamle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.