Gå til innhold

2.klassing urolig i timene....

Gjest Bekymret for dette...

Anbefalte innlegg

Vi holdt på endel i fjor med vår da 1.klassing som var endel urolig i timene, av type mark i rompa, vrir seg på stolen etc. Han fikk mange "klager" og har allerede et litt negativt syn på skolen.

Nå har han fått helt ny gruppe, ny lærer og nytt klasserom og ny skolegård. Etter en uke på skolen ligger det en lapp i sekken hans med et skjema der læreren krysser av for en liste med negativ adferd. Han har sittet urolig og forstyrret igjen, og lærer ber oss om å snakke med eleven.

Jeg blir så lei meg, og engstelig for at dette er noe som skal følge han oppover skoletiden. Hvordan skal vi motarbeidet det? Hvordan samarbeide på best mulig måte med læreren?

Han er ellers en grei gutt, sjelden i noe slags bråk. Men har har litt vanskelig for å spørre andre barn om å leke med seg, han har en god venn i klassen, og når denne er opptatt med andre barn blir han stående alene i friminuttene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke helt si jeg liker tanken på at læreren sitter og krysser av på en lapp på negativ atferd.... Her virker det omtrent som de har starta i feil ende. Jeg er sikker på han gjør mye positivt i løpet av en dag også, så hvorfor ikke en lapp med kryss for all positiv atferd? ;-)

Her gjelder det allikevel å få til et så godt samarbeid med skolen som mulig. Har du mulighet til å f.eks. være på skolen (sitte bak i klasserommet) for å observere sønnen din sitt samspill med lærer og medelever? Ofte kan dette føre til at eleven "skjerper" seg og dermed opplever å få ros - noe som igjen forsterker positiv atferd.

Min erfaring (jeg er selv lærer) er at mange førsteklassinger har maur i buksa og at mange av dem kan ha problemer med å innrette seg etter skolens regler. Seksårsalderen er en veldig urolig alder og man kan ikke forvente at barn i den alderen skal klare å sitte rolig i en hel skoletime... Jeg ville gjort alt jeg kunne for å ha en god dialog med skolen - samtaler om hva dere _sammen_ kan gjøre for å forsterke den positive atferden.

Håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt si jeg liker tanken på at læreren sitter og krysser av på en lapp på negativ atferd.... Her virker det omtrent som de har starta i feil ende. Jeg er sikker på han gjør mye positivt i løpet av en dag også, så hvorfor ikke en lapp med kryss for all positiv atferd? ;-)

Her gjelder det allikevel å få til et så godt samarbeid med skolen som mulig. Har du mulighet til å f.eks. være på skolen (sitte bak i klasserommet) for å observere sønnen din sitt samspill med lærer og medelever? Ofte kan dette føre til at eleven "skjerper" seg og dermed opplever å få ros - noe som igjen forsterker positiv atferd.

Min erfaring (jeg er selv lærer) er at mange førsteklassinger har maur i buksa og at mange av dem kan ha problemer med å innrette seg etter skolens regler. Seksårsalderen er en veldig urolig alder og man kan ikke forvente at barn i den alderen skal klare å sitte rolig i en hel skoletime... Jeg ville gjort alt jeg kunne for å ha en god dialog med skolen - samtaler om hva dere _sammen_ kan gjøre for å forsterke den positive atferden.

Håper det ordner seg :)

Takk for svar! Nå går han ikke i første, men i andre klasse. Men det er veldig mye nytt for han, både nye lokaler, ny lærer og ny gruppesammensetning.

Jeg har ringt til skolen og bedt læreren ringe meg tilbake. Synes det er greit å være i dialog med han allerede nå, siden vi hadde slike problemer med han i fjor også.

Jeg synes også at det skjemaet var litt snodig, men jeg regner med at det er for enkelthets skyld, at læreren skal slippe å bruke så mye tid på sånt...? Jeg er jo ikke lærer, så jeg vet ikke helt hva som fungerer best. Men for oss foreldre er det litt vanskelig å skulle snakke om dette hjemme (men det gjør vi jo selvsagt) når vi ikke helt vet hva som har skjedd og i hvilket omfang og alvorlighetsgrad. I utgangspunktet tar vi slike meldinger svært alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Det skjemaet får meg til å tenke en ting - denne skolen er kanskje ikke verdens beste....

Da må en ta ting ut fra det en har til rådighet og innse at skolen og læreren har sine begrensninger tydeligvis.

Kan du kanskje ta deg en dag og observere selv? Du kjenner ungen din - så du vet hva som rir han når han vrir seg på stolen selvom læreren bare ser uro. Så kan du kanskje få dressert vekk litt av uroligheten hans så læreren ikke blir sittende og vente på å ta ham etterhvert.

Du kan jo legge et skjema i sekken du også - hvor det krysses av når han ikke har forstyrret. Han kan feks krysse av selv. Også belønner du ham når du kan vise ham at lappen hans er i samsvar med lærerens - da har han skjønt hva som forstyrrer de andre og ikke.

Eller du kan starte i skole-enden og be de starte med å kaste det skjemaet ut av sekken til ungen, men det blir fort en krangel, og vi vil _ikke_ krangle med lærerne til barna våre hvis det på noen som helst måte kan unngås...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjemaet får meg til å tenke en ting - denne skolen er kanskje ikke verdens beste....

Da må en ta ting ut fra det en har til rådighet og innse at skolen og læreren har sine begrensninger tydeligvis.

Kan du kanskje ta deg en dag og observere selv? Du kjenner ungen din - så du vet hva som rir han når han vrir seg på stolen selvom læreren bare ser uro. Så kan du kanskje få dressert vekk litt av uroligheten hans så læreren ikke blir sittende og vente på å ta ham etterhvert.

Du kan jo legge et skjema i sekken du også - hvor det krysses av når han ikke har forstyrret. Han kan feks krysse av selv. Også belønner du ham når du kan vise ham at lappen hans er i samsvar med lærerens - da har han skjønt hva som forstyrrer de andre og ikke.

Eller du kan starte i skole-enden og be de starte med å kaste det skjemaet ut av sekken til ungen, men det blir fort en krangel, og vi vil _ikke_ krangle med lærerne til barna våre hvis det på noen som helst måte kan unngås...

Ja, det skjemaet er en snodig måte å kommunisere på. Det sier liksom ingenting....

Jeg har tenkt å møte læreren med et smil. Det er en ny lærer og jeg må gi han en sjangs til å vise at han er en ok lærer. Har bedt han ringe meg, og det forventer jeg at han gjør. Gjør han ikke det, må jeg si jeg blir mer skeptisk....

Men altså, jeg unnskylderslett ikke sønnen min. Han må jo lære seg å sitte stille i timene. Men jeg trenger litt mer informasjon om hva som er problemet. Han er jo heller ikke mer enn 6 år (født sent på året) og det er mye nytt for han nå.

Synd hvis han skal få negative tanker om skolen allerede i andre klasse....Heldigvis henger han bra med faglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Nå går han ikke i første, men i andre klasse. Men det er veldig mye nytt for han, både nye lokaler, ny lærer og ny gruppesammensetning.

Jeg har ringt til skolen og bedt læreren ringe meg tilbake. Synes det er greit å være i dialog med han allerede nå, siden vi hadde slike problemer med han i fjor også.

Jeg synes også at det skjemaet var litt snodig, men jeg regner med at det er for enkelthets skyld, at læreren skal slippe å bruke så mye tid på sånt...? Jeg er jo ikke lærer, så jeg vet ikke helt hva som fungerer best. Men for oss foreldre er det litt vanskelig å skulle snakke om dette hjemme (men det gjør vi jo selvsagt) når vi ikke helt vet hva som har skjedd og i hvilket omfang og alvorlighetsgrad. I utgangspunktet tar vi slike meldinger svært alvorlig.

Skjønner at du synes dette var ubehagelig! Synes det er helt forkastelig å få en lapp i posten . Lærer burde heller ringe dere eller kalle inn til en samtale. Tror ikke du skal være redd for å kontakte læreren- det er endel av hans/hennes jobb å tilrettelegge for hver enkelt elev slik at de i størst mulig grad får et godt læringsmiljø. Ville ringt læreren og bedt om en samtale og sagt at "lappesystemet" ikke er ok. Sønnen din vil jo oppleve at han blir "karaktersatt" etter en uke!!!!!!!!!!! Ta den samtalen og ikke finn deg i denslags fra læreren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Ja, det skjemaet er en snodig måte å kommunisere på. Det sier liksom ingenting....

Jeg har tenkt å møte læreren med et smil. Det er en ny lærer og jeg må gi han en sjangs til å vise at han er en ok lærer. Har bedt han ringe meg, og det forventer jeg at han gjør. Gjør han ikke det, må jeg si jeg blir mer skeptisk....

Men altså, jeg unnskylderslett ikke sønnen min. Han må jo lære seg å sitte stille i timene. Men jeg trenger litt mer informasjon om hva som er problemet. Han er jo heller ikke mer enn 6 år (født sent på året) og det er mye nytt for han nå.

Synd hvis han skal få negative tanker om skolen allerede i andre klasse....Heldigvis henger han bra med faglig.

Høres ut som du har den innstillingen som trengs for at dette skal gå helt fint. Personlig er jeg av den oppfatning at det er grotesk å tvinge guttunger på seks år til å sitte stille i timesvis. Og om noen år klager vi på at de blir fete og er for lite aktive....

Men sånn er det bare - og skolen må de jo på så da inngår man de kompromissene man må :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstesønnen vår er akkurat lik. Har aldri kunnet sitte helt stille, selv når han konsentrerer seg. Han er konstant i bevegelse og kan surre rundt sin egen akse når han sitter på en stol. Han går nå i 4. klasse og han er forsatt lik.

Skolen vår har en utrolig fin holdning til disse elevene. De har innsett at enkelte elever er bare slik og det å tvinge de til å sitte helt stille fører ikke noe godt med seg, MEN de har heller ikke lov til å forstyrre de andre i klassen med bråk og må holde seg på plassen sin.

Å kommunisere bare via en lapp i ranselen er heller ikke bra. Mange nyanser kan forsvinne og en det er vanskelig å opprette en god kommunikasjon med foreldrene om hvordan problemet kan bli minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har den innstillingen som trengs for at dette skal gå helt fint. Personlig er jeg av den oppfatning at det er grotesk å tvinge guttunger på seks år til å sitte stille i timesvis. Og om noen år klager vi på at de blir fete og er for lite aktive....

Men sånn er det bare - og skolen må de jo på så da inngår man de kompromissene man må :-)

Hvordan vil du at de skal lære da?

En lærer til hver av urokråkene, som flyr etter dem og jatter med samtidig som de forsøker å lære bort gangetabellen

;-)

Jeg er bare så lei av at bråkmakerne skal forstås ihjel. De stjeler av tiden til de rolige, lærevillige og "usynlige" elevene..

Vet at i flere klasser går så mye av tiden med til å lære barna normal oppførsel som å sitte på en stor, rekke opp handa, og ikke minst dette med å vente på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Hvordan vil du at de skal lære da?

En lærer til hver av urokråkene, som flyr etter dem og jatter med samtidig som de forsøker å lære bort gangetabellen

;-)

Jeg er bare så lei av at bråkmakerne skal forstås ihjel. De stjeler av tiden til de rolige, lærevillige og "usynlige" elevene..

Vet at i flere klasser går så mye av tiden med til å lære barna normal oppførsel som å sitte på en stor, rekke opp handa, og ikke minst dette med å vente på tur.

Nei, jeg mener at de skal komme på skolen og lære når de er modne og interesserte nok til å sitte stille helt av seg selv jeg. På mine unger ville det betydd at de begynte i første klasse ca samtidig tenker jeg.

Men jeg mener absolutt ikke at noen skal få ødelegge undervisningen nei. Jeg mener vel heller at konspetet med skole ikke passer for svært mange seks år gamle guttehvalper :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener at de skal komme på skolen og lære når de er modne og interesserte nok til å sitte stille helt av seg selv jeg. På mine unger ville det betydd at de begynte i første klasse ca samtidig tenker jeg.

Men jeg mener absolutt ikke at noen skal få ødelegge undervisningen nei. Jeg mener vel heller at konspetet med skole ikke passer for svært mange seks år gamle guttehvalper :-)

''Nei, jeg mener at de skal komme på skolen og lære når de er modne og interesserte nok til å sitte stille helt av seg selv jeg. ''

Hmmm. ;-)

Kjenner mange som ville begynt svært seint på skolen da gitt, dersom en skulle vente på at de frivillig ville sitte rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

''Nei, jeg mener at de skal komme på skolen og lære når de er modne og interesserte nok til å sitte stille helt av seg selv jeg. ''

Hmmm. ;-)

Kjenner mange som ville begynt svært seint på skolen da gitt, dersom en skulle vente på at de frivillig ville sitte rolig.

Jepp. Men etter de erfaringene som faktisk er gjort på dette, gjennomfører de da skolen såpass raskt at de er i takt med de andre innen videregående likevel.

Ikke at det er mange erfaringer på dette da - men noen er det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Men etter de erfaringene som faktisk er gjort på dette, gjennomfører de da skolen såpass raskt at de er i takt med de andre innen videregående likevel.

Ikke at det er mange erfaringer på dette da - men noen er det jo.

Hmmm...

Skeptisk...

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Hmmm...

Skeptisk...

;-)

Det er jo ikke akkurat så store sjanser for at det blir gjennomført i praksis her i landet med det første da. Men jeg har tro på motivasjon og eget ønske om kunnskap som motor og ikke disiplin og tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at dere er i dialog med læreren og at dere tar det på alvor uansett. Slike foreldre skulle det vært enda flere av :)

Jeg ville nok ikke spurt gutten direkte om problemene, men heller fått igang en samtale med ham om hvordan skolehverdagen er osv (fortell gjerne først fra din hverdag, så blir det lettere for ham å fortelle om egen skolehverdag). Still ham små spørsmål underveis, men uten å anklage. Hvis han oppfatter at "alle" ser på ham som en "bråkmaker", så er det lettere for at det faktisk er det han blir (selvoppfyllende profetier osv..).

Hvis dere kommer inn på at det kan være vanskelig å sitte stille i timene, høre på læreren osv., så kan du høre om han vet hvorfor han synes dette er vanskelig etc. Kanskje kan dere bli enige om et belønningssystem der man f.eks. får klistremerke for hver gode skoledag? Etter tre?) klistremerker på rad, vanker en premie (kino, valgfri middag etter skolen etc..).

Istedetfor å si at han må sitte stille og høre etter i timene, kan du f.eks. si at du skjønner at det kan være vanskelig å sitte stille i timene, men at du vet at han kan så mye annet (dere ramser opp masse han kan:)) at du er sikker på at han klarer dette også, men at man må øve seg litt først osv..

Huff, mulig dette ble litt rotete, men jeg satser på du skjønner hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...