astridny Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Hei. Jenta mi som går i 1 klasse kom hjem idag med en lesebok som vi skal sette papir på. Men jeg husker ikke hvordan man gjør det. Er det noen som kan fortelle meg det,eller en det en bruksanvisning på internett? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Du klipper bokbindet slik at det er noen cm større enn hele boka rundt hele (7 - 8 cm omtrent). Legg boka, åpnet på midten, midt på papiret, så klipper du to hakk i papiret både over og under boka, på midten, der bokryggen er. Klipp hakket litt bredere enn det bokryggen her. De to snippene du får da, bretter du innover og under/bak bokryggen. Så bretter du papiret som skal være på for- og bakpermen, start f. eks. med forpermen. Brett inn øverst og nederst først, den lengste sida til slutt. Gjenta på bakpermen. Kjempeforståelig forklaring, tenker jeg! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Her er mitt triks: 1. Del boken i midten. 2. Klipp ut passe størrelse på bokbindet 3. Klipp til de små "flikene" som brettes inn ved midten av boken. 4. Brett inn flikene 5. Brett inn de fire bitene som skal inn langs permen 6. VIKTIG. Klapp boken sammen. VIKTIG 7. Brett inn endene ("Snik" de inn mens boken er lukket)8. Finn frem tapen, og åpne ene permen og brett trekanter og tape sidene fast. Nå kan du se hvor stramme de skal være fordi du allerede har brettet de inn. 9. Gjør det samme på andre side. Gjør du dette på riktig måte får du et stramt og fint bokbind, og du kan fremdeles lukke igjen boken uten at det sprekker. Fant denne beskrivelsen på nettet, håper den hjelper deg noe iallefall 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
astridny Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Du klipper bokbindet slik at det er noen cm større enn hele boka rundt hele (7 - 8 cm omtrent). Legg boka, åpnet på midten, midt på papiret, så klipper du to hakk i papiret både over og under boka, på midten, der bokryggen er. Klipp hakket litt bredere enn det bokryggen her. De to snippene du får da, bretter du innover og under/bak bokryggen. Så bretter du papiret som skal være på for- og bakpermen, start f. eks. med forpermen. Brett inn øverst og nederst først, den lengste sida til slutt. Gjenta på bakpermen. Kjempeforståelig forklaring, tenker jeg! ;o) Tusen takk. Den var en flott forklaring. Da må jeg gjøre det nå. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Tusen takk. Den var en flott forklaring. Da må jeg gjøre det nå. :-) Men som Annlovinda sier, husk å ikke brette for stramt, slik at papiret ryker når boka lukkes igjen. Prøv deg fram før du taper. Lykke til. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg har gitt opp å bruke papir, bruker alltid kontaktpapir jeg, altså plast med lim på den ene siden. ) Papir blir bare krøll for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Her er mitt triks: 1. Del boken i midten. 2. Klipp ut passe størrelse på bokbindet 3. Klipp til de små "flikene" som brettes inn ved midten av boken. 4. Brett inn flikene 5. Brett inn de fire bitene som skal inn langs permen 6. VIKTIG. Klapp boken sammen. VIKTIG 7. Brett inn endene ("Snik" de inn mens boken er lukket)8. Finn frem tapen, og åpne ene permen og brett trekanter og tape sidene fast. Nå kan du se hvor stramme de skal være fordi du allerede har brettet de inn. 9. Gjør det samme på andre side. Gjør du dette på riktig måte får du et stramt og fint bokbind, og du kan fremdeles lukke igjen boken uten at det sprekker. Fant denne beskrivelsen på nettet, håper den hjelper deg noe iallefall Grei forklaring, bortsett fra pkt. 1, som jeg ikke forstod :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg har gitt opp å bruke papir, bruker alltid kontaktpapir jeg, altså plast med lim på den ene siden. ) Papir blir bare krøll for meg. Bruker også kontaktpapir på arbeidsbøker, men ikke på lesebøker og annet som skal returneres til skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg har gitt opp å bruke papir, bruker alltid kontaktpapir jeg, altså plast med lim på den ene siden. ) Papir blir bare krøll for meg. Du får vel ikke lov til å legge kontaktpapir på skolens lesebøker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Grei forklaring, bortsett fra pkt. 1, som jeg ikke forstod :-). Det betyr at boka skal åpnes på midten. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg gjør slik som annlovinda og Luska beskrev det, men her fant jeg en litt annen metode som sikkert funker like bra: 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Du får vel ikke lov til å legge kontaktpapir på skolens lesebøker? Joda. Vi har fått beskjed om at det ikke er nødvendig, men intet forbud. Hvorfor skulle jeg ikke det forresten? Bøkene blir jo mye mer holdbare av det. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det betyr at boka skal åpnes på midten. ) Det ser jeg ikke helt behovet for, men ok :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det ser jeg ikke helt behovet for, men ok :-) Fins sikkert flere måter å legge bokbind på, men med den metoden jeg bruker, syns jeg det er lettest når boka er åpnet på midten. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg er så klønete og utålmodig med bokbindet at jeg sørger for å være alene mens jeg knørver det på. Da får samtidig glosene jeg lekser ut fritt spillerom 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Joda. Vi har fått beskjed om at det ikke er nødvendig, men intet forbud. Hvorfor skulle jeg ikke det forresten? Bøkene blir jo mye mer holdbare av det. ) Joda, det gjør samme nytten som bokbind og vel så det. Jeg har bare fått inntrykk av at det er så viktig at boka ser mest mulig ubrukt ut når man fjerner bindet for å levere den inn igjen. Men jeg vet ikke _hvorfor_ dette er så viktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Joda. Vi har fått beskjed om at det ikke er nødvendig, men intet forbud. Hvorfor skulle jeg ikke det forresten? Bøkene blir jo mye mer holdbare av det. ) Da jeg la kontaktpapir på noen av bøkene, uten å legge papirbind utenpå, så fikk eleven anmerkning for ikke å ha bind på bøkene. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det ser jeg ikke helt behovet for, men ok :-) Mener du at du ikke åpner boka i det hele tatt når du har på bokbind, eller bare at du ikke ser behove for å åpne den før du klipper papiret i riktig størrelse? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Mener du at du ikke åpner boka i det hele tatt når du har på bokbind, eller bare at du ikke ser behove for å åpne den før du klipper papiret i riktig størrelse? Jeg åpner vel boka når jeg skal se hvor stort papir jeg trenger, ja. Senere åpner jeg boka bare så vidt når jeg sniker inn tape-bitene etter å ha brettet. Og åpner vel ene permen helt når jeg evt. tar på litt ekstra tape. Men dele boken på midten gjør jeg ikke :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Da jeg la kontaktpapir på noen av bøkene, uten å legge papirbind utenpå, så fikk eleven anmerkning for ikke å ha bind på bøkene. Hilsen Hadde en av ungene fått anmerkning for det så hadde jeg tatt en lattermild prat med læreren gitt. ) Får da være måte på tull! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.