Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kloke koner og menn - noen som vet?

I det siste er det stadig flere klær hos oss som har fått jordslag(?) utrolig ekkelt (og småpinlig..).

Vi er absolutt renslige mennesker, så jeg skjønner ikke helt, men har begynt å lure på om jordslag smitter?

Hvis jeg vasker noe, sammen med noe annet som har litt jordslag smitter det?

Må jeg bare kaste alt som lukter?

Skrevet

Jordslag får du når tøyet ligger fuktig for lenge.....

Jeg er en jente
Skrevet

Er det slik "sur svamp" lukt du mener? De gangen jeg har fått det i tøyet så har det vært fordi jeg har lagt det i skapet uten at jeg har merka det var fuktig enda. Hvis det ligger andre ting sammen med det da, så kan det smitte over. Men jeg har ikke erfart at det smitter over i vask. I blant har jeg måttet hivd klærne som har surna. Det sitter utrolig godt i tøyet.Har blitt veldig obs på å ikke la noe henge lenge sånn halvfuktig. Da er det bedre å hive det i tørketrommelen(så sant tøyet tåler det).

Skrevet

Jordslag får du når tøyet ligger fuktig for lenge.....

Ja!

Tror jeg må skylde på kjæresten der, men nå er vi blitt veldig nøye begge to - på å henge opp med en gang!

Likevel virker det som om det smitter...

Skrevet

Er det slik "sur svamp" lukt du mener? De gangen jeg har fått det i tøyet så har det vært fordi jeg har lagt det i skapet uten at jeg har merka det var fuktig enda. Hvis det ligger andre ting sammen med det da, så kan det smitte over. Men jeg har ikke erfart at det smitter over i vask. I blant har jeg måttet hivd klærne som har surna. Det sitter utrolig godt i tøyet.Har blitt veldig obs på å ikke la noe henge lenge sånn halvfuktig. Da er det bedre å hive det i tørketrommelen(så sant tøyet tåler det).

Ja, det lukter helt utrolig vondt!

Jeg prøver å være veldig nøye nå, med å passe på at klærne er heeelt tørre! Men de som lukter alleredet må bare kastes?

Skrevet

Ja, det lukter helt utrolig vondt!

Jeg prøver å være veldig nøye nå, med å passe på at klærne er heeelt tørre! Men de som lukter alleredet må bare kastes?

Ikke helt nødvendig. Prøv å ta en omgang til i maskinen med en skvett edikk

Gjest klok kone
Skrevet

Har dere mugg i hus?

Jeg bodde en gang i en kjellerleilighet der det var høy luftfuktighet og mugg.

Alle klærne mine ble ødelagt, muggen satt seg på alt, jordslag... gikk jo ikke an å få bort. Så jeg ville sjekket luftfuktigheten samt om det er mugg der du bor, for det kan være det. Pleier du å tørke klærne i tørketrommel eller lufttørke? Jeg hadde ikke tørketrommel den gang, så tror litt av årsaken til at jeg fikk så mye mugg på klærne var pga jeg lot klærne tørke i den luften...

Du må bare prøve å vaske klærne i så høy temperatur som klærne tåler og se om det hjelper, men stort sett er klærne ødelagt når det er kommet jordslag på dem - dessverre.

Gjest klok kone
Skrevet

Ja!

Tror jeg må skylde på kjæresten der, men nå er vi blitt veldig nøye begge to - på å henge opp med en gang!

Likevel virker det som om det smitter...

Fuktig luft, mugg i hus... men også å la klesvasken ligge for lenge. Det og har jeg erfart - da jeg var fjortis hehe :D Jeg var alene hjemme en sommer og var litt lat med klesvasken, så jeg lot klærne mine ligge i skittentøydunken litt for lenge - og da kom det jordslag på dem. Samme skjedde en annen gang jeg hadde vaska klær men ikke orka hengt opp eller hatt i tørketrommel ennå.

SÅ når du vasker klær, heng dem til tørk eller ha dem i tørketrommel så fort som bare fy! Er det mugg eller høy luftfuktighet hos deg - tørk dem i tørketrommel.

Og se til å få gjort noe med muggen og kjøp en avfukter.

Skrevet

Har dere mugg i hus?

Jeg bodde en gang i en kjellerleilighet der det var høy luftfuktighet og mugg.

Alle klærne mine ble ødelagt, muggen satt seg på alt, jordslag... gikk jo ikke an å få bort. Så jeg ville sjekket luftfuktigheten samt om det er mugg der du bor, for det kan være det. Pleier du å tørke klærne i tørketrommel eller lufttørke? Jeg hadde ikke tørketrommel den gang, så tror litt av årsaken til at jeg fikk så mye mugg på klærne var pga jeg lot klærne tørke i den luften...

Du må bare prøve å vaske klærne i så høy temperatur som klærne tåler og se om det hjelper, men stort sett er klærne ødelagt når det er kommet jordslag på dem - dessverre.

Vi tørker klærne på gjesterommet, i luft mao.

Jeg pleier å henge opp klær med en gang de er vasket, men min sambo har visstnok en lang historie med jordslag-klær..

Mye latter fra en av kompisene da dette ble nevnt tilfeldig..

Har sjekket luftfuktighet, så ikke der det ligger, men nå skal de viktigste klærne vaskes med eddik og resten kastes!

Takk, takk for kloke svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...