corazon Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Hei Har ei jente på 14 mnd som alltid har sovet lett. Som regel har hun lagt seg til å sove igjen når hun våknet om natta og sovnet nokså fort igjen. I det siste har vi hørt henne i babycallen nesten hver natt der hun ligger og prater og ler for seg selv midt på natta. Hun kan ligge lenge slik, kanskje opptil en time men sovner igjen. Gråter ikke, så vi pleier ikke å gå inn til henne. Hun sovner som regel kjapt når vi legger henne i halv åtte tiden, og om morgenen våkner hun ca halv åtte. Er helt gåen når klokka nærmer seg 11. Som regel sover hun ca 2,5 timer. Men hun virker egentlig like fornøyd enten hun sover en halv time eller tre, har riktignok ikke testet det ut flere dager på rad. Ser ikke noe sammenheng i hvor lenge hun sover om dagen og om hun er våken om natten, hun kan like godt være våken om natta ette hun har sovet lite en dag. For storesøster kuttet vi ned på dagluren når hun begynte å få problemer med å sovne til vanlig tid om kvelden, men lillesøster sovner fint om kvelden. Så hva gjør vi? Lar henne sove så lenge hun vil om dagen slik som i dag? Eller kan det med natten ha sammenheng med at hun sover for lenge om dagen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Om det gjalt mine, ville jeg trodd det var en sammenheng og antakelig forsøkt å begrense dagsøvnen noe. Andre vil sikkert si at det kan være helt naturlig for barnet å våkne slik, og at det vil gå over av seg selv. Mine sov ca. 11 timer på natten og halvannen time på dagen i den alderen, men barn er jo veldig forskjellige, og det er veldig ulikt hvor mye søvn de trenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg har ingen erfaring med slik oppvåkning/småpludring i løpet av natta, men min erfaring er at "søvn avler søvn" når det gjelder så små barn. Mitt barn sov ekstra godt om natten og var ekstra lett å legge dersom dagluren hadde vært lang og god. Dette ble annerledes da han ble litt større, men ihvertfall frem til fylte 2 år eller litt til, var det - for oss - absolutt unødvendig å begrense sovingen på dagtid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Siden hun legger seg greit, og våkner greit, så ville jeg bare latt det være som det er. Kanskje jeg ville tatt en sniktitt og sett om hun virkelig var våken eller om hun snakker i søvne Siden hun er så ung ville jeg nok ikke begynt å begrense dagsovingen hennes enda. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg skjønte ikke helt problemstillingen jeg. :-) er problemet at hun er våken om natten? Siden hun ikke gråter og sovner igjen av seg selv, høres det helt ok ut i mine ører. Sove fra halv 8 til halv 8 er jo kjempebra (tross våkentimen). Min jente på 1 år og 7 mnd sover fra halv 8 til 6 - halv 7, og kan gjerne også sove 2,5 t om dagen. For vår del har vi begynt å begrense dagsovingen, siden hun fremdeles er turbo kl halv 8 dersom hun sover såpass lenge. Du kan jo forsøke å vekke henne etter 1,5 t noen dager i strekk og se hva som skjer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.