morsan Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Til 50 kr stk, hadde jeg nok kjøp istedet for å sy... Ellers hadde det endt som med mannen til AneM... Jeg hater å sy,- så det hadde nok gått med en haug med stoff, metervis med strikk, litervis med irritasjon,- og kanskje bare ett bokbind som resultat :-) Ha ha! Støtter denne, ja! Det er ikke bare-bare å sy i vei for oss alle....;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det er vel også verdt å merke seg at skolen i dag står for all opplæring av selv de mest elementære småting i dag. Da er det kanskje en grunn til at elevene lærer seg å ta vare på ting, også!? Det er ikke bare-bare å kjøpe ei ny skolebok for ens kole i en kommune som sliter med millionvis i underskudd! Vet dere hva en vanlig, kjedelig norskbok koster, forresten!? De koster opp mot 400,-, og skulle 20 elever ødelegge bøkene sine iløpet av 1 år, blir jo summen ganske stor! Det er vel også verdt å merke seg at skolen i dag står for all opplæring av selv de mest elementære småting i dag. Da er det kanskje en grunn til at elevene lærer seg å ta vare på ting, også!? ''Det er ikke bare-bare å kjøpe ei ny skolebok for ens kole i en kommune som sliter med millionvis i underskudd! Vet dere hva en vanlig, kjedelig norskbok koster, forresten!? De koster opp mot 400,-, og skulle 20 elever ødelegge bøkene sine iløpet av 1 år, blir jo summen ganske stor!'' Selvfølgelig er det vikitg at ungene skal lære seg å ta vare på skolebøkene, noe faktisk vi som foreldre også lærer de, tro det eller ei. Det vi reagerer på er at arbeidsbøkene som egentlig er beregnet å være elevens personlige arbeidsbok skal brukes om igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Mamma lærte meg å sette bind på bøkene da jeg var kanksje 10-12 år, og jeg har alltid gjort det. Går veldig greit - men det er vanskelig å forklare. Jeg bretter inn de to flippene (som må klippes), og bretter rundt permene på boka. Bruker ikke tape. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Mamma lærte meg å sette bind på bøkene da jeg var kanksje 10-12 år, og jeg har alltid gjort det. Går veldig greit - men det er vanskelig å forklare. Jeg bretter inn de to flippene (som må klippes), og bretter rundt permene på boka. Bruker ikke tape. Bruker ikke tape???? Hvordan holder det seg på plass da? Evt. hva slags barn er det du har? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Bruker ikke tape???? Hvordan holder det seg på plass da? Evt. hva slags barn er det du har? ;-) Gråpapir kan vel brettes så det holder seg på plass, men sånt vokset bokbind eller - enda verre! - disse plastbindene er jo helt umulige å få til å sitte uten tape. Kranglet selv med 3 bøker som skulle ha plastbind i morrest... *Sukk* Nå har de nemlig begynt med at vi må legge bokbind på bøker som alt er plastet hos oss også. ( Heldigvis har stemora tatt det meste. *Snille damen* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det er vel også verdt å merke seg at skolen i dag står for all opplæring av selv de mest elementære småting i dag. Da er det kanskje en grunn til at elevene lærer seg å ta vare på ting, også!? ''Det er ikke bare-bare å kjøpe ei ny skolebok for ens kole i en kommune som sliter med millionvis i underskudd! Vet dere hva en vanlig, kjedelig norskbok koster, forresten!? De koster opp mot 400,-, og skulle 20 elever ødelegge bøkene sine iløpet av 1 år, blir jo summen ganske stor!'' Selvfølgelig er det vikitg at ungene skal lære seg å ta vare på skolebøkene, noe faktisk vi som foreldre også lærer de, tro det eller ei. Det vi reagerer på er at arbeidsbøkene som egentlig er beregnet å være elevens personlige arbeidsbok skal brukes om igjen. Det er helt vanlig at såkalte arbeidsbøker, skal brukes om igjen, elevene skriver svarene i kladdeboka. En slik arbeidsbok koster opptil 300 kr. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Bruker ikke tape???? Hvordan holder det seg på plass da? Evt. hva slags barn er det du har? ;-) Går som regel veldig fint :-) Må bare brette det riktig og stramt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det er helt vanlig at såkalte arbeidsbøker, skal brukes om igjen, elevene skriver svarene i kladdeboka. En slik arbeidsbok koster opptil 300 kr. Hilsen Ja, tydeligvis. Men det er føste året de må gjøre det, og selv lærerene har reagert. Spesielt på 5. klassingens arbeidsbok i engelsk. Der blir det VELDIG mye ekstraarbeid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Går som regel veldig fint :-) Må bare brette det riktig og stramt! Hehe,- tror ikke det hadde funket her,- det er såvidt det holder seg på med massevis av tape ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Ja, tydeligvis. Men det er føste året de må gjøre det, og selv lærerene har reagert. Spesielt på 5. klassingens arbeidsbok i engelsk. Der blir det VELDIG mye ekstraarbeid. Elevene lærer mere og bedre engelsk når de må skrive oppgavene, i stedet for bare å fylle ut noen rubrikker i en arbeidsbok. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fenrisulven Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Man kan jo kjøpe ett og så sy flere selv når man bruker den første som mal. ;o) Ja, gjør det du så kan du selge til oss andre for 30 kr;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fenrisulven Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 http://www.stretchtext.com/order.html Hvis det går greit å bestille her (har ikke prøvd ennå, men det står at de sender internasjonalt) koster det 4 dollar pr stk, atlså ca 21 kr istedet for 50, og hvis man kjøper litt flere er jo frakten på 81 kr ikke så verst heller... Fem stk kommer på ca 31.- pr stk inkl frakt. Jeg har sett det solgt på et kjøpesenter, ikke i butikk, men noen som hadde "salgsbod" Sjekket ikke prisen på det da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det er vel også verdt å merke seg at skolen i dag står for all opplæring av selv de mest elementære småting i dag. Da er det kanskje en grunn til at elevene lærer seg å ta vare på ting, også!? ''Det er ikke bare-bare å kjøpe ei ny skolebok for ens kole i en kommune som sliter med millionvis i underskudd! Vet dere hva en vanlig, kjedelig norskbok koster, forresten!? De koster opp mot 400,-, og skulle 20 elever ødelegge bøkene sine iløpet av 1 år, blir jo summen ganske stor!'' Selvfølgelig er det vikitg at ungene skal lære seg å ta vare på skolebøkene, noe faktisk vi som foreldre også lærer de, tro det eller ei. Det vi reagerer på er at arbeidsbøkene som egentlig er beregnet å være elevens personlige arbeidsbok skal brukes om igjen. Jeg skjønner det. Men jeg vet at dette er noe skolene også synes er veldig kjedelig, - men likevel har ikke skolene råd til å kjøpe arbeidsbøker hvert år. Trist, forferdelig, men synd! Men ikke legg skyla ene og alene på skolene! Det er noe som heter kommunestyrer, formannskap, etatssjefer og økonomisjefer, også... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Leste du innlegget jeg svarte på? Jeg forstår selvfølgelig vitsen med bokbind, men jeg vet ikke hvorfor bøkene må se "ubehandlet" ut, altså årsaken til at det ikke er lov å legge kontaktpapir på den. Sorry! Og enig!:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ganske moro egentlig Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 *ler* Dette kan du lære først som sist, det blir maaaange bøker Skal prøve å forklare en enkel måte å gjøre det på.... - rull ut papiret, legg boken oppslått med permene ned mot papiret. - ta ca fem, seks cm (eller hva du synes er passende) i enden hvor papiret begynner og brett det over permen på boka. Sett på en klistrelapp for at den skal holde seg. (vi kaller dette perm nr. 1) - klipp av ca samme lengde ovenfor øverste permen, nr. 2 (viktig at du lar det være en god bite igjen her, klipp ikke for kort) Ta med dette papiret, legg over permen 2 og "lukk boken". - det du nå "har til overs på perm 2 brettes inn og klistres fast slik at den ikke flytter seg. - ha boken lukket, nå skal du klippe til de to andre "endene" på boka. Ta et snitt på hver ende av boka og klipp litt skrått utover. Tenk at disse delene nå skal brettes inn i boka de også. (vanskelig å forklare det der) - lukk opp ene permen og legg den oppover magen din slik at boka bare blir såpass lukket opp som den må, brett litt inn på de store endene som er på hver sin side av permen og brett hele delen innover boka. Sett på klistrelapp i skjøt. (lukker du boka helt opp før du bretter inn så vil dette "forskyve" seg når boka lukkes igjen. - gjør det samme på andre permen. - det kommer litt ann på papiret jeg bruker men på noe papir setter jeg på en klistrelapp på endene av ryggen på boka. Der har det en tendens til å bli slitt, så teip styrker litt. Håper du forsto forklaringa, det var ikke lett å få det forståelig. Nytt i år hos mine er helt gjennomsiktig papir og navn på lapper skrevet ut på sånn merkemaskin. Enkelt og gret. (men så har jeg gutter som ikke bryr seg så mye om bokstæsj og som begynner å vokse seg litt til) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Ja, gjør det du så kan du selge til oss andre for 30 kr;-) *Hehe* Hadde ikke giddet sy annet enn til eget bruk nei. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Og der kom tenåringen med 7 bøker som skal ha papir på... I tillegg de fem jeg tok forrige uke. Og h*n sier at det fremdeles er flere igjen på skolen... Her i huset er det mor, som har lagt bokbind på bøkene i alle år. Eldstemann begynte i skolen for 23 år siden og yngstemann går ennå på skolen, jeg har 4 barn og lurer på hvor mange bøker det er tilsammen, som jeg har lagt bokbind på. Jeg legger bokbind på bøkene selv, for da holder det hele året, hvis ungene skulle lagt det på, så blir det ikke stramt nok, og går i stykker i løpet av skoleåret, og da må jobben gjøres om igjen. Det ligger ennå 6 bøker på spisebordet og venter på at jeg skal legge bokbind på de. Men å gi noen oppskrift på hvordan jobben gjøres, nei, det blir for vanskelig. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Elevene lærer mere og bedre engelsk når de må skrive oppgavene, i stedet for bare å fylle ut noen rubrikker i en arbeidsbok. Hilsen ''Elevene lærer mere og bedre engelsk når de må skrive oppgavene, i stedet for bare å fylle ut noen rubrikker i en arbeidsbok.'' Det kan godt være, men klassen har hatt litt for lite engelsk i forhold til hva de skulle vært gjennom i 4.klasse. Selv læreren de har fått i engels mente at klassen har mer enn nok med å få gjort det som må gjøres uten å bruke så mye tid på avskrift. I matte og norsk ser derimot mer poenget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg skjønner det. Men jeg vet at dette er noe skolene også synes er veldig kjedelig, - men likevel har ikke skolene råd til å kjøpe arbeidsbøker hvert år. Trist, forferdelig, men synd! Men ikke legg skyla ene og alene på skolene! Det er noe som heter kommunestyrer, formannskap, etatssjefer og økonomisjefer, også... Jeg har ingenting til over for "spareskolen", men legger overhode ikke skylda på skolen vår for den. Etter to år i FAU vet jeg helt klart hvor skoen trykker. Det er rammene til skolen som er alt for dårlige.Skolen har vært salderingspost i et kriserammet kommuneøkonomi i mange år nå her i kommunen. Jeg har stor tiltro til at skolen vår gjør det beste ut fra dårlige rammer. Det kan godt være at det er vanlig å bruke arbeidsbøker om igjen, men vi var hvertfall ikke forberedt på det, for de har fått lov til å skrive rett i de de foregående årene. Det er sikkert også gode nok pedagogiske begrunnelser for praksisen, men jeg så langt ikke hørt noe om de fra skolen. Jeg vet derimot fra FAU at skolen må spare inn ekstra fordi de har måttet kjøpe helt nye læreverk til alle i norsk og matte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg har ingenting til over for "spareskolen", men legger overhode ikke skylda på skolen vår for den. Etter to år i FAU vet jeg helt klart hvor skoen trykker. Det er rammene til skolen som er alt for dårlige.Skolen har vært salderingspost i et kriserammet kommuneøkonomi i mange år nå her i kommunen. Jeg har stor tiltro til at skolen vår gjør det beste ut fra dårlige rammer. Det kan godt være at det er vanlig å bruke arbeidsbøker om igjen, men vi var hvertfall ikke forberedt på det, for de har fått lov til å skrive rett i de de foregående årene. Det er sikkert også gode nok pedagogiske begrunnelser for praksisen, men jeg så langt ikke hørt noe om de fra skolen. Jeg vet derimot fra FAU at skolen må spare inn ekstra fordi de har måttet kjøpe helt nye læreverk til alle i norsk og matte. Det som er så forb.... dårlig gjort fra regjeringens side, er at de kommer med pålegg (ikke ost og syltetøy, altså!) om endringer, det er krav om ditt og datt, det er nye læreplaner som skolene er pålagt å følge, og alt dette krever da f.eks. nye lærebøker som følger Kunnskapsløftet. Og lærebøker koster penger! Men kommunene får ikke et rødt øre som er øremerka til dette! Når skoler må bytte ut et helt norskeverk for 1. 4.trinn pga Kunnskapsløftet, burde det jo følge penger med fra Regjeringen! Men det gjør det ikke, og dermed står kommunene der, da, på sine økonomidager og skal spare så mye som mulig, Og da sliter skolene!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.