tri79 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Hei! Jeg har en sønn på snart 8år som lurer på når han kan få egen mobil. Vet det er flere i klassen hans og yngre som har det. Selv ser jeg ikke helt behovet for egen mobil i den alderen, da jeg vil ha kontroll med å vite hvor han er, ha faste tider han må hjem og ikke minst komunikasjon med foreldre til hans venner. Er jeg "gammeldags" som holder igjen og sier han ikke får før han er 10/12år? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Kanskje. Men det er mange av oss. Min 9-åring har med seg pappas gamle mobil (som nå er utstyrt med kontantkort) i sekken når han er på bydelens fotballstadion i timevis. Men han går ikke rundt med den påslått og overalt, den er f.eks. absolutt ikke med på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det er nesten en behovsak synes jeg. Mange barn er alene eller borte på ting over tid, da er det fint å kunne nå dem på mobil til enhver tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Eldstemann her fikk mobil nå, han begynte i 5. klasse og er dermed ikke på SFO lengre. Han blir 10 utpå høsten og dette var et passelig tidspunkt for oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Mine har vært 9-10 år når de har fått mobil. Jeg synes det er utrolig greit når de farter rundt fra venner til aktiviteter. Det er enkelt å gi beskjeder fram og tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Min tredjeklassing har nesten mobiltelefon: Det vil si at vi har en mobiltelefon liggende her hjemme, slik at han får tak i oss om han er alene hjemme etter skolen el.l (vi har ikke fasttelefon). Det har hendt at han har fått med seg mobilen hvis han skal til en kompis som bor et stykke unna, men ellers får han ikke ta den med seg ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Mobil er et praktisk kommunikasjonsredskap. Ikke mer mystisk enn en telefon eller en postkasse. Man kan kjøpe en rimelig telefon inkl. kontantkort for bare 400-600 kr. Jeg ser ikke helt det store probleme eller hvorfor det bør være en så voldsom terskel. En gang mellom 6 og 10 år litt etter behov synes jeg er passelig alder. Men det kan jo tenkes at en og annen femåring kan ha nytte av mobil også. Jeg synes det er greit å gi dem mobil innen de er 8 år. Da har foreldrene forsatt stor påvirkningskraft. Jeg ser mørkt på å skulle ha noe å si over mobilvanene til en 12-åring som for lengst har avskrevet meg som håpløs fordi. Det er man jo i barnas øyne om man av ren teknofrykt ikke lar dem få mobil før de er 12. Jeg tenker også at jo lengre man holder igjen, jo mer hekta blir ungene når de først får seg mobil. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til ni Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Nå har mi jente på 9 år rota bort sin andre mobil. Blir ei stund til ho er klar for ein ny. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Sønnen min fikk mobil til 10- års dagen, som en av de siste i sin klasse. Da hadde han mast lenge. Kjempestas de to første mnd, men siden er det mest ejg som maser for at han skal ta telefonen med seg når han går ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flosshatt Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 vår 6 åring fikk mobil den dagen han begynte i første klasse. I bunn og grunn er det litt tidlig, men vi har ikke sfo fordi vi snart skal ut i permisjon - og da kan det være noen dager han kommer heim til tomt hus - og da kan vi foreldre eller besteforeldrene snakke med han fra han går av bussen til en av oss kommer heim til han maks 20 minutter senere. Han har den ikke med seg på skolen andre dager enn når vi vet dette skjer, og da ligger den i sekken fram til han går av bussen . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Gammeldags... Nei, ikke enda, men 10 1/2 var veldig lenge å vente da. Da er han nok av de siste som får tror jeg. Min eldste fikk da han ble 8, den yngste da han var 6. Men den yngste min er ikke typisk da - han hadde et reelt behov for egen telefon og han kunne lese og bruke den. Hehe - Når jeg tenker meg om så var han faktisk den første i familien som skaffet seg bevegelige animasjoner som bakgrunner og var også den som lærte oss andre å overføre sanger fra tlf til tlf via bluetooth. Har ikke så kul telefon enda jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Snuppa mi på 9 har arvet en gammel mobil. Ho har One Call abonnement på den, så jeg har fortsatt ikke betalt noe for at ho bruker den.... Til tider synes jeg det er veldig praktisk. Jeg tror alle hennes venner har egen mobil, så du kommer nok til å få store problemer med å holde igjen dette til han er 12..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 vår 6 åring fikk mobil den dagen han begynte i første klasse. I bunn og grunn er det litt tidlig, men vi har ikke sfo fordi vi snart skal ut i permisjon - og da kan det være noen dager han kommer heim til tomt hus - og da kan vi foreldre eller besteforeldrene snakke med han fra han går av bussen til en av oss kommer heim til han maks 20 minutter senere. Han har den ikke med seg på skolen andre dager enn når vi vet dette skjer, og da ligger den i sekken fram til han går av bussen . 12 år var da veldig lenge å vente. De fleste synes vel det er OK at barnet har mulighet til å ta med seg en mobiltelefon når de begynner å være alene hjemme etter skolen og farte rundt til venner osv. Min fikk egen mobil da han var 9,5 år, og det var fordi vi hele tiden hadde sagt at han måtte vente til 10-årsdagen, så gjett om han ble gledelig overrasket da han fikk mobil i julegave;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Tror min eldste fikk da h*n var 12 og den yngste når h*n var 10. (4 år etter) Gruuusomt urettferdig ifølge eldstemann. Men det har jo noe å gjøre med hvor vanlig det er å ha det, da. Så om jeg hadde hatt en til som var yngre enn minstemann, hadde grensen blitt tøyd litt til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tri79 Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Tusen takk for kjempe gode og kloke svar;) Spørs nok om det er jeg som må bøye meg i støvet her ja;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.