Gå til innhold

Eldre og bilkjøring

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret svigerdatter
Skrevet

Svigerfar kom lettere fortvilt hjem fra legen for en tid siden. Han skulle få fornyet sertifikatet sitt (legeattest). Legen sa imidlertid at han ikke kunne få det uten å ta en time hos kjørelærer, denne kjørelæreren måtte sende en attest til legen på at han var i stand til å kjøre.

Legen sa i samme åndedrag at det var kommet bekymringsmelding på kjøringen hans inn til legen.

Saken er den at han er veldig glemsk, han kjører ikke bra, og det er i det hele tatt på sin plass det som har skjedd.

Men jeg syns ikke legen hadde trengt å si at det var kommet bekymringsmelding. Svigerfar er bitter og paranoid + rasende om dagen. Hvem anga han osv. Han klarer selvfølgelig ikke se selv hvordan han kjører.

Hvordan skal slike ting egentlig foregå??

Svigerfar er ikke interessert i å bli målt og veid av en kjørelærer og har dermed tenkt å levere fra seg "lappen" nå.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Da vi måtte gi bekymringsmelding til legen ang familiemedlem, fikk vi beskjed om at legen kunne si i fra til pasienten. Han gikk derimot med på å ikke si noe (etter mye om og men), så lenge h*n ikke spurte.

Da vi byttet lege, så fikk vi beskjed om at vi kunne si i fra, så var det opp til legen hvor mye han skulle vektlegge det, men skulle ikke gi direkte beskjed om at det var kommet bekymringsmelding.

Så på meg virker det at det er ulik praksis fra lege til lege om de sier direkte til pasienten at andre har uttrykt bekymring.

Akkurat når det kommer til sertifikatet vet jeg ikke reglene.

Onsdag1365380628
Skrevet

Dersom legen ikke skulle si noe angående bekymringsmeldingen, hvordan skulle han da formidle at svigerfars kjørestil kanskje ikke lenger var å regne som trygg kjøring? Han er jo en voksen mann og det skulle ikke være nødvendig å komme med hvite løgner. At han ble oppskaket er ikke så rart, da de fleste seg ser som gode sjåfører etter mange år bak rattet. Jeg synes det er rett og riktig å vurdere kjøreferdighetene til eldre. Det er mange som kjører rundt og verken ser eller hører, og er en fare både for seg selv og andre.

Gjest Elextra
Skrevet

Enig i at han kanskje ikke hadde behøvd å si at det var kommet bekymringsmelding, men mulig det måtte til for at han skulle forstå at det ikke bare var legens påfunn.

Ikke lett det der, jeg venter på at noe lignende skal skje med et familiemedlem. Og h*n kommer til å ta det veldig tungt, men det er jo det beste for alle at h*n slutter å gjøre før det skjer noe alvorlig.

Skrevet

Jeg synes legen gjorde det rette, din svigerfar hadde sannsynligvis blitt rasende mot legen personlig og ment at det var noe legen hadde funnet på om han ikke hadde fått vite at det var andre som hadde reagert på kjøringen hans.

Det er ikke mange ukene siden jeg møtte en meget eldre mann komme kjørende mot meg i mitt kjørefelt ut fra en rundkjøring (med betongelementer mellom kjøreretningene). Han var helt tom i blikket og skulle nok lagt bort lappen for flere år siden. Håper bare han kom seg trygt dit han skulle.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes legen gjorde det rette, din svigerfar hadde sannsynligvis blitt rasende mot legen personlig og ment at det var noe legen hadde funnet på om han ikke hadde fått vite at det var andre som hadde reagert på kjøringen hans.

Det er ikke mange ukene siden jeg møtte en meget eldre mann komme kjørende mot meg i mitt kjørefelt ut fra en rundkjøring (med betongelementer mellom kjøreretningene). Han var helt tom i blikket og skulle nok lagt bort lappen for flere år siden. Håper bare han kom seg trygt dit han skulle.

''Håper bare han kom seg trygt dit han skulle.''

Og at det ikke var noen barn eller andre i veien for ham ://

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å si at det har kommet en bekymringsmelding. Vi synes jo det er greit å ringe politiet når noen kjører uforsvarlig i andre sammenhenger og dette er jo ikke noe verre det.

Jeg har heller ikke noe problemer med å skjønne at han synes dette er tøft å få vite og jeg skjønner også godt at han ikke skjønner selv hvor dårlig han kjører. Når bilførere som er flere tiår yngre enn han ikke skjønner hvor farlig de er i trafikken, ved f.eks å lage kilometer med køer bak seg, ikke bruker lys, blinklys, osv, så er det ikke rart at han skjønner det som er gammel.

Dere har ikke annet å gjøre enn å henvise til hva legen sier så får han forholde seg til det.

Skrevet

''Håper bare han kom seg trygt dit han skulle.''

Og at det ikke var noen barn eller andre i veien for ham ://

Ja, jeg var svært usikker på om jeg skulle ringe lensmannen og si fra, men jeg rakk ikke å ta nummeret hans og ikke så jeg hvilken retning han kjørte heller. :o(

Skrevet

Neivel, men uansett, hvis gubben begynner å bli dement så er det kanskje like greit at han er sur og grinete for at han ikke får kjøre bil!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...