Gå til innhold

Lære store eller små bokstaver?

Luska

Anbefalte innlegg

5-åringen kan de fleste bokstavene og klarer å skrive navnet sitt selv, og andre ord hvis vi staver de for henne. Det er her snakk om store bokstaver.

Jeg har tidligere kjøpt slike hefter i bokhandelen til å lære seg bokstaver, tall, enkle oppgaver etc. og har da funnet hefter med store bokstaver.

Men nå finner jeg bare hefter i aldersgruppen 3 - 6 år med små bokstaver (eller små og store i samme hefte), og er litt overrasket. Jeg har trodd at det var vanlig å lære de store først, så kom de små etterhvert, på skolen?

Hvis jeg skal prøve å lære 5-åringen de små bokstavene også nå, vil hun ikke da bli forvirra? Hva har dere andre gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Luska

6

• AneM1365380603

5

• Aliza1365380759

4

• annegunn

3

Mest aktive i denne tråden

Vi hadde en plakat med alfabetet, både små og store bokstaver og denne hang på rommet til poden da han var liten. Han leste de store bokstavene da han fyllte 4 år og da han var 4,5 hadde han lært seg selv de små bokstavene ved å studere plakaten. Vi ble lange i maska da han plutselig en dag begynte å lese hlyt for oss fra avisa ja! :o)

Snuppa lærte vel de små bokstavene på den tiden hun begynte i 1. klasse tror jeg, mest av broren som er 2 år eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen går rett i gang med de små bokstavene ja. Rundt på veggen i klasserommet henger alfabetet, der har de skravet stor og liten bokstav sammen. Kanskje du kan gjøre det samme slik at de er synlige? Så kan dere øve mere på små bokstaver etter jul kanskje? (regner med 5åringen skal på skolen til høsten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en plakat med alfabetet, både små og store bokstaver og denne hang på rommet til poden da han var liten. Han leste de store bokstavene da han fyllte 4 år og da han var 4,5 hadde han lært seg selv de små bokstavene ved å studere plakaten. Vi ble lange i maska da han plutselig en dag begynte å lese hlyt for oss fra avisa ja! :o)

Snuppa lærte vel de små bokstavene på den tiden hun begynte i 1. klasse tror jeg, mest av broren som er 2 år eldre.

En sånn plakat er jo lurt. *løpe og kjøpe* :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen går rett i gang med de små bokstavene ja. Rundt på veggen i klasserommet henger alfabetet, der har de skravet stor og liten bokstav sammen. Kanskje du kan gjøre det samme slik at de er synlige? Så kan dere øve mere på små bokstaver etter jul kanskje? (regner med 5åringen skal på skolen til høsten)

Ja, om et år starter hun. :o) Tror jeg skal kjøpe en slik plakat som Lillemus nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om et år starter hun. :o) Tror jeg skal kjøpe en slik plakat som Lillemus nevnte.

Dessverre tror jeg ikke de plakatene er i offentlig salg. :o( Vi fikk tak i den via jobben. Den var skikkelig fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre tror jeg ikke de plakatene er i offentlig salg. :o( Vi fikk tak i den via jobben. Den var skikkelig fin!

Jo, men jeg mener jeg har sett en slik plakat i bokhandel eller lekebutikk. Men det er lenge siden, så jeg vet jo ikke om det er å få tak i nå...

Hvis du fortsatt får tak i gjennom jobben, kan ikke du sende meg en da? ;o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at når ungene har lært de store bokstavene, så lærer de veldig kjapt de små, nærmest på egen hånd. Minstejenta mi kan alle de store bokstavene og bruker dem fortsatt når hun skriver. Allikevel kan hun lese de fleste småbokstavene. Jeg har ikke gjort noe for å lære henne dette, men det er klart det hjelper å ha to storesøstre som jobber med lekser osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg mener jeg har sett en slik plakat i bokhandel eller lekebutikk. Men det er lenge siden, så jeg vet jo ikke om det er å få tak i nå...

Hvis du fortsatt får tak i gjennom jobben, kan ikke du sende meg en da? ;o))

*Hehe* Tror ikke vi har flere dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at når ungene har lært de store bokstavene, så lærer de veldig kjapt de små, nærmest på egen hånd. Minstejenta mi kan alle de store bokstavene og bruker dem fortsatt når hun skriver. Allikevel kan hun lese de fleste småbokstavene. Jeg har ikke gjort noe for å lære henne dette, men det er klart det hjelper å ha to storesøstre som jobber med lekser osv...

Ja, det hjelper nok med storesøsken. Min har ikke det, så her må ho mor trå til. :o)

Men jeg bør nok ikke undervurdere henne. Hun er rimelig oppegående, så kanskje hun lærer seg de små bokstavene på null komma svisj uten de store anstrengelsene. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

5-åringen min var så motivert da vi holdt på med bokstavene at hun lærte begge deler i samme slengen. Hun klarer veldig godt å skille dem. Jeg pleier å skrive korte beskjeder til henne, og da er det alltid små bokstaver. Selv skriver hun som oftest store, men hun kan skrive dem små også.

Hvis hun skulle lært bokstaver nå ville det vært en umulig oppgave, for hun har ikke interessen der lenger, he he. Hun er veldig fornøyd med at hun kan lese og skrive litt.

Jeg er veldig obs på at bokstavene skal skrives riktig, altså at de som begynner oppe skal begynne der osv. Sønnen min fikk bokstavene automatisert helt feil, og han måtte faktisk lære bokstavene på nytt. Hele 3. klasse gikk til å øve bokstavene inn en gang til. De ble skrevet riktig, men han begynte feil på linja, noe som førte til at han ikke kunne begynne med løkkeskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får tak i det så kan dere lage dem sjøl. Bruk data-ark og lag en tegning med noe som begynner på bokstaven, så skriver dere på bokstavene også :) Koselig hjemmesyssel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det hjelper nok med storesøsken. Min har ikke det, så her må ho mor trå til. :o)

Men jeg bør nok ikke undervurdere henne. Hun er rimelig oppegående, så kanskje hun lærer seg de små bokstavene på null komma svisj uten de store anstrengelsene. :o)

Det tror jeg hun gjør. Barn er utrolig smarte ;-)

Min eldste leste og skrev både store og små bokstaver en god stund før hun begynte på skolen. Jeg holdt litt på med henne, men da mer slik at jeg spurte om hun så hva som sto her og der osv. Jeg leste ordet sammen med henne og det var akkurat som om det var nok å se bokstaven en gang, så satt den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn plakat er jo lurt. *løpe og kjøpe* :o)

Vi kjøpte en slik plakat på en bokhandel i fjor sommer - kjempegrei for jentene å ha på veggen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-åringen min var så motivert da vi holdt på med bokstavene at hun lærte begge deler i samme slengen. Hun klarer veldig godt å skille dem. Jeg pleier å skrive korte beskjeder til henne, og da er det alltid små bokstaver. Selv skriver hun som oftest store, men hun kan skrive dem små også.

Hvis hun skulle lært bokstaver nå ville det vært en umulig oppgave, for hun har ikke interessen der lenger, he he. Hun er veldig fornøyd med at hun kan lese og skrive litt.

Jeg er veldig obs på at bokstavene skal skrives riktig, altså at de som begynner oppe skal begynne der osv. Sønnen min fikk bokstavene automatisert helt feil, og han måtte faktisk lære bokstavene på nytt. Hele 3. klasse gikk til å øve bokstavene inn en gang til. De ble skrevet riktig, men han begynte feil på linja, noe som førte til at han ikke kunne begynne med løkkeskrift.

7-åringen min har også en del av bokstavene feil i forhold til linja - f.ek.s g-en skriver hun med rundingen høyt oppe, og så "halen" nede på linja - og både h og b får ofte korte halser. Jeg var ikke så nøye med å rette på henne i første klasse, men tror jeg skal være nøyere nå, slik at hun får innarbeidet korrekte bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

7-åringen min har også en del av bokstavene feil i forhold til linja - f.ek.s g-en skriver hun med rundingen høyt oppe, og så "halen" nede på linja - og både h og b får ofte korte halser. Jeg var ikke så nøye med å rette på henne i første klasse, men tror jeg skal være nøyere nå, slik at hun får innarbeidet korrekte bokstaver.

Sønnen min sliter fremdeles med "h" som ser ut som "n" og "r" som ser ut som "v".

Hovedproblemet hans var at han begynte nede på linja både på bokstaver og tall. F eks "l" og "s". Når han da skulle begynne med løkke ble det jo helt feil. Tall og bokstaver skal begynne godt over linja, med unntak av noen store bokstaver.

Håndskriften hans er ganske fæl, men det er vel en annen sak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har lært seg de små bokstavene på egenhånd etter at de lærte å lese/skrive store bokstaver. Begge lærte å lese som 4-åringer, og de små bokstavene var også på plass lenge før skolestart.

1.klassingen foretrekker de store bokstavene fremdeles, for da trenger hun ikke å tenke seg om sier hun.

Tror nok ikke det tar lang tid før jenta di forstår de små bokstavene også nå som hun først har skjønt systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Gutten min gikk i første klasse i fjor, og de lærte store bokstaver først. Men etterhvert kom de små bokstavene parallelt og i løpet av året behersket de begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet med de store og fortsatte med de små. De lærte begge deler før de begynte på skolen. Ikke noe forvirring i det hele tatt. De skjønte at det var forskjell på store og små bokstaver.

I begynnelsen skrev de en god blanding av store og små, alt ettersom hva de syntes var lettest eller hadde lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...